Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yksin kotiin yöksi?

Vierailija
30.12.2018 |

Meillä olisi reissu tiedossa torstaista maanantaihin. Lapsenvahti tulisi perjantaista sunnuntaihin. Lapset ovat innolla jäämässä yksin, mutta olisiko se aivan vastuutonta?
olisivat siis yksin torstai iltapäivästä alkaen vuorokauden, ja toisen vuorokauden sunnuntai-illasta alkaen.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo pääsee kyllä taksilla paikalle puolessa tunnissa jos hät iskee. Vieressä on myös tuttu naapuri, jonka kanssa sovittaisiin että voi soittaa milloin vain.

Koira on myös kotona turvana. Aiemmin ovat olleet yksin aamuyöhön asti, kun oltiin yhteisissä pikkujouluissa.

No miksei mummo voi tulla teille niiksi öiksi? Ja luuletko oikeasti että lapsesi soittaisivat naapurille? Mä olen ollut peloissani yöllä vanhempien ollessa reissussa vaikka mun 3 ja 6 vuotta vanhemmat sisarukset oli kotona eli paikalla oli myös täysi-ikäinen. Ja kyllä mäkin olin ihan innoissani että kiva olla kotona ilman vanhempia. Vaan en missään tapauksessa pelkoani myöntänyt edes jälkikäteen.

Vierailija
22/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo pääsee kyllä taksilla paikalle puolessa tunnissa jos hät iskee. Vieressä on myös tuttu naapuri, jonka kanssa sovittaisiin että voi soittaa milloin vain.

Koira on myös kotona turvana. Aiemmin ovat olleet yksin aamuyöhön asti, kun oltiin yhteisissä pikkujouluissa.

Mummo on lähellä mutta ei jostain syystä kuitenkaan hoida lapsia? Lasten pitäisi hoitaa koira myös uutena vuotena, kun rakettien paukuttelu alkaa klo 18 ja kännistä porukkaa liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksiselitteisesti laitonta. Itse en jätä edes 15- ja 12-vuotiaita mielellään koko illaksi keskenään, yöksi en missään tapauksessa. Osin johtuu tosin siitä, että saattavat nujakoida keskenään ja siitä ei hyvä seuraa.

15-vuotiasta? Ja sit pitäis kolmen vuoden päästä lähtee omilleen ja äiti ei oo jättäny ees illaksi yksin?

😂 naurettavaa

Vierailija
24/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi.

Vierailija
25/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kyllä erikoista tämä nykymeno jos 15v ei voisi olla yötä yksin.

Mielestäni kyllä 10 v on liian nuori. 12 hiinä ja hiinä mutta tuo vastuu pienemmästä ei ehkä ole ok...

Vierailija
26/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Joutuuhan yövuoroja tekevät vanhemmatkin jättämään lapsensa yöksi kotiin yksin

Tunnetteko oikeasti ihmisiä jotka töiden takia jättää tuon ikäiset lapset keskenään yöksi? Mä ymmärrän että 16 vuotiaat jätetään keskenään mutta mun 15 vuotias sukulaistyttöni ei ikinä uskaltaisi olla kotona yksin yötä.

Vierailija
27/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut ihan onnistuneesti silloin tällöin vuorokauden yksin 6-vuotiaasta saakka. Jos lapset osaavat soittaa tarvittaessa apua ja teet kunnonruuan valmiiksi, eikä ole pelkoa, että lähtevät ryyppäämään niin jätä ihmeessä, josei ole kehitysvamma tai vakavia sairauksia. Ihmettelen millaisia pupupöksyjä te muut kasvatatte, jos edes 12-v ei voi olla hetken yksin.

Vierailija
28/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
29/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo ekaluokkalainen osannu olla tuon ajan yksin.

Vierailija
30/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jätä 16 vuotiasta yksin kuin töiden ajaksi. Joten en jättäisi myöskään noin nuoria!

Vierailija
31/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä sitä että yöllä tulee tulipalo ja lapsesi kuolevat talon sisälle. Palomiehet löytävät heidät yöpuvuissaan tuupertuneina ja palaneina 2 metriä ulko-ovesta.

Toivottavasti oli edes kiva reissu.

Vierailija
32/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Joutuuhan yövuoroja tekevät vanhemmatkin jättämään lapsensa yöksi kotiin yksin

Tunnetteko oikeasti ihmisiä jotka töiden takia jättää tuon ikäiset lapset keskenään yöksi? Mä ymmärrän että 16 vuotiaat jätetään keskenään mutta mun 15 vuotias sukulaistyttöni ei ikinä uskaltaisi olla kotona yksin yötä.

Lapset ja nuoret on erilaisia. Mun kaveripiirissä 15-vuotiaana peruskoulun päätyttyä muutettiin omaan asuntoon sillä opiskelupaikat olivat kaukana. 15-vuotiaat asuu myös asuntoloissa ihan yksinään ammattikoulun ajan.

Itse olin ekan viikonlopun yksin kotona 14-vuotiaana. Tosin olen aina ollut absolutisti ja kiinnostunut opiskelusta ja kaikesta "järkevästä". Enkä pelkää pimeää ja kaikki kotityötkin onnistui. Toisaalta tiedän paljon nuoria jotka vielä 18veenäkin järjestäis valtavat bileet sillä sekunnilla kun vanhemmat lähtee kotoa. Joten ihan ihmisestä itsestään kiinni. Tilanteen mukaan.

10v on kyllä ehkä vähän siinä ja siinä, mutta 14v. tyttö kuitenkin joutuu jo ottamaan vastuun esim. ehkäisystä ja kuukautisista ja on kyllä jo aika lailla fyysisesti aikuinen joten jos henkisestikin on jo kypsempi niin ei mielestäni ongelmaa.

Vierailija
33/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yksiselitteisesti laitonta. Itse en jätä edes 15- ja 12-vuotiaita mielellään koko illaksi keskenään, yöksi en missään tapauksessa. Osin johtuu tosin siitä, että saattavat nujakoida keskenään ja siitä ei hyvä seuraa.

Ei ole laitonta. Tarkista vaikka.

Vierailija
34/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se laitonta ole, mutta en nykyaikana jättäisi noin pieniä noin pitkäksi aikaa keskenään, vaikka itse haluaisivatkin. 

No laki ei sano yksityiskohtaisesti mitään tuosta, mutta vanhemmilla on kuitenkin velvollisuus huolehtia lapsistaan ja tuollainen tulkitaan heitteillejätöksi, jos jotain tapahtuu. Ehkäpä lain pitäisikin olla yksityiskohtaisempi, ettei kenellekään tulisi edes mieleen jättää tuon ikäisiä keskenään.

Vierailija
35/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

31/35

klo 17:13 | 30.12.2018

Minä en jätä 16 vuotiasta yksin kuin töiden ajaksi. Joten en jättäisi myöskään noin nuoria!

Meetkö sen opiskelijasoluun asumaan kun hän lähtee😂

Vierailija
36/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiasta? Ja sit pitäis kolmen vuoden päästä lähtee omilleen ja äiti ei oo jättäny ees illaksi yksin?

😂 naurettavaa

15-vuotias pärjäisi kyllä, mutta en jätä vastuuseen 12-vuotiaasta pikkusisaruksestaan. Toki vanhempi on erityislapsi, joten sekin vaikuttaa asiaan. En epäile, etteikö lapset pärjäisi, mutta koska mun ei ole pakko jättää heitä keskenään, niin en sitä tee. Ovat olleet iltoja kotona keskenään ja ovat vastaisuudessakin, koska olen yksinhuoltaja.

Vierailija
37/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut ihan onnistuneesti silloin tällöin vuorokauden yksin 6-vuotiaasta saakka. Jos lapset osaavat soittaa tarvittaessa apua ja teet kunnonruuan valmiiksi, eikä ole pelkoa, että lähtevät ryyppäämään niin jätä ihmeessä, josei ole kehitysvamma tai vakavia sairauksia. Ihmettelen millaisia pupupöksyjä te muut kasvatatte, jos edes 12-v ei voi olla hetken yksin.

Mitä tämä onnistuneesti yksin vuorokauden 6-vuotiasta lähtien pitää sisällään? Olet yhä elossa?

Tuohan on törkeä lapsen heitteillejättö.

Vierailija
38/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mut ei ole laitonta.

Vierailija
39/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset pidetään pumpulissa. Ei ne saa olla yksin ennenku täys-ikäsenä.

Vierailija
40/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taidettiin olla suht. useinkin yksin öitä lapsena kun olin 10, nuoremmat sisaret 8 ja 4 kun vierailtiin isällämme ja ei isä ihan aina kotona jaksanut olla yötä saati tavoitettavissa. Hyvin pärjättiin, mutta äiti olisi kyllä saatu kiinni helposti jos jotain olisi tullut. Kuitenkin jälkeenpäin todella vastuutonta omasta mielestäni varsinkin kun olen itse tullut äidiksi. Siis mitä hittoa me oltaisiin tehty jos vaikka 4 v siskolleni olisi käynyt jotain eikä kaikki olisi mennyt ihan putkeen. Ja siis eihän me isommatkaan oltu vielä tarpeeksi vanhoja jos mietitään mahdollista hätätapausta kuten jotain onnettomuutta tai vaikka tulipaloa, oltaisiin kuoltu kaikki.... (Paras keikka oli muuten kun isä jätti meidän, toki vähän vanhempina, yksin jossainpäin Tallinnaa ilman puhelinta tai muita ohjeita...)

No mutta 10 ja 12-vuotiaat voivat pärjätäkin, itse nyt kuitenkin järkkäisin sen lastenvahdin koko ajaksi tai sitten en menisi.

Mikä reissu on kyseessä?