Millaista sijaisperheenä tai tukiperheenä toimiminen on?
Olen alkanut miettiä, kun en luultavasti biologisia lapsia tule saamaan...
Kenelläkään jakaa kokemuksia? Kannattaako kun ei ole omia lapsia?
Kommentit (48)
Tuntuu että juuri hoitajat on pahimpia narisijoita. Kuulepa hoitaja, ihan ilman terveydenhuoltoalan koulutustakin tiedän, että huostaanotetut tarvitsevat terveydenhuollon palveluja useammin kuin muut. Eikö nyt maalaisjärkikin tämän kerro?
Taitaa ap olla omakohtaista kokemusta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä labrassa ja meille tulee paljon näytteitä sijaiskodeissa asuvista lapsista. Eprikriiseissä näitä lapsia kuvataan ahdistuneiksi, aggressiivisiksi, itsetuhoisiksi, varautuneiksi, heillä on paljon alleen kastelua jne.
Eli voisin kuvitella, että sijaisperheenä toimiminen ei sovi herkille. En esim. itse tiedä miten oma psyykkeeni kestäisi kuulla niitä kauheuksia mitä pienelle on tehty. Toki haluaisin ottaa kaikki kärsivät lapset siipieni alle suojaan, mutta lähtökohtana sijaisperheenä toimimiselle tämä halu olisi minusta vinksahtanutta ja väärin.
Jos olet labrassa, niin tiedät että tuollaisia potilaiden asioita ei kerrota. Aika halveksuntaa, mutta oikeasti en usko kenenkään labralaisen kertovan.
Ne mitä itse tiedän, on ihan normaaleja lapsia. Varmasti oireita lapsilla on. Ei se kastelu mikään hirveä ole, tai se voi johtua monesta fyysisestä asiasta. Rankasti oireilevat menevät joko sairaalaan tai sellaisiin perehtyneisiin perheisiin.En ole tietääkseni kertonut tunnistettavasti yhdestäkään lapsesta. Ja totta kai suurin osa varmaankin on ns. normaaleja lapsia, jotka eivät oirehdi kokemuksistaan niin rankoin kun tuomani esimerkit. Ja juurikin sen takia, että kastelu ja mustelmat voivat johtua fyysisestä asiasta otetaan näitä näytteitä ja tieto esim. mahdollisesta itsensä vahingoittamisesta on tärkeä tietää.
Yhtä kaikki. Olen edelleen sitä mieltä, että sijaisperheenä toimiminen ei sovi herkille.
Työntekijän moraaliin kuuluu, ettei potilaista kerrota, varsinkaan juoruamis mielessä ja leimaten.
Työnohjaus olisi tarpeen.
En ymmärrä miksi joillekin hoitohenkilökunnalle potilaan yksityisasiat eivät ole yksityisiä? Potilaalla on oikeus yksityisyyteen ja siihen ettei hoitaja kerro kavereilleen, kotona ja varsinkaan somessa heidän asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, nuo sijoituskakarat ovat aina ihan hirveitä tapauksia. Eihän se toki heidän syytää ole että lapsuus meni pilalle mutta silti.
Jaa, kiitos :) Itse olen sijaisperheen kasvatti, ja välit on hyvät vielä näin aikuisiälläkin. Kasvattiäitini sairastui vuosi sitten vakavasti, minä hoidan häntä nyt, kun apua tarvitsee. En ole omaishoitaja, mutta lähellä sitä. Teen hänen kauppaostot, laitan ruokaa, siivoan, pyykkään jne. normi kotihommia pientä rahallista korvausta vastaan. Jos hänen tilanteensa pahenee ( ja se pahenee ), täytyy miettiä muuta systeemiä.
Mutta pointtini oli, että kyllä meistä ihan kelpokansalaisia kasvaa ja minäkin muutin siis vasta teini-iässä ko.perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, nuo sijoituskakarat ovat aina ihan hirveitä tapauksia. Eihän se toki heidän syytää ole että lapsuus meni pilalle mutta silti.
Jaa, kiitos :) Itse olen sijaisperheen kasvatti, ja välit on hyvät vielä näin aikuisiälläkin. Kasvattiäitini sairastui vuosi sitten vakavasti, minä hoidan häntä nyt, kun apua tarvitsee. En ole omaishoitaja, mutta lähellä sitä. Teen hänen kauppaostot, laitan ruokaa, siivoan, pyykkään jne. normi kotihommia pientä rahallista korvausta vastaan. Jos hänen tilanteensa pahenee ( ja se pahenee ), täytyy miettiä muuta systeemiä.
Mutta pointtini oli, että kyllä meistä ihan kelpokansalaisia kasvaa ja minäkin muutin siis vasta teini-iässä ko.perheeseen.
Niin mutta yleensä sieltä tulee vaan paskaa.
Täällä asiasta mitään tietämättömät höpisevät omiaan. Kiva kuulla myös sijoitetun kokemuksia.
sijari
Tulee paljon = erityisen usein ja tämä vääntö epikriiseistä ja ammattietiikasta? Ok.