Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajan papereilla 3lk. opettajan sijaisuutta tekemään

Vierailija
26.12.2018 |

Sain sijaisuuden kesään asti. Olen onnellinen - oma lapsi samassa koulussa 2lk. Lyhyet työpäivät ja lähellä kotia. Palkka ihan ok.
Happy!!

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pointti tässä avautumisessa on? Olet melk tunnistettavissa tästä.

Vierailija
2/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kierretään taas pätevät ja kunta säästää. Suomi-meininkiä parhaimmillaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma vaikea saada sijaisia - lukion käyneitä tyttöjä olisi pilvin pimein,mutta koulurauha on ihan hakusessa. Järjestystä ja erilaisten oppilaiden huomioon ottaminen ei onnistu 20v - itselläni ikää 36v.

Vierailija
4/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että opettaminen epäpätevänä ei ole mitään ihan helppoa hommaa. Opettajan työ ei ole sitä, että kirjoitetaan liitutaululle mitkä sivut tehdään matikan kirjasta, ja lapset kiltisti alkavat laskea.

Epäpätevien käyttäminen opettajina pitkissä sijaisuuksissa on aika kyseenalaista - opettajana toimiva henkilö on kuitenkin vastuussa lasten oppimisesta! Puolessa vuodessa tulisi oppia merkittäviä taitoja, jotka vaikuttavat kaikkeen myöhempään oppimiseen.

Vierailija
5/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä totta. Yksi juttu on vaan, että opettajan koulutus tekee kyllä  ihmisestä muodollisesti pätevän, muttei välttämättä hyvää opettajaa. Kuten kaikki tiedämme .Alakoulun ppettajan pätevyysvaatimus on yksi juttu mikä pitäisi kiireesti uudistaa.

Vierailija
6/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä totta. Yksi juttu on vaan, että opettajan koulutus tekee kyllä  ihmisestä muodollisesti pätevän, muttei välttämättä hyvää opettajaa. Kuten kaikki tiedämme .Alakoulun ppettajan pätevyysvaatimus on yksi juttu mikä pitäisi kiireesti uudistaa.

Koulutuksen kautta saatu pätevyys on kuitenkin hyvin olennainen opettajan työssä. Ei riitä, että on hyvä tyyppi. Opettajan työssä on olennaisinta pedagoginen ja didaktinen osaaminen. Tulee olla ymmärrystä siitä, millaisilla keinoilla asioita voi eri ikäisille opettaa. Tulee myös huomioida erilaiset oppijat, osata eriyttää opetusta, osata tunnistaa oppimisen vaikeuksia ja toisaalta osata tukea oppilasta vaikeuksia havaitessa.

Vierailija
7/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että oppimistulokset huononevat kun pitkiinkin sijaisuuksiin otetaan epäpäteviä.

Vierailija
8/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse aiemmin vuosikaudet epäpätevänä. En tosin aina kenenkään sijaisena, vaan myös tuntiopettajana ja väliaikaisena lehtorina. Eniten yläasteella, vähän myös ala-asteella, lukiossa, amiksessa ja AMK:ssa.

Jos pätevää ei saa, niin pakkohan siihen on joku silti saada. Itse asiassa ohitin joskus valinnassa pätevän, koska olin rehtorin mukaan sopivampi.

Tsemppiä hommaan! Työ tekijäänsä opettaa!

Vierailija
9/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että oppimistulokset huononevat kun pitkiinkin sijaisuuksiin otetaan epäpäteviä.

Olisiko parempi olla ilman opettajaa? Ehkä vanhemmat haluavat hoitaa lapsensa opetuksen kotiopetuksessa, jos pätevää sijaista ei löydy?

Halukkaita???

Vierailija
10/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi epäpätevät ei pääse sairaanhoitajiksi.

Vierailija
11/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse aiemmin vuosikaudet epäpätevänä. En tosin aina kenenkään sijaisena, vaan myös tuntiopettajana ja väliaikaisena lehtorina. Eniten yläasteella, vähän myös ala-asteella, lukiossa, amiksessa ja AMK:ssa.

Jos pätevää ei saa, niin pakkohan siihen on joku silti saada. Itse asiassa ohitin joskus valinnassa pätevän, koska olin rehtorin mukaan sopivampi.

Juu noinhan se menee. Sitten kun saa opettajan paperit kouraan ei enää olekaan sopiva mihinkään ja osaaminen on kadonnut. Tilalle otetaan joku "sopivampi", joka ei ole pätevä

Vierailija
12/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa. Toivottavasti et opeta mun lapsia..

Vierailija
13/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko parempi olla ilman opettajaa? Ehkä vanhemmat haluavat hoitaa lapsensa opetuksen kotiopetuksessa, jos pätevää sijaista ei löydy?

Halukkaita???

Kortisto on täynnä päteviä opettajia ja jonossa olisi gradua tekeviäkin. Ei nyky-Suomessa tule vastaan tilannetta, että pätevää tai lähes pätevää sijaista ei löydy. Hassu olet, jos tuon uskot

2

Vierailija
14/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain sijaisuuden kesään asti. Olen onnellinen - oma lapsi samassa koulussa 2lk. Lyhyet työpäivät ja lähellä kotia. Palkka ihan ok.

Happy!!

Ei uskottavaa. Ei jatkoon.

Vierailija
15/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä haluaisi että lapsiani opetettaisiin pelkällä sairaanhoitajan koulutuksella.

Vierailija
16/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halukkaita???

Olisi parempi järjestellä olosuhteet sellaisiksi, että opettajan työ olisi ihan haluttu ammatti.

Tällöin luultavasti löytyisi riittävästi ihmisiä, jotka siihen ammattiin kouluttautuisivat ja näistä kouluttautuneista löytyisi riittävästi sellaisia, jotka myös haluaisivat ko. ammatissa työskennellä.

Ei tämä tietenkään ole näin mustavalkoista (haluttu/ei haluttu), mutta lienee kuitenkin niin, että olosuhteet opetustyössä ovat muuttuneet sellaisksi, että ammatin suosio on laskenut. Tämän seurauksena sellaisia opettajaksi opiskelevia, jotka haluavat loppuikänsä myös tehdä opettajan työtä ei ole ollenkaan niin paljoa kuin oli vaikkapa pari-kolmekymmentä vuotta sitten.

Vierailija
17/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen kautta saatu pätevyys on kuitenkin hyvin olennainen opettajan työssä. Ei riitä, että on hyvä tyyppi. Opettajan työssä on olennaisinta pedagoginen ja didaktinen osaaminen. Tulee olla ymmärrystä siitä, millaisilla keinoilla asioita voi eri ikäisille opettaa. Tulee myös huomioida erilaiset oppijat, osata eriyttää opetusta, osata tunnistaa oppimisen vaikeuksia ja toisaalta osata tukea oppilasta vaikeuksia havaitessa.

Tekisi mieleni väittää vastaan ja sanoa, että vaikka olisi miten tahansa muodollisesti pätevä ja oppinut opettaja, niin se ei yksin takaa sitä, että olisi ns. hyvä opettaja. Kysymys on hankala ja vaikea.

Joskus pienessä mielessäni olen aatellut, että opettaja koulutukseen pitäisi olla kiintiö muutamalla opiskelijalle, joilla oma koulutustauta ei ole kovin kummoinen. Minulle kun on jäänyt mielikuva, että osalle näistä aina koulussa hyvin pärjänneille ja (mm.) suoraa lukiosta opettajakoulutukseen päässeistä on huomattavia vaikeuskai asettua niiden asemaan, joilla koulussa pärjääminen, saati siellä viihtyminen on kauniisti sanottuna haastavaa. Ja siten onnistua tsemppaamaan ja kannustamaan, ylipäätään olemaan hyvä rooli malli työssään nuoremmille ja jo vähän vanhemmillekin.

Mutta jotta tämä ei menisi vain opettajien syyllistämiseksi, niin todettava on myös, että varmasti myös koulussa erinomaisestikin pärjännyt ja menestyneiden joukossa voi olla myös esimerkillisä opettjia.   

Ja toki moni muu ala potee samantapisen haasteen edessä, jos ja kun kusi pääsee kajahtamaan päähän; luoden mielikuvan, että kaikki on vain itsestä omasta tahdosta ja valinnasta kiinni. Paljon toki onkin, Mutta moni meistä tarvitsee pärjätäkseen myös enemmän ja vähemmän suoraa kannustusta, tsemppausta ja hyväksyntää sellaisena kuin on ja aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta muiden, tai edes yhden toisen kanssa. Olkoonkin, että vastuu on aina ensi-sijaisesti yksilöllä itsellän; ketään ei voi pakottaa olemaan "hyvä". 

Vierailija
18/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole koskaan opettajan töitä tehnyt, miten voit tietää, että päivät ovat lyhyet? Ei se, että lukkarissa on neljä tuntia, meinaa, että sinulla on töitä neljä tuntia. Minulla ainakin meni uran ensimmäisinä vuosina paljon aikaa oppituntien suunnitteluun. Toki jos tekee työnsä huonosti, pääsee helpommalla.

Vierailija
19/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieleni väittää vastaan ja sanoa, että vaikka olisi miten tahansa muodollisesti pätevä ja oppinut opettaja, niin se ei yksin takaa sitä, että olisi ns. hyvä opettaja. Kysymys on hankala ja vaikea.

Joskus pienessä mielessäni olen aatellut, että opettaja koulutukseen pitäisi olla kiintiö muutamalla opiskelijalle, joilla oma koulutustauta ei ole kovin kummoinen. Minulle kun on jäänyt mielikuva, että osalle näistä aina koulussa hyvin pärjänneille ja (mm.) suoraa lukiosta opettajakoulutukseen päässeistä on huomattavia vaikeuskai asettua niiden asemaan, joilla koulussa pärjääminen, saati siellä viihtyminen on kauniisti sanottuna haastavaa. Ja siten onnistua tsemppaamaan ja kannustamaan, ylipäätään olemaan hyvä rooli malli työssään nuoremmille ja jo vähän vanhemmillekin.

Mutta jotta tämä ei menisi vain opettajien syyllistämiseksi, niin todettava on myös, että varmasti myös koulussa erinomaisestikin pärjännyt ja menestyneiden joukossa voi olla myös esimerkillisä opettjia.   

Ja toki moni muu ala potee samantapisen haasteen edessä, jos ja kun kusi pääsee kajahtamaan päähän; luoden mielikuvan, että kaikki on vain itsestä omasta tahdosta ja valinnasta kiinni. Paljon toki onkin, Mutta moni meistä tarvitsee pärjätäkseen myös enemmän ja vähemmän suoraa kannustusta, tsemppausta ja hyväksyntää sellaisena kuin on ja aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta muiden, tai edes yhden toisen kanssa. Olkoonkin, että vastuu on aina ensi-sijaisesti yksilöllä itsellän; ketään ei voi pakottaa olemaan "hyvä". 

Opettajakoulutukseen 40% mieskiintiö, niin johan saadaan myös ei-kympin-tyttöjä opettajiksi.

Vierailija
20/82 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu noinhan se menee. Sitten kun saa opettajan paperit kouraan ei enää olekaan sopiva mihinkään ja osaaminen on kadonnut. Tilalle otetaan joku "sopivampi", joka ei ole pätevä

Luuletko että esim. pätevä vastavalmistunut mielenterveysongelmainen, jonka k.o. rehtori tietää kokemuksesta jo liiankin hyvin, on papereidensa takia automaattisesti parempi ja sopivampi kuin muodollisesti epäpätevä, jolla on työstä jo vuosien kokemus ja joka on sinä aikana työhön sopivaksi havaittu?