Olisitko valkoinen vai punainen?
Kumpaan sakkiin kuuluisit jos nyt pitäisi taas jakautua? Perustele vielä miksi.
Kommentit (62)
No, onneksi valkoiset voittivat. Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä, niin valkoiset kuin punaisetkin.
Olisin se joka pöllisi kuolleilta rahat ja eläisin itse herraksi.
En haluaisi olla kummallakaan puolella, mutta käytännössä vaihtoehtoja ei kai ollut. Olisin luultavasti valkoinen sukutaustani takia. Vanhemmistani toinen kylläkin on enemmän sosialistisesta suvusta, toisen suvussa on ollut maanomistajia ja talollisia, kun mennään tarpeeksi menneisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi valkoiset voittivat. Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä, niin valkoiset kuin punaisetkin.
Totta. Lopputulos oli paras mahdollinen myös sikäli, että lähes kaikki punaisten tavoitteet myöhemmin toteutuivat mutta valkoisten eivät. Punaisten voittaessa näin ei luultavasti olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Suku on punainen, ja on vaikea kuvitella että olisin itse voinut ollut muuta. Nykypäivään en tuota konfliktia oikein osaa siirtää.
Valkoinen venäläisten takia. Valkoinen olen taustaltani, mutta se ei tähän asiaan kuulu.
Valkoinen.
Maatalojen isännät olivat etupäässä valkoisia ja niitä sukuni oli.
Punainen. Oon Tampereen Pispalan työläisten jälkeläinen.
Vanhan ajan punikeilla oli syynsä kapinointiin, koska kyllähän siihen aikaan köyhiä kohdeltiin sikamaisesti. Ei pidä arvioida menneiden vuosikymmenten vasemmistolaisia nykyisten anarkomarkojen ym pullamössöjen perusteella.
Valkoinen, koska olen oikeistolainen ja yritän vähentää sosialismin vaikutusvaltaa maailmassa. Kukaan itselleen rehellinen ja järkevä ihminen ei vastusta sitä, että ihmisellä olisi hyvä olla koti, uskonto ja isänmaa.
Vähän sama kuin Krimillä? Valkoinen laillisen hallituksen kannattaja vai punainen Venäläisten vihreiden miesten tukema separistirosvolauma?
Valintoja valintoja...
Hyvinvointiyhteiskunnan kannattajat ovat punaisia, joten punainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lopputulos oli paras mahdollinen myös sikäli, että lähes kaikki punaisten tavoitteet myöhemmin toteutuivat mutta valkoisten eivät. Punaisten voittaessa näin ei luultavasti olisi tapahtunut.
Mitkä olivat sinusta valkoisten tavoitteet?
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi valita puoltani noin jyrkästi. Isoäitini isoäiti kuoli kansalaissodan tulituksessa kotinsa nurkkaan ja jäi epäselväksi, kummalta puolelta luoti tuli. Eihän sillä siinä vaiheessa tosin ollut väliäkään, kun kummaltakin puolelta kuitenkin ammuttiin. Muu perhe pakeni tulituksen alkaessa maakellariin, mutta tämä mummo ei sinne pystynyt lähtemään.
Sössöti sössöti, hei kuule aika moni joutui valitsemaan puolensa, eikä siinä välttämättä ollut kyse kunpi aate itseä kiinnosti.
Riippuu kummat olisi ehtineet ensin ampumaan. Vihaajia kyllä riittää tänäkin päivänä vaikka yrittää vain leipää perheelleen hommata.
Punainen. Olisin todennäköisesti silloinkin omistanut vain tuulen huuhtoman p*rseen, joten punakaartilaisen 450 markan kuukausipalkka olisi varmaan tullut tarpeeseen henkensä pitimiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointiyhteiskunnan kannattajat ovat punaisia, joten punainen.
Hyvinvointivaltion mahdollistajat ovat kuitenkin valkoisia.
Olisin sen puolella kumpi maksaa paremmin. Ilmaiseksi en lähtisi henkeni uhalla sohimaan.