Minkälainen pälli ei kuittaa vastaanottamaansa ja lukemaansa meiliä tulleeksi?
Osastoni esimies on kouluttamaton, mutta itsepäin ja kovalla asenteella edennyt nousukas juntti. Tämän tiedän toki, mutta tuo sähköpostikäyttäytyminen on ihan persiistä.
Ensinnäkään se ei osaa kirjoittaa kokonaisia lauseita , vaan viljelee epämääräisiä "..." pisterivejä kesken lauseen, sekä lauseiden päätteeksi. Tavoitellaan varmaan jotain rentoa tunnelmaa, tai yrittää antaa kuvan että on niin kiireinen ettei ehdi kirjoitella.
Korostaakin usein sitä, että hän on käsillään tekevä ja saa niin paljon aikaan. Joo, tosiaan hän haluaa itse kantaa toimistohuonekalut toiseen rakennukseen remontin alussa, vaikka sitä varten on kyllä henkilökuntaa. Samaan aikaan ne oikeat osastonjohtajan työt seisoo pöydällä.
No, eniveis, vaikka minkälaisen meilin laitan hänelle, vaikka miten tahansa tärkeästä asiasta, ja ihan mistä päin maata tahansa, niin hän ei "ehdi" eikä viitsi eikä kait tajua että jotenkin olisi hyvä kertoa se minullekin että viesti on mennyt perille. Ei kuulu mitään, ei mitään.
Joskus on käynyt niinkin että kun kysyn että oletko saanut viestin siitä ja siitä asiasta, niin sanoo ettei mitään sellaista ole tullut.
Nyt olen laittanut normaalisti viestin hänelle. Odotan pari- kolme päivää ja laitan saman viestin kopion hänelle ja cc esimiehelle. Aiheena: en tiedä onko meilini tullut perille, tässä sama informaatio uudelleen.
Koskahan se tajuaa että lyhyt vastaus ok, tai kuittaus että asia selvä, tekisi helpommaksi työskentelyt kaikille?
Kommentit (39)
Minä en työskentele fyysisesti konttorilla kuin murto-osan kuukaudesta. Kuitenkin laitan nimenomaan meilinä esimiehelle mielestäni aika tärkeää tietoa, mukaanlukien omat tuntini ja ylityöni.
Mitään muuta kuittausta en odota kuin ihan yleistä asia selvä, hyvää viikonloppua tms.
Ala jolla toimimme ja bisneksen koko on sitä luokkaa että varmasti esimies ei huku satoihin tärkeämpiin meileihin, ei koti eikä varsinkaan ulkomailta.
Että tosiaan ihan omien työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta,mm. tulevan palkanmaksun kannalta ja mielestäni normaalin kommunnikoinnin kannalta, olisi kiva jos vastaanottaja vastaisi nopeasti että asia on selvä ja perille mennyt.
Kuka pälli nykyään kuittaa saaneensa viestin viestitulvassa.
Tämä on varmaan kulttuuri mikä alkaa yleistyä kuten huomataan vastauksista. Opin samalla ymmärtämään itsekin ihmisiä jotka eivät vastaa, näyttävät myös olevan enemmistössä.
Itse kuittaan aina kaikki postit saapuvaksi esimerkiksi näin: "Hei, kiitos paljon viestistäsi! Olen välittänyt asian eteenpäin.
Oikein mukavaa joulun odotusta!
Rouva Huttunen
Esimiesten esimies
Yhtiö xyz"
Ja jos viesti tulee vaikka kollegalta saatan laittaa "ok asia huomioitu, kiitos".
Minulle kyseessä on hyvä käyttäytyminen. Muut varmaan hakee jotain tehokasta työskentelyä tms.
Minä laitan aina sairaslomailmoitukseni esimiehelle meilinä. Mielellään sitä odottaa että viesti kuitataan perille menneeksi. Sehän vaikuttaa palkanmaksuun meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät ja kiireelliset asiat hoidetaan SOITTAMALLA!
Olen omassa työpaikassani oppinut, että joidenkin kanssa on turha hoitaa mitään asioita soittamalla, koska siitä ei jää mitään jälkeä. Saattavat puhelimessa sanoa yhtä ja myöhemmin toista ja kieltää sen mitä ovat siinä puhelussa sanoneet. Sähköpostivastauksessa on mustaa valkoisella.
Puhelun jälkeen sovitut asiat kuitataan tietenkin sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan kulttuuri mikä alkaa yleistyä kuten huomataan vastauksista. Opin samalla ymmärtämään itsekin ihmisiä jotka eivät vastaa, näyttävät myös olevan enemmistössä.
Itse kuittaan aina kaikki postit saapuvaksi esimerkiksi näin: "Hei, kiitos paljon viestistäsi! Olen välittänyt asian eteenpäin.
Oikein mukavaa joulun odotusta!
Rouva Huttunen
Esimiesten esimies
Yhtiö xyz"Ja jos viesti tulee vaikka kollegalta saatan laittaa "ok asia huomioitu, kiitos".
Minulle kyseessä on hyvä käyttäytyminen. Muut varmaan hakee jotain tehokasta työskentelyä tms.
Ap tässä, juuri tätä minä toivoisin. Ja tiedän etten lastaa esimiestäni liikaa, eikä hänelle tule mitään tuhansia viestejä joihin pitäisi reagoida päivässä lähellekään. Hän lähinnä itse välttelee koko konetta ja sillä työskententelyä. Esim. yleinen kalenteri, johon voisi merkata tulojaan ja tapaamisiaan on hänelle nou-nou. Väitttää että se muuttuu niin paljon ettei pysty merkkaamaan, tai jotain muuta jubaa.
MInusta täsä on kysymys käytöstavoista.
Tulee mieleen yksi manageri, joka oikein ylpeillen kertoi saaneensa jonkinlaisen valitusviestin, joka oli laitettu myös hänen esimiehelleen. Manageri oli tämän jälkeen kertonut esimiehelleen, ettei enää jatkossa aio edes lukea kyseisen henkilön viestejä, koska tämä oli hävytön laittaessaan viestin kopion esimiehelle. Talossa talon tavoilla. Hmmm.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan aina sairaslomailmoitukseni esimiehelle meilinä. Mielellään sitä odottaa että viesti kuitataan perille menneeksi. Sehän vaikuttaa palkanmaksuun meillä.
Niin, eihän siitä lähetetystä viestissä jää mitään muistijälkeä esim. lähetettyihin posteihin?
Minua taas häiritsee kaikenlainen kuittaus, niin Whatsappissä kuin s-postissakin. Miksi pitää itsestään selviin asioihin vastata jotakin OK, kun oletettavasti asia on vastaanottajalle selvä.
Toki joku tärkeä ja kiireinen asia on hyvä kuitata, että lähettäjä tietää homman lähteneen edelleen, mutta aina voi vähän punnita, missä jutuissa se kuittaaminen toimii roskapostina ja missä ei.
Kaikista typerin on juurikin tuo Whatsapp. Lapseni luokan vanhemmilla on yhteinen ryhmä ja on todella raivostuttavaa, kun 23 vanhempaa kuittailee yhteen viestiin sitä OK:ta. Pahimmat joskus ilta yhdeltätoista.
Minkälainen pälli? Mistä sen tietää, jos ei tunne ihmistä.
Jos kuittaaminen on sinulle tärkeää, niin voit laittaa viestisi loppuun "Voitko kuitata, että olet saanut viestin, kiitos."
Itseäni ärsyttää enemmän oman esimieheni tapa vastata nopeasti parilla sanalla sähköposteihini, vaikka hänellä ei tunnu siihen oikeasti sillä hetkellä olevan aikaa edes lukea minkä takia hänelle viestin lähetän. Eli tyyliin lähettää pelkän lukukuittauksen tai vastaa asian vierestä, kun oikeasti tarvitsisin vastauksen johonkin asiaan. Jättäisi ennemmin vastaamisen kokonaan parempaan ajankohtaan kuin yrittäisi tuolla tavalla antaa vaikutelman että hän on suorittanut osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän siitä lähetetystä viestissä jää mitään muistijälkeä esim. lähetettyihin posteihin?
Niin, varmaankin jälki jää. Haluan kuitenkin että palkkani on oikein maksettu juurikin palkkapäivää eikä viikkoja myöhemmin. En oikein jaksaisi alkaa jälkikäteen selvittämään asiaa jonka olen jo kerran ilmoittanut.
T. Sairaslomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät ja kiireelliset asiat hoidetaan SOITTAMALLA!
Olen omassa työpaikassani oppinut, että joidenkin kanssa on turha hoitaa mitään asioita soittamalla, koska siitä ei jää mitään jälkeä. Saattavat puhelimessa sanoa yhtä ja myöhemmin toista ja kieltää sen mitä ovat siinä puhelussa sanoneet. Sähköpostivastauksessa on mustaa valkoisella.
Puhelun jälkeen sovitut asiat kuitataan tietenkin sähköpostilla.
Eli tuplasti töitä saman asian takia?! Ei mitään järkee.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää enemmän oman esimieheni tapa vastata nopeasti parilla sanalla sähköposteihini, vaikka hänellä ei tunnu siihen oikeasti sillä hetkellä olevan aikaa edes lukea minkä takia hänelle viestin lähetän. Eli tyyliin lähettää pelkän lukukuittauksen tai vastaa asian vierestä, kun oikeasti tarvitsisin vastauksen johonkin asiaan. Jättäisi ennemmin vastaamisen kokonaan parempaan ajankohtaan kuin yrittäisi tuolla tavalla antaa vaikutelman että hän on suorittanut osuutensa.
Ollaankohan me samassa työpaikassa? Samanlainen hätähousu pomona täälläkin.
Hän haluaa heti kuitata että asia selvä,vaikka tiedän ja näen vastauksesta ettei hän ole edes lukenut kokonaan viestiäni.
Hän stressaantuu helposti ja yrittää hosumalla saada kaiken tehtyä. Tekee erilaisia pinoja pöydälleen mitkä pitää hoitaa nyt ja sitten toinen pino onkin tärkeämpi - sitten tulee stressi ja sit alkaakin helposti huutaminen. Eikä enää siinä vaiheessa kuuntele mitään.
Todella toivon aikaista eläkettä jo tukevaksi hänelle.
Miksi viesti pitäisi kuitata kuittaamisen vuoksi? Eri asia, jos kysyt viestissä jotain, mihin tarvitset vastauksen. Mutta jos esim. kerrot, että seuraavan palaverin esitys on nyt tallennettu palaverin kansioon, niin tuskin maailma kaatuu, vaikkei siihen esimies "Ok, kiitti" -viestiä vastaukseksi laita. Muutenkin ihmiset nykyään olettavat, että sähköposteihin pitää reagoida välittömästä "moi, laitoin sulle eilen viestiä, et oo vielä vastannut, saitko viestin, soitan kohta perään, jso ei susta kuulu". Juu, sain, sain myös 28 muuta, kriittisempää viestiä ja olin kolmessa palaverissa eilen. Ei, en ehtinyt vastata viestiisi, koska se ei ollut kiireellisyysjärjestyksessä oikeasti ykkösenä kuin sinulle. Kyllä, vastaan siihen heti ehtiessäni, jos siinä on jotain, mikä oikeasti vastauksen vaatii. Ja ei, sinä et edelleenkään ole maailman napa ja sinun asiasi ei ole kokonaisuudessa kovinkaan usein se prioriteetti numero yksi muille kuin sinulle.
Muutenkin viestistäsi paistaa melkoinen asennnevamma, ap. Enpä haluaisi olla akltaisesi tyypin esimies.
Jos on kiire vaikka kokoukseen niin ne uudet viestit plärätään nopeasti läpi, jos siellä on jotain tähdellistä mikä pitäisi hoitaa hetimiten tai josta puhutaan kokouksessa. Sitten kun myöhemmin palaa viestien pariin niin sieltä voi vahingossa joku jäädä välistä. Sama jos kuittaa vaikka sen OK:n, näkee että on vastannut viestiin ja ohittaa sen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viesti pitäisi kuitata kuittaamisen vuoksi? Eri asia, jos kysyt viestissä jotain, mihin tarvitset vastauksen. Mutta jos esim. kerrot, että seuraavan palaverin esitys on nyt tallennettu palaverin kansioon, niin tuskin maailma kaatuu, vaikkei siihen esimies "Ok, kiitti" -viestiä vastaukseksi laita. Muutenkin ihmiset nykyään olettavat, että sähköposteihin pitää reagoida välittömästä "moi, laitoin sulle eilen viestiä, et oo vielä vastannut, saitko viestin, soitan kohta perään, jso ei susta kuulu". Juu, sain, sain myös 28 muuta, kriittisempää viestiä ja olin kolmessa palaverissa eilen. Ei, en ehtinyt vastata viestiisi, koska se ei ollut kiireellisyysjärjestyksessä oikeasti ykkösenä kuin sinulle. Kyllä, vastaan siihen heti ehtiessäni, jos siinä on jotain, mikä oikeasti vastauksen vaatii. Ja ei, sinä et edelleenkään ole maailman napa ja sinun asiasi ei ole kokonaisuudessa kovinkaan usein se prioriteetti numero yksi muille kuin sinulle.
Muutenkin viestistäsi paistaa melkoinen asennnevamma, ap. Enpä haluaisi olla akltaisesi tyypin esimies.
Tässä viestissä ollaan niissä tunnelmissa, joita minä koen työssäni. Lähin esimieheni on minun ikäiseni ja pidemmällä kokemuksella alalta, minä taas vähemmällä kokemuksella mutta korkeammin koulutettu. Tässä on mielestäni pientä kilpailuasetelmaa tai jotain nokkimisjärjestytä ilmassa. Saan usein kokea, että osastoni esimies haluaa korostaa sitä, miten tärkeä hän on ja miten minä taas en ole mitenkään tärkeä, vaan yksi nappula muiden joukossa.
Hän haluaa osoittaa valtaa, sekä korostaa kiirettään ja tärkeyttään. Esittämiini asioihin ja ideoihin ei vastata ollenkaan. Vähän luulen, että ideat varsinkin menee kyllä eteenpäin hänen omina aatoksinaan.
En itse suoranaisesti kilpaile, mutta tiedostan kyllä että muutaman sattuman ansiosta voisin minä olla aivan hyvin tuon esimiehen paikalla ja hän jossain muualla.
Korkeampaa koulututus-korttia en viitsi käyttää juurikaan, sillä siitä pomon saa pillastumaan aivan täysin.
Laitankin aina tärkeät viestit myös toisen esimiehen kautta. Tuleepahan sitten tietoon että mitä minä puuhaan.
Minä teen niin, että lähetän spostin missä selitän asiani ja että kyseinen asia on hoidettu, joten kuittaa ja laita se mappiööhön. Sitten katson lähetetyt ja totean, että minun osaltani asiat on hoidettu... En soittele perään enkä lähettele lisää postia ja kysele asiasta. Se on lukenu ja kuitannut tai sitten se ei ole ja mun ongelma se ei ole enää. Turhaa stressiä miettiä tekeekö se toinen työnsä vai ei.