Varakas vs. köyhä perhe - Näin ratkaistiin opiskelemaan lähteneen lapsen asuminen
Varakas (asuu omistusasunnossa) perhe osti ko. yliopistokaupungista yksiön. Lapselta meni siis vuokraan 0 €. Opintojen päätyttyä yksiö myytiin ja verojen ja vastikkeiden jälkeen voittoa jäi 27 000 €.
Köyhä (tuhlaa rahansa vuokraan) perhe vuokrasi lapselle yksiön. Vuokriin paloi 45 000 €. Köyhä perhe maksoi lapsensa asumisesta 72 000 euroa enemmän!
Ei siis tarvitse ihmetellä miksi köyhät pysyvät köyhinä, kun valinnat ovat tällaisia! :O
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni tavallaan onnekkaana, kun olen nuorena oppinut rahan arvon asuessani vuokralla, toisin kuin eräät, jotka eivät ole koskaan kunnolla aikuistuneet vaan ovat tottuneet siihen, että pappa betalar.
Oma havaintoni on se, että nämä pappa betalar -lapset tuntevat rahan arvon huomattavasti paremmin kuin ne, joille sossu maksaa kaiken.
Enhän minäkään pitäisi itseäni köyhänä jos minulla olisi varaa ostaa lapselle asunto. Voi luoja tätä tyhmyyttä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni tavallaan onnekkaana, kun olen nuorena oppinut rahan arvon asuessani vuokralla, toisin kuin eräät, jotka eivät ole koskaan kunnolla aikuistuneet vaan ovat tottuneet siihen, että pappa betalar.
Oma havaintoni on se, että nämä pappa betalar -lapset tuntevat rahan arvon huomattavasti paremmin kuin ne, joille sossu maksaa kaiken.
Sulle ei näköjään ole avautunut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan varakas perhe ja ratkaistiin se niin, että muutettiin iso omakotitalomme asunto-osakeyhtiöksi. Molemmille lapsille ns ensiasunnot ja meille kaupunkitukikohta, jossa yövytään kun käydään Helsingissä. Lapsilla tietty meidänkin puoli käytössä jos haluavat.
öö.
Teksti kuulostaa nokkelalta, vaan ei oikein aukene kokonaisuus...siis onko tuo omakotitalo kaupungissa ja se on jaettu kahdelle lapselle ja teille nyt osakeyhtiöksi?
Missä te itse asutte... siinä omakotitalossa vai jossain muussa kämpässä?
Miten osakeyhtiöksi jakaminen vaikuttaa ja mihin?
Vielä fiksummat perheet ostavat asunnon opiskelupaikkakunnalta lapsilleen ja vuokraavat ne ristiin lapsilleen, niin että oikeat vuokratkin saadaan.
Opiskelija-asunnossa asuminen on köyhälle halvempaa kuin missään yksiössä. Vastike ja muut kulut ovat helposti suuremmat kuin opiskelija-asunnon vuokra, johon saa vieläpä asumistuen. Toki omistaminen kannattaa periaatetasolla, mutta käytännössä lyhyellä aikavälillä taloudellisen hyödyn kanssa voi olla vähän niin ja näin. Asuntojen hinnatkin voivat heilahdella, myös alaspäin.
Ärsyttää, että vanhempani eivät olleet noin järkeviä, vaikka uskon heillä kyllä olleen varaa asunnon ostoon. Ovat vain hitaita tällaisessa, eivätkä omakotitalossa vuosikymmeniä asuneena ehkä oikein edes hahmota kaupunkiasumista ja vuokralla asumista. Itsekin olen tajunnut asian vasta viime vuosina. Olisinpa ollut fiksu teininä ja puhunut heille järkeä laskelmien kera.
Laskin juuri, että 10 vuotta omillani asuneena olen käyttänyt 44 245€ vuokraan.
Noh, toisaalta summa olisi lähes tuplat, ellen olisi asunut vuosia poikaystäväni kanssa yksiössä, jossa vuokra puolitettuna on ollut tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija-asunnossa asuminen on köyhälle halvempaa kuin missään yksiössä. Vastike ja muut kulut ovat helposti suuremmat kuin opiskelija-asunnon vuokra, johon saa vieläpä asumistuen. Toki omistaminen kannattaa periaatetasolla, mutta käytännössä lyhyellä aikavälillä taloudellisen hyödyn kanssa voi olla vähän niin ja näin. Asuntojen hinnatkin voivat heilahdella, myös alaspäin.
Jos vanhemmilla on varaa ostaa sijoitusasuntoja, kannattavinta heille on tietenkin vuokrata ne markkinahintaan eniten tarjoavalle vuokralaiselle eikä pitää omien lasten opiskelija-asuntona, jolloin vuokrakin on yleensä aika pieni.
Opiskelijalle toki on mukavaa, jos saa asua edullisella vuokralla vanhempien omistamassa asunnossa. Silloin vaan vanhemmat menettää rahaa verrattuna siihen, että olisi enemmän maksava vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, että vanhempani eivät olleet noin järkeviä, vaikka uskon heillä kyllä olleen varaa asunnon ostoon. Ovat vain hitaita tällaisessa, eivätkä omakotitalossa vuosikymmeniä asuneena ehkä oikein edes hahmota kaupunkiasumista ja vuokralla asumista. Itsekin olen tajunnut asian vasta viime vuosina. Olisinpa ollut fiksu teininä ja puhunut heille järkeä laskelmien kera.
Noh, toisaalta summa olisi lähes tuplat, ellen olisi asunut vuosia poikaystäväni kanssa yksiössä, jossa vuokra puolitettuna on ollut tosi pieni.
Miksi vanhempiesi olisi pitänyt maksaa sinun asumisesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan varakas perhe ja ratkaistiin se niin, että muutettiin iso omakotitalomme asunto-osakeyhtiöksi. Molemmille lapsille ns ensiasunnot ja meille kaupunkitukikohta, jossa yövytään kun käydään Helsingissä. Lapsilla tietty meidänkin puoli käytössä jos haluavat.
öö.
Teksti kuulostaa nokkelalta, vaan ei oikein aukene kokonaisuus...siis onko tuo omakotitalo kaupungissa ja se on jaettu kahdelle lapselle ja teille nyt osakeyhtiöksi?
Missä te itse asutte... siinä omakotitalossa vai jossain muussa kämpässä?
Miten osakeyhtiöksi jakaminen vaikuttaa ja mihin?
Tässä on kolme asuntoa. Yksi kummallekin lapselle ja yksi meille. Me asumme kakkosasunnolla ja yövymme täällä vain satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät vanhemmat tukee lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät vanhempani sitä olisi maksaneet, vaan minä vuokran muodossa. Vuokrarahat olisivat tulleet opinto/asumistuen ja opintojen ohella tienaamieni palkkojen muodossa. Pointti on se, että mieluummin olisin maksanut vanhemmilleni heidän omistamastaan asunnosta (joka Helsingin hintakehityksen huomioiden olisi nyt kymmeniätuhansia arvokkaampi), sen sijaan että nuo 44 245€ ovat menneet jonkun vieraan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Muistathan sitten ostaa omille lapsillesi omistusasunnot kun lähtevät opiskelemaan. Muuten heistäkin tulee yhtä katkeria kuin sinusta
No yhyy taas. Asuin vuokralla opiskellessani, vuokran kyllä maksoi veronmaksajat ts. opintotuki. Kävin myös opintojen ohessa töissä, silti ehdin opiskella ja välillä käydä bilettämässäkin.
Nykyään hyvä ammatti, se paljon puhuttu omistusasunto ja pidän itseäni varakkaana.
Se, että asuu 4-5 vuotta jossain luukussa ei elämää pilaa.
Vierailija kirjoitti:
No yhyy taas. Asuin vuokralla opiskellessani, vuokran kyllä maksoi veronmaksajat ts. opintotuki. Kävin myös opintojen ohessa töissä, silti ehdin opiskella ja välillä käydä bilettämässäkin.
Nykyään hyvä ammatti, se paljon puhuttu omistusasunto ja pidän itseäni varakkaana.
Se, että asuu 4-5 vuotta jossain luukussa ei elämää pilaa.
Silti se on rahanhaaskausta.
Mihin unohtui köyhältä se vaihtoehto, että muuttaa opiskelija-asuntoon??? Itse asuin koko opiskeluaikani sellaisessa, ja sain sieltä tukun ystäviä, jouden kanssa ollaan yhteyksissä vieläkin!
T. Entinen köyhä
Hilujahan tuollaiset summat ovat. Oikeasti rikkaat eivät tuollaisilla päätään vaivaa, koska voivat asua missä haluavat. Ostavat jos huvittaa tai sitten vuokraavat, ei mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä fiksummat perheet ostavat asunnon opiskelupaikkakunnalta lapsilleen ja vuokraavat ne ristiin lapsilleen, niin että oikeat vuokratkin saadaan.
Mitä merkitystä sillä on loppupeleissä jos itse kuitenkin vuokrataan kämppää toiselta samaan aikaan? Lopputulos rahallisesti on kuitenkin samaa kuin oma lapsi asuisi omien vanhempien asunnossa
Kaikille kolmelle ostettiin kaksiot. He muuttivat niihin yhdessä kumppaninsa kanssa ja maksoivat vuokran puoliksi sekä saivat asumistukea.
Kävi niin onnellisesti, että asuntojen hinnat ovat täällä yli tuplaantuneet, mutta saatoimme edelleen myydä heille ne asunnot alkuperäiseen arviohintaan - 15% verottajan puuttumatta asiaan. Eli kaikki on tehty ihan laillisesti ja lapsilla on hyvä pääoma.
Aina on pakko ihmetellä näitä aloituksia jossa ap kuvittelee olevan ilmeisestikin kovin älykäs, mutta on oikeasti aivan järjettömän tyhmä. Ei mitään hajua todellisesta elämästä.