Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä metsäneläimiä olette nähneet luonnossa?

Vierailija
25.12.2018 |

Luin tuota metsäpeura keskustelua ja tajusin että olen harmaan Helsingin kasvattina täysin kaupunkilaistunut. Lintuja näkee joo mutta muuten ne rajoittuvat citykaneihin, rusakkoihin ja oraviin. Yläasteella näin ketun kun suunnistimme keskuspuistossa liikuntatunnilla, ja se jäi mieleen. Siinä se.

Kertokaa miltä tuntuu nähdä oikea hirvi, pöllö, karhu, ahma, supi, susi, ilves, peura, näätä, lumikko, poro, naali... Tai jopa hurja villi siili! Itse en ole edes kyytä nähnyt, rantakäärmeen ja sisiliskon kyllä. Oisko sammakkokin tullu nähtyä muksuna! :D

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin kertoa, että olen myös kohdannut ketunpoikasia metsässä. Uteliaita, söpöjä ja ihania.

Vierailija
22/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäyrä, kettu, siili, korppi, minkki, kyitä, hirvi, kauris, sammakko, sisilisko, gekko, metsähiiri.

Onko suomessa gekkoja? :0 Ei kai...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettu, supikoira, lumikko, näätä, orava, erilaisia lintuja, rotta, peltomyyrä, vesimyyrä, vaivaishiiri, hirvi, peura, kauris ja jänis, nämä tuli ekana mieleen ja ihan vain siksi olen nähnyt että asun maalla.

Metsässä olen nähnyt ilveksen jäljet ja karhun jätökset, onneksi en nähnyt kumpaakaan.

Vierailija
24/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kettu, supikoira, lumikko, näätä, orava, erilaisia lintuja, rotta, peltomyyrä, vesimyyrä, vaivaishiiri, hirvi, peura, kauris ja jänis, nämä tuli ekana mieleen ja ihan vain siksi olen nähnyt että asun maalla.

Metsässä olen nähnyt ilveksen jäljet ja karhun jätökset, onneksi en nähnyt kumpaakaan.

Saukko unohtui.

Vierailija
25/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. hirviä, metsäkauriita, valkohäntäpeuroja, villisikoja, oravia, näätiä, metsämyyriä, metsäpeuroja, lumikkoja, kärppiä, metsähiiriä, peltomyyriä, kettuja, rusakoita, metsäjäniksiä, päästäisiä, lepakoita, tunturisopuleita, poroja sekä lisäksi yli 330 lintulajia. Karhusta vain jäljet ja sushukkanen näkemättä kokonaan.

Vierailija
26/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänä talvena Rovaniemellä oli -30 ja rapiat pakkasta. Tästä huolimatta ihmisiä seisoskeli keskellä hyytävän tuulista Jätkänkynttilän siltaa ja tuijotti alas. Kemijoki on siltojen välistä aina vaarallinen ja siinä on aukkopaikkoja. No tuona pakkaspäivänä saukkoja oli tullut uiskentelemaan suoraan sillan edessä olevalle aukolle. Niitä ei kylmyys haitannut, eikä kova virta. Ne hyppelivät jokeen ja ilmestyivät takaisin ja huurusivat pakkasessa. Mahtava näky, ei kyllä ikinä unohdu!

Vierailija
27/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärppä, piisami, kettu, peura, hirvi, metsähiiri, orava, kyy, tarhakäärme, vaskitsa, sisilisko, sammakko, rupikonna, lumikko, mäyräperhe, vesimyyrä, rusakko.

Vierailija
28/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkisin jos näkisin joskus ilveksen. En kestä niiden söpöyttä. Olen itsekin luonnosta vieraantunut enkä tajua miten paljon elukoita metsässä oikeasti liikkuu. Ilveskin tuntuu satuolennolta.

Vierailija
29/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Looduskaamerad, siellä on mm ilveskamera.

Vierailija
30/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin Rovaniemen julkkissaukoista vanhan artikkelin!

Vierailija
31/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirviä, kettuja, supikoiran, saukon, maakotkan, monia haukkalajeja, korppeja, teeriä, metsoja, pyitä, riekkoja, metsäkauriita, pöllöjä, kärppiä, metsäjäniksiä, rusakoita...

Myyriä ja hiiriä.

Sutta ja karhua en ole nähnyt, vain jälkiä.

Asun Pohjois-Suomen

maaseudulla.

Vierailija
32/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkisin jos näkisin joskus ilveksen. En kestä niiden söpöyttä. Olen itsekin luonnosta vieraantunut enkä tajua miten paljon elukoita metsässä oikeasti liikkuu. Ilveskin tuntuu satuolennolta.

Suosittelen Kuusamon suurpetokeskusta. Siellä on karhuja, susia ja ilveksiä, mahtava paikka.

Vierailija
33/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni ns. maaseudulla. Villeimmät bongaamani eläimet taisivat olla variksia ja harakoita. Aikuisella iällä muutin kaupunkiin. Parin vuoden aikana näin lähietäisyydeltä hirven, useita poroja, sisiliskon, erilaisia metsäkanalintuja, rusakoita, kettuja, siilejä, hiiriä, rottia.... Nyt asun taas maaseudulla, ja pihapiirissä hiippailee kettu myyrien perässä, aamujani sulostuttaa fasaanien rääkynä, ovat pirulaiset vallanneet yhden pihamaan nurkan reviirikseen, ruokin pikkulintuja ja taloa ympäröivässä metsikössä hiippailee useampikin kauris ja hirvi. Erityisen kätevää näin pimeään vuodenaikaan kun menee ulos. Koskaan ei tiedä mikä otus porstuan oven takana töllistelee, ja mitkä motiivit sillä on. Lasiverannan liukuovi jouduttiin juuri jättämään auki, ja nyt jo vähän hermostuttaa mikä eläintarha siellä aamulla odottaa.

Vierailija
34/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu nähdä metsäneläin :O

En ole asiaa miettinyt yhtään, koska kun päivittäin liikkuu metsässä näkee myös eläimiä. Karhua en ole vielä nähnyt, eikä kyllä välttämättä kiinnostakaan nähdä :)

Vierailija
35/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvi, valkohäntäkauris, metsäkauris, metsäpeura, supikoira, kettu, monia eri pöllöjä, piekana, erilaisia haukkoja, hienoimmasta päästä sinisuohaukka, korppi, kurki. Monenlaisia erilaisia pienempiä lintuja, mainitsin nyt nuo isommat ja hieman harvinaisemmat. Nämä Suomessa, toki olen ulkomailla nähnyt kaikenlaisia eläimiä. Poroa ei vissiin lasketa metsäneläimeksi?

Vierailija
36/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulintuja, kurkia, haikaroita, haukkoja, sääksiä, kotkia, vesilintuja, pöllöjä, peuroja, kauriita, ilveksiä, oravia, mäyrän, kettuja, hirviä, supikoiria, jäniksiä, citykaneja, rusakoita, hiiriä, päästäisiä, myyriä, näätiä, kärppiä, lumikoita, villisikoja, hyönteisiä ja kaloja, käärmeitä, sisiliskoja...jne. ainakin, monesti, ainoastaan mäyrän vain kerran. Karhua en ole villinä nähnyt, suden ehkä, en ole ihan varma. Helsingistä olen kotoisin, liikun paljon luonnossa, metsissä ja saaristossa.

Vierailija
37/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulintuja, kurkia, haikaroita, haukkoja, sääksiä, kotkia, vesilintuja, pöllöjä, peuroja, kauriita, ilveksiä, oravia, mäyrän, kettuja, hirviä, supikoiria, jäniksiä, citykaneja, rusakoita, hiiriä, päästäisiä, myyriä, näätiä, kärppiä, lumikoita, villisikoja, hyönteisiä ja kaloja, käärmeitä, sisiliskoja...jne. ainakin, monesti, ainoastaan mäyrän vain kerran. Karhua en ole villinä nähnyt, suden ehkä, en ole ihan varma. Helsingistä olen kotoisin, liikun paljon luonnossa, metsissä ja saaristossa.

Aijuu metsoon törmäsin sienireissulla kerran, peltopyitä ja riekkoja nään mökillä.

Vierailija
38/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuota metsäpeura keskustelua ja tajusin että olen harmaan Helsingin kasvattina täysin kaupunkilaistunut. Lintuja näkee joo mutta muuten ne rajoittuvat citykaneihin, rusakkoihin ja oraviin. Yläasteella näin ketun kun suunnistimme keskuspuistossa liikuntatunnilla, ja se jäi mieleen. Siinä se.

Kertokaa miltä tuntuu nähdä oikea hirvi, pöllö, karhu, ahma, supi, susi, ilves, peura, näätä, lumikko, poro, naali... Tai jopa hurja villi siili! Itse en ole edes kyytä nähnyt, rantakäärmeen ja sisiliskon kyllä. Oisko sammakkokin tullu nähtyä muksuna! :D

En kyllä ymmärrä miten et ole kaupunkilaistuneena nähnyt peuroja, kettuja tai sammakoita esim, niitähän on kaikkialla, ellei nyt 24/7 ole keskustassa.

Vierailija
39/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tarkemmin kuvata tuntemuksia, mutta hienolta se tuntuu nähdä eläimiä.

Lintujen lentoa on mukava katsoa.

Sinisuohaukan liitelyä, suopöllön pehmeää lentoa.

Kotka on vaikuttava, kaartelu uljasta ja läheltä melkein pelottavan suuri.

Niinkin arkinen lintu kuin lokki on hieno katsella, niin hienoa sen lentäminen on.

Täällä niitä ei juuri ole, niin roskalinnun status ei ole tarttunut.

Vierailija
40/58 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauriinvasa,, sinisiipi, suruvaippa, kettu, ahma, ilves, liito-orava, poro, metsähiiri, mörököllit, siili mm.

😉