Millaista elämä oli 80-luvulla?
Kommentit (451)
Ihmiset kävivät kylässä toistensa luona.
Oli puhelinkioskit, joista aluksi soitettiin kolikoilla, sitten puhelinkortilla. Autoihin alkoi tulla kiinteitä matkapuhelimia. Puhelut maksoivat enemmän kuin seinäpuhelinten välityksellä.
Baarissa juotiin cocktaileja tyyliin sininen enkeli, valkovenäläinen, neitoperho, mustaryssä.
Videot yleistyivät. Kanavavalikoima laajeni.
Syötiin paljon broilerinkoipia. Kaupoista ostettiin yhä lihatiskiltä jauhelihaa ainakin vuosikymmenen alussa. Mikroaaltouunit yleistyivät. Tuli leipäkoneet ja vesisänkybuumi.
Ihmisillä oli kirjeenvaihtokavereita.
Käytettiin käteistä ja shekkejä. Ulkomaille vaihdettiin rahaa pankissa tai otettiin matkashekkejä. Paperiset pankkikirjat alkoivat jäädä pois. Kaikki laskut maksettiin pankin tiskillä ainakin vuosikymmenen alussa.
Oli hyvää aikaa.
80-luku oli maailman parasta aikaa. Pelattiin tietokoneillakin, mutta enempi naamakkain ja harrastettiin kiihkeän kuumaa seksiä upean tyylikkäiden 80-luvun tyylin mukaan ehostautuneiden mimmien kanssa.
Vapaampaa ainakin, luotettiin enemmän lapsiin. Ei ollut kännyköitä ja somea pilaamassa rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, millaista elämä oli 80-luvulla? T.nuori
Erittäin hyvää ja turvallista. Tietokone pelejä tai kännyköitä ei ollut mutta hyvin pärjäsi ilman.elämä oli huomattvasti sosiaalisempaa kuin nykyään ja viikonloppuisin oli kaupunki täynnä elämää ja rundia kierrettiin. Kapakoihin oli kymmenien metrien jonot.
Haikailen tuota aikaa kaikinpuolin.
olipas ja olipas.
Tanskassa NMT-toiminta käynnistettiin vuoden 1982 tammikuussa ja Suomessa maaliskuussa.
Suomessa C64:ää myytiin noin 3000 markan hintaan keväällä 1984.
Arvaappa kenellä oli kännykkä joka oli tiilikiven kokoinen ja maksoi 1/4 vuoden palkasta..käytännössä ei ollut.
Pikkuveljellä oli Tietokoneena Commodore ja siinä pelejä. Isällä työkännykkä... tai siis matkapuhelin.
Oli todella hienoa aikaa. Pelattiin paljon ulkoelejä kavereitten kanssa ja pidettiin kotidiscoja. Käytiin myös lavatansseissa ja nuorisoseuran discoissa. Se ystävien kanssa oleminen ja ystäviin perustuva kulttuuri oli ihanaa. Mentiin kaverin luo ja vietettiin yhdessä aikaa <3 Leivottiin, luettiin, vaihdeltiin kiiltsikoita, kirjoitettiin, keksittiin omia sisä- ja ulkopelejä, pelattiin entisiä, hypättiin narua, askarreltiin ja pussailtiin komerossa :p
Olin teini just kasari aikaan. Tässä omat muistoni maalaiselämästä.
Heräsin kouluun kun joku kävi herättämässä. Aamupalaksi oli joka aamu puuroa ja lasillinen lehmänmaitoa. Kävelin/pyöräilin/potkukelkkailin (miten milloinkin nopeiten pääsi) 1,5 kilsaa bussipysäkille, josta menin yläasteelle 20 kilsaa bussilla. Joskus harvoin linjuri oli rikkoontunut, niin sitten sai onnekkaasti lintsata koulusta. Illalla sit sama reissu toiseen suuntaan. Koulukirjat olivat hyväkuntoisia ja niitä raahattiin repussa mukana. Välitunnit oltiin ulkona, jos ei ollut yli -25 astetta pakkasta. Oppiaineet näyttää olleen samoja kuin nykynuorien lukkarissakin. Tosin yksi oppitunti kesti 45 minsaa ja sit oli välkkä.
Kouluruokaa syötiin. Osa meni lähimetsiin tupakalle kun opettajien silmä vältti. Tupakan ostoikäraja oli 16 v. Koulun oppilaskuntakanttiinista ostettiin irtokarkkeja. Niitä mutusteltiin tunneilla salaa, kiellettyä kun oli. Tarkkis oli niille oppilaille jotka ei pystynyt olemaan tavallisessa koululuokassa.
Kivipestyt farkut piti olla. Farkkutakki kans. Meikit oli kaameita mössöjä, eikä niiden käyttöä voinu opetella mistään tubettajilta. Silmälasit isot ja pyöreet. Hammaslääkärissä ei puudutettu jos oli paikkaustarvetta. Lääkeostokuitit kerättiin talteen, nehän kelpas sit verotukseen vähennyksenä.
Telkkarista näkyi kaksi kanavaa: tv 1 ja tv 2. Maikkarin lähetykset oli kakkosella johonkin tiettyyn aikaan.
Kirjekavereita oli ja posti kulki hyvin. Valokuvia otettiin harkiten. Yhdellä 24 kuvan rullalla pärjättiin hyvin vuosi tai kaksi. Synttäreitä vietettiin mutta ei siellä kukaan mitään vieraslahjaa saanut kun lähti juhlista kotiin. Oikeat joulukuuset ja koristukset maltilliset, samoin joululahjojen määrät.
Kun oli toritapahtumia, niin ei tarvinnut pelätä että joku ajaa autolla päin väkijoukkoa. Koivisto oli pressa ja poliisia, lääkäriä ja pappia arvostettiin kylällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä riitti ,pääsin töihin heti kun keskikoulu loppui enkä tarvinnut ammatillista koulutusta,työpaikalla opetettiin tehtävät .Jos jäi työttömäksi ei työttömyys kestänyt vuosikausia vaan pian löytyi uusi työpaikka.Elettiin kulutusjuhlaa,vaikka näin jälkeenpäin tuntuu liioittelulta se sana kun nykyaikaan vertaa.Ruoka oli paljon kalliimpaa suhteessa palkkoihin kuin nykyään,ei tällaista mässäilyä ollut kuin nyt mutta ei kuitenkaan mitään puutetta ollut.
Ei 80-luvulla ollut mitään keskikoulua. Kuinka helvetin vanha sä olet? Eläkeläinen ainakin, minä aloitin peruskoulun 1981 ja mun äiti oli viimeisiä ennen peruskoulua koulua käyneitä.
Äitisi taisi saada sinut hyvin nuorena? Peruskouluun siirryttiin koko maassa viimeistään vuonna -77, noin. Itse olen siirtynyt oppikoulun toiselta luokalta peruskoulun seitsemännelle. Juuri tuona vuonna.
Mahtavaa. Vaatteet oli vuosikymmenen lopussa niin suuria, että nykymittojen mukaan vastaavat kokoa XL, , kun olen nyt kokoa 38. Olkatoppaukset niin leveät, että ovesta piti mennä melkein sivuttain. Tukassa permanentti ja hiukset kammattiin ylöspäin. Porkkanamalliset housut.
Neuvostoliitto oli vielä olemassa, samoin Varsovan liitto. Suomalaiset kävivät ahkerasti Leningradissa ja tunsivat itsensä miljonääreiksi harrastaessaan mustan pörssin kauppaa ja juhliessaan laittomilla ruplilla myytyään länsitavaraa.
Ulkomaan reissut olivat huomattavasi harvempia, koska lentäminen oli vielä kallista ja halpalentoyhtiöitä ei ollut. Työkseen lentäviä jopa vähän kadehdittiin, kun he ” pääsivät” niin usein ulkomaille.
Nettiä ei ollut ja kännykätkin ilmaantuivat vasta 80- luvun lopulla ja olivat alkuun suuria ja painavia ja kalliita. Niitä käyttivät etupäässä hyvin toimeentulevat liikemiehet yrityksensä piikkiin. Lankapuhelimeen saattoi liittää erillisen puhelinvastaajan, joka nauhoitti soittajan viestit.
Kirjoitettiin kirjeitä ja luettiin lehtiä ja kirjoja. Tv- ohjelmia nauhoitettiin VHS- nauhoille myöhempää katselua varten.
Nyt ihmetyttää, että mitäköhän sitä tehtiin, kun ei ollut nettiä, suoratoistopalveluja, somea?
Vierailija kirjoitti:
Kun soitti jollekin kaverille, niin piti esitellä itsensä ja pyytää kaveri puhelimeen.
Niin. Ja kavereille mentiin fillarilla kilometrien päähän kysymään onko Timppa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihmetyttää, että mitäköhän sitä tehtiin, kun ei ollut nettiä, suoratoistopalveluja, somea?
Elettiin.
Se olikin paljon kivempaa kuin ruudun tuijottaminen.
Karkkipussi.
Tuliko se 70- vai 80-luvulla?
Ihania irtokarkkeja.
80-luvulla reilattiin.
Tonnilla sai matkustaa kuukauden ympäri Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Parempaa. Oli turvallista, nuoret naiset saivat olla rauhassa. Käsilaukku sai ravintolassa olla rauhassa. Oli viattomampaa, ihmiset eivät olleet niin julmia ja raadollisia kun nykyään. Elämä ei ollut niin suorittamista ja ulkokultaista. Lapsia ei vahdattu niin paljoa, sai vastuuta. Käytiin kylässä ja oltiin sosiaalisia. Nuoriso ei ollut niin kaveria vanhempiensa kanssa, nähtiin kavereita kaupungilla eikä vaan chattailtu. Harrastuksiin ja kavereille mentiin omilla kyydeillä, oli noloa jos oli sellaiset vanhemmat jotka oli kyyditsemässä tai kyttäämässä.
Maailmassa oli vähemmän sotia jos muistan oikein. Oli Neuvostoliitto ja se oli vähän kuin naapurissa olisi ollut autiomaa. Sieltä ei juuri kukaan tullut ja juuri kukaan ei sinne halunnut. Paitsi jotkut setämiehet.
Ruoka oli huonompaa. Valikoimaa oli heikosti.
Kyllä sulla nyt vähän aika kultaa muistot. Tasa-arvo ei ollut samalla tasolla kuin nykyään, tytöttelyä oli työpaikat väärällään, samoin lääppimistä ja seksistisiä puheita, niistä vaan ei uskallettu julkisesti huudella. Itsensäpaljastelijoita oli enemmän kuin nykyään, nyt ne on netissä. Puskaraiskareita oli myös, niistäkään ei aina naiset uskaltaneet edes poliisille ilmoittaa kun sai huonon naisen maineen.
Nykyään maailmassa on vähemmän sotia kuin koskaan ennen. Niistä sodista mitä nyt on puhutaan vaan paljon enemmän. https://yle.fi/uutiset/3-5441316
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä riitti ,pääsin töihin heti kun keskikoulu loppui enkä tarvinnut ammatillista koulutusta,työpaikalla opetettiin tehtävät .Jos jäi työttömäksi ei työttömyys kestänyt vuosikausia vaan pian löytyi uusi työpaikka.Elettiin kulutusjuhlaa,vaikka näin jälkeenpäin tuntuu liioittelulta se sana kun nykyaikaan vertaa.Ruoka oli paljon kalliimpaa suhteessa palkkoihin kuin nykyään,ei tällaista mässäilyä ollut kuin nyt mutta ei kuitenkaan mitään puutetta ollut.
Ei 80-luvulla ollut mitään keskikoulua. Kuinka helvetin vanha sä olet? Eläkeläinen ainakin, minä aloitin peruskoulun 1981 ja mun äiti oli viimeisiä ennen peruskoulua koulua käyneitä.
Äitisi taisi saada sinut hyvin nuorena? Peruskouluun siirryttiin koko maassa viimeistään vuonna -77, noin. Itse olen siirtynyt oppikoulun toiselta luokalta peruskoulun seitsemännelle. Juuri tuona vuonna.
Äiti on syntynyt -54 ja minä -74. Eli sinä et käynyt mitään keskikoulua 80-luvulla, vaan kävit jo 70-luvun lopussa peruskoulua.
Tulevaisuus näytti valoisalta. Oli opiskelupaikkoja, töitä sai aina. Oli halpa opintolaina. Ja pelättiin ydinsotaa. Uutisissa Tsernobyl, punakhmerit, Palmen murha, Tiananmenin aukio, ajatollah Khomeini..
Itse olin lapsi 80-luvulla ja oman muistikuvan mukaan jouluna oli aina lunta. Herkut ei olleet isoissa megapusseissa. Irtokarkkeja käytiin ostamassa kioskilta jos sai äitiltä markan tai joskus harvoin jopa 5 markkaa. Limsoja myytiin litran pulloissa ja pullo jaettiin perheen kanssa lauantaina saunan jälkeen. Jos haluttiin leikkiä kavereitten kanssa mentiin oven taakse soittamaan kelloa ja sitten kysyttiin ovea avaamaan tulleelta esim. "Saako Timo tulla leikkimään?". Ihmisillä oli pääsääntöisesti ainoastaa yksi lankapuhelin johon vastattiin omalla sukunimellä. Kaikki lapset lukivat paljon ja usein kavereitten kanssa poikettiin kirjastoon kun mentiin kotiin koulusta. Palveluita oli paljon tarjolla, kylässä jossa asuin oli posti, 3 pankkia, ruokakauppa (jossa oli myös bensan myyntiä) ja sekatavarakauppa. Oli ainoastaan kaksi tv-kanavaa kolmas kanava aloitti joskus 80-luvun lopussa (?). Ohjelmista paras oli tietenkin Pikku Kakkonen ja ennen sitä tuli ohjelma nimeltä Puoli kuusi. Hyviä olivat myös Ihmemies MacGyver ja Ritari Ässä myös Katuhaukka oli jännittävä. Jos ohjelma oli peruutettu niin tv-kuuluttaja ilmoitti siitä vasta siinä vaiheessa kun ohjelman pitäisi alkaa, syy oli yleensä se ettei filminauhaa oltu saatu tuotua maahan ajoissa, nämä olivat murheellisia päiviä. Autoissa ei ollut takapenkillä turvavöitä mutta muutoin elämä oli rauhallista ja turvallista, toisinaan jopa tylsää. Olen onnellinen, että olen saanut elää lapsuuteni 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elettiin.
Se olikin paljon kivempaa kuin ruudun tuijottaminen.
Elettiin, mutta elämä pysähtyi kun telkusta tuli vaikka twin peaks, tiettyyn aikaan tiettynä päivänä viikosta. Sitä ei voinut missata. Seuraava jakso tuli tuli seuraavalla viikolla samaan aikaan joten sitä jaksoa mähkittiin koko viikko koulussa. Ja kaikki osallistui mähkimiseen koska ei ollut jotain urpoa joka oli nähnyt jo kaikki kaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on syntynyt -54 ja minä -74. Eli sinä et käynyt mitään keskikoulua 80-luvulla, vaan kävit jo 70-luvun lopussa peruskoulua.
Missä kohtaa väitin käyneeni keskikoulu 80-luvulla. En ole sama kirjoittaja, joka keskikoulusta mainitsi
Meille tuli vasta 80-luvulla sisävessa ja suihku. Ruuaksi oli perunoita ja ruskeaa kastiketta. Emmekä olleet köyhiä vaan "vain" maalta. Koulukiusaaminen oli normaalia ja hyväksyttyä. Kaikilla oli samanlaiset Seppälästä tai Halpa-Hallista ostetut vaatteet. Erilainen ei saanut olla. Juuri kukaan ei ollut käynyt ulkomailla. Viikonloppuna nuorten kuului juoda viinaa. Sen jälkeen maailma on muuttunut paljon paremmaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elettiin.
Se olikin paljon kivempaa kuin ruudun tuijottaminen.Elettiin, mutta elämä pysähtyi kun telkusta tuli vaikka twin peaks, tiettyyn aikaan tiettynä päivänä viikosta. Sitä ei voinut missata. Seuraava jakso tuli tuli seuraavalla viikolla samaan aikaan joten sitä jaksoa mähkittiin koko viikko koulussa. Ja kaikki osallistui mähkimiseen koska ei ollut jotain urpoa joka oli nähnyt jo kaikki kaudet.
Twin Peaks on tehty 1990-luvulla.
Töissä (atk) piti osata ja tietää, koska ei ollut nettiä mistä voi kysyä neuvoa ja varastaa valmista koodia. Kuvaukset ja standardit etsittiin paksuista mapeista ja väännettiin kodiksi.