Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yksin kotiin yöksi?

Vierailija
30.12.2018 |

Meillä olisi reissu tiedossa torstaista maanantaihin. Lapsenvahti tulisi perjantaista sunnuntaihin. Lapset ovat innolla jäämässä yksin, mutta olisiko se aivan vastuutonta?
olisivat siis yksin torstai iltapäivästä alkaen vuorokauden, ja toisen vuorokauden sunnuntai-illasta alkaen.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yksiselitteisesti laitonta. Itse en jätä edes 15- ja 12-vuotiaita mielellään koko illaksi keskenään, yöksi en missään tapauksessa. Osin johtuu tosin siitä, että saattavat nujakoida keskenään ja siitä ei hyvä seuraa.

Mikä laki tämän kieltää?

Kysyy epätietoinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä joka hyvinkin voisi jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yöksi kotiin. Tämä tietenkin riippuu kovasti lapsista mutta kyllä jotkut vuorotyötä tekevät joutuvat näin toimimaan.

Saisko ihan sen pykälän kun itse en ole sellaista kohtaa lastensuojelulaissa huomannut.

Sen kieltää lastensuojelulaki. Kyllä teen lasun jos saan tiedon että joku tekee noin.

Kuule en ole sun palvelijasi. Ei nyt varmaan sano sanoin ettei saa jättää yksin kotiin vaan sanallinen ilmaisu on laajempi.

Onneksi ihmiset tekee lasun jos saavat tiedon.

Näitä jättäjiä kyllä on mutta kaikki ei jää kiinni.

Vierailija
62/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietippä sitä että yöllä tulee tulipalo ja lapsesi kuolevat talon sisälle. Palomiehet löytävät heidät yöpuvuissaan tuupertuneina ja palaneina 2 metriä ulko-ovesta.

Toivottavasti oli edes kiva reissu.

Itse asiassa piiloutuneena vaatekaappiin, niin tuppaavat lapset ja se koirakin tulipalon syttyessä tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kova hinku apllä reissuun, vaikka lasten hoito on retuperällä. Vanhempien vastuullisuus puuttuu nyt täysin. Miten voisi nauttia reissusta näillä eväillä?

Vierailija
64/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo lupasi tulla nukkumaan meille yöksi, eli tulisi viimeisellä bussilla yhdeksän maissa ja lähtisi aamun ensimmäisellä bussilla kotiin, heti herätettyään koululaiset. Mummolla lemmikkejä joille lapset allergisia, siksi ei voi tulla meille asumaan. Eli lasten ei tarvitse olla öitä yksin, ainoastaan aamut, iltapäivät ja illan. Tämäkin vain kahtena päivänä. Siihen ovat tottuneet jo.

Niin, ja koiran hoito on lasten vastuulla jo muutenkin pääasiassa, se ei ole ongelma.

Ap

Hyvin voit jättää. Ehdotan ohjeiden jättämistä pöydälle, jos unohtuu.

Vierailija
65/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin lukematta suurilta osin vastaukset, kun sontaa niin paljon.

Jos olet kasvattanut lapsesi huolehtivaiseksi ja omatoimiseksi, niin en näe ongelmaa.

Oma perusteluni omasta elämästä:

Pidin huolta veljistäni suurimman osan vuorokaudesta arkipäivisin, alkaen omasta viiden vuoden iästä.

Tein safkat liedellä, tiskasin, vaihdoin kuivat ja laitoin nukkumaan.

Yöllä vanhemmat tulivat töistä, toivat jotain hiukopalaa meille aamuksi ja olivat aamulla aikaseen jälleen poissa.

Eskarivaiheen alussa joutui välillä sooloilemaan karussa, kun en ollut varma poikien pärjäämisestä vieraan hoidossa. :D

Elämä oli kovaa ja kaikilla oli osansa.

Näin 50v ukkona taaksepäin ajateltuna meidät olisi varmasti kaikki otettu huostaan, jos joku olisi juorunnut.

Siis..:

Vanhimmalle vastuullisuuden opastusta ja neuvoa tilanteisiin, niin tuskin ongelmaa täysipäisillä lapsilla.

Vierailija
66/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen hyvä äiti ja en tekisi noin eikä moni muukaan.

Sinne reissuun ei sitten huolittu omia lapsia mukaan.

Mieti jos sairaalasta soitetaan että lapsenne on täällä ja pyydetään vanhemmat sairaalaan ja te sanotte ettei me voida tulla kun ollaan Pariisissa.

Mitä tekee sairaala???

Sanoiko teille että ei se mitään, hyvinhän nää pärjää keskenään vai tekeekö lasun.

Tiedän vanhemmat jotka haki poikansa sairaalasta kun heille tuli tappelu.

Toinen sai haavan ja toinen järkyttyi siitä.

Itse lähdettiin miehen kanssa kesken kaupassa oloa kotiin kun lapsille tuli kova riita.

Eivätkä edes riitele usein.

Vierailija
67/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 12 vuotias on jo niin iso, että vuorokauden pystyy huolehtimaan itsestään ja pikkusisaruksestaan.

Vierailija
68/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin lukematta suurilta osin vastaukset, kun sontaa niin paljon.

Jos olet kasvattanut lapsesi huolehtivaiseksi ja omatoimiseksi, niin en näe ongelmaa.

Oma perusteluni omasta elämästä:

Pidin huolta veljistäni suurimman osan vuorokaudesta arkipäivisin, alkaen omasta viiden vuoden iästä.

Tein safkat liedellä, tiskasin, vaihdoin kuivat ja laitoin nukkumaan.

Yöllä vanhemmat tulivat töistä, toivat jotain hiukopalaa meille aamuksi ja olivat aamulla aikaseen jälleen poissa.

Eskarivaiheen alussa joutui välillä sooloilemaan karussa, kun en ollut varma poikien pärjäämisestä vieraan hoidossa. :D

Elämä oli kovaa ja kaikilla oli osansa.

Näin 50v ukkona taaksepäin ajateltuna meidät olisi varmasti kaikki otettu huostaan, jos joku olisi juorunnut.

Siis..:

Vanhimmalle vastuullisuuden opastusta ja neuvoa tilanteisiin, niin tuskin ongelmaa täysipäisillä lapsilla.

Ennen oli ennen eikä silloin lasu tehty ja kuule tiedän tämän koska olen itse 53v. Silti olen vastuullinen äiti enkä toimi niin kuin ennen toimittiin ja mulla kaksi teiniä.

Vierailija
69/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsille tulee riita??

Vierailija
70/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yksiselitteisesti laitonta. Itse en jätä edes 15- ja 12-vuotiaita mielellään koko illaksi keskenään, yöksi en missään tapauksessa. Osin johtuu tosin siitä, että saattavat nujakoida keskenään ja siitä ei hyvä seuraa.

Mikä laki tämän kieltää?

Kysyy epätietoinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä joka hyvinkin voisi jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yöksi kotiin. Tämä tietenkin riippuu kovasti lapsista mutta kyllä jotkut vuorotyötä tekevät joutuvat näin toimimaan.

Saisko ihan sen pykälän kun itse en ole sellaista kohtaa lastensuojelulaissa huomannut.

Sen kieltää lastensuojelulaki. Kyllä teen lasun jos saan tiedon että joku tekee noin.

Kuule en ole sun palvelijasi. Ei nyt varmaan sano sanoin ettei saa jättää yksin kotiin vaan sanallinen ilmaisu on laajempi.

Onneksi ihmiset tekee lasun jos saavat tiedon.

Näitä jättäjiä kyllä on mutta kaikki ei jää kiinni.

No totta, et olekaan. Mutta ihan tiedoksi sinulle, mikään laki ei määrittele ikärajoja siihe minkä ikäinen lapsi voi olla millaisiakin aikoja yksin kotona. Vanhempi vastaa lapsestaan ja tekee oman arvionsa näissä tilanteissa. Ihan sama mitä "lasuja" joku palstamamma häärää.

Vierailija
71/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kannattaisi ylipäätään pitää huoli omista asioistaan. Olisi vähemmän työtä lastensuojelulla ja aikuisilla enemmän aikaa omien ongelmien hoitoon.

Vierailija
72/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sattuu jotakin odottamatonta? Toiselle lapsista nousee vaikkapa kova kuume? Tai toinen kolauttaa päänsä ja saa aivotärähdyksen? Tai koira karkaa? Vaikka aikuisia olisi saatavilla, niin onko 10- tai 12-vuotias kykenevä päättelemään, milloin tarvitaan aikuisen apua? Mielestäni ei.

Vierailija
73/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä laki tämän kieltää?

No oot varmaan se sama sossu jonka mielestä ei siellä asiakkaalla varmaankaan oikeasti lasta pahoinpidellä eikä se haittaa jos isä makaa jatkuvasti sammuneena pashat puntissa kun äiti on kuitenkin (ehkä) kotona. 

Vierailija
74/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kannattaisi ylipäätään pitää huoli omista asioistaan. Olisi vähemmän työtä lastensuojelulla ja aikuisilla enemmän aikaa omien ongelmien hoitoon.

Et sitten yhtään välitä muista ihmisistä. Se on jokaisen ihmisen velvollisuus tehdä lasu, jos epäilee että lasta kohdellaan niin huonosti että hänen kehityksensä vaarantuu. Se on sitten lastensuojelun vastuulla päättää että oliko ilmoitus vakavasti otettava vai ei. Eli ehdottomasti tekisin lasun 10 tai 12 vuotiaan kotiin yöksi jättämisestä ja se olisi sitten sosiaalihuollon vastuulla miettiä että tekevätkö mitään vai eivät.

Vierailija
75/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Joutuuhan yövuoroja tekevät vanhemmatkin jättämään lapsensa yöksi kotiin yksin

Tunnetteko oikeasti ihmisiä jotka töiden takia jättää tuon ikäiset lapset keskenään yöksi? Mä ymmärrän että 16 vuotiaat jätetään keskenään mutta mun 15 vuotias sukulaistyttöni ei ikinä uskaltaisi olla kotona yksin yötä.

Mä olen pian tuossa tilanteessa😟mies viikot töiss toisella paikkakunnalla ja mun on palattava vuorotyöhön☹️Ei mummoja tms lähellä, naapurit toki, mut eipä sielläkään joka viikko voi yökyläillä. 10v 12v ja onneks vielä kotona asuva 18v joutuu olemaan satunnaisesti öitä (ja iltoja klo 22.30 saakka) keskenään. Ei kiva, mut ei myöskään vaihtoehtoja😩😩

Mä taas en missään tapauksessa suostu tekemään kolmivuorotyötä, koska mies tekee työmatkoja. En voi kuvitellakaan että jättäisin lapseni keskenään kotiin ennen kuin ovat siihen oikeasti valmiita. Mutta meillä sitten kai on vaihtoehtoja...

Totta, sulla ilmeisesti tosiaan on vaihtoehtoja 🤗mulla vaihtoehdot on vuorotyö tai ei työtä... halutaan kuitenkin pitää koti ym. eli jäädä työttömäksi ei ole tällä hetkellä vaihtoehto!

Vierailija
76/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten yhtään välitä muista ihmisistä. Se on jokaisen ihmisen velvollisuus tehdä lasu, jos epäilee että lasta kohdellaan niin huonosti että hänen kehityksensä vaarantuu. Se on sitten lastensuojelun vastuulla päättää että oliko ilmoitus vakavasti otettava vai ei. Eli ehdottomasti tekisin lasun 10 tai 12 vuotiaan kotiin yöksi jättämisestä ja se olisi sitten sosiaalihuollon vastuulla miettiä että tekevätkö mitään vai eivät.

Ei ole mitään velvollisuutta. Jostain syystä nykyäidit Suomessa kuvittelevat olevansa oikeutettuja puuttumaan vähän siihen ja tähän😂

Vierailija
77/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun jotain tapahtuu niin kaikki huutaa yhteen ääneen että eikö kukaan tehnyt mitään tai puuttunut meininkiin.

Vierailija
78/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun jotain tapahtuu niin kaikki huutaa yhteen ääneen että eikö kukaan tehnyt mitään tai puuttunut meininkiin.

Mitä tarkoittaa meininki?? Ihan mielenkiinnosta.

Eli kuinka matala kynnys sinulla on?

Vierailija
79/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän ne pärjäis ja jos ovat reippaita ja osaavia, niin varmasti olisi ihan kivaa ilman vanhempia. Mutta ei se tietenkään käy, koska se ei vaan käy. Ne sytyttää tulipalon, teloo ittensä sairaalakuntoon ja pelkää kuollakseen. Ihan niin kuin kaikkina iltoina.

Vierailija
80/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luetaan alaikäisten lasten heitteillepanoksi ja se on lasun paikka ilman muuta.