Varakas vs. köyhä perhe - Näin ratkaistiin opiskelemaan lähteneen lapsen asuminen
Varakas (asuu omistusasunnossa) perhe osti ko. yliopistokaupungista yksiön. Lapselta meni siis vuokraan 0 €. Opintojen päätyttyä yksiö myytiin ja verojen ja vastikkeiden jälkeen voittoa jäi 27 000 €.
Köyhä (tuhlaa rahansa vuokraan) perhe vuokrasi lapselle yksiön. Vuokriin paloi 45 000 €. Köyhä perhe maksoi lapsensa asumisesta 72 000 euroa enemmän!
Ei siis tarvitse ihmetellä miksi köyhät pysyvät köyhinä, kun valinnat ovat tällaisia! :O
Kommentit (63)
Tietenkin lapsi maksoi vuokraa ja nosti asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Niin köyhähän ei edes saa asuntolainaa joten vuokralle meno on AINOA vaihtoehto. Ellei pysty asumaan vanhempien kanssa opiskelujen aikana.
No tietenkin, höh.
Ei mikään köyhä perhe maksa aikuisen lapsen vuokraa vaan lapsi maksaa sen ihan itse. Vuokraa varten opiskelija saa asumistukea Kelasta. Ap ei ole ilmeisesti näin yksinkertaista asiaa tajua.
Säännöt on samat rikkaille ja köyhille tässä asiassa. Kyllä kai järkevä ihminen suunnittelee sen verran kuin voi, varsinkin talousasioita. Kyllä meilläkin on jo yksiö hankittuna opiskelijaa varten, eikä ole tarkoitus edes myydä kyseistä kämppää opiskelujen päätteeksi. Yksiö yliopistokaupungissa on melko varma sijoitus. Ja olemme todellakin köyhiä ainakin tulojen suhteen.
Me ollaan varakas perhe ja ratkaistiin se niin, että muutettiin iso omakotitalomme asunto-osakeyhtiöksi. Molemmille lapsille ns ensiasunnot ja meille kaupunkitukikohta, jossa yövytään kun käydään Helsingissä. Lapsilla tietty meidänkin puoli käytössä jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään köyhä perhe maksa aikuisen lapsen vuokraa vaan lapsi maksaa sen ihan itse. Vuokraa varten opiskelija saa asumistukea Kelasta. Ap ei ole ilmeisesti näin yksinkertaista asiaa tajua.
Kai sinä tajuat, että saa se nuori asumistukea myös siihen omistusasuntoon.
Köyhyys on aina oma valinta kirjoitti:
Varakas (asuu omistusasunnossa) perhe osti ko. yliopistokaupungista yksiön. Lapselta meni siis vuokraan 0 €. Opintojen päätyttyä yksiö myytiin ja verojen ja vastikkeiden jälkeen voittoa jäi 27 000 €.
Köyhä (tuhlaa rahansa vuokraan) perhe vuokrasi lapselle yksiön. Vuokriin paloi 45 000 €. Köyhä perhe maksoi lapsensa asumisesta 72 000 euroa enemmän!
Ei siis tarvitse ihmetellä miksi köyhät pysyvät köyhinä, kun valinnat ovat tällaisia! :O
Miten on "valinta" kun kyse on pakosta. Omistusasuntoa ei saa ilman maksukykyä. Köyhä ei voi ostaa ylimääräisiä asuntoja kun pankki ei myönnä lainaa. Ja vaikka myöntäisi, pitää laina pystyä maksamaan.
Olen tälläinen varakkaan perheen lapsi. Minulle ostettiin yksiö Helsingistä kun muutin opiskelemaan, ja asun täällä edelleen. Tulen asumaan tässä toistaiseksi, ja sen jälkeen tämä asunto laitetaan luultavasti vuokralle 900€/kk.
Olen kiitollinen siitä että vanhempani voivat ja haluavat tukea minua rahallisesti, joten voin keskittyä täysillä opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Säännöt on samat rikkaille ja köyhille tässä asiassa. Kyllä kai järkevä ihminen suunnittelee sen verran kuin voi, varsinkin talousasioita. Kyllä meilläkin on jo yksiö hankittuna opiskelijaa varten, eikä ole tarkoitus edes myydä kyseistä kämppää opiskelujen päätteeksi. Yksiö yliopistokaupungissa on melko varma sijoitus. Ja olemme todellakin köyhiä ainakin tulojen suhteen.
Jos olette köyhiä, miten saitte lainaa sijoutusasuntoa varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa vastikkeisiin mutta ei lainan lyhennyksiin. Pointti on siinä, etteivät köyhät perheet maksa aikuisten lastensa vuokria. Ap tuntuu ajattelevan, että aikuinen opiskelija ja hänen lapsuudenperheensä muodostavat yhteisen talouden. Eivät muodosta.
Turha sitä paitsi pilkata köyhää perhettä siitä, etteivät nämä osta asuntoja lapsille. Tajuaako nämä pilkkaajat, että asunnon ostaminen vaatii rahaa? Pankista lainan saaminen vaatii omaa pääomaa ja maksukykyä. Köyhä ei saa lainaa.
Itse sain asua opiskeluaikoina ilmaiseksi, kun Kela maksoi vuokrani opintotuen ja asumistuen muodossa. Miksi vanhempieni olisi pitänyt ottaa asuntolaina minun takiani ja maksaa vielä vastikkeetkin, kun opiskelijan asuminen on ilmaista?
🇺🇦🇮🇱
Itse asuin opiskeluajan eli viitisen vuotta HOAS:in edullisissa opiskelija-asunnoissa (n. 350 €/kk) Helsingissä vuokralla ja sain asumistukea.
Vanhempani olivat aiemmin ostaneet minulle ja sisarelleni yhteisen sijoituskaksion Helsingistä, mutta kumpikaan ei päässyt muuttamaan tuohon. Molemmat asuivat opiskelijakämpissä ja maksoivat vuokrat itse.
Valmistuttuani vanhempani antoivat "ikilainaa" asunnon verran ja ostin itselleni kaksion. Näin toimittiin myös sisareni kohdalla.
Olemme keskituloinen perhe. Nuori osti yksiön uudiskohteesta. Näin sai asuntolainan koska se on pieni. Olemme takaamassa eli meidän asunto on panttina. Yhtiölaina on suuri. Nuori saa asumistukea.
Kun opiskelut on ohi niin yksiö myydään tai vuokrataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa vastikkeisiin mutta ei lainan lyhennyksiin. Pointti on siinä, etteivät köyhät perheet maksa aikuisten lastensa vuokria. Ap tuntuu ajattelevan, että aikuinen opiskelija ja hänen lapsuudenperheensä muodostavat yhteisen talouden. Eivät muodosta.
Turha sitä paitsi pilkata köyhää perhettä siitä, etteivät nämä osta asuntoja lapsille. Tajuaako nämä pilkkaajat, että asunnon ostaminen vaatii rahaa? Pankista lainan saaminen vaatii omaa pääomaa ja maksukykyä. Köyhä ei saa lainaa.
Saa ihan normisti vuokriin kun vanhemmat omistavat asunnon ja se nuori vuokraa sen heiltä.
Kaffepulla kirjoitti:
Itse sain asua opiskeluaikoina ilmaiseksi, kun Kela maksoi vuokrani opintotuen ja asumistuen muodossa. Miksi vanhempieni olisi pitänyt ottaa asuntolaina minun takiani ja maksaa vielä vastikkeetkin, kun opiskelijan asuminen on ilmaista?
Ne olisi ottaneet sijoitusasuntoa varten lainan ja saaneet vähentää kaikki kulut eli vastikkeet ja lainan korot sekä rempat verotuksessa (toisin kuin omassa asunnossa). Näin yhteiskunta maksaisi myös vanhempien kuluja aika lailla mukavasti ja silti se lapsi asuisi käytännössä ilmaiseksi, saisi vielä asumistuesta osan omaan käyttöön.
Soluasunnossa asumisen kulut hoidin asumislisällä ja opintotuella. En uskaltanut ottaa opintolainaa, vaikka se olisikin ollut eteenpäin sijoitettuna edullista rahaa. Sillä olisi voinut tienata tulevan omistusasunnon käsirahan vaikka. No, en ollut niin sijoittajanero ja tulin köyhästä perheestä.
Kuitenkin selvisin opinnoista velattomana. Tein kesätöitä ja laitoin rahat "patjan sisään", josta otin joka opintokuukausi yhden osan käyttöön. Riitti aina seuraavaan kesään ja oli pieni hätävarakin. Otin myös valtiontakauksen valmiiksi, jotta , olisi lainakin ollut heti nostettavissa. En vain ryypännyt koko opiskeluaikana, niinkuin moni tuntui tekevän, joten en tarvinnut lainaa. Olin myös terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa ihan normisti vuokriin kun vanhemmat omistavat asunnon ja se nuori vuokraa sen heiltä.
Pitääkö rautalangasta vääntää: asuntolainan lyhentäminen vaatii rahaa, omisti sen asunnon kuka tahansa. Jos vanhemmat omistavat asunnon, heidän pitää maksaa asuntolaina ja ylipäätään heidän pitää saada se laina pankista. Sitä varten pitää olla
a) omaa pääomaa eli rahaa
b) maksukykyä.
Eli ei köyhälle mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori saa vanhempien omistamaan asuntoon täysin Saman määrän asumistukea kuin vierailta vuokrattuunkin. Täten on todella kannattavaa hankkia asunto oman lapsen käyttöön, jos vaan oma taloudellinen tilanne mitenkään sen sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö rautalangasta vääntää: asuntolainan lyhentäminen vaatii rahaa, omisti sen asunnon kuka tahansa. Jos vanhemmat omistavat asunnon, heidän pitää maksaa asuntolaina ja ylipäätään heidän pitää saada se laina pankista. Sitä varten pitää olla
a) omaa pääomaa eli rahaa
b) maksukykyä.Eli ei köyhälle mahdollista.
Sinä väitit ettei omistusasuntoon saa asumistukea kuin vastikkeisiin. Korjasin virheellisen väitteesi.
Ns köyhyys on pitkälti valinta, joka pitkässä juoksussa syntyy juurikin näistä ihan omista surkeista valinnoista.
Niin köyhähän ei edes saa asuntolainaa joten vuokralle meno on AINOA vaihtoehto. Ellei pysty asumaan vanhempien kanssa opiskelujen aikana.