Mitä mieltä lastensuojelusta?
Onko kokemusta tai lähipiirissä ollut lastensuojelua?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaansa tekevät niillä resursseilla mitä on, ihmisiä siinä missä muutkin, vaikeita päätöksiä, joskus tehdään virheitä, raskas työ. Tukipalvelut kohtuullisen hyvät, valvonta liian vähäistä, taloustekijät luovat paineita, vaikeimpiin tapauksiin hankala puuttua.
Viimeinen lauseesi kiteyttää sen, ettei oikeasti apua tarvitsevat lapset sitä apua lastensuojelusta saa.
Monet lapset ei sitä apua taida saada juuri sen takia kun vanhemmat eivät ole yhteistyöhaluisia.
Vanhempia ei siitä tarvitse syyttää, ettei lastensuojelussa ole tarpeeksi resursseja ja osaavaa henkilökuntaa.
Toisaalta, jos vanhemmat pystyisit hoitamaan hommansa, ei tarvittaisi niin paljon resursseja. Lasu voisi käyttää resurssit tapauksiin, joissa esim. vanhemman sairauden takia on avun tarve. Tai siihen, kun teini ahdistuksissaan tarvitsee paljon tukea. Tai kun unenpuutteessa oleva vanhempi väsyy. Nyt suurin osa resursseista menee siihen, kun vanhemmilla on ihan muut asiat tärkeämpiä kuin lapsi. Eihän siitä lasua voi syyttää.
Aina se syy ei ole vanhemmissa. Siksi tarvittaisiin AMMATTITAITOISTA henkilökuntaa lastensuojelutyöhön, joka erottaisi, että milloin lasu tehty kiusallaan ja turhasta ja milloin on tosi kyseessä.
Kristallipallostako katsotaan, kenen tilanteeseen puututaan ja kenen ei?
Enpä haluaisi, että minua pelätään. Teen kaikkeni, että perhe saa palvelut ja apunsa oikeaan aikaan, ettei lasta tarvitse huostata. Perhetyöntekijänä on vain joskus pakko myöntää tilanne, ettei tästä enää omin voimin nousta, vaan on pakko miettiä lapsen parasta. Onko oikein, että alakouluikäinen lapsi kannattelee perhettä? Tai teini saa riekkua omillaan, kun ketään ei kiinnosta? Minua kiinnostaa ja olen sitä varten, että lasten ääni kuuluu myös niiden vanhempien ylitse. Kukaan ei ole vielä kivittänyt ja luottavaisin mielin ovat ottaneet minut vastaan. Repinyt en ole hajalleen perheitä, vaan koettanut saada heidät yhteen jos sellaisia keinoja on ollut käytettävissä.
Mitä tulee niihin kihomatoihin, niin hoidan minä nekin. Haen maksusitoumuksen perheen apuna ja lääkkeet apteekista, muistutan uusinnasta ja tarkistan lasten päät täiden varalta ja pesen, sekä kampaan. Neuvon kädestä pitäen, miten näistä eroon pääsee. Olen tukena tässäkin, ilmoitan hoitopaikkaan ja kouluun, että häädöt on suoritettu ja tulen vielä uudestaan käymään, että varmasti tilanne saadaan hallintaan. Enkä minä tuohon tarvitse kuin sen minun AMK tasoisen koulutuksen, kyllä apteekki neuvoo minuakin.
Toivottavasti voin auttaa ensi vuonnakin ja aikaa minulle annetaan riittävästi joka perheelle, jota sitä pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaansa tekevät niillä resursseilla mitä on, ihmisiä siinä missä muutkin, vaikeita päätöksiä, joskus tehdään virheitä, raskas työ. Tukipalvelut kohtuullisen hyvät, valvonta liian vähäistä, taloustekijät luovat paineita, vaikeimpiin tapauksiin hankala puuttua.
Viimeinen lauseesi kiteyttää sen, ettei oikeasti apua tarvitsevat lapset sitä apua lastensuojelusta saa.
Monet lapset ei sitä apua taida saada juuri sen takia kun vanhemmat eivät ole yhteistyöhaluisia.
Vanhempia ei siitä tarvitse syyttää, ettei lastensuojelussa ole tarpeeksi resursseja ja osaavaa henkilökuntaa.
Toisaalta, jos vanhemmat pystyisit hoitamaan hommansa, ei tarvittaisi niin paljon resursseja. Lasu voisi käyttää resurssit tapauksiin, joissa esim. vanhemman sairauden takia on avun tarve. Tai siihen, kun teini ahdistuksissaan tarvitsee paljon tukea. Tai kun unenpuutteessa oleva vanhempi väsyy. Nyt suurin osa resursseista menee siihen, kun vanhemmilla on ihan muut asiat tärkeämpiä kuin lapsi. Eihän siitä lasua voi syyttää.
Aina se syy ei ole vanhemmissa. Siksi tarvittaisiin AMMATTITAITOISTA henkilökuntaa lastensuojelutyöhön, joka erottaisi, että milloin lasu tehty kiusallaan ja turhasta ja milloin on tosi kyseessä.
Kristallipallostako katsotaan, kenen tilanteeseen puututaan ja kenen ei?
Ei vaan AMMATTITAIDOLLA.
Jota ei nykyään ole, vaan Vilja Eerikat solahtaa sujuvasti systeemistä läpi ja joku ihan kunnollinen perhe on kidutuspenkissä vuosikausia.
Lastensuojelu on lapsiperheiden kurinpitoelin jonka tehtävä on pitää huoli siitä, että lapsiperheet eivät tee mitään paheksuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijän tehtävä ei ole nykyisin mennä auttamaan kotitöissä tms.juuri synnyttänyttä äitiä vaan usella perheen tilanteesta lausuntoja varten ja esittää vaikka ystävää samalla ja ottaa jopa valokuvia sossuille kämpästä jotta lasuun saadaan todisteita. Varokaa ja kieltäytykää aina.
Perhetyö ei ole tiskausta vaan keino työstää perheenjäsenien vuorovaikutuksen ongelmia.
Miten joku lähäri osaa työstää tuollaisia asioita? Ja mitä se ongelmien keksiminen auttaa vanhempia jotka on lapsen sairastelusta väsyneitä?
Tilaa kotipalvelua, jos tarvitset kotitöihin apua. Perhetyön järjestää sossu ja myös määrittää ongelmat, joihin sillä etsitään ratkaisua. Yleensä vanhemmuuden tukemista se on.
Heillä ei ole mitään koulutusta määrittää tuollaisia vuorovaikutusongelmia. Ja tukea ei voi pakolla. Eikä henkilö jolta puuttuu siihen koulutus. Käytännössähän tuo on sitten sitä, että se täti tulee sohvalle havainnoimaan ja kirjaa erilaisia mutuja joista sitten muokkaillaan lausuntoja, joiden pohjalta tekee päätöksiä toinen osaamaton, joka ei edes tapaa koskaan perhettä.
Täyttä Kafkaa.
Sosionomejahan nuo kait lähinnä ovat perhetyöntekijät nykyisin. Juttelevat eri perheenjäsenten kanssa, lasten kanssa voivat lähteä vaikka pulkkamäkeen. Samalla havainnoivat miten vuorovaikutus perheessä menee ja miten sitä voisi parantaa. Kertovat sitten perheelle parannusehdotuksensa. Monesti kyse voi olla vaikka työnjaosta perheessä tai siitä, että vanhempi pelkää lapsensa negatiivisia tunteita ja välttelee niitä. Useimmiten kyse on vanhemman jaksamattomuuden ongelmasta. Perhetyö aloitetaan ensin sosiaalityön tavattua perhettä ja käynnistettyä perhetyön. Perhetyö on aina vapaaehtoista mikäli kyse ei ole jo lastensuojelun asiakkuudessa olevasta perheestä.
Niin. Eli koulutus puuttuu.
Miksi joku ottaisi tuollaisen kotiinsa?
Sinisilmäisyyttään ja sokeu.ttaan. Vadtasynnyttäneelle äidille tuputetaan neuvolassa että työntekijä käy kotona. Ei tajua kieltäytyä. Nainen on niin herkässä tilassa pienen vastadyntyneen kanssa ja joutuukin heti vainotuksi. Varoittakaa kaikkia tästä ketkä ei tiedä kieltäytyä.
Ymmärräthän sinä, että jos huoltajat kieltäytyvät yhteistyöstä ja tapaamisista tilanteen selvittämiseksi, on ammattitaitoisillekin työntekijöille täysin mahdotonta päästä ainakaan nopealla syklillä tarttumaan perheen ja lapsen tilanteeseen? Kun ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa keksitty.
Luulen, että nämä pahimmat lastensuojelua vastustavat uhriutuvat öyhöttäjät saattaisivat löytää ihan peiliin vilkaisemalla sen syyn, miksi lastensuojelullisiin toimiin heidän lastensa kohdalla on ryhdytty.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän sinä, että jos huoltajat kieltäytyvät yhteistyöstä ja tapaamisista tilanteen selvittämiseksi, on ammattitaitoisillekin työntekijöille täysin mahdotonta päästä ainakaan nopealla syklillä tarttumaan perheen ja lapsen tilanteeseen? Kun ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa keksitty.
Ymmärrätkö sinä että ei kaikkien perheisiin tarvitsekaan päästä. Puolet ilmoituksista on turhia.
Ja esim Vilja Eerikan tapauksessa olisi ihan jonkinlainen äly riittänyt. Mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että nämä pahimmat lastensuojelua vastustavat uhriutuvat öyhöttäjät saattaisivat löytää ihan peiliin vilkaisemalla sen syyn, miksi lastensuojelullisiin toimiin heidän lastensa kohdalla on ryhdytty.
Niin siis esim. on erehtynyt neuvolassa mainitsemaan, että on ollut väsynyt viime aikoina. Seuraus: lasu ja lastensuojelulliset toimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä että ei kaikkien perheisiin tarvitsekaan päästä. Puolet ilmoituksista on turhia.
Ja esim Vilja Eerikan tapauksessa olisi ihan jonkinlainen äly riittänyt. Mutta kun ei.
Jos minulla on kädessäni kaksi lastensuojeluilmoitusta. Kummankin mukaan isä hakkaa lasta. Heitänkö noppaa kumman alan tarkistamaan vai mitenkö neuvot tehtäväksi, jos perheisiin ei tarvitse edes päästä tapaamaan heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on kädessäni kaksi lastensuojeluilmoitusta. Kummankin mukaan isä hakkaa lasta. Heitänkö noppaa kumman alan tarkistamaan vai mitenkö neuvot tehtäväksi, jos perheisiin ei tarvitse edes päästä tapaamaan heitä?
No ekana kannattaa katsoa onko se ilmoittaja esim perinnönjaossa pettyntt isän sisarus vaiko naapuri joka on riidellyt isän kanssa aidasta.
Ja esim Vilja Eerikan tapauksessa ilmoituksia oli sadellut kymmeniltä ihmisiltä ja silti ei äly riittänyt. Ihan silmällä näki että hiuksia tukoittain revitty päästä jne. Vaan ei, kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Enpä haluaisi, että minua pelätään. Teen kaikkeni, että perhe saa palvelut ja apunsa oikeaan aikaan, ettei lasta tarvitse huostata. Perhetyöntekijänä on vain joskus pakko myöntää tilanne, ettei tästä enää omin voimin nousta, vaan on pakko miettiä lapsen parasta. Onko oikein, että alakouluikäinen lapsi kannattelee perhettä? Tai teini saa riekkua omillaan, kun ketään ei kiinnosta? Minua kiinnostaa ja olen sitä varten, että lasten ääni kuuluu myös niiden vanhempien ylitse. Kukaan ei ole vielä kivittänyt ja luottavaisin mielin ovat ottaneet minut vastaan. Repinyt en ole hajalleen perheitä, vaan koettanut saada heidät yhteen jos sellaisia keinoja on ollut käytettävissä.
Mitä tulee niihin kihomatoihin, niin hoidan minä nekin. Haen maksusitoumuksen perheen apuna ja lääkkeet apteekista, muistutan uusinnasta ja tarkistan lasten päät täiden varalta ja pesen, sekä kampaan. Neuvon kädestä pitäen, miten näistä eroon pääsee. Olen tukena tässäkin, ilmoitan hoitopaikkaan ja kouluun, että häädöt on suoritettu ja tulen vielä uudestaan käymään, että varmasti tilanne saadaan hallintaan. Enkä minä tuohon tarvitse kuin sen minun AMK tasoisen koulutuksen, kyllä apteekki neuvoo minuakin.
Toivottavasti voin auttaa ensi vuonnakin ja aikaa minulle annetaan riittävästi joka perheelle, jota sitä pyytää.
Kiitos, että autat lapsia työssäsi. Osaatko kertoa, miksi lastensuojelussa on paljon osaamatonta henkilökuntaa ja miksei vakaviin tapauksiin puututa?
Erityislapsista tehdään vähän väliä ilmoituksia. Mutta jos jotain positiivista niin lasu sanonut minulle suoraan ettei heillä ole mitään tarjottavaa meille siis ns. Kuntoutusta joka silloin meiltä oli pimitetty. No elämä on ihan sitä itteensä välillä. Monet itkut tuli itkettyä ,mutta onneksi oli hyvät ja asialliset työntekijät siellä kun itse jouduins ns. Syyniin.
Tuttavan luona käy ns. Täti mutta ei se sitä erityislasta yhtään sen paremmin osaa ohjata kun sen omat vanhemmat. Että näin. Parhaansa varmasti suurin osa vanhemmista tekee. Erikseen nämä mt ja päihdevanhemmat. Mutta tää yli huoli hömpötys voisi jo loppua. Vanhempien kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ekana kannattaa katsoa onko se ilmoittaja esim perinnönjaossa pettyntt isän sisarus vaiko naapuri joka on riidellyt isän kanssa aidasta.
Ja esim Vilja Eerikan tapauksessa ilmoituksia oli sadellut kymmeniltä ihmisiltä ja silti ei äly riittänyt. Ihan silmällä näki että hiuksia tukoittain revitty päästä jne. Vaan ei, kun ei.
Eiköhän tuollaiset perintöriidat nopeimmin selvitetä kysymällä perheeltä itseltään tapaamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän toi Vilja Eerikan tapauksella ratsastaminen nyt jo lopettaa?
Enpä muuten tiennytkään, että lasussa on työssä myös salapoliiseja, jotka saavat tietoonsa kaikki perintöriidat ja ilmoittajien päihdeongelmat; good for you 👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuollaiset perintöriidat nopeimmin selvitetä kysymällä perheeltä itseltään tapaamisella.
Joo, vaan sitten kannattaa myös uskoa sitä perhettä ja kirjata se tieto jopa ylös. Eikä siihen tarvita edes tapaamista. Voi sen puhelimessakin kertoa.
Maalaisjärki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän toi Vilja Eerikan tapauksella ratsastaminen nyt jo lopettaa?
Enpä muuten tiennytkään, että lasussa on työssä myös salapoliiseja, jotka saavat tietoonsa kaikki perintöriidat ja ilmoittajien päihdeongelmat; good for you 👌🏻
Miksi? Se kertoo sen tason. Siksi se kannattaa pitää esillä.
Ja kai sinäkin älykääpiö tajuat, että se ilmoittaja on se avain. Hänen mielenterveytensä, motiivinsa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, vaan sitten kannattaa myös uskoa sitä perhettä ja kirjata se tieto jopa ylös. Eikä siihen tarvita edes tapaamista. Voi sen puhelimessakin kertoa.
Maalaisjärki.
Niin niin. Ilmoituksessa kerrotaan isän hakkaavan lasta. Soitetaan isälle, joka sanoo, että kaikki on kunnossa ja lapsi ok. Ja jätetään sitten siihen. Niinkö? Ilman että tarkistetaan edes onko lapsi hengissäkään? Uskotaan joku aitariita mieluummin kuin käydään kotona ja tsekataan onko lapsi ok? Sekö sinusta on hyvää lastensuojelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärki.
Niin niin. Ilmoituksessa kerrotaan isän hakkaavan lasta. Soitetaan isälle, joka sanoo, että kaikki on kunnossa ja lapsi ok. Ja jätetään sitten siihen. Niinkö? Ilman että tarkistetaan edes onko lapsi hengissäkään? Uskotaan joku aitariita mieluummin kuin käydään kotona ja tsekataan onko lapsi ok? Sekö sinusta on hyvää lastensuojelua?
Aivan ensimmäiseksi pitää tarkistaa se ilmoittaja. Siitä se lähtee.
Onko toisella huoltajalla osaa tai arpaa toisen perushygieniaosaamiseen, yleiseen siisteyteen, ja lapsen asuinoloihin jne silloin kun lapsi ei ole hänellä? Aika vähissä on silloin keinot, jos lapsi saa kihomadot yhä uudelleen siivottomuuden ja piittaamattomuuden takia.