Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on usein virtsatietulehdus ja saan lääkemääräyksen apteekkiin, tällä kertaa lääkäri oli kieltäytynyt kirjoittamasta. Mitä hel""iä?

Vierailija
23.12.2018 |

MInulla ei edes ole kuumetta tai selkä/vatsakipuja. En keksi mitään syytä lääkärin toiminnalle. Ja nyt sitten kyselen kaikki tutut läpi , että kuka viitsisi tulla katsomaan lapsia pahimmillaan loppupäiväksi, kun ei tiedä monta tuntia päivystyksessä menee...

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykysuositus on ettei antibioottikuuria jaella tuosta vain kun reseptipyyntö potilaalta tulee. Varsinkin jos sinulla on toistuvia tulehduksia olisi hyvä käydä keskustelemassa vastaanotolla. Mahdollisesti voidaan silloin sopia estolääkityksestä. Toisaalta mainitset itsekin, ettei sinulla ole kuumetta etc.

Säännöt on säännöt ja luojan kiitos mm antibioottien käyttöön nykyään panostetaan.

Ikävää toki, että olet kipeänä. Harmittaahan se joutua päivystykseen.

Vierailija
42/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normikäytäntö, että otetaan virtsasta bakteeriviljely, tehdään herkkyysmääritys ja vasta sitten määrätään antibiootti. Jos oireet ovat rajut, saatetaan aloittaa ab ja vaihdetaan se tarvittaessa herkkyysmäärityksen jälkeen.

On epäeettistä lääkäriltä määrätä antibioottia puhelimitse ilman lab.tuloksia. Hyvä, että lääkäri toimi oikein!

T. Sh

On siinäkin meillä sh-"asiantuntija". Ihan käypä hoidon mukaan 18-65 -vuotiaan naisen virtsatulehdukseen voidaan määrätä antibiootti ihan oireiden perusteella, ilman laboratoriotutkimuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpalo kirjoitti:

Koska nykysuositus on ettei antibioottikuuria jaella tuosta vain kun reseptipyyntö potilaalta tulee. Varsinkin jos sinulla on toistuvia tulehduksia olisi hyvä käydä keskustelemassa vastaanotolla. Mahdollisesti voidaan silloin sopia estolääkityksestä. Toisaalta mainitset itsekin, ettei sinulla ole kuumetta etc.

Säännöt on säännöt ja luojan kiitos mm antibioottien käyttöön nykyään panostetaan.

Ikävää toki, että olet kipeänä. Harmittaahan se joutua päivystykseen.

Sunnuntaina päivystyksessä ja vielä juuri ennen joulua. Ihanko totta siellä on aikaa keskustelemaan ja selvittelemään kroonisen vaivan syitä ja pitkäaikaislääkitystä?

Vierailija
44/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38-vuotias ja minulla on ollut toistuvia virtsatulehduksia siitä lähtien kun aloitin seksielämän 16-vuotiaana. On sama onko kondomi vai ei ja miehetkin ovat vaihdelleet. tulehdus tulee silti . Miehen alapään pesulla ennen yhdyntää, puolukkamehulla, luontaistuotekaupan karpalo/maitohappobakteeri-kapseleilla ei ole vaikutusta. Huolehdin alapään hygieniasta.  Seksi tuntuu aiheuttavan suurimman osan tulehduksista, mutta niitä oli muutamia myös sinkkuna.  Antibioottipohjaista estolääkettä söin  viisi vuotta putkeen, kunnes maha meni siitä niin huonoon kuntoon että piti lopettaa .

Minäkin kävin oireideni kanssa kiltisti istumassa labrassa kintut ristissä, kunnes kerran hoitaja sanoi puhelimessa että voin saada lääkityksen ilman labrassa käyntiä tai lääkärin tapaamista!

Vierailija
45/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normikäytäntö, että otetaan virtsasta bakteeriviljely, tehdään herkkyysmääritys ja vasta sitten määrätään antibiootti. Jos oireet ovat rajut, saatetaan aloittaa ab ja vaihdetaan se tarvittaessa herkkyysmäärityksen jälkeen.

On epäeettistä lääkäriltä määrätä antibioottia puhelimitse ilman lab.tuloksia. Hyvä, että lääkäri toimi oikein!

T. Sh

Jos henkilöllä on useita tulehduksia vuodessa,  on hölmöläisten hommaa juoksuttaa tätä muutenkin ylikuormitetussa päivystyksessä koska oireet ovat selvät !   Sitten voi mennä takaisin lääkäriin mikäli oireet eivät lievity.

Krooniseen infektioon antibiootin määrääminen ilman tutkimista on idiotismia. Potilaalla voi olla vaikka esbl. Kannattaisi perehtyä maailmanlaajuiseen ab-resistenssiongelmaan.

Anteeksi vain, mutta ihan lääkärit ovat todenneet että minun on järjetöntä istua kymmenen  tuntia täydessä päivystyksessä jossa pahimmillaan vain yksi lääkäri,  oikeasti todella sairaiden potilaiden seassa, selvillä oireilla . Odottamassa antibiootteja, jotka olisin samassa ajassa hakenut lähiapteekista.  Minulla on siis jopa  seitsemän tulehdusta vuoden sisällä ja oireet iskevät yleensä yöllä . Söin estolääkettä  kuusi vuotta putkeen.  

Niin, eihän siellä päivystyksessä olekaan mitään järkeä istua, koska lääkäri ei voi ilman labroja virtsatieinfektiota todeta. Hoitaja voi laittaa päivystyslähetteen vaikka puhelimessa, viet virtsanäytteen ja ab kirjoitetaan vasta kun tulokset ovat valmistuneet.

Vaikka jossain kirjoitetaan säästösyistä antibiootteja kuin Buranaa potilasta tutkimatta, se ei tee siitä eettistä tai hyväksyttävää.

T. Sh

Näin juuri. Minulle tehtiin virtsakoe torstaina. Perjantaina tulos, mutta lääkäri halusi tarkemman tuloksen. Menin perjantaina päivystykseen, missä sain jättää pissanäytteen ja maanantaina sain tuloksen. Tulehdus oli jo edennyt munuaisaltaan tulehdukseksi. Jos torstaina olisi minua uskottu, tauti ei olisi edennyt niin pitkälle.

Vierailija
46/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono fyysinen kunto ja ylipaino altistavat  todella paljon eri tulehduksille . Mutta jos teillä useita tulehduksia niin nuo asiat varmasti kunnossa jo ajat sitten ja syyt tulehduksiin on muualla.

Vierailija
47/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on ollut toistuvasti virtsis ja tunnistan tasan tarkkaan oireet jne. Silti on aina pitänyt mennä päivystykseen, koskaan en ole saanut reseptiä ilman, että vastaanotolla ois pitänyt käydä.

Missä asut ? Minä Mikkelissä ja täällä ei tarvitse mennä lääkärille ellei ole kuumetta ja/tai vatsakipuja! Minulla on tulehdus kahdesta kolmeen kertaa vuodessa ja edellisen kerran kävin asian vuoksi lääkärissä 4v sitten koska olin raskaana. Muutoin saan aina reseptin suoraan apteekkiin.

Ei ap

Pienehköllä paikkakunnalla varsinais-suomessa

Toivottavasti et Nousiaisissa.

Vierailija
48/48 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono fyysinen kunto ja ylipaino altistavat  todella paljon eri tulehduksille . Mutta jos teillä useita tulehduksia niin nuo asiat varmasti kunnossa jo ajat sitten ja syyt tulehduksiin on muualla.

Painan 53 kg ja harrastan liikuntaa päivittäin.