Koiraihmiset on kyllä niin itsekästä porukkaa
Olettavat muiden haluavan "tutustua" heidän koiraansa.
Olin juuri lapsen kanssa pulkkailemassa metsässä ja kaksi eri koiraa juoksi vapaana "tutustumaan" minuun ja lapseeni. Hirveä haukkuminen ja irvistely oli omistajiensa mielestä leikkiä.
Huomautin, että koiran pitäisi olla kytketty,mutta kumpikaan ei korvaansa lotkauttanut.
Koira on kuulema kiltti, eikä tee mitään. Jaa. Itseäni on kerran vieras koira purrut ja sen jälkeen en ole ollut kiinnostunut "tutustumaan".
Miksi te koiraihmiset ette hoida koirianne niin, että se ei häiritsemuita ihmisiä? Miksi minun pitää pelätä ulkoillessani, kuunnella naspurin koiran haukkumista tuntitolkulla omassa kodissani ja siivota koiranpaskaa porttipielistä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseni kanssa metsässä luontopolulla kävelemässä ja vastaan tuli irtonaisena juokseva koira joka hyppi lastani päin.
Lapseni pelkää koiria joten luonnollisesti menin siihen väliin (lapseni oli selkäni takana kun minä pidin tätä hyppivää koiraa kaulapannasta). Kun tämän koiran ulkoiluttaja tuli paikalle kerroin että koirat täytyy pitää kiinni luontopoluillakin. Hän otti koiransa sanaakaan sanomatta (ei kysynyt sattuiko lapseeni , eikä edes pahoitellut kun lapseni itki pelosta)Me käydään usein metsissä lapseni kanssa kävelemässä oli vuoden aika mikä vaan. Yleensä koirat on kiinni ja lapseni on suosiolla mennyt sivuun polulta odottamaan että koirat ohittavat meidät.
Yhtään tota hyppivän koiran omistajaa puolustelematta, mutta kannattaisko totuttaa se lapsesi koiriin. Ei tarvitsisi umpihankeen pakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yksinkertaista porukkaa löytyy koiranomistajista kun LAISSA oleva lause: koirat on pidettävä kytkettynä taajama-alueella, on niin monelle täysin mahdoton ymmärtää. Selitykseksi ei kelpaa että meidän iso koira tarvitsee enemmän liikuntaa enkä itse jaksa juosta sen kanssa. Tällöin koira ei sovellu taajama-asumiseen ja koirasta on luovuttava esimerkiksi myymällä se maalla asuvalle perheelle. Joka ikinen kerta saa lenkillä n. 2km kaupungin keskustasta pelätä henkensä edestä milloin joku näistä ”kilteistä” koirista hyökkää kimppuun. Useampi on jo ohi juostessani lähtenyt perään juoksemaan tai vastaantullessa yrittänyt hyökätä minua päin.
Ei ne mitään ole yrittänyt "hyökätä". Ovat vain tulleet tutustumaan, mutta koirapelkoisena ja -vihaajana tulkitset sen niin. Jos koira haluaa hyökätä ja se on vapaana, niin ei se yritykseksi jää.
Se on selvä, ettei koiraa tule pitää vapaana, jos koulutuksessa ei ole tullut sataprosenttisen selväksi ettei mennä ohikulkijoiden lähellekään ilman lupaa.
Suomessa juoksee taajama alueilla ainakin sata tuhatta koiraa päivittäin vapaana. Vahingot ovat äärimmäisen harvinaisia. Ne remmikoirat on vaarallisempa, kun eivät ole luontaisesti sosiaalistuneet. Sellainen kun pääsee syystä tai toisesta vapaaksi, niin voikin tulla jälkeä. Tosin silloinkin lähinnä toisia koiria kohtaan.
Eli olet yksi näistä yksinkertaisista. Kun iso koiraa juoksee irvistäen ja haukkuen minua kohti, on se hyökkäämistä, sanot sinä neropatti mitä vain. Se että koiria juoksee paljon vapaana ja vahingot ovat harvinaisia ei anna mitään oikeutusta rikkoa lakia. Jos kaikki noudattaisivat lakia päästäisiin tilanteeseen ettei vahinkoja sattuisi.
Ja eihän ne mitään vahinkoja ole vaan tahallaan aiheutettuja vammoja. Kun laki sanoo että koiran oltava kytkettynä ja omistaja silti valitsee pitää koiransa irti, on tällöin vamma aiheutettu tahallisesti. Tähän tulen vetoamaan myös oikeudessa jos joku koira minun kimppuuni hyökkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yksinkertaista porukkaa löytyy koiranomistajista kun LAISSA oleva lause: koirat on pidettävä kytkettynä taajama-alueella, on niin monelle täysin mahdoton ymmärtää. Selitykseksi ei kelpaa että meidän iso koira tarvitsee enemmän liikuntaa enkä itse jaksa juosta sen kanssa. Tällöin koira ei sovellu taajama-asumiseen ja koirasta on luovuttava esimerkiksi myymällä se maalla asuvalle perheelle. Joka ikinen kerta saa lenkillä n. 2km kaupungin keskustasta pelätä henkensä edestä milloin joku näistä ”kilteistä” koirista hyökkää kimppuun. Useampi on jo ohi juostessani lähtenyt perään juoksemaan tai vastaantullessa yrittänyt hyökätä minua päin.
Ei ne mitään ole yrittänyt "hyökätä". Ovat vain tulleet tutustumaan, mutta koirapelkoisena ja -vihaajana tulkitset sen niin. Jos koira haluaa hyökätä ja se on vapaana, niin ei se yritykseksi jää.
Se on selvä, ettei koiraa tule pitää vapaana, jos koulutuksessa ei ole tullut sataprosenttisen selväksi ettei mennä ohikulkijoiden lähellekään ilman lupaa.
Suomessa juoksee taajama alueilla ainakin sata tuhatta koiraa päivittäin vapaana. Vahingot ovat äärimmäisen harvinaisia. Ne remmikoirat on vaarallisempa, kun eivät ole luontaisesti sosiaalistuneet. Sellainen kun pääsee syystä tai toisesta vapaaksi, niin voikin tulla jälkeä. Tosin silloinkin lähinnä toisia koiria kohtaan.
Eli olet yksi näistä yksinkertaisista. Kun iso koiraa juoksee irvistäen ja haukkuen minua kohti, on se hyökkäämistä, sanot sinä neropatti mitä vain. Se että koiria juoksee paljon vapaana ja vahingot ovat harvinaisia ei anna mitään oikeutusta rikkoa lakia. Jos kaikki noudattaisivat lakia päästäisiin tilanteeseen ettei vahinkoja sattuisi.
Oma, isohko, koirani on hyvin leikkisä ja "iloirvistelee" leikkiessään. En yhtään ihmettele, että joku luulee tätä vihaisuudeksi, sen verran pahannököinen koira tuolloin on. Ja vaikka koira juoksi vierasta ihmistä kohti irvistelemättä, häntä heiluen, tilanne on ihan kamala. Koira on eläin, eikä siihen voi koskaan luottaa 100 %:seti. Siksi koirat on pidettävä aina kiinni ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseni kanssa metsässä luontopolulla kävelemässä ja vastaan tuli irtonaisena juokseva koira joka hyppi lastani päin.
Lapseni pelkää koiria joten luonnollisesti menin siihen väliin (lapseni oli selkäni takana kun minä pidin tätä hyppivää koiraa kaulapannasta). Kun tämän koiran ulkoiluttaja tuli paikalle kerroin että koirat täytyy pitää kiinni luontopoluillakin. Hän otti koiransa sanaakaan sanomatta (ei kysynyt sattuiko lapseeni , eikä edes pahoitellut kun lapseni itki pelosta)Me käydään usein metsissä lapseni kanssa kävelemässä oli vuoden aika mikä vaan. Yleensä koirat on kiinni ja lapseni on suosiolla mennyt sivuun polulta odottamaan että koirat ohittavat meidät.
Yhtään tota hyppivän koiran omistajaa puolustelematta, mutta kannattaisko totuttaa se lapsesi koiriin. Ei tarvitsisi umpihankeen pakoilla.
Entisenä koirakammoisena lapsena voin sanoa, ettei yhtään helpota pelkoon se, ettet pelkää paria tuttua rauhallista koiraa, kun vastaan tulee hyppivä irtokoira. Kyllä ongelman ratkaisu lähtee siitä, että koirat pysyvät kiinni, ei siitä että ihmiset opettelevat olemaan pelkäämättä mahdollisesti vaarallisia irtokoiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on tämän koirakammon saanut koirasta joka on hyppinyt hänet pienenä kumoon. Hän on vasta pieni 4v.
Minusta on hyvä että lapseni on oppinut itse väistämään näitä koiria kun koirien omistajat koirineen ei väistä ketään.. ehkä sitten kun kasvaa isommaksi niin voisin kuvitella että vois totuttaa mutta ei noin pieni pysty puolustaa itseään..
Meidän naapurin tyttö oli sellainen että kysyi aina ensin saako koiraa silittää, luvan saatuaan sitten silitti kunnes kerran koira puri sitä. Eipä mene tämä tyttökään enää koirien liki..
Räkyttäviä, kuolaavia ja sählääviä idiootteja, täysiä turhakkeita suoraan sanottuna
Vierailija kirjoitti:
Räkyttäviä, kuolaavia ja sählääviä idiootteja, täysiä turhakkeita suoraan sanottuna
Olen samaa mieltä, jos nyt puhutaan lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on tämän koirakammon saanut koirasta joka on hyppinyt hänet pienenä kumoon. Hän on vasta pieni 4v.
Minusta on hyvä että lapseni on oppinut itse väistämään näitä koiria kun koirien omistajat koirineen ei väistä ketään.. ehkä sitten kun kasvaa isommaksi niin voisin kuvitella että vois totuttaa mutta ei noin pieni pysty puolustaa itseään..
Meidän naapurin tyttö oli sellainen että kysyi aina ensin saako koiraa silittää, luvan saatuaan sitten silitti kunnes kerran koira puri sitä. Eipä mene tämä tyttökään enää koirien liki..
No tuo 60 kiloinen käyttää tuon ikäisiä keiloina joita voi taklata nurin kotipihalla. Juoksee tenavan luota toiselle ja antaa töötin jos toisenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin osittain lenkkeilyn tuon takia. Asun Helsingissä ja täälläkin koirat juoksevat vapaana lenkkipoluilla. Pelkään perään juoksevia ja näykkiviä koiria. En ymmärrä miten tuo voi olla sallittua, ei esim usein koiriin rinnastettavat lapset juokse perään ja pure pimeässä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, jos nyt puhutaan lapsista.
Lapsi ei juokse perään ja pure. Lapsi ei murise, hyökkää päälle tai tartuta vesikauhua. Ei hauku yksinään kerrostalossa 8 tuntia, vauva voi itkeä mutta kasvaa ja lopettaa itkun, koira on samanlainen aina. Lasta ei myöskään jätetä yksin itkemään koko päiväksi häiritsemään muita. Koira ei ikinä tule olemssn tuottava yhteiskunnan jäsen, lapsi voi olla. Jatkanko?
Ps eläimet, esim koirat puolustavat pentujaan ja tekevät mitä vain niiden eteen, sudetkin laumassa huolehtivat yhdessä pennuista. Mikset ota mallia niistä? Ei mikään muu laji kuin ihminen vihaa oman lajinsa pentuja jotka ovat lajin selvitymisen edellytys.