Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko jehovantodistajalle toivottaa hyvää joulua?

Vierailija
21.12.2018 |

Toivotin hyvää lomaa kun en tiennyt miten ottaisi jouluntoivotukset.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduit mustalle listalle. Häpeä!

Vierailija
22/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät varmasti, että eivät vietä joulua.

Miltä sinusta tuntuisi, jos joku toivottaisi sinulle hyvää ramadan-paastokuukautta, vaikka et itse paastoa?

No miltäs se nyt sitten pitäisi tuntua? Jos asuisin maassa, jossa suurin osa sellaista viettää, niin en osaisi edes yllättyä. 

Oletin, että puhumme nyt Suomessa tapahtuvista toivotuksista. Pointti oli se, että jos kerran tiedät, että jt:t eivät vietä joulua, miksi sinun pitäisi toivottaa heille hyvää joulua? Aivan samalla tavalla jos muslimi tietää, että et ole muslimi, miksi hän toivottaisi sinulle hyvää ramadania?

Miksi puhuisimme pelkästään Suomessa tapahtuvista toivotuksista, kun tuossa otettiin esimerkiksi ramadan ja se ei ole mitenkään verrannollinen, kun Suomessa sitä harva viettää. Ja vaikka joku sitä minulle toivottaisi Suomessakin, en osaisi kyllä siitäkään loukkaantua. Tarkoitin tuolla kommentilla sitä, että korkeintaan voisin vähän yllättyä, mutta muslimimaassa en edes yllättyisi. 

Oletan, että sillä jt-perheelläkin on samalla tavalla vapaata kuin minullakin, joten miksi ihmeessä en toivottaisi heille hyvää vapaata, joka nyt sattuu olemaan nimeltään joulu. Ihan samalla tavalla kuin toivotetaan hyviä viikonloppuja tai hauskaa iltaa. Jouluksi näitä päiviä nyt meillä sanotaan, juhli sitä tai ei. Voin toivottaa myös ulkomaalaiselle hyvää itsenäisyyspäivää, jos hän sattuu olemaan Suomessa 6.12. Eikös ole kamalaa? 

No haloo? Jehovan todistajat nimenomaan painottavat sitä, että he eivät vietä joulua. Täysin eri asia kuin esim. "hyvää viikonloppua"-toivotus.

Mistä sen ihmisistä päältä näkee mihin kukin kuuluu, tai on kuulumatta. Kohteliasta on kuitenkin sanoa jotain, kuin mennä paahtaa tuppisuuna.

Ap:n kysymys koski tilannetta, jossa hän tietää, että ko. henkilö on jehovan todistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät varmasti, että eivät vietä joulua.

Miltä sinusta tuntuisi, jos joku toivottaisi sinulle hyvää ramadan-paastokuukautta, vaikka et itse paastoa?

No miltäs se nyt sitten pitäisi tuntua? Jos asuisin maassa, jossa suurin osa sellaista viettää, niin en osaisi edes yllättyä. 

Oletin, että puhumme nyt Suomessa tapahtuvista toivotuksista. Pointti oli se, että jos kerran tiedät, että jt:t eivät vietä joulua, miksi sinun pitäisi toivottaa heille hyvää joulua? Aivan samalla tavalla jos muslimi tietää, että et ole muslimi, miksi hän toivottaisi sinulle hyvää ramadania?

Miksi puhuisimme pelkästään Suomessa tapahtuvista toivotuksista, kun tuossa otettiin esimerkiksi ramadan ja se ei ole mitenkään verrannollinen, kun Suomessa sitä harva viettää. Ja vaikka joku sitä minulle toivottaisi Suomessakin, en osaisi kyllä siitäkään loukkaantua. Tarkoitin tuolla kommentilla sitä, että korkeintaan voisin vähän yllättyä, mutta muslimimaassa en edes yllättyisi. 

Oletan, että sillä jt-perheelläkin on samalla tavalla vapaata kuin minullakin, joten miksi ihmeessä en toivottaisi heille hyvää vapaata, joka nyt sattuu olemaan nimeltään joulu. Ihan samalla tavalla kuin toivotetaan hyviä viikonloppuja tai hauskaa iltaa. Jouluksi näitä päiviä nyt meillä sanotaan, juhli sitä tai ei. Voin toivottaa myös ulkomaalaiselle hyvää itsenäisyyspäivää, jos hän sattuu olemaan Suomessa 6.12. Eikös ole kamalaa? 

No haloo? Jehovan todistajat nimenomaan painottavat sitä, että he eivät vietä joulua. Täysin eri asia kuin esim. "hyvää viikonloppua"-toivotus.

Etkö osaa lukea? Minä kirjoitin, että näitä vapaita kutsutaan jouluksi, vietti sitä tai ei.  Vai ovatko näiden lapset esimerkiksi koulussa näinä päivinä tai kieltäytyvätkö vapaapäivistä töissä? Ei random-ulkomaalaisturistikaan juhli itsenäisyyspäivää, mutta hänelle voidaan toivottaa silti hyvää itsenäisyyspäivää ja hän tuskin alkaa sen takia huutamaan, että hänen kotimaansa itsenäisyyspäivä ei ole nyt ja suomen itsenäisyys ei merkitse hänelle mitään. 

Jouluvapaaksi kutsutaan? Missäpäin? Ei ainakaan Helsingissä. Väännän rautalangasta: jos ihminen nimenomaan ei vietä joulua, hänelle ei toivoteta hyvää joulua. Aika yksinkertaista.

En tiedä, missä kuplassa elät, mutta meillä ainakin lapset ovat joululomalla koulusta ja esimerkiksi kaupat ilmoittavat poikkeuksellisista jouluajan aukioloista. Ja kalenterissakin lukee joulukuu. Mitäs kuuta sinä elät tällä hetkellä? 

Alapeukuttajalta odotan vastausta, mikä kuukausi on menossa hänen kalenterissaan. Vai lakkaako hän olemasta vuoden viimeisenä kuukautena? 

Vierailija
24/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi joku vuosi sitten Jehovia pari päivää ennen joulua, en halunnut keskustella mutta toivotin hyvät joulut.

Huomasin mokan jälkeenpäin.

Ei sanoneet muistaakseni kuin näkemiin.

Mitäs kulkevat tuollaiseen aikaan.

Vierailija
26/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi joku vuosi sitten Jehovia pari päivää ennen joulua, en halunnut keskustella mutta toivotin hyvät joulut.

Huomasin mokan jälkeenpäin.

Ei sanoneet muistaakseni kuin näkemiin.

Mitäs kulkevat tuollaiseen aikaan.

No onhan tuokin toisaalta niiltä jehovilta ajattelematonta möllöttää mykkänä, jos joku toivottaa hyvää joulua. Miksi olettavat, että muiden ihmisten tulisi tietää heidän uskostaan yhtään mitään? Sanokoot sitten itse reippaasti, että kiitos, mutta emme vietä joulua. Omituista tuollainen kyräily. Miksi minä olisin vastuussa heidän uskostaan? 

Vierailija
27/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jehovat varmasti rikki mene hyvän joulun toivotuksesta, mutta eipä tuollaisessa toivotuksessa ole mitään järkeä eikä se lähde sydämestä. Miksi loukata / saattaa toinen kiusalliseen tilanteeseen kun tiedät että heille joulu on kartettava pakanallinen juhla.

Vierailija
28/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Jehovatkaan ajattele miten epämiellyttävää on kun tuputtavat uskontoaan

Vierailija
29/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jehovat varmasti rikki mene hyvän joulun toivotuksesta, mutta eipä tuollaisessa toivotuksessa ole mitään järkeä eikä se lähde sydämestä. Miksi loukata / saattaa toinen kiusalliseen tilanteeseen kun tiedät että heille joulu on kartettava pakanallinen juhla.

Mistä minun pitäisi tämä siis tietää? Juu, kuuluu ehkä yleissivistykseen, mutta en minä voi mitenkään tietää kunkin yksilöllisiä loukkaantumisasteita ja ylipäätään yleisten toivotusten aiheuttamaa henkilökohtaista painolastia. Kyllä kuuluisi näilläkin kuulua yleissivistykseen ja käytöstapoihin, että joulun toivotus ei ole välttämättä mitään jeesuksen siunauksen toivottelua, vaan pelkästään iloisen loma-ajan toivotus. 

Vierailija
30/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä minun pitäisi tämä siis tietää? Juu, kuuluu ehkä yleissivistykseen, mutta en minä voi mitenkään tietää kunkin yksilöllisiä loukkaantumisasteita ja ylipäätään yleisten toivotusten aiheuttamaa henkilökohtaista painolastia. Kyllä kuuluisi näilläkin kuulua yleissivistykseen ja käytöstapoihin, että joulun toivotus ei ole välttämättä mitään jeesuksen siunauksen toivottelua, vaan pelkästään iloisen loma-ajan toivotus. 

Minä oletin että kyseinen Jehovan todistaja on sinulle läheinen ihminen, jolloin tiedät nuo mainitut perustelut. Siis kuten minun sisareni, en toivota hänelle hyvää joulua, enkä lähetä joulukorttia tai syntymäpäiväonnittelua.

Ventovieraalle random tyypille voi tietysti toivottaa hyvää joulua vaikka tämä sattuisikin olemaan jehova.

Vierailija
31/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oletin että kyseinen Jehovan todistaja on sinulle läheinen ihminen, jolloin tiedät nuo mainitut perustelut. Siis kuten minun sisareni, en toivota hänelle hyvää joulua, enkä lähetä joulukorttia tai syntymäpäiväonnittelua.

Ventovieraalle random tyypille voi tietysti toivottaa hyvää joulua vaikka tämä sattuisikin olemaan jehova.

En ole ap ja puhun tässä nyt vain yleisellä tasolla. Enkä nyt ihan ymmärrä, mistä tuli läheisyyden oletus. Kai voi tietää toisen olevan jehovantodistaja vaikkei kovin läheinen olisikaan. Minunkin etäistä sukua oleva perhe on jehovan todistajia ja heitä tervehdin tavatessa ja vaihdetaan joskus muutama sanakin, mutta en todellakaan ole niin läheinen, että tiedän heidän uskonasioistaan yhtään mitään muuta kuin sen, että tuohon uskontokuntaan kuuluvat. En ole koskaan aiheeseen sen kummemmin perehtynyt, joten miksi ihmeessä minun pitäisi tietää, miten vaikea paikka se heille on vai onko? 

Vierailija
32/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hassua, että omat muslimiystäväni ovat toivottaneet ihan mutkattomasti minulle hyvät joulut ja idalfitrit, mutta näiden jehovantodistajien kanssa pitää olla aina varpaillaan. 

Vierailija
33/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte olla varpaillaan

Olen aina toivottanut jehovalaiselle monesti hyvät joulut ja kukin on vastannut omalla tavallaan mm. näin:

- samoin

- leppoisia lepopäiviä

Ei tuottanut ongelmaa minulle , eikä heille

Vierailija
34/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle toivotettiin hyvää joulua ollessani jehovantodistaja, siinä missä muillekin.

Eipä siitä mitään sen ihmeempää seurasin. Yleensä vastasin sanomalla kiitos.

Vierailija
35/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulle toivotettiin hyvää joulua ollessani jehovantodistaja, siinä missä muillekin.

Eipä siitä mitään sen ihmeempää seurasin. Yleensä vastasin sanomalla kiitos.

No hyvä näin. Ehkä ei-jehovan todistajat ottavat tämän kuitenkin vakavammin. Ainakin tässä ketjussa muutama tuntuu loukkaantuvat jehovan todistajien puolesta. 

Vierailija
36/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän kommentoijien lähipiirissänne ei selvästikkään ole jehovan todistajia... :D ei tulisi ikinä mieleenkään toivottaa parhaalle kaverilleni hyvää joulua. Ei sen takia että loukkaantuisi vaan se olisi niin hölmöä kun eivät sitä vietä. Ei ole vaikeeta kunnioittaa toista

Vierailija
37/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Vierailija
38/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuterve kirjoitti:

Teidän kommentoijien lähipiirissänne ei selvästikkään ole jehovan todistajia... :D ei tulisi ikinä mieleenkään toivottaa parhaalle kaverilleni hyvää joulua. Ei sen takia että loukkaantuisi vaan se olisi niin hölmöä kun eivät sitä vietä. Ei ole vaikeeta kunnioittaa toista

Mitä hölmöä siinä on? Ei minunkaan isovanhempani vietä vappua sen kummemmin, mutta silti toivotan heille hyvää vappua, jos satutaan sellaiseen aikaan tapaamaan, että on ajankohtaista. Ja kuka viettää esimerkiksi syksyä sen kummemmin, mutta kyllä silti voi toivottaa hyvää syksyä? 

Vierailija
39/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja pitää!!!

Vierailija
40/54 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu. Jehovan todistajat uskovat tuohon kaikkeen samaan. Kotiläksyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan