Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitko oikeasti vapaana kasvaneen possun kinkun 3 kertaa sillä hinnalla, mitä ns. normikinkku maksaa kaupassa?

Onko sen väärti?
20.12.2018 |

-

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut. Voisin ostaa possun myös kavereiden kanssa kimpassa, kasvattaa sitä vähän kuin lemmikkinä ja sitten syödä sen jouluna. Ei vaan ole paikkaa. Tiedän kuitenkin ihmisiä jotka tekee noin. Paras tapa pitää possua.

Vierailija
2/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ostaisi, mutta mieheni kyllä. Ostaa kaikki muutkin mahdolliset elintarvikkeet luomuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ostan aina kuin mahdollista (logistiikka) niittylihaa. Maku on jotain ihan muuta kuin rehulla kasvaneessa sisäeläimessä. Luomua en sinänsä kannata, mutta eläinten hyvinvointia kannatan.

Vierailija
4/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi. Ei ole sen arvoista.

Vierailija
5/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut. Voisin ostaa possun myös kavereiden kanssa kimpassa, kasvattaa sitä vähän kuin lemmikkinä ja sitten syödä sen jouluna. Ei vaan ole paikkaa. Tiedän kuitenkin ihmisiä jotka tekee noin. Paras tapa pitää possua.

Tuohan se paras tapa on. Vielä parempi olisi kuitenkin, jos possuja olisi muutama yhdessä kasvamassa, laumaeläin kun on. Itse en kyllä kykenisi tuohon, että paijailisin eläintä ja oppisin tuntemaan sen yksilönä ja sitten pistelisin poskeeni. Tekopyhää itsepetostahan tämä minun puoleltani on, lihaa syön kuitenkin.

Vierailija
6/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi, ostaisin kolme halvempaa.

Vierailija
7/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi. Ei ole sen arvoista.

Joku arvostaa eläimen lajinmukaista ja elämisenarvoista elämää, joku taas ei. Luomutuotannossa siihen ainakin pyritään voimakkaammin, vaikka ei sekään täydellistä ole.

Vierailija
8/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ostan aina kuin mahdollista (logistiikka) niittylihaa. Maku on jotain ihan muuta kuin rehulla kasvaneessa sisäeläimessä. Luomua en sinänsä kannata, mutta eläinten hyvinvointia kannatan.

Laki ei salli possun kasvattamista niityllä ilman erittäin kalliita erityisjärjestelyjä.

Vierailija
9/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi olen ostanut. Jos ei ole luomua saatavilla, ollaan ilman

Vierailija
10/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos söisin muutakin lihaa kuin kalaa, niin toki. Harva kinkuksi päätyvä saa elää sian elämää.

Vierailija
11/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi, mutta meille ei muutenkaan osteta kinkkua, kun ei sitä kukaan meillä kuitenkaan syö. 

Vierailija
12/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan se paras tapa on. Vielä parempi olisi kuitenkin, jos possuja olisi muutama yhdessä kasvamassa, laumaeläin kun on. Itse en kyllä kykenisi tuohon, että paijailisin eläintä ja oppisin tuntemaan sen yksilönä ja sitten pistelisin poskeeni. Tekopyhää itsepetostahan tämä minun puoleltani on, lihaa syön kuitenkin.

Meillä oli pienenä mummolassa possuja, joista se joulukinkkukin tuli.

Niitä sitten kesällä maalla hoidettiin. Pappa oli kyllä tarkka siitä että possuille ei annettu nimiä. Vasikoille kyllä, ja kanoillekin, mutta ei possuille, jotta ei tulisi surku, kun ne syksyllä teurastettiin. Sian tappoa ei myöskään saanut lapset katsoa, mutta kuolleen sian puolikkaan olen useinkin nähnyt.

Vierailija
13/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ja saan siitä myös hyvän mielen kaupanpäälle - kuten muinakin jouluina. Tehotuotettua stressilihaa en syöttäisi omille lapsilleni. Mielestäni tämä on pieni hinta. 

Vierailija
14/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan lähitilalta. Teurastuskin tässä lähellä eli mahdollisimman eettinen kinkku. Itse en syö lihaa mutta arvostan, että mies on valmis panostamaan tuommoiseen. Me ostetaan kaikki nauta ja sika lähitiloilta. Broileria täältä ei saa tilalta mutta sitä ei paljoa syödä.

Vierailija
15/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos söisin lihaa, niin kyllä. 

Lihan pitäisi maksaa huomattavasti enemmän muutoinkin. kärsimykselle ja tehotuotannolle pitäisi saada muutenkin stoppi, ei kestä enää planeettakaan moista öykkäröintiä, suurin saastuttaja=lihateollisuus, hyi helvetti.

Ruoka on liian halpaa, jos sitä on vara heittää roskikseen, ja sitä kautta jätelaitokselle. Kunnioitus puuttuu, kun kaikkea on liikaa saatavilla liian helposti.

46v

Vierailija
16/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kinkkua ollenkaan, koska ei ole varaa, koska en tänä vuonna ole säästänyt kunnollista kinkkua varten. En siis osta myöskään tanskalaista antibioottilihaa. Helppo sinänsä olla kokonaan ilman kinkkua, koska perhe on pieni ja lapset aikuisia.

Vierailija
17/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas tyhmälle, mitä tässä yhteydessä tarkoittaa "vapaa". Juoksentelevatko metsissä?

Vierailija
18/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos söisin muutakin lihaa kuin kalaa, niin toki. Harva kinkuksi päätyvä saa elää sian elämää.

Kyllä minäkin kalaa syön, mutten lihaa. Noista kuitenki puhutaan erikseen, esim ravintolassa, kalaa ei sanota lihaksi, vaikka tietenkin kalassakin on lihaa. Lihaksi kutsutaan jalallisista maalla elävistä eläimistä saatua lihaa.

Heh, piti päästä rautalangasta vääntämään, kun ärsyttää aina tämä asia. Juu ei niin vakavaa, mutta silti.

46v

Vierailija
19/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pienenä mummolassa possuja, joista se joulukinkkukin tuli.

Niitä sitten kesällä maalla hoidettiin. Pappa oli kyllä tarkka siitä että possuille ei annettu nimiä. Vasikoille kyllä, ja kanoillekin, mutta ei possuille, jotta ei tulisi surku, kun ne syksyllä teurastettiin. Sian tappoa ei myöskään saanut lapset katsoa, mutta kuolleen sian puolikkaan olen useinkin nähnyt.

Omassakin mummolassani oli pienimuotoista siankasvatusta 80-90-luvulla. Keräsin pikkupossuille apilaa syötäväksi ja hengailin isojen emakoiden kanssa niiden ulkotarhassa. Muistan ne ihan valtavina ja niinhän ne kai lapsen rinnalla olivatkin. Yritin joskus ratsastaakin niillä😄 Tulin myös joskus nähneeksi sianruhon roikkumassa ja ihmettelin kuulemma, miksei sialla ole "takkia" päällä...

Vierailija
20/73 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sen arvoista. Ei läheskään kaikki ihmisetkään ole oikeasti vapaita joten ei ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän