Naiset, miten saadaan Suomen syntyvyys nousuun?
Kommentit (562)
Minä olisin alottanut lastenteon mieluummin nuorena, noin 20-vuotiaana. Sitä ennen "piti" vain olla mies, jonka on tuntenut jo vuosia, koulutus (esim. lukio ja yliopisto 3+5v) ja mieluusti vielä työpaikka, sillä aika harva palkkaa pikkutaaperon äitiä töihin. Koulutuksen ohella piti tehdä töitä elääkseen, joten sosiaalisille suhteille ja kumppanin etsintään ei ollut aikaa.
Nyt kun olisi pohja valmiina lapsia varten, olenkin jo kolmekymppinen. Ei tässä enää ehdi kuin kaksi lasta tekemään, paitsi jos raskaaksi tulee kerta laakista ja uusi raskaus alkaa heti perään, mikä ei ole todennäköistä eikä suositeltavaa.
Niin, lyhemmät koulutukset ja parempi opinto-ohjaus ja ammatinvalinnan auttaminen voisi jo vähäsen auttaa asiaa, ettei se koulu jäisi kesken hoksattuaam olevansa väärällä alalla. Ja varmemmat työpaikat, harva uskaltaa tehdä lasta/lapsia jos on jatkuvasti sijaisena. Ja kyllä pitäisi olla varmempaa sekin, että äitinä saan olla lapsen kanssa kotona pidempään kuin 9kk, nythän on vähän puhuttu kotihoidontuen lopettamisesta jne.
Taasko tästä pitää jauhaa? Mikset etsi jo olemassa olevia keskusteluja?
Miesten pitää olla kiinnostuneita lastenhoidosta. Siitä se on kiinni.
Jos halutaan että maailma pelastuu, niin toivottavasti ei millään!
Ei ainakaan sillä, että yksinodottajia katsotaan pitkin nenänvartta kuin halpaa makkaraa.. Kela vois maksaa myös pyhäpäiviltä äitiys/vanhempainrahaa.
Vaikka mulla olis miljoonatulot en tekis yhtäkään kersaa ja vielä vähemmän ottasin ketää naista elätettäväks. t. nuori hetero mies
Siten että syrjäytetään yhteiskunnasta kaikki kiltimmät miehet. Sitten naiset voivat odotella nelikymppiseksi asti sitä unelmien alfaurosta
Perustulolla ja miehillä, jotka eivät viikottain käytä päihteitä.
Olen 29. Minulla on ensimmäistä kertaa vakituinen täysiaikainen työpaikka. Mieti hetki sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 29. Minulla on ensimmäistä kertaa vakituinen täysiaikainen työpaikka. Mieti hetki sitä.
Niin joo tässä vaiheessa vanhemmillani oli itse rakennettu omakotitalo ja kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mulla olis miljoonatulot en tekis yhtäkään kersaa ja vielä vähemmän ottasin ketää naista elätettäväks. t. nuori hetero mies
Suosittelen suomalaista naista. Niitä ei nimittäin tarvitse elättää, ne käyvät töissä.
T: keski-ikäinen heteronainen
Varmaan aika yksinkertaisilla asioilla.
Helpotetaan lapsiperheiden elämää.
Vakaita työpaikkoja, eikä ketjutettuja pätkätöitä. Päiväkoti lähellä, eikä tunnin matkan päässä toisella puolella kaupunkia. Paikka lähikoulussa, eikä niin että lapsia pallotellaan homekoulusta toiseen. Lasten loma-aikoina mahdollista tehdä lyhyempää päivää tai olla poissa edes osan.
Eli lisää joustavuutta. Helpompaaa työkavereillekin, kun vanhemmat keskittyy töihin eikä jälkikaavuunsa.
Silleen että miehet alkaa raskautua ja synnyttää. Muuuten unohtakaa joko juttu.
Olen yrittänyt jo 9 vuotta saada tiettyihin asioihin ratkaisua mm. Terveysongelmiin. Yhtä pompottelua joka paikassa.
Ei ole töitä, ilman yliopisto tutkintoa ei saa. Inhoan asua Helsingissä mutta se on ainut kaupunki jossa on jotain.
Äitiyden ja lasten kasvattamisen arvostaminen olisi kova juttu. Oikeastaan välttämättömyys.
Perusasiat: perhevapaiden jakaminen tasa-arvoisemmin ja enemmän vakituisia työpaikkoja nuorille. palkan pitää olla sellainen että sillä elää, päiväkotimaksut eivät saa olla isoja eikä päiväkoti saa olla liian kaukana kotoa.
Muut: kaikki synnytyksestä aiheutuneet vauriot pitäisi korjata julkisella puolella maksutta ja ilman pitkiä jonotusaikoja.
Naisten pitäisi tulla vähemmän nirsoiksi miesten ulkonäön, pituuden, statuksen, tulojen suhteen.
Muitakin miehiä voi kelpuuttaa kuin suosituimpia peli/jännämiehiä.
Kiltit ja kunnolliset miehet on ikisinkkuina.
Vierailija kirjoitti:
Naisten pitäisi tulla vähemmän nirsoiksi miesten ulkonäön, pituuden, statuksen, tulojen suhteen.
Muitakin miehiä voi kelpuuttaa kuin suosituimpia peli/jännämiehiä.
Kiltit ja kunnolliset miehet on ikisinkkuina.
Asennemuutos riittäisi. Pitäisi hyväksyä muutkin perhemuodot kuin parisuhde. Esimerkiksi se, että vanhemmat ovat vain kavereita (eivätkä ole koskaan mitään muuta toisilleen olleetkaan eivätkä tule olmaankaan). Mulla on kaksi lasta, molemmilla eri isä. Toinen heistä on lapsuudenystäväni. Nämä isät ovat kuitenkin parisuhteessa keskenään. Lapset ovat saaneet alkunsa nk muumimukimenetelmällä, mutta tässäkin voisi yhteiskunta auttaa mahdollistamalla keinohedelmöityksen silloin, jos mies ja nainen yhteisestä sopimuksesta haluavat lapsen, mutta ilman seksiä ja parisuhdetta. Lasten ollessa alle 3 kk ikäisiä isät kävivät päivittäin minun luonani viettämässä aikaansa lastensa kanssa ja vastaavasti minä sain silloin omaa aikaa tavata muita ystäviäni, käydä harrastuksissa jne. Kun lapset vähän kasvoivat, he alkoivat viettää enemmän aikaa myös isiensä luona. Ensin muutama tunti, sitten yön yli, sen jälkeen viikonloppuja ja nykyisin on viikko-viikko, mutta tästä voidaan poiketa sopimuksen mukaan, kun on tarvis. Asumisjärjestelyt on tehty siten, että lasten kodit ovat alle 100 m päässä toisistaan. Lasten kasvatuksessa ja hoitamisessa ei ole koskaan ollut mitään erimielisyyttä, koska kävimme pitkät keskustelut jo ennenkuin kumpikaan lapsista oli saanut alkunsa.
Uskoisin, että jos tällaiseen "kaverivanhemmuuteen" suhtauduttaisiin suopeammin, moni mies ja nainen saisi kaipaamansa lapsen, vaikka eivät löytäisikään sitä ihmistä, jonka kanssa haluaisivat parisuhteen. Kun kuuntelen joidenkin ystävieni valitusta oman ajan puutteesta yms tai luen tältä palstalta, miten vaikeaa parisuhde on lapsiperheessä, olen todella tyytyväinen, että mulla on ihan aina jopa kaksi luotettavaa ja lapsille läheistä aikuista eli heidän isänsä, jotka ottavat ihan mielellään lapsia luokseen silloinkin, kun ei ole heidän "vuoronsa". Ja vastaavasti minäkin pidän lapsia luonani silloin, jos heidän iseillään on jokin matka tai muu syy, miksi tarvitsevat "lapsenvahtia". Kun ei olla koskaan oltu edes seurustelusuhteessa toistemme kanssa, ei ole pettymyksiä, riitoja eikä mitään kostohaluakaan.
Ei mitenkään,
juuri katsoi Kauppalehden juttua (vain tilaajille) sukupuolijakaumasta Suomessa. Suomessa ei ole ainuttakaan kuntaa jossa alle 44-vuotiaissa naiset olisivat enemmistö!
Naiset on hävinneet johonkin WTF
Tärkein: paljon vakinaisia ja vakaita työpaikkoja niin nuorille naisille kuin miehillekin, ja sellaisella palkalla, että sillä elää. Osana tätä lisääntymisestä aiheutuvien kulujen tasaaminen miesten ja naisten työpaikkojen kesken.
Seuraavansi: Lastenhoidon vastuun tasaaminen miesten ja naisten kesken, esim. vanhempainvapaiden tasaisempana jakona.