Uhriutuva uraäiti Hesarin mielipidepalstalla
Joutuu hoitamaan lastansa kotona 1,5-vuotiaaksi asti, koska riittävän laadukasta hoitoa ei ole saatavilla.
Mikä uhraus.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005940790.html?utm_campaign=tf-HS&u…
Kommentit (838)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin keksitty juttu se oli.
Mutta, ei noin pienet kuulu mihinkään hoitoon. Eiköhän tämä maa pärjää hetken ilman tuollaista hirveän tärkeää ihmistä työelämässä. Ei sillä ole väliä paljonko tienaa, yleensä juuri niistä turhimmista töistä maksetaan eniten.
Vai oliko se kuitenkin kyse omasta pakenemisesta, siitä kuinka tylsää lasten hoito voi olla..
Entä jos olisi? Olisiko se väärin? Onko väärin olettaa, että yhteiskunta pitää oman osansa sopimuksesta (järjestää lakisääteisen hoitopaikan) jos on itse valmis pitämään oman osansa: huolehtimaan yöt, aamut, illat ja viikonloput lapsesta antaumuksella ja käymään välissä töissä?
Noin pienet ovat hoidossa esim. Ranskassa, muissa Pohjoismaissa jne. Siellä pystytään järjestämään hyvät hoitopaikat heille.
Tai siis ilmeisesti olisi väärin. Jokainen tapa hankkia lapsi on väärin. Liian aikaisin, liian pienillä tuloilla, ennen kuin on työpaikka, liian myöhään, liian koulutettuna, jos keskittyy vain lapseen ja tekee siitä elämälleen tarkoituksen, jos ei keskity vain lapseen...
Yhteiskunta järjestää Suomessa hoitopaikan jos et tiennyt. Kaikille ei vaan kelpaa.
No siitähän koko helvetin keskustelu lähti, että se hoitopaikka ei ole järkevä, on esim. helvetin kaukana ja kaupungin varhaiskasvatuksen johtajat sanovat että älkää tuoko tänne. Että kivasti yhteiskunta huolehtii jos toimialan johtaja sanoo, että ei haluta hoitaa. Lisää luottamusta ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katselin hoitopaikkailmoituksia ja kolmen alle 3-vuotiaan vanhemmat ilmoitti hakuilmoituksessa, että Kela maksaa yli 2000 euroa yksityisen hoidon tukea.
Jos saa sillä palkalla jonkun hoitamaan, jää vielä työnantajamaksut, ehkä noin 700 tai 800 euroa kuussa. Sen kun jakaa kolmen lapsen kesken, hoito tulee halvemmaksi kuin kunnallisessa.
Miten 3 lapsen tuet auttavat 1 lapsen vanhempaa? Kelan sivuilla lukee, että alle 3 vuotiaasta saa kodinhoidontukea, jos palkkaa hoitajan kotiin. Se ei montaa sataa ole yhtä lasta kohden 400-500 euroa bruttona.
Eli perheelle jää runsaat 500 euroa elämiseen. Jippijaijee!
Auttavat siten, että sillä hoitajalla voi olla hoidettavana muitakin lapsia kuin sinun lapsesi, jolloin luonnollisesti kulut jakaantuvat ja itselle jää maksettavaa vähemmän.
Jos palkkaa omaan kotiin hoitajan, niin ei sillä ole muita lapsia hoidettavana.
Yksityiselle perhepäivähoitajalle taas on vaikeaa saada lasta joissakin kaupungeissa ja terminä ei ole palkkauksesta kyse, koska ovat yrittäjiä.
Kelan sivuilla lukee ihan selkeästi: "Voit saada yksityisen hoidon tukea, jos lastasi hoitaa palkattu hoitaja tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Lapsen täytyy olla alle kouluikäinen. Tukea ei voi saada, jos lapsi on kunnan päivähoidossa.
Hoidon tuottaja on henkilö, jonka kanssa perhe on tehnyt työsopimuksen ja jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi tai yksityinen päiväkoti tai perhepäivähoitaja, joka on tehnyt kunnalle päivähoitolain mukaisen ilmoituksen."
Näytä minulle se kohta, jossa sanotaan, että ei saa olla muita lapsia hoidettavana ja lapset pitää hoitaa nimenomaan siellä lapsen kodissa.
Ja tällaisilla tyypeillä sitten on yli 5000 euron kuukausipalkka ja ovat työssään korvaamattomia, vaikka eivät edes näin yksinkertaista asiaa osaa googlata.
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikkani ei ainakaan hyvällä katsonut äitiyslomaani, irtisanominenhan siitä seurasi juuri ennen äitiysloman loppumista. Tuli työtodistus ja lopputili.
Että, ei ne työpaikat todellakaan hyvällä katso, olit sitten äiti tai isä.Vaatikaa vain isät jäämään kotiin, mutta siihen pitää olla itsekin valmis, ettei sillä miehellä välttämättä ole enää työpaikkaa hoitovapaan jälkeen eikä sitten lykätä eropapereita työttömän miehen kouraan.
Ei se teillä muillakaan naisilla niin varmaa ole, että työpaikka säilyisi äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen teilläkään, vaikka olisi miten korkea tutkinto tahansa. Kaikki ovat korvattavissa, kukaan ei ole korvaamaton työelämässä.Jospa ottaisitte päänne pois perseestänne.
Mun mies uhattiin irtisanoa, kun ilmoitti pitävänsä isäkuukauden. Onneksi ei irtisanottu, mutta eipä uskaltanut jäädä hoitavapaalle. Ihan pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katselin hoitopaikkailmoituksia ja kolmen alle 3-vuotiaan vanhemmat ilmoitti hakuilmoituksessa, että Kela maksaa yli 2000 euroa yksityisen hoidon tukea.
Jos saa sillä palkalla jonkun hoitamaan, jää vielä työnantajamaksut, ehkä noin 700 tai 800 euroa kuussa. Sen kun jakaa kolmen lapsen kesken, hoito tulee halvemmaksi kuin kunnallisessa.
Miten 3 lapsen tuet auttavat 1 lapsen vanhempaa? Kelan sivuilla lukee, että alle 3 vuotiaasta saa kodinhoidontukea, jos palkkaa hoitajan kotiin. Se ei montaa sataa ole yhtä lasta kohden 400-500 euroa bruttona.
Auttavat siten, että sillä hoitajalla voi olla hoidettavana muitakin lapsia kuin sinun lapsesi, jolloin luonnollisesti kulut jakaantuvat ja itselle jää maksettavaa vähemmän.
Yksityiselle perhepäivähoitajalle taas on vaikeaa saada lasta joissakin kaupungeissa ja terminä ei ole palkkauksesta kyse, koska ovat yrittäjiä.
Kelan sivuilla lukee ihan selkeästi: "Voit saada yksityisen hoidon tukea, jos lastasi hoitaa palkattu hoitaja tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Lapsen täytyy olla alle kouluikäinen. Tukea ei voi saada, jos lapsi on kunnan päivähoidossa.
Hoidon tuottaja on henkilö, jonka kanssa perhe on tehnyt työsopimuksen ja jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi tai yksityinen päiväkoti tai perhepäivähoitaja, joka on tehnyt kunnalle päivähoitolain mukaisen ilmoituksen."
Huih
Näytä minulle se kohta, jossa sanotaan, että ei saa olla muita lapsia hoidettavana ja lapset pitää hoitaa nimenomaan siellä lapsen kodissa.
Ja tällaisilla tyypeillä sitten on yli 5000 euron kuukausipalkka ja ovat työssään korvaamattomia, vaikka eivät edes näin yksinkertaista asiaa osaa googlata.
Huoh, missä kohtaa olen sanonut:
1) ei saa olla muita hoidettavia?
2) tienaisin yli 5000 euroa?
3) olisin korvaamaton?
Oot noussut väärällä jalalla sängystä...
Tuottaja=yrittäjä
Yrittäjälle ei makseta palkkaa vaan korvausta suoritteesta.
Suorite=palvelu tai tuote
Kun PALKKAA KOTIIN TYÖNTEKIJÄN, ei se tuo mukanaan muita lapsia. Voit PALKATA yhdessä muiden kanssa hoitajan hoitamaan esim. naapuruston lapsia. Silloin kyse on työnantajien lapsista, ei sitä että molin kautta palkattu hoitaja vaan tuo vieraita lapsia toisen kotiin. Se saman tien potkut, aivan samoin jos sä veisit omaan työhösi omia asiakkaita työajallasi hoidettavaksi.
Jos et tajunnut sitten tajunnut, mut mä en ala jankkaamaan näin yksinkertaisista asioista. Varsinkin sulla taitaa olla jotain asenneongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin koulutettu uraäiti, lapset kyllä jo ohi päiväkoti-iän.
Minusta ei alle vuoden ikäinen kuulu päivähoitoon. Itse olin ilomielin kotona kunnes noin 1,5-vuotiaana lapseni lähtivät päivähoitoon. Meillä ei isästä ollut apua, koska hän on yksityisyrittäjä, ja hänen kohdallaan kotiin jääminen olisi ollut ihan oikeasti mahdotonta.
Hesarin äidille toivotan jaksamista vielä muutaman kuukauden ajan, tai sitten oikeasti se isä mukaan lapsenhoitohommiin.
Niin, ja missä on nykyään sellainen miesten työpaikka, missä ei katsota hyvällä kotiin jäämistä? Vuonna 2018, pääkaupunkiseudulla? Paljastakaa minulle.
Onhan noita, sitä ei vaan haluta mainostaa. Ainakin minun mieheni työpaikalla tuntuu olevan melko nihilistinen suhtautuminen perhevapaisiin (joita mies on silti käyttänyt). Viime aikojen todelliseksi ongelmaksi on muodostunut lasten kotihoito heidän sairastaessa. Päiväkodissa kun ovat keräämässä joka ikisen kulkutaudin ja heitä on neljä niin joka kuukausi on viikon tai kahden sairastelujakso. Miehen työnantaja ei ymmärrä tätä yhtään, järkyttävä puljaaminen aina jos mies on vuorostaan jäämässä kotiin kipeitä lapsia hoitamaan. Vähintään puolikas päivä täytyy joka tapauksessa tehdä etänä kotoa käsin. Mutta ei se minullekaan ole mahdollista olla viikko tai kaksi per kuukausi töistä pois. Tämä johtaa mm.siihen, että lapset viedään hoitoon heti kun kynnelle kykenevät eli vielä toipilaina ja hyvin mahdollisesti tautia edelleen levittävinä. Näin se on varmasti monessa muussakin perheessä. Ei vaan voi jäädä viettämään enää sitä oireetonta päivää kotiin. Tässä maassa lisääntyisi hyvin harva jos työelämän lapsi- ja perhevastaisuus olisi paremmin ihmisten tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huih
Huoh, missä kohtaa olen sanonut:
1) ei saa olla muita hoidettavia?
2) tienaisin yli 5000 euroa?
3) olisin korvaamaton?
Oot noussut väärällä jalalla sängystä...
Tuottaja=yrittäjä
Yrittäjälle ei makseta palkkaa vaan korvausta suoritteesta.
Suorite=palvelu tai tuote
Kun PALKKAA KOTIIN TYÖNTEKIJÄN, ei se tuo mukanaan muita lapsia. Voit PALKATA yhdessä muiden kanssa hoitajan hoitamaan esim. naapuruston lapsia. Silloin kyse on työnantajien lapsista, ei sitä että molin kautta palkattu hoitaja vaan tuo vieraita lapsia toisen kotiin. Se saman tien potkut, aivan samoin jos sä veisit omaan työhösi omia asiakkaita työajallasi hoidettavaksi.
Jos et tajunnut sitten tajunnut, mut mä en ala jankkaamaan näin yksinkertaisista asioista. Varsinkin sulla taitaa olla jotain asenneongelmia.
1) "Jos palkkaa omaan kotiin hoitajan, niin ei sillä ole muita lapsia hoidettavana." 2 ja 3) tässä tarkoitin tuon mielipiteen kirjoittajaa ja palstalla kirjoittavia mammoja, joille on mahdotonta tarkistaa, miten tuo asia menee
Ja tuota loppuosaa en tajua ollenkaan. Mitä väliä semantiikalla tässä kohdassa on, kun on kuitenkin täysin mahdollista palkata se työntekijä yhdessä muiden kanssa? Sopimuskysymys ja täysin mahdollista En tajua, miksi nillität siitä, että ei ole mahdollista jakaa palkkakustannuksia muiden vanhempien kanssa, jos itse et vain halua sopia yhteisestä hoitajasta. Järjestelmä ei tuota estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin koulutettu uraäiti, lapset kyllä jo ohi päiväkoti-iän.
Minusta ei alle vuoden ikäinen kuulu päivähoitoon. Itse olin ilomielin kotona kunnes noin 1,5-vuotiaana lapseni lähtivät päivähoitoon. Meillä ei isästä ollut apua, koska hän on yksityisyrittäjä, ja hänen kohdallaan kotiin jääminen olisi ollut ihan oikeasti mahdotonta.
Hesarin äidille toivotan jaksamista vielä muutaman kuukauden ajan, tai sitten oikeasti se isä mukaan lapsenhoitohommiin.
Niin, ja missä on nykyään sellainen miesten työpaikka, missä ei katsota hyvällä kotiin jäämistä? Vuonna 2018, pääkaupunkiseudulla? Paljastakaa minulle.
Onhan noita, sitä ei vaan haluta mainostaa. Ainakin minun mieheni työpaikalla tuntuu olevan melko nihilistinen suhtautuminen perhevapaisiin (joita mies on silti käyttänyt). Viime aikojen todelliseksi ongelmaksi on muodostunut lasten kotihoito heidän sairastaessa. Päiväkodissa kun ovat keräämässä joka ikisen kulkutaudin ja heitä on neljä niin joka kuukausi on viikon tai kahden sairastelujakso. Miehen työnantaja ei ymmärrä tätä yhtään, järkyttävä puljaaminen aina jos mies on vuorostaan jäämässä kotiin kipeitä lapsia hoitamaan. Vähintään puolikas päivä täytyy joka tapauksessa tehdä etänä kotoa käsin. Mutta ei se minullekaan ole mahdollista olla viikko tai kaksi per kuukausi töistä pois. Tämä johtaa mm.siihen, että lapset viedään hoitoon heti kun kynnelle kykenevät eli vielä toipilaina ja hyvin mahdollisesti tautia edelleen levittävinä. Näin se on varmasti monessa muussakin perheessä. Ei vaan voi jäädä viettämään enää sitä oireetonta päivää kotiin. Tässä maassa lisääntyisi hyvin harva jos työelämän lapsi- ja perhevastaisuus olisi paremmin ihmisten tiedossa.
Minä olen nainen ja lapsia vian kaksi, mutta minun työnantajani (entinen - lähdin) mm vaati, että kykenisin ennakoimaan vakavat astmakohtaukset.
Ja tämä palaute suoraan kun olin valvonut kuoleman kielissä olevan lapseni kanssa sairaalassa ja sieltä sairaalasta käsin ITSE järjestänyt työnikin, sijaisen jne.
Että on niitä.
Se yksityisen hoidon tuki ei vaadi, että hoidon pitää tapahtua omassa kotona. Tukea saa ihan yhtä lailla, vaikka hoito tapahtuisi toisen perheen kotona tai vuorotellen eri kodeissa. Voisi ihmiset ottaa asioista selvää ennen kuin vänkäävät vastaan.
Moni perustaa hoitoringin, jossa on useasta perheestä lapsia ja palkkaa hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa Pohjoismaissa ei ole yhtään pienemmät ryhmät. Silti kelpaa vanhemmille.
Muissa Pohjoismaissa se hoito aloitetaan hoitovapaiden jälkeen (kaksi vuotta) ja vanhemmat tekee molemmat tyypillisesti osapäivätyötä, kun lapset on pieniä.
Tämä kuulostaa tosi hyvältä. Harmi ettei sitä varmasti koskaan saada toimimaan täällä suorituskeskeisessä takapajulassa.
Vierailija kirjoitti:
Se yksityisen hoidon tuki ei vaadi, että hoidon pitää tapahtua omassa kotona. Tukea saa ihan yhtä lailla, vaikka hoito tapahtuisi toisen perheen kotona tai vuorotellen eri kodeissa. Voisi ihmiset ottaa asioista selvää ennen kuin vänkäävät vastaan.
Moni perustaa hoitoringin, jossa on useasta perheestä lapsia ja palkkaa hoitajan.
Niinpä. Tuo yksi vastaaja ainakin nyt kompastui omaan näppäryyteensä, kun yritti vielä selittää, että jos hän palkkaa hoitajan yksin vain omalle lapselleen ei silloin muita hoidettavia ole. Ikään kuin se liittyisi yhtään mihinkään muuhun kuin hänen omaan valintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kouluttamattomat kotiäidit tulla sieltä kuplastanne pois ja ymmärtää, että tässä maassa on naisia, jotka joka kuukausi maksaa veroa 2500€. Heillä on oma ura ja tavoitteita. Silloin saattaa harmittaa, jos jo valmiiksi pitkään työmatkaan tulee tunti lisää päivähoidon vuoksi.
Vai oikein tavotteita. Kumma että se mukula mahtui siihen väliin, eli vuosi hänelle, mutta sitten jo omat tavoitteet ja ura jatkakoon nousukiitoa. Puist!
Maisteri myöskin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa Pohjoismaissa se hoito aloitetaan hoitovapaiden jälkeen (kaksi vuotta) ja vanhemmat tekee molemmat tyypillisesti osapäivätyötä, kun lapset on pieniä.
Tämä kuulostaa tosi hyvältä. Harmi ettei sitä varmasti koskaan saada toimimaan täällä suorituskeskeisessä takapajulassa.
Miten niin ei toimi? Kuka sinua kieltää tekemästä osapäivätyötä?
Minusta tuo on aivan uskomatonta vinkumista. Meillä on äitiyslomat, vanhempainvapaat, lapsilisät ja sitten vielä pitää saada äitylin mieleinen hoitopaikka ihan naapuriin., ettei vaan mamma rasitu kun pitää lapset viedä hoitoon.....
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on aivan uskomatonta vinkumista. Meillä on äitiyslomat, vanhempainvapaat, lapsilisät ja sitten vielä pitää saada äitylin mieleinen hoitopaikka ihan naapuriin., ettei vaan mamma rasitu kun pitää lapset viedä hoitoon.....
Ja sekin matka pitää kulkea autolla ihan oven eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti viittaat minuun. Puhuin omaan kotiin palkkaamisesta ja joku on viitannut tekstiini ja puhunut hoitoringistä.
Tiedän, että yksityinen ihminen voi perustaa vaikka päiväkodin, mutta minä puhuin omaan kotiin palkkaamisesta ja hesarin äidistä.
Tekstistäni en sanonut etteikö hoitorinkiä voi perustaa. Se on järkevää, jos on muita, joiden kanssa se perustaa.
Mutta edelleenkin minä olin laskenut ettei hesarin äidin ole kannattavaa palkata omalle yhdelle lapselleen kotiin hoitajaa, koska hänen nettopalkkansa menisi lähes kokonaan palkan maksuun. En puhunut hoitajaringin kannattavuudesta tai yksityisen päiväkodin kannattavuudesta.
Huolestuttavaa suomalaisten lukutaito, kun ei ymmärretä yksinkertaisen tekstin viestiä.
P.S. ei se hoitorinkikään riskitöntä ole.
Trine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minäkin olen ollut kahdessa työpaikassa, jossa olen saanut järjestettyä osapäivätyön ja sain oikeastaan itse valita, miten paljon tunteja teen. Tuntuuhan se vähän kukkarossa, mutta hyvin tässä silti eletään, kun ei ole jättilainoja niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikkani ei ainakaan hyvällä katsonut äitiyslomaani, irtisanominenhan siitä seurasi juuri ennen äitiysloman loppumista. Tuli työtodistus ja lopputili.
Että, ei ne työpaikat todellakaan hyvällä katso, olit sitten äiti tai isä.Vaatikaa vain isät jäämään kotiin, mutta siihen pitää olla itsekin valmis, ettei sillä miehellä välttämättä ole enää työpaikkaa hoitovapaan jälkeen eikä sitten lykätä eropapereita työttömän miehen kouraan.
Ei se teillä muillakaan naisilla niin varmaa ole, että työpaikka säilyisi äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen teilläkään, vaikka olisi miten korkea tutkinto tahansa. Kaikki ovat korvattavissa, kukaan ei ole korvaamaton työelämässä.Jospa ottaisitte päänne pois perseestänne.
MIKSI te olette tällaisissa duuneissa? Älkää palkitko huonoja firmoja tekemällä niille töitä.
Aivan kun pystyisi itse vaikuttamaan potkitaanko pihalle saman tien, kun ilmoitat olevasi raskaana tai jäämässä hoitovapaalle 🙄
Työnantajat eivät mitään laupiaita samarialaisia ole.
Paskin kommentti ikinä.
Rikkailla on mitä erikoisempia ongelmia 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan yksityisen hoidon tukea. Se on eri asia kuin kotihoidontuki. Yksityisen hoidon tuki on suurempi kuin kotihoidontuki alle 3-vuotiaille. Lisäksi kunnat tukee yksityistä hoitoa. Jos palkkaa hoitajan, saat yksityisen hoidon tukea.
Mene kelan sivuille lukemaan kohdasta: Jos palkkaat hoitajan.
Alle 3-vuotiaan hoitoon voi saada kodinhoidontuen, jos kotiin palkataan hoitaja. Alle kouluikäisen voi saada yksityisen kodinhoidon tukea, mutta se on 172, 25 euroa per kokoaikaisesti hoidettu lapsi. alle 20 h viikossa hoidossa olevalta se on vähemmän. Lisäksi voi saada kunnan lisää, mutta kunnan ei ole pakko maksaa ja tuen määrä riippuu kunnasta. Jos on pienituloinen perhe, voi saada hoitolisää, mutta 5300 euroa tienaava ei sitä saa.
Lue kelasta: yksityisen hoidon tuki
Sieltähän mä nuo summat ja ehdot luin😁😉
käypäs sinäkin lukemassa ne, ymmärrät mihin viittaat ja lue samalla se jos palkkaat hoitajan. Edelleen kun voit saada alle 3-vuotiaan hoitoon kodinhoidontukea tietyin edellytyksin. Ja kodinhoidontuki on isompi yksi lapsisella perheellä kuin yksityisen hoidontuki, jos kuntalisää ei makseta ja kyseessä on keskituloinen perhe. Pienituloinen perhe saa sen hoitolisän kelalta. Useampi lapsisella perheellä yksityisen hoidontuki on edullisempi, koska kyseessä on etuus per lapsi, kun taas kodinhoitotuki on per lapsi.
Rautalangasta väännettynä kodinhoidontulea voit saada, vaikka maksaisi palkkaa lapsen hoitamisesta. Moni saattaakin maksaa kodinhoidontuen verran isovanhemmille tms.
Nim. Kokemusta on molemmista tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti viittaat minuun. Puhuin omaan kotiin palkkaamisesta ja joku on viitannut tekstiini ja puhunut hoitoringistä.
Tiedän, että yksityinen ihminen voi perustaa vaikka päiväkodin, mutta minä puhuin omaan kotiin palkkaamisesta ja hesarin äidistä.
Tekstistäni en sanonut etteikö hoitorinkiä voi perustaa. Se on järkevää, jos on muita, joiden kanssa se perustaa.
Mutta edelleenkin minä olin laskenut ettei hesarin äidin ole kannattavaa palkata omalle yhdelle lapselleen kotiin hoitajaa, koska hänen nettopalkkansa menisi lähes kokonaan palkan maksuun. En puhunut hoitajaringin kannattavuudesta tai yksityisen päiväkodin kannattavuudesta.
Huolestuttavaa suomalaisten lukutaito, kun ei ymmärretä yksinkertaisen tekstin viestiä.
P.S. ei se hoitorinkikään riskitöntä ole.
En vieläkään ymmärrä, miksi ylipäätään puhuit pelkästään omaan kotiin palkkaamisesta, kun vaihtoehtoja on muitakin. Juu, ei olekaan kannattavaa hankkia omaa hoitajaa, mutta kukaan ei ole niin väittänytkään. Hesariin kirjoittajakin puhui hoitoringistä, mutta sinä nyt jänkkäät omasta hoitajasta yhdelle lapselle.
Jos sinusta ainoa oikea ja turvallinen vaihtoehto on se, että omalla lapsellasi on oma hoitaja, jolla ei ole muita hoidettavia, sinä maksat itse hänen palkkansa ja sillä selvä. Yhteiskunta ei ole velvollinen tällaista sinulle tarjoamaan, kun 99,9 prosenttia lapsista hoidetaan ryhmissä.