Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti antoi minulle ja siskolle joululahjaksi 250 euroa molemmille

Vierailija
27.12.2018 |

Minut hän ohjeisti jakamaan rahan tasan koko perheen kesken (minä, mies, kolme lasta). Sisko sai rahan yksin, koska on itsellinen ihminen.

Kommentit (313)

Vierailija
41/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin voisin hieman tuolla summalla jo panostaa. Mutta sinun rahasi tuo on.

Minä pidän vanhemmilta saadut rahat kaapissa pahan päivän varalle tai johonkin erityiseen. Usein myös lapsilleni annetut rahat. En siis laita lasten lompakoihin tai omiin lompakoihin.

Lapsille annetut rahat on lasten eikä sun niitä pidä varastaa vaikka olisi kuinka hyvä tarkoitus.

Vierailija
42/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa että vanhemmat pyrkivät tasapuolisuuteen.

Itse kasvanut perheessä jossa yksi lapsista aina pyytänyt eniten rahaa vanhemmiltam me ja nyt hänen lapsistaan tullut samanlaisia.

Isovanhemmat ikävässä välikädessä. Haluavat auttaa mutta huomaavat jonkinasteisen hyväksikäytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on jos lapsenlapsille ei anna mitään ja lapsilleen antaa saman summan käskien jakamaan. Saman summan antaminen sisaruksille ilman ihmeempiä vaateita taas on kuten pitää olla. Tämä keskustelu menee samaan kategoriaan kuin kulujen jakaminen yhteisreissuilla. Jaetaanko perheittäin vai henkilöittäin. Joku ei vaan tajua, että perhe ei tuo mitään alennusta tai lisää lahjoja yksilölle.

Vierailija
44/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan isämme antoi meille lapsille jokaiselle saman verran rahaa, että voimme ostaa sillä itsellemme, mitä haluamme. Lastenlapset saivat kukin saman suuruisen summan ja lisäksi äidiltämme jonkun joululahjan. Tuo lahjaksi saatu raha oli siis henkilökohtainen lahja. Ei kyllä tullut mieleenikään kadehtia sisarusteni saamaa summaa, heillä kun on useampi lapsi kuin minulla, ja täten yhteenlaskettu rahamäärä oli suurempi.

Vierailija
45/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat muistavat meitä lapsia sekä mahdollisia kumppaneita samanarvoisilla lahjoilla ja sitten lapsenlapsia erikseen. Mielestäni ihan reilua näin.

Vierailija
46/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka yää nyt provo tais ollakin, kun ap katos keskustelusta, niin vastataan. Minä sain äidiltä 300€ joulurahaa, samoin pikkuveli. Mulla kolme lasta ja pikkuveli lapseton. Minu ei haitannu yhtään.

Vierailija
47/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lovebotti kirjoitti:

Minulla on 3 lasta ja asun vuokralla. Minulla on 8000 euroa autolainaa ja olen tyoton. Autoni vakuutus maksaa 500 euroa / vuosi.

Veljeni velattoman talon arvo on 400000 euroa. Veljellani ei ole perhetta ja han kayttaa julkista liikennetta. Han on osa-aikaiseksi tyossa ja tienaa 1800/kk.

Miten vanhempieni perinto tulisi mielestänne jakaa. Heilla on tililla rahaa 300000 euroa.

Tietenkin lasketaan yhteen teidän kaikkien kolmen talouden varallisuus, velat ja tulot. Lopputulos jaetaan sinun ja veljesi välillä siten, että sinä saat 2/3 ja veljesi saa 1/3. Olethan sinä tehnyt lapsen ja velkaa. Ja joudut asumaan vuokralla.

Tämä on ainoa oikeudenmukainen jako. Veljesi ehkä on eri mieltä, mutta hän onkin itsekäs narsisti (joka on alle 2000€ tuloilla, viekkaudella ja vääryydellä haalinut itselleen 400 000 talon).

Vierailija
48/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, se raha on sun ja päätät mitä sillä teet.

Ei se raha ole ap:n. Hänen äitinsä sanoi, että se raha on myös lapsille ja miehelle. Ap vain sai kaiken käteensä perheelleen vietäväksi.

Vierailija
49/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun lahja. Tee mitä haluat. Ei sitä voi toinen päättää.

Vierailija
50/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 300e, enkä todellakaan jaa sitä perheeni kanssa.

Vierailija
51/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä molemmat lapset ovat yhtä rakkaita äidille?

Vierailija
52/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä keskustelua. Aikuiset lapset antavat vanhemmilleen lahjoja, ei toisin päin. Mitä lapsia te olette!?!

Vierailija
53/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annon toisen lapsen perheelle 500e ja toiselle sinkkupojalle 50e.Tämä sinkku ei tee mitään,että rahat riittäisi tai niitä ansaisisi,vaikka on terve.Myöskään ei ole ollut koskaan kiitollinen ,kun on autettu.Ikinä ei tee rikkaa ristiin meidän suht iäkkäiden vanhempien eteen ,vaikka asuu lähellä.Toinen perillinen taas auttaa heti tarvittaessa.Tekee paljon töitä ja ansaitsee hyvin.

Elikkkä sitä saa mitä tilaa.

Molemmille on annettu asuntoa varten pesämuna (yhtä paljon),kun olivat nuoria.

Vierailija
54/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa alkoholisoitunut sinkkumies saa jouluna tuhansia euroja, ja minä perheellisenä en yleensä mitään, koska "sinähän saat rahaa työstäsi". Veljeni "raukka ei saa rahaa muualta kuin vahemmiltaan, kun se työkkärikorvauskin meni, kun ei ottanut työtä vastaan". Välillä on vaikea uskoa korviaan, mutta näin se vaan näköjään menee.

Vierailija
55/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annon toisen lapsen perheelle 500e ja toiselle sinkkupojalle 50e.Tämä sinkku ei tee mitään,että rahat riittäisi tai niitä ansaisisi,vaikka on terve.Myöskään ei ole ollut koskaan kiitollinen ,kun on autettu.Ikinä ei tee rikkaa ristiin meidän suht iäkkäiden vanhempien eteen ,vaikka asuu lähellä.Toinen perillinen taas auttaa heti tarvittaessa.Tekee paljon töitä ja ansaitsee hyvin.

Elikkkä sitä saa mitä tilaa.

Molemmille on annettu asuntoa varten pesämuna (yhtä paljon),kun olivat nuoria.

Se on hyvä että saivat nuorena munaa.

Vierailija
56/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa on jos lapsenlapsille ei anna mitään ja lapsilleen antaa saman summan käskien jakamaan. Saman summan antaminen sisaruksille ilman ihmeempiä vaateita taas on kuten pitää olla. Tämä keskustelu menee samaan kategoriaan kuin kulujen jakaminen yhteisreissuilla. Jaetaanko perheittäin vai henkilöittäin. Joku ei vaan tajua, että perhe ei tuo mitään alennusta tai lisää lahjoja yksilölle.

Näin. Lisäksi kannattaa muistaa, että lahja on LAHJA. Sen saa, minkä lahjan antaja päättää antaa.

Vierailija
57/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lovebotti kirjoitti:

Minulla on 3 lasta ja asun vuokralla. Minulla on 8000 euroa autolainaa ja olen tyoton. Autoni vakuutus maksaa 500 euroa / vuosi.

Veljeni velattoman talon arvo on 400000 euroa. Veljellani ei ole perhetta ja han kayttaa julkista liikennetta. Han on osa-aikaiseksi tyossa ja tienaa 1800/kk.

Miten vanhempieni perinto tulisi mielestänne jakaa. Heilla on tililla rahaa 300000 euroa.

50/50 menee jako, jollei vanhemmilla ole enemmän lapsia. Elämä on omia valintoja täynnä. Miksi sinun pitäisi saada enemmän?

Vierailija
58/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa alkoholisoitunut sinkkumies saa jouluna tuhansia euroja, ja minä perheellisenä en yleensä mitään, koska "sinähän saat rahaa työstäsi". Veljeni "raukka ei saa rahaa muualta kuin vahemmiltaan, kun se työkkärikorvauskin meni, kun ei ottanut työtä vastaan". Välillä on vaikea uskoa korviaan, mutta näin se vaan näköjään menee.

Näinhän se välillä menee tässä elämässä.

Joskus niin, että vanhempi rakastaa toista lastaan enemmän kuin toista, potee diitä huonoa omaatuntoa ja antaa sille vähemmän rakastamalleen enemmän rahaa juuri siksi.

Tärkeintä on ymmärtää lahjan ollessa kyseessä, että se on vapaaehtoinen lahjoitus.

Vierailija
59/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan isoisäni toimi vastaavasti, äitini sai joka joulu 100 mk, me kolme lasta kukin 50 mk ja lapseton eno 250 mk. Kyllä se vähän oudolta tuntui. Olihan lapsiperheessä paljon enemmän menoja ja eno hassasi rahat lähinnää ryyppäämiseen.

Sun isoisälle kaikki lapset olivat samanarvoisia eli jokainen sai sen 250mk. Näin toimii demokratia.

Ihan sama myös perintökaaressa. Saman perinnön saa oli lapsia nolla tai 10.

Samoin työelämässä palkka, vaikka huolettavia olisi nolla tai 10.

Ja ehkä sun enolla oli enemmän lääkemenoja kuin äidilläsi. Mistä sen tietää?

Vierailija
60/313 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni oli jouluna kylässä ja kehui suureen ääneen kuinka tasapuolinen hän on, oli antanut lapsenlapsilleen rahaa joululahjaksi siten että toisen pojan ainoalle lapselle 100 e ja toisen poikansa kahdelle lapselle 50 e per lapsi.

Minusta tuo ei ollut tasapuolista lainkaan, olisi pitänyt antaa 100 e per perhe ja antaa sitten omien lastensa jakaa raha perheen sisällä parhaaksi katsomallaan tavalla. Nyt raha annettiin suoraan lapsenlapsille jolloin yksi kaivoi kirjekuoresta 100 e ja kaksi 50 e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä