Alkuraskaus ja fyysinen työ. Milloin kertoa raskaudesta töissä?
Olen töissä pienessä kaupassa ja työ on melko kuormittavaa fyysisesti, peruna yms hevi laatikoita, lihalaatikoita, maitolaatikoita, juomakuormien purkua. Lisäksi ollaan paljon yksin töissä, eli nämä hoidetaan kassan lomassa eikä apuja ole tarjolla.
Plussasin nyt joulunpyhinä ja mietin työn fyysistä kuormittavuutta, onko siitä tulevalle lapselle vaaraa? Ja milloin kertoa? Voisin saada ehkä enemmän iltavuoroa, silloin on pikkuisen vähemmän nosteltavaa kun aamu tai päivävuorossa.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy kyllä sanoa että kun itse olin opiskelijana kaupassa töissä niin ei se niin raskasta ollut että ei voisi raskaana ollessaan kyseistä työtä tehdä. Eihän sitä koko laatikkoa tarvitse kerralla nostaa. Nostat yhden 2kg perunapussin kerralla etkä sitä koko 20kg laatikkoa. On ehkä vähän hitaampaa mutta työt saat kuitenkin tehtyä.
Meillä ei voi olla hidas, työt (varsinkin täytöt) täytyy tehdä ripeästi joten en voi/pysty laittaa esim maitoja 1 purkki kerrallaan. Mutta pyydän iltaa, se on enemmän kassapainotteista.
Ap
Olet alkuraskaudessa ja 1 maitopurkin nostaminen kerrallaan kuulostaa ylivoimaiselta?
Mitä jos katsoisit tuon videon näin alkuun?
Miten ajattelet tuon videon katsomisen auttavan? Mä tunnen yhden ihmisen, joka on joutunut molempien raskauksien alussa sairaalaan tiputukseen pahoinvoinnin takia. Ei uskaltanut hankkia enempää lapsia. Mä taas harrastin aktiivisesti kahvakuulaa, mutta jouduin toisessa raskaudessa lopettamaan sen melko aikaisin, koska raskaus teki muutoksia ryhtiin ja sain voimaharjoittelusta hirveän niskajumin. Eipä siihenkään tuon videon katsominen olisi auttanut.
Viimeistään silloin kun raskaus vaikeuttaa työntekoa (kova pahoinvointi yms). Muuten kannattaa odottaa se ensimmäinen kolmannes, koska silloin tapahtuu eniten keskenmenoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täytyy kyllä sanoa että kun itse olin opiskelijana kaupassa töissä niin ei se niin raskasta ollut että ei voisi raskaana ollessaan kyseistä työtä tehdä. Eihän sitä koko laatikkoa tarvitse kerralla nostaa. Nostat yhden 2kg perunapussin kerralla etkä sitä koko 20kg laatikkoa. On ehkä vähän hitaampaa mutta työt saat kuitenkin tehtyä.
Meillä ei voi olla hidas, työt (varsinkin täytöt) täytyy tehdä ripeästi joten en voi/pysty laittaa esim maitoja 1 purkki kerrallaan. Mutta pyydän iltaa, se on enemmän kassapainotteista.
Ap
Olet alkuraskaudessa ja 1 maitopurkin nostaminen kerrallaan kuulostaa ylivoimaiselta?
Minua halutaan ymmärtää nyt tahalteen selkeästi ihan väärin! Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja lapsi on toivottu, eli en halua ottaa turhia riskejä. Uskon sen jos sanotaan että voin tehdä työtäni normaalisti, siksi kyselen täältä vaan vinkkejä kun kerran on vauvapalsta.
Ja voin ja pystyn nostamaan kokonaisen maitolaatikon, sen takia vaan sanoin ettei voi yhtä kerrallaan nostaa kun yksi laatikko vie nostaa n 3sekuntia, kun taas jos ladon 20 litran purkkia yksitellen niin meillä ei ole töissä siihen aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vastaava työ raskaana ollessa. Hyvin pystyi tuonne seitsemännelle kuukaudelle tekemään, sitten alkoi vauhti hidastua ja jätin raskaimmat nostelut työkavereille (eli kaikki +30 kiloa olevat laatikot )
Kaupassa työskenneltiin myös yksin ja samassa oli postipalvelut. Jos olin yksin töissä ja postiasiakkaan paketti painoi tuon 30 kiloa, pyysin asiakasta avukseni, että saatiin paketti postin hyllystä luovutetuksi. Näitä tilanteita tosin taisi olla yksi ja ainoa koko loppuraskaudesta.
Hyvä, kiitos kun jaoit kokemukseksi. Itsekin haluaisin olla loppuun asti töissä ennen synnytystä. Tarkoitus olisi olla vain äityisloma pois, mies katsoo lasta loppu vanhempainvapaan. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minua halutaan ymmärtää nyt tahalteen selkeästi ihan väärin! Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja lapsi on toivottu, eli en halua ottaa turhia riskejä. Uskon sen jos sanotaan että voin tehdä työtäni normaalisti, siksi kyselen täältä vaan vinkkejä kun kerran on vauvapalsta.
Ja voin ja pystyn nostamaan kokonaisen maitolaatikon, sen takia vaan sanoin ettei voi yhtä kerrallaan nostaa kun yksi laatikko vie nostaa n 3sekuntia, kun taas jos ladon 20 litran purkkia yksitellen niin meillä ei ole töissä siihen aikaa.
Ap
Älä välitä idiooteista. Voit tehdä alkuraskaudessa kaikkea ihan normaalisti, eikä tuonkaltainen fyysinen työ vaikuta esim. keskenmenoriskiin. (Mahdollinen pahoinvointi voi tehdä olon kurjaksi, mutta kaikille ei tule pahoinvointia, ja useimmilla se on vain hankalaa, ei vaarallista.) Ei tarvitse eikä ehkä kannata kertoa töissä heti. Normaalissa raskaudessa on keskenmenoriski - on todennäköisempää, että raskaus jatkuu loppuun, mutta varmaa se ei ole - joten monet haluavat odottaa kertomisen kanssa kunnes riski on pienempi.
Jatka ihan normaalisti liikkumista ja työntekoa, se on teille molemmille hyvästä. Myöhemmin raskaudessa pitää välttää esim. vatsalihasliikkeitä ja meno alkaa hidastua muutenkin. Voit myös joutua muuttamaan nostoasentoa tai nostamaan osissa (mutta ei todella maitopurkkia kerrallaan). Siihen on kuitenkin vielä kuukausia.
Raskaudessa voi tulla eteen kaikenlaista ja silloin voi tulla liikuntarajoituksia, mutta suurimmalla osalla ei tule, eikä varsinkaan noin alussa.
Onnea plussasta!