Miksi joitakin kiusataan joka paikassa?
Miksi jotkut joutuvat kiusatuksi kaikkialla minne jalallaan astuvat? Koulussa, työelämässä, vapaa-ajalla. Onko sattuman kauppaa vai uhri jotenkin "helppo"?
Kommentit (35)
Ihmiset (ei kaikki mutta moni) testailevat koko ajan tosiaan ja joillekin piikki osuukin syvään ja tätä henkilöä saatetaan alkaa kiusata, koska pystytään.
Heikko itsetunto ja vaikeus asettaa rajoja usein johtaa siihen. Ihmiset on välillä ihan lapsia aikuisenakin.
Jos on vähän erilainen, niin pahat ihmiset kiusaavat. Ja erilainen voi olla monella tavalla. Ihminen on syntinen – ei ole ihme, että kiusaamista on niin paljon.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hyvin kasvatetut voivat joutua huonosti kasvatettujen kiusattavaksi.
Itse jouduin kahdessa peräkkäisessä työpaikassa kiusatuksi. Toiseen näistä mennessä en ollut vielä toipunut tuosta ensimmäisestäkään, ja se varmasti näkyi. Hiljainen, ujo eikä kykene puolustamaan itseään, helppo uhri mielenvikaisille. No sitten sairastuinkin jo kunnolla ja olin lähes kolme vuotta työkyvytön masennuksen ja erilaisten ahdistustilojen vuoksi. Tästä kun pääsin tolpilleni niin enpä ole enää joutunut kiusatuksi.. tosin vannomatta paras.
Jänskä juttu joo...
Olin koko ala-asteen kiusattu.
Ylä-asteen sain olla tauhassa, mutta minusta tuli äärimmäisen ujo.
Toisen asteen opinnoissa 2 viimeistä vuotta olin luokkalaisteni hampaissa taas. Oli vähällä käydä huonosti.
10v palkkatyöurani aikana tai armeijassa en joutunut kiusatuksi, mutta varsinaisesti en juuri ystävystynyt kenenkään kanssa.
Kai olen jonkinlainen outolintu.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin kahdessa peräkkäisessä työpaikassa kiusatuksi. Toiseen näistä mennessä en ollut vielä toipunut tuosta ensimmäisestäkään, ja se varmasti näkyi. Hiljainen, ujo eikä kykene puolustamaan itseään, helppo uhri mielenvikaisille. No sitten sairastuinkin jo kunnolla ja olin lähes kolme vuotta työkyvytön masennuksen ja erilaisten ahdistustilojen vuoksi. Tästä kun pääsin tolpilleni niin enpä ole enää joutunut kiusatuksi.. tosin vannomatta paras.
Itse sekä koulu- että työpaikkakiusattuna tiedän mitä se on. Nykyään on jo niin paatunut, ettei mikään tunnu miltään. Sekään ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Jos on vähän erilainen, niin pahat ihmiset kiusaavat. Ja erilainen voi olla monella tavalla. Ihminen on syntinen – ei ole ihme, että kiusaamista on niin paljon.
Jos kaikki ovat syntisiä, miksi joitakin kiusataan enemmän kuin toisia? Miksi kiusaaja ei välttämättä saa ns. maistaa omaa lääkettään, vaan voi huoletta ilman seuraamuksia jatkaa ilkeilyään?
Syntisyys on siis pohjimmainen syy ihmisten kaikkinaiselle pahuudelle ja vääryydelle, myös kiusaamiselle.
Sitten jos ajatellaan kiusaamisen kohdetta, eli niitä tilanteen syyttömiä osapuolia, niin erilaisuus eli se että poikkeaa porukan keskiverrosta millä tahansa tavalla on aika usein kiusaamisen aihe.
Miksi kaikki ihmiset eivät sitten kiusaa, vaikka kaikki olemme syntisiä? Syntisyys ilmenee eri tavoilla, joku esim. ei niin kauheasti kiusaa, mutta on sen sijaan vaikka rahanahne tai turhamainen tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kasvatetut voivat joutua huonosti kasvatettujen kiusattavaksi.
Liian kiltit joutuvat kiusatuiksi.
Nöyristelevät, liian kiltit ja kaikkeen mukautuvat ärsyttävät. Liian erilaiset persoonat kun väkisin tungetaan samaan paikkaan, siitä syntyy konfliktejä. Itse inhoan nöyristeleviä, hiljaisella äänellä puhuvia lössyköitä. Itse olen vahva, epäkohtiin puuttuva. En voi ymmärtää näitä piipittäviä itkupillejä, jotka eivät uskalla tuoda epäkohtia esille.
Ja myös se, että jotkut ihmiset ottaa ihan asiallisen palautteen kiusaamisena ja toinen sanoo vaan ok yritän parantaa. Näin siis esimiehenä voin sanoa. Koulussa myös jotkut kiusatut ensin itse vtuilee ja kun annat takaisin niin ruvetaan syyttään kiusaajaksi. Jonkinmoista huonoa itsetuntoa, tullut ehkä kotikasvatuksesta ja sitten koko muu maailma muka aina kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Nöyristelevät, liian kiltit ja kaikkeen mukautuvat ärsyttävät. Liian erilaiset persoonat kun väkisin tungetaan samaan paikkaan, siitä syntyy konfliktejä. Itse inhoan nöyristeleviä, hiljaisella äänellä puhuvia lössyköitä. Itse olen vahva, epäkohtiin puuttuva. En voi ymmärtää näitä piipittäviä itkupillejä, jotka eivät uskalla tuoda epäkohtia esille.
Itse en voi sietää niitä ihmisiä, jotka eivät voi ymmärtää muita ihmisiä.
Minua rääkättiin kotona ja olen kiltti luonne. Uhrin leima ilmeisesti otsassa. Sen lisäksi olen syrjäänvetäytyvä ja luulen että epävarmimmat pitävät sitä rangaistavana tekona sillä huomio kuuluu heille kaikilta ja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut, että ihmistä usein ärsyttää eniten ne piirteet, joita ei hyväksy itsessään?
Mut on kasvatettu hiljaiseksi nössöksi ja mua ärsyttävät työkaverit, jotka möykkäävät ja käyttäytyvät kuin päiväkoti-ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen voimakkaasti mielipiteeni ilmaiseva ja yleensä kaltaisesi kiusaajat eivät pidä siitä kun huomautan että sinun hampaissasi on taas joku, että annas olla.
Olen pienikokoinen, joten minut koetaan ilmeisesti harmittomaksi. Minut on siis helppo ottaa toisten silmätikuksi ilman, että minulta saisi pahasti turpaan, jos ärsyynnyn.
Itse olen aika kiltti introvertti.
Kuulun yhteen vihattuun vähemmistöön. Siinä oli hyvä syy joutua kiusatuksi. Koko ala-astee. Ja ylä-asteen ajan kiusattiin. Jatko opinnoilla oli jotain huutelua ja kerran joku tuntematon tönäisi käytävällä ja nauroi porukalla päälle.
Työpaikoilla en ole joutunut kiusatuksi, mutta yksi entinen työntekijä piikitteli välillä ja irvaili jotain. Olen kokenut myös väkivaltaa kouluaikoina.
Kyllä tuo jäljet on jättänyt. Kärsin edelleen ahdistuksesta ja pelkään joutuvani kiusatuksi. Sen takia vihaan suuria muutoksia ja "uralla" etenemistä.
Monista kiusatuista tulee syrjään vetäytyviä ja sosiaalisesti kömpelöitä kuten itsestänikin.
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli, meidän pitäisi tavata. Nähtäisiin kuka on kuka. En todellakaan pelkää konflikteja ja tartun epäkohtiin pelotta. En voi sietää epäoikeudenmukaisuutta ja kiusaamista.
Olen kiltti, kohtelias ja tehokas. Lisäksi en juorua. Tämä on ollut liikaa eli minua on kiusattu kaikkialla muualla paitsi ei juurikaan koulussa. Mutta harrastuksissa, työssä ja muualla sitäkin enemmän.
Se on viidakon laki nääs...