Ihmiset eivät osaa ottaa vastuuta omista tekemisistään
Täälläkin saa päivittäin lukea valitusta asioista, joihin aloittajalla on suora vaikutus. Monesti kun huomautetaan, että peiliin katsomisen paikka, niin ap vain mököttää ja alapeukkuja sataa. Menkää itseenne, ottakaa vastuuta ja lopettakaa kitinä! Ihminen on oman onnensa seppä, nih!
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuunpakoilijat keksivät kaikenlaisia keinoja, joilla pääsee vastuusta. Muiden innokas syyttäminen on yksi suosikeistani. Toinen on puhumisesta kieltäytyminen. Ja onhan noita välttelyjä ja piilotteluja sitten vielä.
No avoimesti aggressiivinen ja syyttelevä ilmapiiri ei ole kovin houkutteleva sille että antautuisi haavoittuvaiseksi ja uskaltaisi myöntää virheensä.Tämäkin varmaan riippuu ihmisestä. Itse haluaisin muuttua, mutta ei sekään ole täysin tuulesta temmattua että muut eivät tee siitä kovin helppoa. t.13
Niin juuri. Minä ainakin syytän takaisin muita, ja se johtuu ihan vain heistä itsestäön . Olisivat ymmärtäväisempiä, niin ei tarttis. Aikuisten syy, koska lapsuudessa syyttivät vaikka kasvatus oli heidän vastuullaan.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vastuussa toisen asioista mutta jokainen on täysin vastuussa omistaan.
Maailma olisi hyvä, jos näitä vastuuttomia ei olisi.Jaaha, että kadulla tajuttomana makaava ihminen on ihan itse vastuussa siitä, nouseeko ylös vai ei?
Eiks toi nyt mennyt ääripäähän asti. Tietenkin pitää auttaa jos on tajuttomana ja ottaa sitä kautta vastuuta ja soittaa apua. Mutta jos esim ihmisellä on 20e rahaa ja on maanantai. Se ostaa koko rahalla kaljaa ja valittaa tiistaina nälkäänsä. Sillon se on vastuussa itsestään mitä se syö jos perjantaina vasta saa rahaa. Se ei ole muiden ongelma ja vastuu.
Omassa kaveripiirissä on pari näitä, että siirtävät sitä vastuuta muille ja luottavat siihen toisen hyvyyteen. Itse olen pessyt käteni siitä ja parille muulle on sanonut, että olisko niiden parin aika ottaa vastuuta omista jutuista jo pikkuhiljaa, kun tässä jo 40vuotiaita ollaan.
Se toinenhan on hyvyydestään itse vastuussa, ei ole ruokasekoilijan vastuulla se mitenkään.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vastuussa toisen asioista mutta jokainen on täysin vastuussa omistaan.
Maailma olisi hyvä, jos näitä vastuuttomia ei olisi.Jaaha, että kadulla tajuttomana makaava ihminen on ihan itse vastuussa siitä, nouseeko ylös vai ei?
On todennäköisesti ainakin vastuussa siitä, että on tilanteeseen ylipäätänsä joutunut. Liikaa alkoa, ennakkohoidolla vältettävissä oleva sairaskohtaus, liian liukkaat kengät jne. Etenkin liukastumisista vieritetään syy LÄHES AINA kaikille muille, vaikka ollaan itse liikkeellä täysin talvioloihin sopimattomilla jalkineilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan yhteiskunta on niin monisyinen, että aina löytyy syyttelyn mahdollisuuksia muualta kuin peilistä.
Mutta kyllä se todellinen syy löytyy aina peilistä. Aina. Ap
Ai? Insestitraumankin takia kiusatun käytös?
Hyväksikäytöstä voi kertoa viranomaisille sekä vältellä hyväksikäyttötilanteisiin joutumista niin, ettei koko hyväksikäyttöä pääse edes tapahtumaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Millä se sitten ap on minun moka, että olen syntymäkuuro ja jouduin lapsena isäni seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi? Selitäpä nyt.
Tai ystäväni, joka joutui auton yliajamaksi jalkakäytävällä ja pyörätuoliin 16-vuotiaana. Miten se oli hänen oma vikansa?
Tai tätini, joka dementoitui 80-vuotiaana, muttei ole vieläkään päässyt palvelutaloon, vaan kotonaan ramppaa vaihtuva leegio kodinhoitajia ja täti karkailee melkein kerran kuussa ulos sisävaatteillaan - hyvää tuuria ettei ole vielä jäänyt auton alle, vaan poliisi on löytänyt. Onko tuokin tädin "oma vika"?
Muakin on hyväksikäyttänyt isä, se jonka piti suojella. Täällä on ainakin yksi kohtalotoveri. Elämä on tosi epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuunpakoilijat keksivät kaikenlaisia keinoja, joilla pääsee vastuusta. Muiden innokas syyttäminen on yksi suosikeistani. Toinen on puhumisesta kieltäytyminen. Ja onhan noita välttelyjä ja piilotteluja sitten vielä.
No avoimesti aggressiivinen ja syyttelevä ilmapiiri ei ole kovin houkutteleva sille että antautuisi haavoittuvaiseksi ja uskaltaisi myöntää virheensä.Tämäkin varmaan riippuu ihmisestä. Itse haluaisin muuttua, mutta ei sekään ole täysin tuulesta temmattua että muut eivät tee siitä kovin helppoa. t.13
Niin juuri. Minä ainakin syytän takaisin muita, ja se johtuu ihan vain heistä itsestäön . Olisivat ymmärtäväisempiä, niin ei tarttis. Aikuisten syy, koska lapsuudessa syyttivät vaikka kasvatus oli heidän vastuullaan.
t.kristallikissa
En tiedä oliko tämä sarkasmia. Monella taitaa asiat mennä sekaisin kun toinen puhuu ihan eri kokemuksista aiheeseen liittyen kuin toinen. Minä en muistaakseni ole täysin kieltänyt omaa osuuttani tapahtumiin. Olen vain todennut että pelottava ympäristö kannustaa kääntymään sisäänpäin eikä muutenkaan anna tilaa muutokselle. 13
Ihmiset nyt vain tekevät virheitä, eihän kukaan ole täydellinen. Ja mistä sitäkään voi tietää, montako virhettä joku on toiminnallaan jo välttänyt. Vaikka valitsisi tilanteeseen nähden parhaan mahdollisen vaihtoehdon, siitäkin voi tulla ikäviä seurauksia.
Eikä sekään, että tulee av:lle avautumaan tilanteestaan, välttämättä tarkoita, ettei tekisi tilanteen eteen muutakin ja ottaisi vastuuta teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan yhteiskunta on niin monisyinen, että aina löytyy syyttelyn mahdollisuuksia muualta kuin peilistä.
Hyväksikäytöstä voi kertoa viranomaisille sekä vältellä hyväksikäyttötilanteisiin joutumista niin, ettei koko hyväksikäyttöä pääse edes tapahtumaan. Ap
Miten pieni lapsi voi hakea apua?
Arvaa uskotaanko, varsinkin jos tekijä, isä aikuinen on ulospäin normaali ja vakuuttaa että ei meillä sellaista?
Hyväksikäytön syyt on aina vain tekijään liittyviä. Syy on aina yksin tekijässä. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä, että sulla ei ole minkäänlaista tietämystä asiasta, josta nyt kirjoitat. Pitäisikö sun käydä vilkaisemassa sitä peiliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä se sitten ap on minun moka, että olen syntymäkuuro ja jouduin lapsena isäni seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi? Selitäpä nyt.
Tai ystäväni, joka joutui auton yliajamaksi jalkakäytävällä ja pyörätuoliin 16-vuotiaana. Miten se oli hänen oma vikansa?
Tai tätini, joka dementoitui 80-vuotiaana, muttei ole vieläkään päässyt palvelutaloon, vaan kotonaan ramppaa vaihtuva leegio kodinhoitajia ja täti karkailee melkein kerran kuussa ulos sisävaatteillaan - hyvää tuuria ettei ole vielä jäänyt auton alle, vaan poliisi on löytänyt. Onko tuokin tädin "oma vika"?
Miksi syytät muita omasta kuuroudestasi? Miksi et tee parastasi, että saisit kuulosi edes jollain tasolla paranisi?
Liikenneturvallisuus on kaikkien vastuulla. Ei jalkakäytävällä kävely tarkoita, että olisi turvassa. AINA pitää olla valppaana.
Elintavat vaikuttavat dementiaan. Siihen sairastumisen voi ehkäistä käytännössä täysin. Ja rahalla saa palvelua. Ap
Elintavat vaikuttavat dementiaan, mutta eivät kyllä suojaa siltä, jos geenit sen aiheuttavat. Vai väitätkö, että dementia syntyy elintavoilla, eikä sillä ole geneettistä yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todennäköisesti ainakin vastuussa siitä, että on tilanteeseen ylipäätänsä joutunut. Liikaa alkoa, ennakkohoidolla vältettävissä oleva sairaskohtaus, liian liukkaat kengät jne. Etenkin liukastumisista vieritetään syy LÄHES AINA kaikille muille, vaikka ollaan itse liikkeellä täysin talvioloihin sopimattomilla jalkineilla.
Ennakkohoidolla vältettävissä oleva sairaskohtaus? Eli yllättäviä sairauskohtauksia ei ole olemassa sinun mukaasi laisinkaan? Ja mites epileptikot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa uskotaanko, varsinkin jos tekijä, isä aikuinen on ulospäin normaali ja vakuuttaa että ei meillä sellaista?Hyväksikäytön syyt on aina vain tekijään liittyviä. Syy on aina yksin tekijässä. Piste.
Viranomaisilta, turvalliselta läheiseltä, opettajalta. Syyllinen on toki hyväksikäyttäjäkin, mutta vikaa on uhrissakin, jos ei yritä edes estää hyväksikäyttöä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos on vasta 5-vuotias eikä ole hajuakaan, että se on väärin? Ja siitä sitten oppii sen mallin mahdollistamat reagointitavat? Eihän se mitä aikuiset lapselle opettavat ole lapsen vastuulla. Se on muiden vastuulla parantaa uhrin kärsimykset.
Minun mielestä ihmisellä, jolla on pakonomainen tarve huomautella muiden virheistä, varsinkin jos ne eivät koske itseä, on jokin ongelma. Kannattaisi joskus pysähtyä miettimään mistä nostattaa verenpainetta ja mistä ei. Ja voisiko taustalla olla jokin oma ongelma, jota ei osaa ratkaista, joten kääntyy mieluummin osoittelemaan muualle ja muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa uskotaanko, varsinkin jos tekijä, isä aikuinen on ulospäin normaali ja vakuuttaa että ei meillä sellaista?Hyväksikäytön syyt on aina vain tekijään liittyviä. Syy on aina yksin tekijässä. Piste.
Viranomaisilta, turvalliselta läheiseltä, opettajalta. Syyllinen on toki hyväksikäyttäjäkin, mutta vikaa on uhrissakin, jos ei yritä edes estää hyväksikäyttöä. Ap
Miten voi hakea, kun ei tiedä, että syy on aikuisessa?
Tai ei tiedä, että se mitä aikuinen tekee on väärin?
Joillakin on elämässä enemmän vaikeuksia kuin toisilla, vaikka miten päin katsoisi. Ympäristöllä on vaikutusta.
Vertauskuvana, jotakuta kohti ammutaan 20 nuolta ja hän väistää kaikki. Toista kohti taas ammutaan tuhat nuolta ja hän väistää niistä 950. Kun hän sitten valittelee niitä 50 nuolta, jotka osuivat, hyvä sen 20 nuolta väistäneen on päteä, että olisit väistänyt. Toki sitten on niitäkin, jotka eivät väistä yhtäkään nuolta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee virheitä, ja vastaan aina kaikista tekemisistäni sataprosenttisesti. Muiden tekemisistä en toki voi vastata, ja se aiheuttaakin ongelmia.
Vain puhdasverinen narsisti ja täystollo väittää olevansa virheetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten, jos yrittää kaikkensa mutta ei onnistu?
Onko geneettisen sairauden puhkeaminen oma virhe, kun lääketiede ei tunne laukaisevaa tekijää eikä genomia ole kartoitettu, oi ap, sinä Jumalasta seuraava ylöspäin?
Eiks toi nyt mennyt ääripäähän asti. Tietenkin pitää auttaa jos on tajuttomana ja ottaa sitä kautta vastuuta ja soittaa apua. Mutta jos esim ihmisellä on 20e rahaa ja on maanantai. Se ostaa koko rahalla kaljaa ja valittaa tiistaina nälkäänsä. Sillon se on vastuussa itsestään mitä se syö jos perjantaina vasta saa rahaa. Se ei ole muiden ongelma ja vastuu.
Omassa kaveripiirissä on pari näitä, että siirtävät sitä vastuuta muille ja luottavat siihen toisen hyvyyteen. Itse olen pessyt käteni siitä ja parille muulle on sanonut, että olisko niiden parin aika ottaa vastuuta omista jutuista jo pikkuhiljaa, kun tässä jo 40vuotiaita ollaan.