Voinko jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yksin kotiin yöksi?
Meillä olisi reissu tiedossa torstaista maanantaihin. Lapsenvahti tulisi perjantaista sunnuntaihin. Lapset ovat innolla jäämässä yksin, mutta olisiko se aivan vastuutonta?
olisivat siis yksin torstai iltapäivästä alkaen vuorokauden, ja toisen vuorokauden sunnuntai-illasta alkaen.
Kommentit (100)
Olen syntynyt vuonna -83.
10 -vuotiaana olin yksin Lontoossa harrastukseni kesäleirillä. Yksin tarkoittaa ilman vanhempiani, paikalla oli päivisin kuljettaja ja öisin yksi vahti koko asuntolassa.
Siellä sitten seikkailin.
Vanhempani tekivät vuorotyötä, kesälomalla olin aina yksin koko kesän milloin minkäkin ajan, en kuitenkaan öisin.
Olin toki pärjäävä tyttö, mut nykyään ton ajan meininki ei tulisi kyseeseenkään. Hyvä kun koululaisen voi jättää kotipihaan ilman että joku kyylä tekee lasun.
Pitäs ymmärtää että lapset on erilaisia, samoin perhetilanteet.
Se että tän palstan mamma ei uskalla jättää 16-vuotiasta yksin, ei tarkoita että jonkun 12-v ei pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäävät kyllä, kunhan on tarkat ohjeet miten tulee toimia ja kaapissa kaikki ateriat valmiina. Jääkaapin oveen puhelinnumerot, joihin pitää soittaa jos tulee jotain murhetta.
Jos tulee jotain "murhetta"? Hmmm.
Meillä murheet voisi olla esim: "Mitä teen kun mikrossa palaa? Saanko käydä saunassa (sähkölämmitteinen joka unohdetaan päälle)? Pää kipeä ja oksettaa, koska en ole muistanut syödä mitään. Veli telkesi vessaan. Kävin kaupassa ja unohdin avaimet kotiin."
Siinäpä siinä sitten kahden pienen 10-12 v normipäivä.
Ap, he ovat vielä lapsia. Et missään nimessä voi jättää ilman aikuista noin pitkäksi aikaa. Meillä ovat iltapäivisin keskenään kotona ja otsaa kylmää pelkkä ajatuskin, että olisivat ilman valvontaa vuorokauden.
Vanhemmiltani olen kuullut, että 60-luvulla oli heilläpäin ihan tyypillistä, että lapsi jätettiin jo todella nuorena yksin kotiin kun vanhemmat kävi töissä (heillä siis äidit myös). Jos siis ihan 4-vuotiaana sillälailla, että joku kävi lounastauolla tarkistamassa, että lapsi on elossa ja pärjää. Aika kamalalta ajatukselta kuulostaisi jättää meidän 4 v pärjäilemään, asunnon arvo voisi olla ainakin jokusen laskenut vaikka päivästä selviäisikin. Mutta molemmat vanhempani ovat toki hengissä selvinneet.
Joten 10 ja 12 v voi parit yöt pärjätäkin, voisihan se naapuri käydä varmuuden vuoksi tarkistamassa vaikka pari kertaa, että kuinka sujuu (eivät välttämättä itse kehtaa käydä soittelemassa ovikelloa) jos siis mummo ei pääse noina öinä seuraksi.
Minä olin 12-vuotiaana yöllä yksin kotona.
Riippuu lapsesta. Joku 14-vuotias voi selvitä itsenäisesti mutta ei voi ottaa pienempää vastuulleen.
Voit jättää. Meillä olleet viikonloppuja 11v alkaen ja yksin. Kun ei mökille halua lähteä, niin saanu jäädä kotia. Hyvin on menny.
Minä en jätä 16 vuotiasta yksin kuin töiden ajaksi. Joten en jättäisi myöskään noin nuoria!
Ootsä jotenkin sairas? Pelkäätkö että lapsesi tapaa jonkun ja vaikka harrastaa seksiä?
Muuten en ymmärrä ajatusmaailmaasi
Mummo lupasi tulla nukkumaan meille yöksi, eli tulisi viimeisellä bussilla yhdeksän maissa ja lähtisi aamun ensimmäisellä bussilla kotiin, heti herätettyään koululaiset. Mummolla lemmikkejä joille lapset allergisia, siksi ei voi tulla meille asumaan. Eli lasten ei tarvitse olla öitä yksin, ainoastaan aamut, iltapäivät ja illan. Tämäkin vain kahtena päivänä. Siihen ovat tottuneet jo.
Niin, ja koiran hoito on lasten vastuulla jo muutenkin pääasiassa, se ei ole ongelma.
Ap
Neljävuotiaana kävelin 6 kilometriä sukulaistaloon lapsenvahdiksi pientä vauvaa hoitamaan. Tässä sitä ollaan!
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Joutuuhan yövuoroja tekevät vanhemmatkin jättämään lapsensa yöksi kotiin yksin
Tunnetteko oikeasti ihmisiä jotka töiden takia jättää tuon ikäiset lapset keskenään yöksi? Mä ymmärrän että 16 vuotiaat jätetään keskenään mutta mun 15 vuotias sukulaistyttöni ei ikinä uskaltaisi olla kotona yksin yötä.
Mä olen pian tuossa tilanteessa😟mies viikot töiss toisella paikkakunnalla ja mun on palattava vuorotyöhön☹️Ei mummoja tms lähellä, naapurit toki, mut eipä sielläkään joka viikko voi yökyläillä. 10v 12v ja onneks vielä kotona asuva 18v joutuu olemaan satunnaisesti öitä (ja iltoja klo 22.30 saakka) keskenään. Ei kiva, mut ei myöskään vaihtoehtoja😩😩
Vierailija kirjoitti:
Mummo lupasi tulla nukkumaan meille yöksi, eli tulisi viimeisellä bussilla yhdeksän maissa ja lähtisi aamun ensimmäisellä bussilla kotiin, heti herätettyään koululaiset. Mummolla lemmikkejä joille lapset allergisia, siksi ei voi tulla meille asumaan. Eli lasten ei tarvitse olla öitä yksin, ainoastaan aamut, iltapäivät ja illan. Tämäkin vain kahtena päivänä. Siihen ovat tottuneet jo.
Niin, ja koiran hoito on lasten vastuulla jo muutenkin pääasiassa, se ei ole ongelma.
Ap
Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Joutuuhan yövuoroja tekevät vanhemmatkin jättämään lapsensa yöksi kotiin yksin
Tunnetteko oikeasti ihmisiä jotka töiden takia jättää tuon ikäiset lapset keskenään yöksi? Mä ymmärrän että 16 vuotiaat jätetään keskenään mutta mun 15 vuotias sukulaistyttöni ei ikinä uskaltaisi olla kotona yksin yötä.
Mä olen pian tuossa tilanteessa😟mies viikot töiss toisella paikkakunnalla ja mun on palattava vuorotyöhön☹️Ei mummoja tms lähellä, naapurit toki, mut eipä sielläkään joka viikko voi yökyläillä. 10v 12v ja onneks vielä kotona asuva 18v joutuu olemaan satunnaisesti öitä (ja iltoja klo 22.30 saakka) keskenään. Ei kiva, mut ei myöskään vaihtoehtoja😩😩
Mä taas en missään tapauksessa suostu tekemään kolmivuorotyötä, koska mies tekee työmatkoja. En voi kuvitellakaan että jättäisin lapseni keskenään kotiin ennen kuin ovat siihen oikeasti valmiita. Mutta meillä sitten kai on vaihtoehtoja...
Vierailija kirjoitti:
Neljävuotiaana kävelin 6 kilometriä sukulaistaloon lapsenvahdiksi pientä vauvaa hoitamaan. Tässä sitä ollaan!
Onko se sinusta hyvä asia? Minusta on kamalaa, että minä myös hoidin vauva-veljeäni kun olin 5 v. Kerran meni sähköt pois ja jätin hänet yksin kotiin kun menin naapuriin. Sori veljeni traumoista.
Vierailija kirjoitti:
On yksiselitteisesti laitonta. Itse en jätä edes 15- ja 12-vuotiaita mielellään koko illaksi keskenään, yöksi en missään tapauksessa. Osin johtuu tosin siitä, että saattavat nujakoida keskenään ja siitä ei hyvä seuraa.
Mikä laki tämän kieltää?
Kysyy epätietoinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä joka hyvinkin voisi jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yöksi kotiin. Tämä tietenkin riippuu kovasti lapsista mutta kyllä jotkut vuorotyötä tekevät joutuvat näin toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 11v ensimmäistä kertaa yötä yksin.
Nykypäivänähän tuollainen on ehdoton ei. Tulee lasua luukusta heti.
Taatusti tulee lasu jos kiinni jäätte. Naapuri voi huomata tai riittää että lasten kaverit tietää ja kertoo vanhemmilleen ja lapsilta tieto lipsahtaa helposti ja voi kuinka vastuuton äiti sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jätä 16 vuotiasta yksin kuin töiden ajaksi. Joten en jättäisi myöskään noin nuoria!
..aika hassua tämä, oma tytär haki ja pääsi helsinkiin balettioppilaitokseen tuon ikäisenä ja asui siis siellä viikot ihan itsekseen opiskelija-asunnossaan. Selvisi kyllä ihan itsekseen. Kai se lapsestakin on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yksiselitteisesti laitonta. Itse en jätä edes 15- ja 12-vuotiaita mielellään koko illaksi keskenään, yöksi en missään tapauksessa. Osin johtuu tosin siitä, että saattavat nujakoida keskenään ja siitä ei hyvä seuraa.
Mikä laki tämän kieltää?
Kysyy epätietoinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä joka hyvinkin voisi jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yöksi kotiin. Tämä tietenkin riippuu kovasti lapsista mutta kyllä jotkut vuorotyötä tekevät joutuvat näin toimimaan.
Sen kieltää lastensuojelulaki. Kyllä teen lasun jos saan tiedon että joku tekee noin.
Vierailija kirjoitti:
Mummo pääsee kyllä taksilla paikalle puolessa tunnissa jos hät iskee. Vieressä on myös tuttu naapuri, jonka kanssa sovittaisiin että voi soittaa milloin vain.
Koira on myös kotona turvana. Aiemmin ovat olleet yksin aamuyöhön asti, kun oltiin yhteisissä pikkujouluissa.
Miksei mummo voi tulla joka tapauksessa yhdeksi yöksi lasten turvaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki tämän kieltää?
Kysyy epätietoinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä joka hyvinkin voisi jättää 10- ja 12-vuotiaat lapset yöksi kotiin. Tämä tietenkin riippuu kovasti lapsista mutta kyllä jotkut vuorotyötä tekevät joutuvat näin toimimaan.Saisko ihan sen pykälän kun itse en ole sellaista kohtaa lastensuojelulaissa huomannut.
Sen kieltää lastensuojelulaki. Kyllä teen lasun jos saan tiedon että joku tekee noin.
Oltiin 13- ja 7-vuotiaat, kun ajettiin polkupyörillä perheen saunamökille 18 kilometrin päähän yöksi ravustamaan. Oliko kännyköitä? Ei. Oliko veneilyliivejä? Ei. Oliko pyöräilykypäröitä? Ei.
Ohjeena oli, että veneillä saa, mutta ei hukkua.
Aamupäivällä pyöräiltiin takaisin, ja oltiin ruokapöydässä taas klo 12, kuten maalaistaloissa tapana oli.
Jättäisin tuonikäiset epäröimättä keskenään kotiin.