Lähdetään vanhempien luokse joulun viettiin mutta poikkis ei halua syödä punaista lihaa
Isäni ei tule hyväksymään sitä vaan jos tähänastiset ennusmerkit pitää paikkansa, hän vähintään lyttää kinkkua lautaselle ja sanoo että nuori mies on hyvä ja syö niin jaksaa tehdä työtä. Tilanne tulee päättymään siihen että poikkikseni nousee pöydästä kesken ruokailun ja lähtee kotiin. Huonossa lykyssä joku yrittää estää häntä ja siitä voi seurata mitä tahansa.
Kommentit (35)
Syödäänkö teillä jouluna muutakin kuin punaista lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Jopa minun maanviljelijäisovanhempani oppivat hyväksymään kasvissyönnin eivätkä tuputtaneet lihaa edes jouluna silloin kun aloin kasvissyöjäksi joskus 20 vuotta sitten. Toki mummo muutaman kerran ihmetteli, että enkö ottaisi kalakeittoa jos hän poistaa kalat lautaseltani...
Nyt täytyy mielenkiinnosta kysyä, että miksi et söisi sitä kalatonta kalakeittoa? (Tai näin ymmärsin tekstistäsi).
Mitä ihmettä? Ensinnäkin, siinä on aineita kalasta kyllä siinä liemessä. Mutta itselleni ainakin tärkeämpi on, että en halua millään tavalla tukea sitä että ruoakseni joudutaan tappamaan eläviä olentoja, ja kalakeiton valmistamiseen joudutaan. Ei se auta yhtään että siitä minun lautaseltani nyppii kalapalat pois ja heittää roskiin. Itse asiassa se olisi älytöntä haaskausta.
Ja mä kun luulin että mun vähän yksinkertainen täti on ainoa näitä, kun hän tarjosi mulle esim. lihapiirakkaa, josta hän voi kaivaa lihat pois lusikalla...
Tuttavapiirissäni on lukuisia vegetaristeja ja muutaman vegaania. Sekä lisäksi erilaisia allergikkoja. Kukaan heistä ei odota, että kyläpaikka satsaisi erityisesti heidän ruokailuunsa, vaan ottavat omat eväät mukaan. Jos jotain heille sopivaa tarjoilua löytyy, ovat ilahtuneita. Jos poikaystävälläsi on samanlainen mentaliteetti ja jos vanhemmillasi on peruskäytöstavat kunnossa, niin joulustanne pitäisi tulla onnistunut ilman mitään turhaa draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikein sanoit että kyseessä on ”poikkis”. Miehet syövät lihaa.
Tosimies syö silliä. Ymmärrätte varmaan miksi. Sillin puutteessa silakat, graavilohi tai -siika ja mäti käy myös.
Toivottavasti aloittajan isän joulupöydässä on näitä herkkuja runsaasti tarjolla.
Älkää menkö sinne jos jo etukäteen tiedätte, että isä ei osaa käyttäytyä. Menkää vasta sitten kun hän on opetellut olemaan kunnolla. Eihän kukaan halua kyläillä sekopään riehujan luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Jopa minun maanviljelijäisovanhempani oppivat hyväksymään kasvissyönnin eivätkä tuputtaneet lihaa edes jouluna silloin kun aloin kasvissyöjäksi joskus 20 vuotta sitten. Toki mummo muutaman kerran ihmetteli, että enkö ottaisi kalakeittoa jos hän poistaa kalat lautaseltani...
Nyt täytyy mielenkiinnosta kysyä, että miksi et söisi sitä kalatonta kalakeittoa? (Tai näin ymmärsin tekstistäsi).
Mitä ihmettä? Ensinnäkin, siinä on aineita kalasta kyllä siinä liemessä. Mutta itselleni ainakin tärkeämpi on, että en halua millään tavalla tukea sitä että ruoakseni joudutaan tappamaan eläviä olentoja, ja kalakeiton valmistamiseen joudutaan. Ei se auta yhtään että siitä minun lautaseltani nyppii kalapalat pois ja heittää roskiin. Itse asiassa se olisi älytöntä haaskausta.
Ja mä kun luulin että mun vähän yksinkertainen täti on ainoa näitä, kun hän tarjosi mulle esim. lihapiirakkaa, josta hän voi kaivaa lihat pois lusikalla...
Miksi ne tarvitsisi roskiin heittää? Jos ottaisi keitosta muita aineksia, kalanpalat jättäisi kattilaan muiden syötäväksi.
Ei ole lihansyöjille mikään itsestäänselvyys, ettei voisi syödä edes jotain mikä on koskenut lihaa. Eipä ole käynyt moinen mielessäkään ellei allerginen ole.
Jos näkisin jonkun pyytävän omaa ruokaa, kun ei voi syödä lihaan koskeneita aineksia, pitäisin henkilöä todennäköisesti nirsona ja huomionhakuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne tarvitsisi roskiin heittää? Jos ottaisi keitosta muita aineksia, kalanpalat jättäisi kattilaan muiden syötäväksi.
Ei ole lihansyöjille mikään itsestäänselvyys, ettei voisi syödä edes jotain mikä on koskenut lihaa. Eipä ole käynyt moinen mielessäkään ellei allerginen ole.
Jos näkisin jonkun pyytävän omaa ruokaa, kun ei voi syödä lihaan koskeneita aineksia, pitäisin henkilöä todennäköisesti nirsona ja huomionhakuisena.
Kyllä mä voin syödä lihaan koskeneita aineksia, jos ne ainekset on osa lihattomaksi valmistettua ruokaa. Mutta eihän tuossa nyt ole mitään järkeä että kasvissyöjän ruoka tehtäisiin niin että tehdään ensin liha- tai kalaruoka ottaen huomioon myös kasvissyöjä yhtenä syöjänä määrässä, ja sitten poistetaan liha tai kala kasvissyöjän annoksesta. Ja tavattoman mautonta ja epäravitsevaa (mm. proteiini puuttuu) ruokaa se olisi joka tapauksessa.
Ei voi olla totta mitä idi-ootteja tänne vastaa. Onko käynyt mielessä että kinkun sijasta tai lisäksi voi tarjota myös kalkkunaa, tai että perheen mies on tuossa se joka käyttäytyy junttimaisesti ja todella huonosti?
Miksi haluatte viettää Joulua tuollaisten kusipäiden kanssa?
Eihän tuossa mitään ongelmaa ole kun isäsi on kuitenkin paistanut harmaasuolatun kinkun.
Jouluna on paljon ruokaa ilman sitä sikaakin.
Pyydät iskältä oikein nätisti, että hän laittaa joulupöytään porkkalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt 30 vuotta niin että syömäni ruoka ei ole kontaminoitunut lihojen kanssa. Olen tästä erittäin tarkka. Se että joku elää eri tavalla kuin sinä, että joku on irtaantunut siitä normista että ruumista on normaalia syödä, ei tarkoita että on nirso, vaan meillä vaan on erilainen suhtautuminen tappamiseen, väkivaltaan & ruokaan. Sinusta elävän olennon rääkkäys, tappaminen ja ruumiiden syöminen on ihan päivänselvä asia eikä sille eläinparalle tarvitse ajatustakaan suoda, minulle se taas on tullut hyvin vieraaksi näiden vuosikymmenien aikana enkä oikeastaan ymmärrä miksi niin tehdään ja suorastaan se on minusta hyvin keskiaikaista, kuvottavaa ja brutaalia touhua. Onneksi tästä nyt ollaan vihdoin siirtymässä sivistyneempään suuntaan eli kasvisruokavalion suosimiseen.
Joskus käytän vertauskuvana, jos sinulle tarjottaisin ihmislihaliemeen tehtyä ihmislihasoppaa ja siitä otettaisiin ne lihan palat pois, niin söisitkö? Kaikkien lihaanien ymmärrärrystä tämä ei tosin helpota tämä mielikuva sillä heidän mielestään olisi ok tai jopa mielenkiintoista syödä ihmislihaa. Jos et ymmärrä niin ei voi mitään, aion jatkaa samalla tavalla hamaan loppuun enkä ala liemiä syömään vaikka sinua kiukuttaisikin.
Omasta mielestäni huomionhakuisempaa on kun lihaani kieltäytyy syömästä vegaaniruokaa, esim. kun huomauttaa että leipä on vegaanista niin sen syönti loppuu. Niin, perunakin on vegaanista, mitä sitä lihaani sitten voi muuta enää syödä kuin pihviä.
Huomautan että suurin osa kasvissyöjistä ei ole näin piirun tarkka kuin minä, mutta minulla on oikeus vapaassa maassa elää kuten itse haluan. Mulle tämä on ihan normaalia arkea, nautin elämästäni suuresti näin että ei tarvitse olla tappamisen kanssa missään tekemisissä. Hyvää ja maukasta ruokaa hyvällä omallatunnolla.
Voi hellanlettas poikkis ja tyttis. Korkeintaan yläasteikäiset penskat on niin kovin menossa toistensa kotiin joulua viettämään.
Ainakin jos poikaystävä ei ole ihan vegaani niin joulupöydästä löytää kyllä ihan hyvin syötävää. Itse olen lakto-ovovegetaristi ja menen jouluksi vanhemmilleni, jotka ovat sekasyöjiä. Minua varten ei tarvitse laittaa mitään erityistä, minä syön rosollia, kananmunaa, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikoita, herneitä, joululimppua jouluaterialla.
Vanhempani muuten ovat sikatilallisia, eivätkä varsinkaan alkuun suhtautuneet vegetarismiini ollenkaan suotuisasti, kun sen 16-vuotiaana aloitin. Uskoivat että luovutan kunhan mulle ei osteta mitään papuja ja muuta pupuruokaa vaan saan pärjätä sitten perunalla, leivällä ja mulla lisukkeilla. "Kyllä se hömpötys likasta lähtee kun nälkä tulee". Ei ole 20 vuodessa lähtenyt, ja nyt vanhemmat jo hyväksyvät sen että minä olen valinnut olla syömättä lihaa. Eläinten kärsimystä tehotuotannossa eivät edelleen hyväksy, vaikka kotona minä sitä katselin ja siksi juuri vegeksi aloin, mutta viime vuosina isä varsinkin on jopa sanonut, että kun tuo ilmastonmuutoskin tulee ja ihmisiä on niin paljon, niin ehkä tulevaisuudessa ihmisten on pakko alkaa kasvissyöjiksi.