Muita, jotka eivät tiedä ovatko älykkäitä vai eivät?
Mua on pohdituttanut monta vuotta, olenko oikeasti älykäs vai en. Olin ns. lahjakas lapsi, joka oppi lukemaan ja kirjoittamaan 4-v. ilman opetusta. Peruskoulusta pääsin 9,7 keskiarvolla. Yliopistossa kielitieteellisessä lävähti ensimmäistä kertaa kasvoille, että täällähän on paljon mua älykkäämpiä ihmisiä ja ihan tosissani sain tentteihin lukea. Nykyään en enää tiedä, miten älykäs olen. Välillä koen olevani samalla tasolla peruspirkkojen kanssa, ja joskus saan hätkähdyttäviä kehuja nopeaälyisyydestäni.
Mun mies on älykäs, mutta hänellä on välillä näitä samantyylisiä ajatuksia että onkohan sittenkin aivan tyhmä.
Ja mitä väliä tällä loppupeleissä on? En tiedä, ehkä olisi vain hyvä saada vastaus ettei tarvitsisi miettiä tai yli-/aliarvioida omaa älykkyyttään.
Kommentit (41)
Älykäs suoriutuu koulun alkuvaiheesta usein ilman minkäänlaisia ponnisteluja ja kasvaa alisuoriutujaksi.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyskö on nopeutta? Tuskinpa vain. Prosessointinopeus ei kerro paljon mitään. Tyhmiä pidetään yleisesti hitaina ja älykkäitä nopeina, mutta... kritisoin em. näkemyksiä, koska monet ns. hitaat ottavat helkkaristi enemmän huomioon ajattelussaan, kuin nopeat.
Niillä, jotka ovat temperamentiltaan hitaita, voi myös olla tehokas prosessointikyky.
Lue ylivertaisuusvinoumasta. Koska kyseenalaistat älysi, olet todennäköisesti älykkäämpi kuin se joka itsevarmasti ajattelee olevansa tarpeeksi älykäs sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo valmistunut?
Olen, mutta en kuitenkaan työskentele varsinaisessa akateemisessa ammatissa vaikka paljon työkseni viestinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyskö on nopeutta? Tuskinpa vain. Prosessointinopeus ei kerro paljon mitään. Tyhmiä pidetään yleisesti hitaina ja älykkäitä nopeina, mutta... kritisoin em. näkemyksiä, koska monet ns. hitaat ottavat helkkaristi enemmän huomioon ajattelussaan, kuin nopeat.
Niillä, jotka ovat temperamentiltaan hitaita, voi myös olla tehokas prosessointikyky.
En puhunut temperamentista, enemmän herkkyydestä. Esim. bipolaarit erityisherkät ja nerot omaavat ns. herkän ärsytyskymnyksen ja täten ottavat enemmän ärsykkeitähuomioon. Bipoilla on tutkitusti huomattavasti hitaanpi prosessointinopeus ja keskimääräistä korkeampi älykkyys.
En tiedä, olenko älykäs vai en....
En ole uskaltanut mensan testejä tehdä, koska voi olla, että matala tulos masentaisi.
Onhan noita palikkatestejä kai armeijassa, koulussa ja erään tietoliikennefirman rekryssä tehty, mutta en tuloksista tiedä.
Peruskoulu meni 8,6 keskiarvolla käytännössä lukematta.
Minun on vaikea motivoitua opettelemaan mitään, mikä minua ei kiinnosta.
Minulta puuttuu kunnianhimo ja kilpailuhenkisyys lähes tyystin.
Vierailija kirjoitti:
Lue ylivertaisuusvinoumasta. Koska kyseenalaistat älysi, olet todennäköisesti älykkäämpi kuin se joka itsevarmasti ajattelee olevansa tarpeeksi älykäs sellaisenaan.
Kiitos, itseasiassa juuri luin tästä toisen threadin innoittamana. Siinä ketjussa älykkäät kuitenkin tiesivät olevansa älykkäitä.
Ap
Assburger kirjoitti:
En tiedä, olenko älykäs vai en....
En ole uskaltanut mensan testejä tehdä, koska voi olla, että matala tulos masentaisi.
Onhan noita palikkatestejä kai armeijassa, koulussa ja erään tietoliikennefirman rekryssä tehty, mutta en tuloksista tiedä.
Peruskoulu meni 8,6 keskiarvolla käytännössä lukematta.
Minun on vaikea motivoitua opettelemaan mitään, mikä minua ei kiinnosta.
Minulta puuttuu kunnianhimo ja kilpailuhenkisyys lähes tyystin.
Eikö Mensan testeillä lähinnä testata matemaattista älykkyyttä? Etten sen testin takia hirveesti masentuisi, vaikka matalat pisteet tulisikin. Älykkyyttä on erilaista, paljon sellaista, mitä ei vielä edes tiedosteta.
näytät kuuluvan tähän joukkoon, joka ponnistelematta selviytyi yliopistoon asti jossa sitten ahkerammat (mutteivät välttämättä lahjakkaammat) menevät ohitse. eli se lukemisen ja opiskelun hallinta puuttuu. itselleni kävi myös näin. kun ensimmäisen kerran piti oikein lukea, se otti koville. ahkeruuden opettelu tuossa vaiheessa on tietenkin mahdollista mutta myös vaikeaa, joten ihmiset jotka ovat tottuneet siihen että pitää lukea pärjätäkseen osaavatkin sen homman paremmin.
eli älykkyyden kanssa ei välttämättä mitään tekemistä. älykkyys tai lahjakkuus ilman harjoittelua ja ns ylläpitoa ei ole minkään arvoista. vertaa vaikka huippu-urheilijaan, jossa joku luonnonlahjakkuus jää tietylle tasolle kun kaikki on tullut helposti ja kovasti harjoittelevat menevät ohi.
On älykästä tiedostaa oma tasonsa, sanoisin. Mitä pidemmälle menet jossain taidossa, sitä paremmin valkenee miten paljon opittavaa siinä vielä on.
Esim. pitkästä matikasta kymppejä saava voi erheellisesti ajatella, että on matikkanero, vaikka valitettavasti on vielä paljon syvällisempää matikkaa sekä ihmisiä jotka suunnilleen puhuvat matikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut temperamentista, enemmän herkkyydestä. Esim. bipolaarit erityisherkät ja nerot omaavat ns. herkän ärsytyskymnyksen ja täten ottavat enemmän ärsykkeitähuomioon. Bipoilla on tutkitusti huomattavasti hitaanpi prosessointinopeus ja keskimääräistä korkeampi älykkyys.
Mutta ärsykeherkkyys on myös osa temperamenttia, ainakin Keltikangas-Järvisen mukaan.
Onko sinulla linkkiä tuohon tutkimukseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ärsykeherkkyys on myös osa temperamenttia, ainakin Keltikangas-Järvisen mukaan.
Ap
Totta. Toi bipolaarien hitaasta prosessointinopeudesta on suomalainen väitöstutkimus. Muitakin lähteitä toki on. Neroilla ja bipolaareilla on sama geenimutaatio, mikä aiheuttaa alhaisen ärsytyskynnyksen (lähde: oma neurologini). Myös NEUROLOGINEN erityisherkkyys on sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Totta. Toi bipolaarien hitaasta prosessointinopeudesta on suomalainen väitöstutkimus. Muitakin lähteitä toki on. Neroilla ja bipolaareilla on sama geenimutaatio, mikä aiheuttaa alhaisen ärsytyskynnyksen (lähde: oma neurologini). Myös NEUROLOGINEN erityisherkkyys on sitä.
Mielenkiintoista.
Tunnen muuten kolme bipoa, ja kaikki ovat (mielestäni) keskimääräistä älykkäämpiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mielenkiintoista.
Tunnen muuten kolme bipoa, ja kaikki ovat (mielestäni) keskimääräistä älykkäämpiä.
Ap
Mikään muu sairaus ei kyllä aiheuta yhtä suurta vaihtelua suoriutumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mielenkiintoista.
Ap
Se perustuu mm. siihen, että alhaisen ärsytyskynnyksen omaavalla herää huomattavasti enemmän ärykkeitä, mitkä ao. henkilö ottaa huomioon ja saattaa kehittyä hyväksi siinä, että yhdistelee näitä tavoilla, joita korkean ärsytyskynnyksen omaavat eivät kekisisi. Eli pystyvät ottamaan enemmän infoa huomioon kerralla, mut ovat hitaampia kokonaisuutena.
Veikkaan, että kaikki bipot ovat ainakin herkkiä, kun se on ihan rakenteellinen ominaisuus.
Joku suolakanava mikä lie on liian läpäisevä synapseissa ja infoa kulkee läpi vauhdilla, kunnes samainen pinta kuormittuu, väsyy ja lamaantuu -> masennus.
Onneksi on niitä uusia epilepsian hoidossa käytettäviä lääkkeitä, mitkä tehoaa myös bipoon.
Mä en tiedä..... siiiis en mä sillee oo älykäs, et en mä tiedä jostain matematiikast, fysiikast, kemiasta, historiasta tyylii mitään. ja esim historia on sellanen mikä ei mua kiinnostanut, en varmaan ees kuunnellut tunneilla joten siks en oppinu mitään.
fysiikkaa yms en tiedä oppisinko ikinä, vaikka keskittyisinkin.
sit on joitain asioita missä oon erittäin hyvä, jotkut taiteelliset jutut, empaattisuus/sydämellisyys, suvaitsevaisuus tms, sit oon fyysisesti todella nopea joissain asioissa, siis PALJON nopeampi ku suurin osa.
et joo, mikä sitä älykkyyttä on??? siis joskus mulle saatetaan sanoa et ootpa sä älykäs, mut toisessa tilanteessa päin vastoin. et vähän vaikee kysymys. :DD
Niin ja siis mullaki on just se, et mul ei oo keskittymiskykyy paljoo yhtään. JA sit se, et jos mua just e i kiinnosta, niin sit ei vaan kiinnosta = en opi mitään siitä mikä mua ei kiinnosta. :D
Älykkyyttä on varmaan montaa lajia. Itse kokeilin mensan testiä netissä ja yhtä toista vastaavaa testiä. Molemmissa ylitin ns. mensan rajan. Päättelin niistä, etten ainakaan tymä ole.