Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin kiusataan joka paikassa?

Vierailija
20.12.2018 |

Miksi jotkut joutuvat kiusatuksi kaikkialla minne jalallaan astuvat? Koulussa, työelämässä, vapaa-ajalla. Onko sattuman kauppaa vai uhri jotenkin "helppo"?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heitä oikeasti kiusata, ei ainakaan sen enempää kuin muitakaan. He ovat uhriutujia, jotka löytävät kiusaamista normaalista kanssakäymisestä ja leikinlaskusta.

Vierailija
22/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla omahyväisen oloinen, heikon oloinen, mielistelevän oloinen jne.

Monta vaihtoehtoa. Yleensä jos joku esittää muuta kuin on, mutta joskus ei ole syytä. Se on jokin outo tunne, joka saa muut osoittamaan sormella: not one of us!

Miksi kiusaajilla on sellainen tarve? Miten kiusaajia löytyy joka paikasta? Miksi kiusaajia ei koskaan syytetä kiusaamisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuus jollakin tavalla.

Vierailija
24/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmuus.

Vierailija
25/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Jos on vähän erilainen, niin pahat ihmiset kiusaavat. Ja erilainen voi olla monella tavalla. Ihminen on syntinen – ei ole ihme, että kiusaamista on niin paljon.

Jos kaikki ovat syntisiä, miksi joitakin kiusataan enemmän kuin toisia? Miksi kiusaaja ei välttämättä saa ns. maistaa omaa lääkettään, vaan voi huoletta ilman seuraamuksia jatkaa ilkeilyään?

Syntisyys on siis pohjimmainen syy ihmisten kaikkinaiselle pahuudelle ja vääryydelle, myös kiusaamiselle.

Sitten jos ajatellaan kiusaamisen kohdetta, eli niitä tilanteen syyttömiä osapuolia, niin erilaisuus eli se että poikkeaa porukan keskiverrosta millä tahansa tavalla on aika usein kiusaamisen aihe.

Miksi kaikki ihmiset eivät sitten kiusaa, vaikka kaikki olemme syntisiä? Syntisyys ilmenee eri tavoilla, joku esim. ei niin kauheasti kiusaa, mutta on sen sijaan vaikka rahanahne tai turhamainen tms.

Faith, kävin blogissasi. Mikä on uskosi taustayhteisö (vapaat suunnat, jokin herätysliike...)?

Vierailija
26/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksii koska ryhmäät luoovat mediaani mielipiteeissään ja ihmiseet jotka eivät sulauduu mediaaneihiin jotka valjastetaan orjiiksi niin heitä joko inhotaaan tai vihataan.

Vierailija
27/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on varmasti monia.

Se joka kiusaa on jollakin tavalla huonosti voiva ja vähän "elämästä oppinut" .

Vierailija
28/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyristelevät, liian kiltit ja kaikkeen mukautuvat ärsyttävät. Liian erilaiset persoonat kun väkisin tungetaan samaan paikkaan, siitä syntyy konfliktejä. Itse inhoan nöyristeleviä, hiljaisella äänellä puhuvia lössyköitä. Itse olen vahva, epäkohtiin puuttuva. En voi ymmärtää näitä piipittäviä itkupillejä, jotka eivät uskalla tuoda epäkohtia esille.

Sinunkaltaiset "vahvat, epäkohtiin puuttuvat" vasta ovatkin rasittavia työkavereita. Jokaiseen asiaan on oma painava sanansa sanottavana, vaikka asia ei tälle kuuluisikaan. On ainoa oikea mielipide olemassa ja sen kyllä kertoo, pyydetään eli ei. Ei kuuntele ketään eikä mitään, tietää parhaiten kaiken kaikesta. Todellisia energiasyöppöjä ja työilmapiirin pilaajia ylikorostuneessa itsetunnossaan. Ei arvosta ketään eikä varsinkaan hiljaisempia työkavereitaan, puhuu päälle, ei kuuntele, tuo itseään tykö joka tilanteessa. Pitää hiljaisempia yksinkertaisina tajuamatta omaa typeryyttään. Mahdoton neuvottelukumppani.

29/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusattu on oppinut omaksumaan roolinsa, kun muuhun ei ole ollut mahdollisuutta eikä muuta osaa. Uudessa ryhmässä kiusattu on jo valmiiksi asettunut kiusatun asemaan ja tällaisesta tulee herkästi hylkiö. Tulee mieleen susilauman hierarkia.

Vierailija
30/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä oikeasti kiusata, ei ainakaan sen enempää kuin muitakaan. He ovat uhriutujia, jotka löytävät kiusaamista normaalista kanssakäymisestä ja leikinlaskusta.

Tätähän ei saisi sanoa, mutta näinhän asia on. Tekevät hallaa niille joita oikeasti kiusataan tuolla uhriutumisellaan. Vrt. "Toi raiskas mut!" ..."Ei se raiskannutkaan, sori!"

Vierailija
31/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyristelevät, liian kiltit ja kaikkeen mukautuvat ärsyttävät. Liian erilaiset persoonat kun väkisin tungetaan samaan paikkaan, siitä syntyy konfliktejä. Itse inhoan nöyristeleviä, hiljaisella äänellä puhuvia lössyköitä. Itse olen vahva, epäkohtiin puuttuva. En voi ymmärtää näitä piipittäviä itkupillejä, jotka eivät uskalla tuoda epäkohtia esille.

Et kuitenkaan havaitse, että yksi epäkohta saattaa olla tapasi reagoida, ymmärtämättömyys erilaisuutta kohtaan, sekä katteeton itseluottamus joka ei ainakaan älyyn perustu.

Vierailija
32/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiusaamiseen ei ylipäätään puututa tiukemmin? Edelleenkin se joka työpaikasta lähtee, on kiusattu. Kiusaaminen pitää kriminalisoida. Muutama kuukausi istumista ja lähestymiskielto tekee potkujen lisäksi ihan hyvää kiusaajalle.

Kaikki tuntemani ja tietämäni työpaikkakiusaajat ovat yleensä huonoja työntekijöitäkin. Sekin vähä mitä tehdään yritetään teettää muilla.

Vierailija
33/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset (ei kaikki mutta moni) testailevat koko ajan tosiaan ja joillekin piikki osuukin syvään ja tätä henkilöä saatetaan alkaa kiusata, koska pystytään.

Heikko itsetunto ja vaikeus asettaa rajoja usein johtaa siihen. Ihmiset on välillä ihan lapsia aikuisenakin.

Tuo viimeinen lause on niin totta. Hämmästyttävän moni aikuinen on tunne- ja sosiaalisilta taidoiltaan aivan hiekkalaatikkotasoa.

Minusta olisi rakentavampaa miettiä sitä, miksi niin moni (aikuinen) kiusaa? Tuollainen lapsellinen testailuntarve lienee yksi syy mutta ei ainoa. En myöskään allekirjoita sitä, että ainoastaan hiljaisia ja epävarmoja kiusattaisiin. Minä olen suhteellisen sanavalmis ja itsevarma, toisaalta pyrin olla ottamatta itseäni liian vakavasti. Tämän jotkut ovat sitten tulkinneet niin, että minulle voi sanoa ihan mitä sylki suuhun tuo ja jos varsinkin teen jonkin virheen, niin siitä voikin vittuilla sitten ihan loputtomiin. Onneksi nykyään nämä ihmiset ovat ennemmin tai myöhemmin kaikonneet elämästäni. Jälkeenpäin olen kuullut, että ainakin osalla on ollut taustalla joitain omia sosiaalisia tms. ongelmia.

Pekka Haavisto taannoin kiteytti tämän mielestäni loistavasti yhteen sanaan: kiusaamiskulttuuri. Täällä ei oikein osata suhtautua toisen erilaisuuteen luontevasti. Jos joku uskaltaa näyttäytyä heikkona tai epätäydellisenä, niin se ei herätä myötätuntoa vaan halun tuhota se toinen. Ei voi kieltää, etteivätkö taustalla vaikuttavat sotatraumat vieläkin heijastuisi mutta niitä pitäisi viimeistään nyt alkaa käsitellä. Hyssyttelykulttuuri ei paranna ihmisten haavoja vaan tulehduttaa ne entistä pahemmin.

Vierailija
34/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä käyttäydyt moukkamaisesti. Ikävä kyllä olet ilmeisesti niin huonosti kasvatettu, ettet tajua sitä.

Vierailija
35/35 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiltti, kohtelias ja tehokas. Lisäksi en juorua. Tämä on ollut liikaa eli minua on kiusattu kaikkialla muualla paitsi ei juurikaan koulussa. Mutta harrastuksissa, työssä ja muualla sitäkin enemmän.

Sama täällä. En osaa, enkä halua juoruilla - se on todella epämiellyttävää ja siitä tulee itselle hyvin huono olo - joten, joten jään aina itse juoruilun kohteeksi.

Tätä ei ollut koulussa, mutta koko aikuisiän joka paikassa. Olen tehokas kun en käytä aikaani juoruiluun. Myös ns. outolintu, mutta onnellinen sellainen. Ikävältähän se tuntuu. Voimia kaikille kohtalorovereille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän