Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko autisti tai jotain, kun otan sovitut ajat just niinkuin on sovittu?

Vierailija
18.03.2024 |

Vai onko täsmällisyys oikeasti tosi harvinaista? Jos sovitaan, että nähdään tunnin päästä, niin se tarkoittaa mun päässä 1h = 60min. 65min on jo myöhässä. 10 minuuttia myöhästyminen on jo epkohtelista ja sitä pitäisi pahoitella. 

Tuntuu että olen tuttavapiirini ainoa täsmällinen ihmunen ja aina se joka odottelee muita ja koko tapaamisen fiilis latistuu kun toiset on myöhässä

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon perusteella voi sanoa. Täsmällisyys on normaalia

Vierailija
2/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet niin ADHD/ADDtä ei sitten taida olla, kun keskittymisesi on tuota luokkaa. Olen autisti ja ajattelen pitkälti sovituista samoin, yllättävät muutokset ja odottelu on todella raskaita asioita itselleni. Ainoastaan jos olen valmistautunut etukäteen, ettei sovittu luultavasti tapahdu, helpottaa oloa. Lääkärit saavat isoimman armahduksen, varsinkin kun nykyään heille on laitettu kaikkea sellaista hommaa ja muutenkin vaikeutettu sen tärkeimmän työn tekemistä, eli potilaan tilaan tutustumista.

(Argh, taas ajattelin kahta eri tapaa ilmaista asia ja kesken lauseen vaihdoin siihen toiseen, sainkohan korjattua sen järkevään muotoon?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi ovat moukkia. Sinä normaali kun olet ajallaan paikalla.

Vierailija
4/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä autisti JA adhd ja ymmärrän molempia. Yleensä ihmiset myöhästyvät tapaamisista 5 tai 10 minuuttia tai enemmänkin, varsinkin jos on tapaaminen keskellä työpäivää. Aina ei irtoa niin helposti ja jos olisi tosi luotettava tapaamisaikojen suhteen niin ei niitä tapaamisia edes uskaltaisi sopia. Tavallaan se on loukkaavaa sitä aina ajoissa olevaa kohtaan, mutta itse ajattelen ettei se ole tarkoitettu loukkaukseksi. Samaan aikaan säälin niitä täsmällisiä, osalla menee niin pahasti pasmat sekaisin. Meidän perheen autisti ilmoittaa ahdh:lle usein varttia aikaisemman ajan. Adhd yrittää parhaansa ja päätyy aina syytetyn penkille, ehkä sitten aiheesta.

Vierailija
5/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin ajat ovat tarkkoja. Olen aina etuajassa paikalla.

Vierailija
6/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ajat eivät ole tarkkoja sinulla.

Vierailija
7/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni hieman ärsyttää tuo, että täsmälliset ihmiset leimataan aina "autistisiksi". Ihmisillä on monesti pakottava tarve leimata "valtavirrasta poikkeava ihminen" joksikin.

Itse, jos olen sopinut jotain klo 12, niin olen paikalla klo 12. Mielellään 11.50

Vierailija
8/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet luotettava ja tunnollinen. Hienoa.

Vierailija
9/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin.  Töistä voin myöhästyä mutta en muualta.

Vierailija
10/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku on juhlista 3 h myöhässä, niin ihmetyttää.

Vierailija
11/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuajassa olevat ovat yhtä lailla ärsyttäviä, jos vielä alleviivaavat sitä. "Olen odotellut täällä jo 10 min", "luultiin, ettet tulekaan", vaikka itse saavut täsmällisesti. 🤦🏻

Vierailija
12/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan tavallinen. Olen samanlainen itse. Aina etuajassa ja istun autossa/kävelen korttelin ympäri, kunnes kello lyö tasan. Joskus, jos esim. junaliikennehäiriön vuoksi myöhästynyt, olen streessantunut ja nolona. Ärsyttää ihmiset, jotka joka kerta myöhästyvät. Yksittäiset kerrat ymmärrän.

Vierailija
13/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuon perusteella voi sanoa. Täsmällisyys on normaalia

Niin, paitsi erilaisilla remonttimiehillä ja ostamansa tavaran hakijoilla.

Vierailija
14/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet autisti. Itse olen myös tarkka että mitä sovitaan niin siitä pidetään kiinni. Itse olen ns.jännittäjätyyppi ja en halua että mua odotetaan jostain tapaamisesta. Ei edes kavereiden kesken. Tulee tunne,että en ole luotettava.

Vierailija
15/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhommissa noin pitää menetellä, pahimmillan bisnes kusee. Ajattele jos tarjouksen jättö paukkuu minuutin myöhään. Myös vapaalla kannattaa olla tarkkana jos sovitaan esim. klo 18 mennessä. Se on siis takaraja, ja itse odotan 18:05 saakka. Sen jälkeen kyynel siitä, ja alan soittelemaan mikä maksaa. Kun sovin jotain, sovin samalla n.s. viimeisen muutostakarajan. Esimerkiksi tapaaminen klo 18 mennessä ja muuokset aikatauluun sovitaan klo 16 mennessä. Näin ei tarvitse turhaan ajella tapaamiseen. Minua ei ole ainakaan päin näköä syytetty autistiksi tai ADHD ihmiseksi, mutta "täysin mulkuksi" on kommentoitu ihan naisihmistenkin toimesta. M57

Vierailija
16/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuajassa tulijat ovat kyllä tosi ahdistavia. Tulee ahdistettu olo. Minusta paras aika tapaamiselle on täsmälleen silloin kun sovittu, ja toiseksi paras on minuutti pari sen jälkeen. Jos tulee etukäteen paikalle, niin ei ainakaan saa ruveta pommittamaan toista viesteillä tai soitoilla että missä olet ja milloin tulet. Sitten vaan odottaa. 

Vierailija
17/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ajat eivät ole tarkkoja sinulla.

Sinua fiksumpi ottaa huomioon mahdolliset ruuhkat liikenteessä ja varaa pientä puskuriaikaa, jottei myöhästy.

Vierailija
18/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri joka on myöhässä sovitusta tapaamisesta vähintään 30 min, jopa 1,5 h. Kerran sovittiin treffit muutaman perheen kanssa leikkipuistoon ja tämä myöhästelijä sai valita ajan. Muut oltiin sovittuna aikana paikalla ja tämä myöhästelijä laittoi viestiä, että alkoi juuri tekemään lapselle ruokaa, lasagnea. Lapsi halusi syödä lasagnea. Saapui sen 1.5 h myöhässä ja ihmetteli kun me muut oltiin jo lähdössä kotiinpäin. 

Vierailija
19/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 minuuttia on aika vähän, tuon verran myöhästyy jo ruuhkan tai tietyön takia, tai mapsin väärien ohjeiden. Ja kesken auton ajon ei jouda vahtaamaan kelloa, eikä viiden minuutin takia kannattaisikaan soittaa.

Yksi tuttu tekee niin että jos sovitaan että tunnin päästä lähdetään, niin hänelle se tarkoittaa että tunnin päästä "aletaan" lähtemään. Se taas tarkoittaa vähintään tunnin myöhästymistä, mahdollisesti 2-3 tuntia ennen kuin ollaan ovesta ulos. Ja jos kello on yksi ja kauppa menee kiinni neljältä, niin "hyvinhän tässä on vielä aikaa", ja silti ei välttämättä ehditä.

Vierailija
20/74 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaa myös ihmiset, jotka eivät pidä sovituista ajoista kiinni. Itse soitan heti odottajalle, jos näyttää siltä, etten ehdi ajoissa paikalle. Harvoin tarvitsee soitella. Pyrin olemaan aina viimeistään 10 minuuttia ennen sovittua paikalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi