Arvosana laski koska ryhmätyö (yliopisto)
Sain pääaineen kurssista 3, arviointi perustui ryhmätyöhön. Yksi ryhmästämme ei tehnyt osuuttaan, jouduttiin hätäisesti tekemään se hänen puolestaan. Muutenkin ryhmädynamiikka oli aika surkea.
Jos olisin saanut tehdä yksilötyönä, olisin mielestäni saanut väh. 4.
Onko turhaa yrittää kysyä kurssin vastuuhenkilöltä, voisinko korottaa tuota arvosanaa ja tehdä yksilötyön...?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks et johtanut paremmin tiimiä ja saanut muita tekemään hommia? Nyt kitiset täällä, vaikka vika on peilissä ja huonoissa johtamistaidoissa.
Minkä ap sille voi jos joku laiminlyö ryhmätyötä tahallaan? Ryhmätyöt on joillekin oiva mahdollisuus laiskotella.
Juuri tästä syystä naisista ei ole johtajiksi . Ainakin meillä tehtiin kunnolla kun muut uhkaili rikkoa polvet.
Ja minä uhkailisin tuollaisten puheiden jälkeen poliisitoimilla.
Voit pyytää, että haluat mahdollisuuden korottaa arvosanaa. Ei tarvitse välttämättä selitellä liikoja.
Onko asialla oikeasti väliä? Yliopistoarvosanat tulee ja menee, tietysti tuo risoo, mutta minkäs sille tekee. Sitä paitsi 4-> 3 on pieni ongelma. Ajattele, jos olisit tehnyt vitosella oman osuutesi ja toinen vetänyt pummin, ja olisi työ hylätty tai olisitte saaneet ykkösen.
Mulla on kokemusta myös ryhmätenteistä. Yhdessä minä ja toinen ryhmästä oltiin luettu tosi hyvin, kolmas tunnusti, ettei lukenut lainkaan. Kiltisti kirjoitti käsi krampissa meidän sanelusta tosi pitkiä vastauksia eli toimi kirjurina. Saimme kaikki vitosen. Toisen kerran pariksi tuli semmoinen "hyypiö". Oli ollut seminaareissa ihan pihalla ja tuntui vähän "vajaalta". Pelästyin tosissani. Kumpikin kirjoitti oman vastauksensa tenttiin ja luin hänen kirjoituksensa. Se oli huikea, aivan huipputekstiä ja lukenut kaiken viimeisen päälle. Omani oli selvästi heikompi. Saimme nelosen, väitän, että vika oli minussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko asialla oikeasti väliä? Yliopistoarvosanat tulee ja menee, tietysti tuo risoo, mutta minkäs sille tekee. Sitä paitsi 4-> 3 on pieni ongelma. Ajattele, jos olisit tehnyt vitosella oman osuutesi ja toinen vetänyt pummin, ja olisi työ hylätty tai olisitte saaneet ykkösen.
No, olisihan se ykkönenkin sentään läpi ja kurssi olisi siten suoritettu, eikä yksittäinen ykkönen vielä vaikuttaisi opintojen kokonaisarvosanoihinkaan välttämättä lainkaan. Sen sijaan hylätty ei olisi läpi ja olisi siten este jopa valmistumisen kannalta, ellei kurssia kävisi hyväksyttyyn arvosanaan korottamassa.
Noissa ryhmätöissä kannattaa jo ekassa tapaamisessa (tai face/whatsapp-keskustelussa) sopia tavoitteet, vaatimustaso ja ryhmän sisäinen dedis, johon mennessä omat osuudet pitää olla palautettu, jos haluaa saada nimensä paperiin.
Turha ajatella mitään solidaarisuutta, jos toinen lusmuilee ilman, että on valmis tekemään omaa osuuttaan. Toki esim. sen hetkinen elämäntilanne voi johtaa siihen, et oma panos ei ryhmätyöhön riitä. Mutta ei silloin riittäisi pääsemän tenttiäkään läpi. Paremmalla ajalla siis uusiksi, jos ei muuta.
Ihan työelämänkin kannalta on hyvä opetella pitämään puolensa, eikä tekemään automaattisesti toisten töitä, jolloin viime kädessä myös omat duunit kärsii. Aina se ei onnistu, mut ihannetilanteessa näin.
Ihmisen, joka kirjoittaa tällaisia otsikoita, ei pitäisi olla yliopistossa.
Itse opettajana vaadin opiskelijoita kertomaan omat osuutensa ryhmätyöstä.
Olen pitkän työkokemuksen omaava tyyppi, on myös aiempaa koulutus taja opiskelen nyt yliopistossa avoimen kursseja. Nämä kurssit ovat samoja kuin nuorilla. Ryhmätyö yliopistossa ja tiimityö työelämässä ovat kaksi täysin eri asiaa.
Oma lukunsa nämä tyypit, jotka tekevät hommat heti ja nyt tulee painostusta, että miksette te muut tee. No koska me muut ollaan töissä ja deadline on vasta tammikuun puolella. Itse teen oman osuuteni tänään loppuun, ja viimeksi eilen tuli viestiä, että pitäisi palauttaa homma ajoissa... Teemme ryhmätöitä etäkurssilla, eli niilläkään ei niistä säästy.
Edellisen ryhmän kanssa palautettiin pari tuntia ennen deadlinea ja täydet pisteet tuli. Ryhmä oli sekava seurakunta, jossa oli lähes mummoikäinen, täyspäiväinen vasta-aloittanut opiskelija ja työssäkäyvä, joka suorittaa sivuaineopintoja ja on lähellä valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Oma lukunsa nämä tyypit, jotka tekevät hommat heti ja nyt tulee painostusta, että miksette te muut tee. No koska me muut ollaan töissä ja deadline on vasta tammikuun puolella. Itse teen oman osuuteni tänään loppuun, ja viimeksi eilen tuli viestiä, että pitäisi palauttaa homma ajoissa... Teemme ryhmätöitä etäkurssilla, eli niilläkään ei niistä säästy.
Edellisen ryhmän kanssa palautettiin pari tuntia ennen deadlinea ja täydet pisteet tuli. Ryhmä oli sekava seurakunta, jossa oli lähes mummoikäinen, täyspäiväinen vasta-aloittanut opiskelija ja työssäkäyvä, joka suorittaa sivuaineopintoja ja on lähellä valmistumista.
Niin ja itse olen siis työssäkäyvä, joka aloitti opintoja vasta, kokeilemaan, pärjäänkö yliopistossa.
Juu ainakin omalla alalla on tusina niitä lusmuja. Se on melko rasittavaa kysellä koko ajan jonkun perään, joka välillä katoaa pitkäksi aikaa eikä tiedetä onko enää koko kurssilla. Sitten tehdään muiden kanssa hommaa eteenpäin ja tämä lusmu ilmestyy takaisin ja valittaa, että kaikki on tehty huonosti ja pahimmillaan "korjailee" juuri ennen palautusta koko työn täysin sekavaksi.
Työelämässä en ikinä ole tälläisiin lusmuihin törmännyt. Varmaan siksi, että nuo eivät yleensä saa omiakaan hommia hoidettua, joten tuskin pärjäävät töissä. Tiimityöskentely töissä on ainakin oman kokemuksen mukaan täysin erilaista kuin nämä yliopiston ryhmätyöt, joissa myös oppiminen jää mielestäni vähäiseksi.
Kasvatustieteissä lähes jokaisen kurssin suoritusmuoto on ryhmätyö tai ryhmätentti, ja siihen on syynsä, miksi en kovin innoissaan näistä ole. Jos kohdalle sattuu hyvä porukka, niin joskus jotkut ryhmäprojektit ovat olleet tosi kivoja ja opettavaisia, mutta vähemmän mieluisia kokemuksia on kyllä enemmän.
On niitä tyyppejä, jotka kirjoittavat päin persettä - siis teksti sisältää puhekieltä, törkeitä kielioppivirheitä ym. Lähteet merkitään vasemmalla kädellä tai ei ollenkaan - kerran yhtä parityötä tehdessä parini oli kopioinut tekstiä teoksesta sanasta sanaan muuttamatta sitä yhtään, kuitenkaan merkkaamatta sitä toisen henkilön sitaatiksi. Teksti on epätieteellistä ja tasoa "Kirjassa sanotaan näin ja ollaan siitä samaa mieltä, tosi hyväjuttu" - se onkin sitten kiva juttu, kun on itse nähnyt paljon vaivaa ja saa saa silti kurssista huonon arvosanan siksi, että pari ei osaa kirjoittaa ja on huolimaton.
Sama ryhmätenteissä. Ryhmätentti on oiva tilaisuus olla lukematta ollenkaan, ja mennä johonkin ryhmään toisten siivellä saamaan hyvä arvosana. Toisaalta ryhmätenteissäkin on näitä, joiden kanssa joutuu tappelemaan siitä, kuinka tenttipaperiin ei voi kirjoittaa jotain omaa mutuilua asian vierestä.
On myös niitä, jotka eivät ryhmätöissä ymmärrä tehokasta ajankäyttöä. Jotkut vaativat, että pitää tavata kymmeniä kertoja irl ja kirjoittaa kaikki samasta sanaan yhdessä, vaikka tehokkampaa ja nopeampaa on jakaa työtä osiin, jotka tehdään itsenäisesti. Kerran suunnittelimme ryhmissä lapsille järjestettävää suunnistusta ulkona. Oli kylmä syyspäivä, ja ryhmästämme kaksi henkilöa halusi käyttää _tunteja_ suunnistuslappujen paikkojen valintaan. "Laitetaan tää tohon kuusenoksaan". "Hmm... Ei, nyt se meni vinoon. Ei se noin voi olla. Ei se varmaan oo kyl hyvä tossa, ei sitä varmaan nää. Saakohan puihin muuten ees kiinnittää mitään? Ei laiteta sitä siihen. Mites toi lyhtypylväs tuolla kauempana..." ym. Siis tätä samaa jankkaamista ties kuinka kauan, ja kun lopulta saatiin kaikki laput paikalleen, niin nämä tyypit vaativat, että nyt kävellään reitti moneen kertaan läpi ja kokeillaan lappujen toimivuus ja siirrellään vielä tarvittaessa. Tossa vaiheessa kyllä tokaisin, että nyt ne laput pysyy siinä missä ne on ja tää saa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrotte jälkikäteen, ettei yksi ryhmästänne osallistunut, ja olette hänen puolestaan tehnyt työn, ja silti sen henkilön nimi on paperissa, niin silloin kyseessä on tieteellinen vilppi.
Nimen laittaminen toisen työhön on vilppi, josta rangaistukset on periaatteessa samat kuin plagioinnista. Eli hylätty arvosana koko ryhmälle ainakin. Joskus jopa ulos potkiminen yliopistosta... Aiheesta puhuttiin meidän ryhmälle juuri syksyllä kasvatustieteisiin sisältyvän tilastotieteen kurssilla. :/
Olisi pitänyt ilmoittaa ennen työn palauttamista, että yksi ei tee, ja sopia opettajan kanssa jatkosta.
Mä en todellakaan nielisi koko muun ryhmän hylsyä yhden lusmun vuoksi, jos muut ovat tehneet myös lusmun osuuden ja ryhmätyö on hyväksyttävässä kunnossa, vaan sellaisessa tapauksessa tarvittaessa vaikka valittaisin asiasta tiedekuntatasolla eteenpäin. Saattaisi olla, että laittaisin lusmun nimen rymätyöhön mukaan, mutta laittaisin nimen perään kysymysmerkin. Asiaa voisin tarvittaessa perustella siten, että henkilö on nimetty tähän ryhmään, mutta ei kuitenkaan osallistunut ryhmätyön tekoon. Sitten saisi siis opettaja päättää, että mitä lusmulle tehtäisiin. Mutta se ei ole todellakaan oikein, jos muu ryhmä hylätään, jos ryhmätyö on kuitenkin hyväksytyn työn vaatimukset täyttävät työt. Kyllä ryhmätöissä voidaan poikkeustapauksissa antaa eri arvosanoja saman ryhmän jäsenille. Yksi syy on nimenomaan se, jos joku lusmuilee ryhmätyössä. Eikä se mitään vilppiä ole, jos muut ryhmän jäsenet ovat tehneet työn itse ja täysin sääntöjenmukaisesti. Eikä yliopisto ole mikään armeija, jossa ryhmärangaistuksia käytetään yleisesti.
Ei muuten taideta yliopistossa potkia vilpin vuoksi nykyään ulos kuin korkeintaan gradun, väikkärin tai tieteellisen tutkimuksen plagioinnin vuoksi. Muiden vilppitapausten osalta seuraukset jäävät suorituksen hylkäämiseen. Pysyvä erottaminen vilpin vuoksi ei ole lain mukaan edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Sain pääaineen kurssista 3, arviointi perustui ryhmätyöhön. Yksi ryhmästämme ei tehnyt osuuttaan, jouduttiin hätäisesti tekemään se hänen puolestaan. Muutenkin ryhmädynamiikka oli aika surkea.
Jos olisin saanut tehdä yksilötyönä, olisin mielestäni saanut väh. 4.
Onko turhaa yrittää kysyä kurssin vastuuhenkilöltä, voisinko korottaa tuota arvosanaa ja tehdä yksilötyön...?
Miksi et kirjoittanut otsikkoa kokonaan? "Koska ryhmätyö" ei kerro mitään.
Meidän yhdellä kurssilla, jolla tehtiin juuri ryhmätyö, on mahdollista korottaa omaa arvosanaa itsenäisellä lisätehtävällä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa välittää saako kurssista 3 vai 4? Aivan älytöntä välittää pikkuasioista. Älä stressaa turhasta.
Tässäpä vasta kommentti... Minulle ainakaan 3 ei ole hyvä arvosana eikä niitä kovin monta löydykään. Keskiarvo on yli 4 ja siellä sen pitää pysyäkin. Todellakin ymmärrän ap:ta! Jos sattuu saamaan huonon ryhmän niin kyllä se ottaa päähän kun pitäisi koko työ tehdä itse että on mahdollisuus siihen 4-5 numeroon...
T. Toinen opiskelija
Minä sain juuri yhden ryhmätyökurssin valmiiksi. Kuuden hengen ryhmä, joista kaksi minun lisäkseni oli ihan jees porukkaa. Ne kolme muuta taas: ryhmänjohtajaksi itsensä nimittänyt viiletti kaikkialla muualla kuin kokouksissa (ja tehtävien tekemisessä), toinen lusmuili "kun kiire töissä" ja kolmas vanha kääkkä joka eli jossain 80-luvulla (ja jonka osuudet joutui suoraan romukoppaan vaikka kuinka selitettiin moneen kertaan miten ne pitää tehdä). Toivottavasti tulee edes se kolmonen arvosanaksi.