Nainen! Olisitko halunnut lapsena/nuorena/työelämässä enemmän positiivista kommentointia ulkonäöstäsi vai osaamisestasi?
Eräällä työpaikkani miehellä on herne nenässä kun metoon myötä ei saisi kuulema enää naisiakaan kehua ja ilahduttaa. En ole koskaan kuullut että hän kehuisi kenenkään naisen työpanosta tai osaamista - minunkaan - vaan "Upeita huulia" ja vaikka mitä suht epäilyttävää.
Musta on outoa, että haluaa "ilahduttaa" naisia mutta ei keksi muuta kuin tuon. Mä olen aina monta päivää ihan pilvissä kun joku kehuu mun osaamista, ulkomuodon kehuminen tuntuu sellaiselta vallankäytöltä ja siitä tulee huono fiilis.
Kommentit (35)
Tottakai osaamisen ja työn sujumisen kehuminen on mukavaa. Ulkonäön kehuminen taas inhottavaa.
Jos pitää valita toinen, niin töissä haluan (rehelliset) kehut osaamisestä. En tee töitä ulkonäölläni. Tuskin siitä nyt jaksaisin hernettä vetää nenukkiin jos jonkun mielestä mulla on nätti nenä tai jotain vastaavaa höpöhöpöä, mutta toisaalta ne ulkonäköön liittyvät kommentit tulee ohitettua lähinnä olankohautuksella. Tosin tähän meetoohon liittyen pidän koko ilmiötä vähän käsistä karanneena..
terveisin FT, erityisasiantuntija. Ulkomuodollisesti ei välttämättä ihan ykkösluokkaa :'D
Tietty jos ne miehetkin heittelis toisilleen, et "upeet pakarat Pena" jne
Teininä sain ulkonäöstäni yksinomaan negatiivista palautetta, sekä koulukavereilta että aikuisilta. Kyllähän se tuntui pahalta. Osaamistani aikuiset kehuivat joskus, mutta luokkakaverit suhtautuivat siihen negatiivisesti. Jouduin kiusatuksi, vaikka itse en tuonut hyviä arvosanojani mitenkään esille.
Nyt aikuisena olen sitten ylihysteerinen ja epävarma ulkonäköni suhteen. En luota kykyihini tai osaamiseeni, vaikka tietoa ja taitoa olisi.
Olisi ehkä parempi, jos nuoren ulkonäköä ei kommentoitaisi yhtään mitenkään, etenkään jos positiivista sanottavaa ei ole. Tällaisissa tarinoissa tulee ilmi se, että naisen arvo on ainoastaan ulkonäössä.
Osaamista tietysti,edellyttäen että on aihetta.Sekin on noloa jos imarrellaan osaamista vain kohteliaisuudesta.
Pidän ulkonäköni kommentoinnista heti siitä hetkestä alkaen, kun miehet alkavat harrastaa sitä keskenäänkin.
"Upea kampaus sulla tänään, Urpo."
"Nuo housut pukevat sinua hyvin ja korostavat hienosti etumustasi tänään, Erkki."
Niin kauan kun noita ladellaan vain naisille, otan sen naisten esineellistämisenä ja alistamisena.
Lähinnä on just outoa, että "Miehet ei nyt tiedä miten kehua naista". Miksi naista pitää kehua? Miten he kehuvat miehiä? Onko se iso ongelma? Ei naiselle ole pakko huudella kadulla "kohteliaisuuksia". Ja jos haluaa ilahduttaa jonkun jonka tuntee, niin kehu älliä tai osaamista.
Hienoin kehu mieheltä oli juuri muutama päivä sitten; vitsi sä osaat päätellä hyvin, mä en osaa päätellä noin. Se oli tosi kiva.
Työelämässä haluan kommentteja vain osaamisestani ja työstäni. Eikä niitähään kaikkia tarvits (osaat keittää niin hyvää kahvia ei ole kehu ihmiselle, jonka työnkuvaan kahvinkeitto ei kuulu).
Tininä ulkonäkökehutkin oli ihan ok, mutta rippikouluiän jälkeen elämäntarkoitukseni ei ole ollut olla koriste.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä on just outoa, että "Miehet ei nyt tiedä miten kehua naista". Miksi naista pitää kehua? Miten he kehuvat miehiä? Onko se iso ongelma? Ei naiselle ole pakko huudella kadulla "kohteliaisuuksia". Ja jos haluaa ilahduttaa jonkun jonka tuntee, niin kehu älliä tai osaamista.
Hienoin kehu mieheltä oli juuri muutama päivä sitten; vitsi sä osaat päätellä hyvin, mä en osaa päätellä noin. Se oli tosi kiva.
On itse asiassa todella harvinaista, että mies kehuisi naista tuolla tavalla ja että vieläpä myöntää naisen olevan jossain asiassa parempi. Kivankuuloinen mies.
Joo, se on vaikeaa olla mies nykypäivänä, kun ei työpaikalla saa kommentoida naiskollegoiden tissejä, edes positiivisesti. Mihin tämä maailma on menossa?
Asiallista palautetta olisin kaivannut.
Mutta onhan se huiman vaikeaa olla mies. Minusta he voisivat jäädä kotiin hellan ääreen kun ei tuo normaali työelämä näytä sujuvan. Liian hormonaalisia muutenkin, ja heidän tunteitansa loukkaa kaikki, eli ovat hankalia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän ulkonäköni kommentoinnista heti siitä hetkestä alkaen, kun miehet alkavat harrastaa sitä keskenäänkin.
"Upea kampaus sulla tänään, Urpo."
"Nuo housut pukevat sinua hyvin ja korostavat hienosti etumustasi tänään, Erkki."Niin kauan kun noita ladellaan vain naisille, otan sen naisten esineellistämisenä ja alistamisena.
Sanasta sanaan näin.
Miksi olisin halunnut positiivista kommentointia? En tarvitse yhtään minkäänlaisia kommentteja itsestäni ja tekemisistäni. Jos haluan tietää näytänkö hyvältä, katson peiliin.
Tismalleen samaa mieltä kuin muutkin. En kaipaa yhtään minkään näköistä palautetta ulkonäöstäni sen enempää työelämässä kuin miltään randomvastaantulijoiltakaan. Työelämässä työhön liittyvä palaute, niin kriittinen kuin kehuvakin, on tervetullutta kun se esitetään asiallisesti. Ihan samoilla pelisäännöillä voi esittää kuin miehillekkin. Jos ei ole mitään palautetta työntekooni liittyen, niin ei tartte väkisin keksiä.
Mikä tässä voi olla niin hankalaa?
Osaamisesta, ehdottomasti. Mulla oli nuorena kamalan huono itsetunto, eivätkä sitä parantaneet yhtään ne lukuisat ulkonäköön kohdistuneet kehut. Tuli sellainen "siinäkö kaikki mitä minussa näet/minusta haluat" -olo, ja vetäydyin entistä enemmän. Aika on onneksi korjannut paljon asioita.
Ulkonäkö ei liity työelämään millään lailla jos ei satu olemaan malli tai missi.
Mutta muuten lapsena ja varsinkin nuorena on tärkeä saada positiivista palautetta ulkonäöstä vastakkaista sukupuolta olevalta vanhemmalta. Varsinkin tytöille on tärkeää että isä kehuisi, se parantaa itsetuntoa niin ettei antaudu sitten ensimmäiselle pojalle/miehelle joka sattuu vähän kehumaan vaikka muuten olisi ihan paska tyyppi.
Minua on joskus kehuttu muiden ihmisten toimesta vaikka en ole kaunis enkä hoikka, enkä nuorikaan enää. Mutta esim. hiuksia tai vaatteita on ystävät kehuneet ja joskus ihan vieraat ihmisetkin. Mutta tärkeintä on se kun oma puoliso kehuu, se on parisuhteen kannalta tärkeää että tietää että on puolison silmissä vieläkin tarpeeksi hyvä. Kauneus kun on katsojan silmissä, jos rakastaa näkee toisen hyvät ja kauniit puolet.
Vierailija kirjoitti:
Asiallista palautetta olisin kaivannut.
Mutta onhan se huiman vaikeaa olla mies. Minusta he voisivat jäädä kotiin hellan ääreen kun ei tuo normaali työelämä näytä sujuvan. Liian hormonaalisia muutenkin, ja heidän tunteitansa loukkaa kaikki, eli ovat hankalia työntekijöitä.
Miehillä on aina menkat, naisilla vain kerran kuussa.
Niin, kaikki ne miehet jotka töissä tuskailee että mitä niille naisille nyt uskaltaa sanoa; sanokaa mitä sanotte miehille. Hyvin hoidettu, kiitos, kyllä sä osaat.