Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yksin kotiin yöksi?

Vierailija
30.12.2018 |

Meillä olisi reissu tiedossa torstaista maanantaihin. Lapsenvahti tulisi perjantaista sunnuntaihin. Lapset ovat innolla jäämässä yksin, mutta olisiko se aivan vastuutonta?
olisivat siis yksin torstai iltapäivästä alkaen vuorokauden, ja toisen vuorokauden sunnuntai-illasta alkaen.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäävät kyllä, kunhan on tarkat ohjeet miten tulee toimia ja kaapissa kaikki ateriat valmiina. Jääkaapin oveen puhelinnumerot, joihin pitää soittaa jos tulee jotain murhetta.

Ja mitä ap sitten tekee jos lapset ei pärjääkään vaan itkevät peloissaan peittojensa alla. Mä tekisin lastensuojelu ilmoituksen jos kuulisin että tuon ikäiset on jätetty keskenään yöksi.

Ikä on vain numero. Ei voi sanoa mitään yleispätevää sääntöä minkä ikäisenä lapsi pärjää yön yksin.

Vierailija
82/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luetaan alaikäisten lasten heitteillepanoksi ja se on lasun paikka ilman muuta.

Mut toisaalta, sä et oo sitä päättämässä. Äidin arvio on painavampi.

Joten äiti tekee niin kuin oikeaksi arvioi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Joutuuhan yövuoroja tekevät vanhemmatkin jättämään lapsensa yöksi kotiin yksin

Tunnetteko oikeasti ihmisiä jotka töiden takia jättää tuon ikäiset lapset keskenään yöksi? Mä ymmärrän että 16 vuotiaat jätetään keskenään mutta mun 15 vuotias sukulaistyttöni ei ikinä uskaltaisi olla kotona yksin yötä.

Mä olen pian tuossa tilanteessa😟mies viikot töiss toisella paikkakunnalla ja mun on palattava vuorotyöhön☹️Ei mummoja tms lähellä, naapurit toki, mut eipä sielläkään joka viikko voi yökyläillä. 10v 12v ja onneks vielä kotona asuva 18v joutuu olemaan satunnaisesti öitä (ja iltoja klo 22.30 saakka) keskenään. Ei kiva, mut ei myöskään vaihtoehtoja😩😩

Mä taas en missään tapauksessa suostu tekemään kolmivuorotyötä, koska mies tekee työmatkoja. En voi kuvitellakaan että jättäisin lapseni keskenään kotiin ennen kuin ovat siihen oikeasti valmiita. Mutta meillä sitten kai on vaihtoehtoja...

Totta, sulla ilmeisesti tosiaan on vaihtoehtoja 🤗mulla vaihtoehdot on vuorotyö tai ei työtä... halutaan kuitenkin pitää koti ym. eli jäädä työttömäksi ei ole tällä hetkellä vaihtoehto!

Oikeasti? Ette voi vaihtaa halvempaan asuntoon? Lapset ei voi muuttaa isällensä ja sinä käyt vapaapäivinä siellä? Ei löydy muita töitä paremmilla työajoilla? Melkein aina asiat on järjestelykysymyksiä. Mutta sä toki tunnet omat lapsesi ja ilmeisesti olet ok päätöksesi kanssa.

Vierailija
84/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin lukematta suurilta osin vastaukset, kun sontaa niin paljon.

Jos olet kasvattanut lapsesi huolehtivaiseksi ja omatoimiseksi, niin en näe ongelmaa.

Oma perusteluni omasta elämästä:

Pidin huolta veljistäni suurimman osan vuorokaudesta arkipäivisin, alkaen omasta viiden vuoden iästä.

Tein safkat liedellä, tiskasin, vaihdoin kuivat ja laitoin nukkumaan.

Yöllä vanhemmat tulivat töistä, toivat jotain hiukopalaa meille aamuksi ja olivat aamulla aikaseen jälleen poissa.

Eskarivaiheen alussa joutui välillä sooloilemaan karussa, kun en ollut varma poikien pärjäämisestä vieraan hoidossa. :D

Elämä oli kovaa ja kaikilla oli osansa.

Näin 50v ukkona taaksepäin ajateltuna meidät olisi varmasti kaikki otettu huostaan, jos joku olisi juorunnut.

Siis..:

Vanhimmalle vastuullisuuden opastusta ja neuvoa tilanteisiin, niin tuskin ongelmaa täysipäisillä lapsilla.

Ennen oli ennen eikä silloin lasu tehty ja kuule tiedän tämän koska olen itse 53v. Silti olen vastuullinen äiti enkä toimi niin kuin ennen toimittiin ja mulla kaksi teiniä.

Kyllä, ennen oli ennen ja sieltä kokemuksen ääni on ammennettava, kuten Teidänkin.

Kommentissani en hyökännyt Teitä tai ketään kohtaan, vaan toin esiin oman mielipiteeni nuoren kypsymisestä vastuullisuuteen.

Vierailija
85/100 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, yksinkertaisesti et voi jättää tuon ikäisiä yksin keskenään. Itse en ollut milloinkaan alle 18-vuotiaana yksin kotona yhtäkään yötä..

Vierailija
86/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Joutuuhan yövuoroja tekevät vanhemmatkin jättämään lapsensa yöksi kotiin yksin

Tunnetteko oikeasti ihmisiä jotka töiden takia jättää tuon ikäiset lapset keskenään yöksi? Mä ymmärrän että 16 vuotiaat jätetään keskenään mutta mun 15 vuotias sukulaistyttöni ei ikinä uskaltaisi olla kotona yksin yötä.

Mä olen pian tuossa tilanteessa😟mies viikot töiss toisella paikkakunnalla ja mun on palattava vuorotyöhön☹️Ei mummoja tms lähellä, naapurit toki, mut eipä sielläkään joka viikko voi yökyläillä. 10v 12v ja onneks vielä kotona asuva 18v joutuu olemaan satunnaisesti öitä (ja iltoja klo 22.30 saakka) keskenään. Ei kiva, mut ei myöskään vaihtoehtoja😩😩

Mä taas en missään tapauksessa suostu tekemään kolmivuorotyötä, koska mies tekee työmatkoja. En voi kuvitellakaan että jättäisin lapseni keskenään kotiin ennen kuin ovat siihen oikeasti valmiita. Mutta meillä sitten kai on vaihtoehtoja...

Totta, sulla ilmeisesti tosiaan on vaihtoehtoja 🤗mulla vaihtoehdot on vuorotyö tai ei työtä... halutaan kuitenkin pitää koti ym. eli jäädä työttömäksi ei ole tällä hetkellä vaihtoehto!

Oikeasti? Ette voi vaihtaa halvempaan asuntoon? Lapset ei voi muuttaa isällensä ja sinä käyt vapaapäivinä siellä? Ei löydy muita töitä paremmilla työajoilla? Melkein aina asiat on järjestelykysymyksiä. Mutta sä toki tunnet omat lapsesi ja ilmeisesti olet ok päätöksesi kanssa.

Oikeasti voidaan jo asua halvimmassa mahdollisessa asunnossa (= omassa mummonmökissä maalla) ja isä voi olla hautausmaalla. Sinnekö pitäisi muuttaa? Ja aika moni isäkin tekee 3-vuoro- tai reissutyötä.

Eräille on täysin vieras ajatus ,että on olemassa reippaita lapsia, jotka pärjäävät tuossa iässä keskenään. Monessa perheessä on aikanaan ollut 12-vuotias vahtimassa isompia lapsia silloin, kun perheen äiti on ollut synnyttämässä seuraavaa. Ei suinkaan kuka tahansa vaan ehkä naapurin tyttö, kun ei omat olisi pärjänneet. Näin vielä tälläkin vuosituhannella ja jos kiinnostaa, missä isä: sairaana.

Luuletteko oikeasti mistään löytyvän edes 7-vuotiaalle yöhoitopaikkaa?

EI peloissaan peittojen alla itkeviä lapsia jätetä keskenään,  kuten ei myöskään toinen toistaan villimpiä temppuja keksiviä. Myös pelkäävillä on nykyään puhelimet, joilla voi soittaa apua.

Vierailija
87/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, nykyään et voi jättää 😅 omassa lapsuudessasi todellakin olisit voinut jättää.

Vierailija
88/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on jätetty. En suosittele.

Vierailija
89/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on turvallisempi jättääkin kuin ennen vanhaan. Voi skypettää/soittaa videopuheluuta/yleensä soittaa jne. Riippuu ihan lapsista pärjäävätkö yksin. Toiset olisivat ihan hukassa ja peloissaankin ja toiset pärjäisivät ilman mitään ongelmia. Sinä tunnet lapsesi.

Ehkä kuitenkin vaan yksi yö testiksi, eli ei noin, että yksi yö ilman vanhempia, sitten pari lapsenvahdin kanssa ja taas yö yksin. Se on pitkä aika muutenkin ilman vanhempia.

Mutta tunnet lapsesi ja jos kuitenkin päädyt jättämään yksin niin voit tehdä heille olon mahdollisimman turvalliseksi. Soitat illalla videopuhelun, molemmille, varmistat, että ovet lukossa jne. Teet valmiiksi ruoan ja välipalat yms jääkaappiin, mikrolämmitys vaan. Ja soitat aamulla ennen kuin lähtevät kouluun.

Itse ehkä tosiaan kokeilisin vaan yhdellä yöllä. Jos tuntuisi, että lapseni pärjäisi.

Vierailija
90/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri jätti 13 ja 14-vuotiasta jatkuvasti keskenään, kyläili uuden miesystävän luona öitä, kävi baareissa, matkusti, seuraus se ettei lapsi jää enää lainkaan iltaisin yksin koska pelkää. Kannattiko pitää pientä liian isona? Lapsilla ei ollut isovanhempia eikä isänsä ole läsnä, eli ovat todella yksin.

Vierailija
91/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista ei tarvitse edes miettiä missään muussa länsimaissa. Muualla on selvää, ettei lapsia jätetä yksin.

Vierailija
92/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se luetaan alaikäisten lasten heitteillepanoksi ja se on lasun paikka ilman muuta.

Mut toisaalta, sä et oo sitä päättämässä. Äidin arvio on painavampi.

Joten äiti tekee niin kuin oikeaksi arvioi.

Moni äiti tekee väärin. Ja itaekin tekisin lasun. Minä päätän sen.

Vierailija
93/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yksiselitteisesti laitonta. Itse en jätä edes 15- ja 12-vuotiaita mielellään koko illaksi keskenään, yöksi en missään tapauksessa. Osin johtuu tosin siitä, että saattavat nujakoida keskenään ja siitä ei hyvä seuraa.

Mikä laki tämän kieltää?

Kysyy epätietoinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä joka hyvinkin voisi jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yöksi kotiin. Tämä tietenkin riippuu kovasti lapsista mutta kyllä jotkut vuorotyötä tekevät joutuvat näin toimimaan.

Saisko ihan sen pykälän kun itse en ole sellaista kohtaa lastensuojelulaissa huomannut.

Sen kieltää lastensuojelulaki. Kyllä teen lasun jos saan tiedon että joku tekee noin.

Kuule en ole sun palvelijasi. Ei nyt varmaan sano sanoin ettei saa jättää yksin kotiin vaan sanallinen ilmaisu on laajempi.

Onneksi ihmiset tekee lasun jos saavat tiedon.

Näitä jättäjiä kyllä on mutta kaikki ei jää kiinni.

No totta, et olekaan. Mutta ihan tiedoksi sinulle, mikään laki ei määrittele ikärajoja siihe minkä ikäinen lapsi voi olla millaisiakin aikoja yksin kotona. Vanhempi vastaa lapsestaan ja tekee oman arvionsa näissä tilanteissa. Ihan sama mitä "lasuja" joku palstamamma häärää.

Vanhempi vastaa ja päättää. Myös siinä tapauksessa että jotain sattuu. Mukava matka varmaan kun kokoajan tietää että jos jotain sattuu, minä päätin ja minä VASTAAN

Vierailija
94/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lähdössä reilu viikon matkalle ja jätämme pian 19v ja 17v lapsen yksin kotiin. Olen nytkin huolissani. Ei siitä pärjäämisestä tai mistään käytöksestä vaan siitä jos jotain tapahtuu.

Vierailija
95/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastensuojelussa töissä ja valitettavasti tämmöistä tilannetta en hyvällä katsoisi. 10v ja 12v eivät voi itsekseen toisistaan huolehtia. Voi olla, että kaikki menisi hyvin. Voi olla, että tulisi pieniä murheita (avaimet sisällä, riita kaverin kanssa, kodinkone hajoaa jne.). Voi olla, että tapauhtuu katastrofi. Vaikka lapset vakuuttaisivat olevansa kykeneviä selviämään, eivät he voi arviota tehdä.

Lisäksi ihmetyttää mummo, joka nyt siis ilmeisesti on luvannut tulla yöksi lasten kanssa. Mutta vain yöksi, koska lemmikit. Ja lapset eivät voi mennä mummolle, koska allergia. Millaiset lemmikit ei pärjää yksinään kuin justjajust yön? Tulee mieleen vain koira, mut perheellä itsellään on koira, joten lapset eivät voi olla allergisia sille?

Niin monta surullista juttua tiedän, jossa vanhemmat ovat lähteneet reissuun ja jättäneet nuorison yksin kotiin. Yksi surullisimmista (tuttavan tuttava, ei oma työasia) oli, kun eronneet vanhemmat olivat kukin tahoillaan reissussa ja 15v ajoi mopokolarin. Kumpikaan ei krskeyttänyt lomaansa, vaikka nuori joutui sairaalaan eikä voinut kotiutua itsekseen.

Vierailija
96/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajana jätin kerran 10- ja 6- vuotiaan kotiin noin 15 minuutiksi, kun piti jostain syystä käydä kaupassa ja lapset eivät halunneet mukaan. Vannotin, että ketään ei saa päästää sisälle eikä ovia avata kenellekään.

Kun tulin vartin päästä kotiin, keittiön pöydällä oli Jehovan todistajien materiaalit ja terveiset eikä 10-vuotias osannut selittää, miksi oli tuntemattomat ihmiset päästänyt sisään.

Äidin ohjeet eivät olleet pysyneet päässä edes kymmentä minuuuttia. Että en kyllä jättäisi 10- ja 12-vuotiasta keskenään yhdeksikään yöksi.

Vierailija
97/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan vastasit itse kysymykseesi, kun mietit, että voitko jättää. Todennäköisesti et ole varma siitä, että lapset pärjäävät keskenään. Jos olisit täysin varma, et kyselisi asiaa täällä, vaan jättäisit lapset keskenään.

Joku ehdottikin, että lapset yökylään öiksi, jotka muuten joutuisivat olemaan keskenään .

Vierailija
98/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lastensuojelussa töissä ja valitettavasti tämmöistä tilannetta en hyvällä katsoisi. 10v ja 12v eivät voi itsekseen toisistaan huolehtia. Voi olla, että kaikki menisi hyvin. Voi olla, että tulisi pieniä murheita (avaimet sisällä, riita kaverin kanssa, kodinkone hajoaa jne.). Voi olla, että tapauhtuu katastrofi. Vaikka lapset vakuuttaisivat olevansa kykeneviä selviämään, eivät he voi arviota tehdä.

Lisäksi ihmetyttää mummo, joka nyt siis ilmeisesti on luvannut tulla yöksi lasten kanssa. Mutta vain yöksi, koska lemmikit. Ja lapset eivät voi mennä mummolle, koska allergia. Millaiset lemmikit ei pärjää yksinään kuin justjajust yön? Tulee mieleen vain koira, mut perheellä itsellään on koira, joten lapset eivät voi olla allergisia sille?

Niin monta surullista juttua tiedän, jossa vanhemmat ovat lähteneet reissuun ja jättäneet nuorison yksin kotiin. Yksi surullisimmista (tuttavan tuttava, ei oma työasia) oli, kun eronneet vanhemmat olivat kukin tahoillaan reissussa ja 15v ajoi mopokolarin. Kumpikaan ei krskeyttänyt lomaansa, vaikka nuori joutui sairaalaan eikä voinut kotiutua itsekseen.

Vi@un sosiaalitantta.

Vierailija
99/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on niin erilaisia. Minä ja vuotta nuorempi sisarus jouduttiin olla joskus kaksin iltoja ja öitä alakouluikäisenä kotona. Minä olisin pärjänny hyvin mutta sisarus oli tosi murheissaan ja itkeskeli eikä saanu nukuttua. Aika vähän oli itellä keinoja lohduttaa, vieläkin surettaa ajatella 😔

Itsellä myös 10 ja 12- vuotiaat. En jättäisi vaikka pärjäisivät.

Vierailija
100/100 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättänyt tuon ikäiset 21-01 ja käyty miehen kanssa josssin keikalla tms. Naapuri on tiennyt että lapsi on serkkunsa kanssa kahden ja sinne olisi voinut mennä jos ongelmia. Ei ne meitä aamullakaan kaivanneet aamupalaa tekemään, mutta tietäähän se turvaa kun vanhempien makuuhuoneesta kuuluu kuorsaus. En kyllä pidemmäksi aikaa jättäisi kuin vasta 16v ja aina niin että joku aikuinen pääsee tarvittaessa nopeastikin paikalle.