Voiko jehovantodistajalle toivottaa hyvää joulua?
Toivotin hyvää lomaa kun en tiennyt miten ottaisi jouluntoivotukset.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
juuterve kirjoitti:
Teidän kommentoijien lähipiirissänne ei selvästikkään ole jehovan todistajia... :D ei tulisi ikinä mieleenkään toivottaa parhaalle kaverilleni hyvää joulua. Ei sen takia että loukkaantuisi vaan se olisi niin hölmöä kun eivät sitä vietä. Ei ole vaikeeta kunnioittaa toista
Mitä hölmöä siinä on? Ei minunkaan isovanhempani vietä vappua sen kummemmin, mutta silti toivotan heille hyvää vappua, jos satutaan sellaiseen aikaan tapaamaan, että on ajankohtaista. Ja kuka viettää esimerkiksi syksyä sen kummemmin, mutta kyllä silti voi toivottaa hyvää syksyä?
Voitaisko jo jättää nämä vaput, syksyt, viikonloput ja itsenäisyyspäivät sivuun? Nämä eivät liity millään lailla vakaumukseen. Jos tiedät, että henkilö karttaa kaikkea jouluun liittyvää, miksi toivotat hänelle hyvää joulua? Ja painotan siis sitä, että TIEDÄT, että hän ei vietä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juuterve kirjoitti:
Teidän kommentoijien lähipiirissänne ei selvästikkään ole jehovan todistajia... :D ei tulisi ikinä mieleenkään toivottaa parhaalle kaverilleni hyvää joulua. Ei sen takia että loukkaantuisi vaan se olisi niin hölmöä kun eivät sitä vietä. Ei ole vaikeeta kunnioittaa toista
Mitä hölmöä siinä on? Ei minunkaan isovanhempani vietä vappua sen kummemmin, mutta silti toivotan heille hyvää vappua, jos satutaan sellaiseen aikaan tapaamaan, että on ajankohtaista. Ja kuka viettää esimerkiksi syksyä sen kummemmin, mutta kyllä silti voi toivottaa hyvää syksyä?
Voitaisko jo jättää nämä vaput, syksyt, viikonloput ja itsenäisyyspäivät sivuun? Nämä eivät liity millään lailla vakaumukseen. Jos tiedät, että henkilö karttaa kaikkea jouluun liittyvää, miksi toivotat hänelle hyvää joulua? Ja painotan siis sitä, että TIEDÄT, että hän ei vietä joulua.
Mitä tarkoitat karttamisella? Se ei ole synonyymi käsitteelle "ei vietä". Karttamisella on negatiivinen kaiku ja "ei vietä" on neutraali suhtautuminen. Eli ilmeisesti kuitenkin pitääkin olla varpaillaan, jos sitä oikein kartetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juuterve kirjoitti:
Mitä tarkoitat karttamisella? Se ei ole synonyymi käsitteelle "ei vietä". Karttamisella on negatiivinen kaiku ja "ei vietä" on neutraali suhtautuminen. Eli ilmeisesti kuitenkin pitääkin olla varpaillaan, jos sitä oikein kartetaan.
Käsittääkseni jt:jille on tärkeää, että kotona ei ole mitään joulusta muistuttavaa, kuten joulupalloja, joulukuusta tms. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juuterve kirjoitti:
Käsittääkseni jt:jille on tärkeää, että kotona ei ole mitään joulusta muistuttavaa, kuten joulupalloja, joulukuusta tms. Korjatkaa, jos olen väärässä.
No tuo nyt on tietysti järkeenkäypää. Mutta nyt puhutaan siitä, uhkaako se jotenkin jt:n uskoa, jos joku ohimennen toivottaa hyvät joulut. Jos tarkoituksena on vain vilpitön pienen loma-ajan toivotus, eikä mikään ideologinen jumalan siunaus.
Ap oli huomaavainen, kun ajatteli asiaa noin pitkälle. Mutta koska kyseessä on kohtelias toivotus, jonka tarkoitus on hyvä, ei siitä kukaan loukkaannu, viettipä tai ei. Itse en vietä joulua ja olen siitä helpottunut. Toisten viettäminen ei häiritse yhtään. Liittyyhän jouluun paljon kauniita ajatuksia, joten ymmärrän, että se monille on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Ap oli huomaavainen, kun ajatteli asiaa noin pitkälle. Mutta koska kyseessä on kohtelias toivotus, jonka tarkoitus on hyvä, ei siitä kukaan loukkaannu, viettipä tai ei. Itse en vietä joulua ja olen siitä helpottunut. Toisten viettäminen ei häiritse yhtään. Liittyyhän jouluun paljon kauniita ajatuksia, joten ymmärrän, että se monille on tärkeää.
Näyttäisi siis siltä, kuten tuossa jo aiemminkin sanoin, että ei-jehovantodistajat näköjään ovat ainoita, jotka tuosta loukkaantuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisi siis siltä, kuten tuossa jo aiemminkin sanoin, että ei-jehovantodistajat näköjään ovat ainoita, jotka tuosta loukkaantuvat.
Loukkaantuminen on kyllä ihan väärä sana. Jehovan todistajien ohjekirjoissa ohjeistetaan mm. miten toimia kaupassa, joka myy jouluun liittyviä tuotteita. Kyllä he näkevät joulun vähän eri tavalla kuin yhteisön ulkopuolella olevat ihmiset.
Itse toivotin hyvää joulua ja hyvää lomaa, vastasi kiitos sitä samaa, niin kaipa toivotukset kelpasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkaantuminen on kyllä ihan väärä sana. Jehovan todistajien ohjekirjoissa ohjeistetaan mm. miten toimia kaupassa, joka myy jouluun liittyviä tuotteita. Kyllä he näkevät joulun vähän eri tavalla kuin yhteisön ulkopuolella olevat ihmiset.
Mistä minä voisin siis tällaisen ajatustavan ulkopuolisena tietää ja ymmärtää? Joulu kun tulee vastaan ihan kaikkialla, on tosi vaikeaa hahmottaa, mitä se karttaminen pitää sisällään. Ovatko kuukauden jossain poterossa syömässä säilykkeitä?
Tietysti voi toivottaa hyvää joulua ja hänellä on varmaan vaihtarina antaa joku muu toivotus, tai voihan hänkin toivottaa hyvää joulua takaisin, vaikka ei sitä itse viettäisikään.
Ylipäätään joulu sisältää eri ihmisille eri merkityksiä. Jollekin se on Kristuksen syntymäjuhla ja toiselle pakanaperinne.
T. Ateisti
Yksi työkaveri on jehova ja hän kyllä osallistuu joululounaalle ja syö tarjolla olevia joulusuklaita, joulupuuroa ym. siinä missä muutkin. Joten ei se karttaminen ainakaan ruokiin asti ulotu.
Entä miten moni viettää erikseen naistenpäivää, ystävänpäivää tai nimipäivää. Tuskin kukaan. Silti on ihan ok toivottaa toiselle hyvää ystävänpäivää tai nimipäivää, jos sellainen sattuu kohdalle. Eivät ne päivät nimityksineen mihinkään katoa, vaikka niitä ei juhlisikaan.