Mitä metsäneläimiä olette nähneet luonnossa?
Luin tuota metsäpeura keskustelua ja tajusin että olen harmaan Helsingin kasvattina täysin kaupunkilaistunut. Lintuja näkee joo mutta muuten ne rajoittuvat citykaneihin, rusakkoihin ja oraviin. Yläasteella näin ketun kun suunnistimme keskuspuistossa liikuntatunnilla, ja se jäi mieleen. Siinä se.
Kertokaa miltä tuntuu nähdä oikea hirvi, pöllö, karhu, ahma, supi, susi, ilves, peura, näätä, lumikko, poro, naali... Tai jopa hurja villi siili! Itse en ole edes kyytä nähnyt, rantakäärmeen ja sisiliskon kyllä. Oisko sammakkokin tullu nähtyä muksuna! :D
Kommentit (58)
Karseen karvaiseen naaras ihmisapinan.
karhu tänä kesänä. tiheä koivumetsä ja yht' äkkiä tuore hirvenraato. lähdin väärään suuntaan niin muutaman metrin päästä kuului murina ja karhu irvisti noustessaan ojasta. Jotenkin vaistos että se karhu vielä antoi tilaisuuden ja hitaasti taaksepäin. oli iso ja ymmärsi että ihan saalista on tuolle
Supikoiria, kettuja, jäniksiä, hirviä, kauriita, peuroja, villisikoja, saukkoja, majavan ja kyllä yhden kerran olen suden nähnyt myös. Asumme maalla joen äärellä joten tässä on paljon elämää. Susialuetta.
Vähän kaikenlaisia, ampumistani Suomessa ehkä erikoisempia on ollut 2 karhua, 3 ilvestä ja 2 sutta tähän mennessä, luonnollisesti repullinen kaikkia muita jotka ovat yleisempiä.
Afrikassa olen sitten taas ampunut niitä todella eksoottisia eläimiä.
Metsästys on siis harrastukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kaikenlaisia, ampumistani Suomessa ehkä erikoisempia on ollut 2 karhua, 3 ilvestä ja 2 sutta tähän mennessä, luonnollisesti repullinen kaikkia muita jotka ovat yleisempiä.
Oletko ampunut myös ilmakiväärissä ja savikiekkoja?🙃
Vierailija kirjoitti:
Itkisin jos näkisin joskus ilveksen. En kestä niiden söpöyttä. Olen itsekin luonnosta vieraantunut enkä tajua miten paljon elukoita metsässä oikeasti liikkuu. Ilveskin tuntuu satuolennolta.
Naapuri kuvasi riistakameralla kilsan päässä meidän tilkusta ilveksen. Toivon ettei vieraile meillä, sille on helppo nakki meidän kissamme. Muutamia vuosia sitten ilves raateli kuoliaaksi yhden naapurin koiran häkkiinsä ihan kotipihassa, oli pahaa jälkeä kun riepotellut koiraa, ilves leikkii kissan tavoin saaliillaan. Samaan aikaan ruokkimamme kaurislauma pieneni talven mittaan radikaalisti, sama heppu asialla varmaan. Ei kuulu mun lempieläimiin mutta saa olla mun puolesta rauhassa.
Assburger kirjoitti:
Hirviä, kettuja, supikoiran, saukon, maakotkan, monia haukkalajeja, korppeja, teeriä, metsoja, pyitä, riekkoja, metsäkauriita, pöllöjä, kärppiä, metsäjäniksiä, rusakoita...
Myyriä ja hiiriä.Sutta ja karhua en ole nähnyt, vain jälkiä.
Asun Pohjois-Suomen
maaseudulla.
Tavanomaisemmat linnut jätin pois listasta, kun tuntuivat niin itsestäänselvyyksiltä.
Kurkia, kuoveja, hanhia jne.
Käpytikkoja näkee usein, palokärkiä kuulee, mutta ei usein näe.
Huuhkajaa ja helmipöllöäkään en ole luonnossa nähnyt, kuullut vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kaikki hyvin ?
Lasketaanko mökillä saunan laiturilla havaittu rämemajava tähän ?
Hirviä olen nähnyt useammin kuin pystyn muistamaan. Yhdessä vaiheessa tuntui siltä, että heti kun poistui tieltä metsän puolelle, niin johan hirvi rymisteli jossain.
Mäyriä, kettuja, kärppiä, lumikkoja valtavasti erilaisia lintuja, mm. kotkia, haukkoja, pöllöjä, merimetsoja, kanalintuja... Ulkomailla olen nähnyt hylkeitä, mutta niitä ei taidettu kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kaikki hyvin ?
Ääkyllä kiitos , pieni kirjoitushärö vaivaa piinallisesti🙃
Hirvet aiheuttavat koskus mielenkiintoisia kokemuksia, kun jolkottelevat tien vierellä ja sitte poukkaavatkin tien yli.
Näin on käynyt minulle moottoripyörän ja traktorin kanssa, piti jarruttaa tosissaan.
Omalla pihalla: jäniksiä, oravia, siiliä joka kesä, pöllö, monenlaisia lintuja jatkuvasti (esim. mustarastas, varis, harakka, palokärki, punatulkku, haarapääsky, västäräkki, harmaasieppo, kirjosieppo, talitiainen, sinitiainen, joka muuten on oikea tappelupukari), joka kevät ja syksy pihamme yli lentää muuttoa tekevät joutsenet ja kurjet. Myös metsäkauriita on näkynyt usein takapihalla ja kerran suuri uroshirvi. Hirviä näen tuon tuostakin koiraa lenkittäessäni. Kyyn olen nähnyt monta kertaa, ketun muutaman kerran, ilveksen kerran. Tietysti paljon perhosia, ainakin sitruuna-, neito- ja apolloperhosia, erilaisia nokkosperhosia, suruvaippoja ja joskus ritariperhosenkin. Läheisessä vesitputissa on joka kesä sorsaperhe ja paljon sammakoita, en tiedä mitä. Kerran olen nähnyt suden, karhusta vain jäljet ja kakkakasan. Myös haukkoja olen nähnyt erilaisia, samoin pöllöjä, yhden kotkanpesän. Teeriä ja ukkometson, peltopyitä, taivaanvuohia, törmäpääskyjä, rantakäärmeen, lumikon, rotan, myyriä, hiiriä, lepakoita, majavan.
Tuskin tuossa kaikki on. ASumme keskellä ihanaa maaseutua ja metsää, mutta nyt on tulossa naapuriin tuulivoimala-alue, joten joudumme muuttamaan pois, jos vain saamme talomme myytyä. Kova on suru paitsi oman rakkaan kodin menetyksestä, myös tuon ihanan luonnon takia. Ihmisiltä on mennyt järki noiden voimaloitten kanssa, raha (joka tulee meidän veronmaksajien taskusta) on sokaissut päättäjät ja maanomistajat. Surullista. Mitähän mahtaa tulevat sukupolvet tästäkin hulluudesta tuumata?
Ilves on pyörinyt pihassa aika useinkin. Ahman olen nähnyt kerran, hirviä aika usein, pöllöjä (lapinpöllö ja huuhkaja), ketun kerran, saukkoja olen nähnyt usein kun meidän pihan lähellä on puro, kerran olen nähnyt mäyrän etelässä, peuroja ja kauriita, jäniksen, kyykäärmeen :D
Näin pari vuotta sitten jouluna ensimmäistä kertaa metsäpeuroja täällä pohjanmaan alueella.
Ei täällä koskaan ennen ollut tuollaisia elukoita näkynyt,jostakin niitä on tälle alueelle vaeltanut.
Vajaa vuosi sitten näin niitä jo noin 60 yksilön lauman omalla pellolla,se näky ei ihan heti unohdu.
Kojootti, haisunaata, opossumi jne., jne.
Mökkimaisemissa itäisessä Suomessa olen nähnyt ryhmän hirviä keskellä mökkitietä (pysähdyin ja odottelin 10 minuuttia kunnes lähtivät pois, torvea ei kannata soittaa), kuten myös pari hirveä uimassa mökkijärvessämme. Hirviä on tullut tuon lisäksi nähtyä myös autolla ajaessa eteläisessä Suomessa n. 4-5 kertaa. Peuroja muistaisin myös nähneeni kerran pari ja kettuja sekä rusakkoja varmaan 50 kertaa. Supikoiran kerran juoksulenkilläni. Sutta en ole nähnyt muualla kuin eläintarhassa, ainoastaan kuullut ulvovan mökkimme vastaisella rannalla. Nuori karhu tuli kerran mökin pihapiiriin 90-luvulla ja kaverini kanssa kännissä ajoimme sen pois nuotiosta ottamiemme palavien halkojen kanssa (ei ehkä ollut kovin fiksua, mutta nalle oli ihan paniikissa). Autolla ajaessani näin myös kerran karhun tien vieressä metsikössä parin sadan metrin päässä. Ahma asustelee mökkimme naapurissa edelleen, kuten myös ilves.
Mäyrän, siilin, metsäkanin, rusakon, oravan, lumikon, hiiren, rotan, ketun, poron, peuran, hirven, supikoiran, liito-oravan, minkin, käärmeitä, pöllöjä, haluan ja ilveksen ainakin!
Olin menossa mökillä huussiin iltasella. Keskellä polkua n.5m mökistä seisoi Ilves! Tuijotettiin toisiamme ja sitten se lähti kaikessa rauhassa metsään. Sykähdyttävä hetki!
Peurat, ketut ja hirvet eivät pelkää hevosta joten ratsastaessa olen nähnyt niitä todella läheltä. Kerran iso uros hirvi juoksi melkein hevosen kylkeen. Luulen että sillä oli joku kiima-aika kun oli niin vauhkona. Hevonen tajusi sen paljon ennen minua ja annoin hevosen mennä vähän reippaamin eteenpäin. Hyvä vaan niin väistettiin hirvi. Ehdottomasti pelottavin kohtaaminen luonnon eläimen kanssa.
Uskoisin taas oli siili-Äiti kolmen pienen poikasensa kanssa! Ne piipersivät jonossa ja heti tuli mieleen se "siili menee lypsylle" laulu!