Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysely: Aktiivimalli ei aktivoi

Vierailija
18.12.2018 |

Tämähän tulikin kaikille suurena yllätyksenä. Aktiivimalli on käytännössä vain pelkkä työttömyysturvan leikkuri. Töitä ja koulutuksia ei yksinkertaisesti vain ole tarpeeksi tai niihin pääseminen on vaikeaa. Erityisen vaikeaa aktiivisuusehtojen täyttäminen on yli 55-vuotiaille.

https://yle.fi/uutiset/3-10555491

"Kiistelty työttömyysturvan aktiivimalli ei nimensä mukaan “aktivoi”, vaan on käytännössä työttömyysturvan leikkuri, selviää Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön SAK:n kyselystä.

Alle kolmannes SAK:n työttömyyskassojen työttömänä olevista jäsenistä pystyi täyttämään aktiivimallin ehdot kuluvan vuoden aikana. Viidennes vastaajista onnistui täyttämään ehdot ainakin yhdellä seurantajaksolla.

Yli neljäsosa työttömistä ei täyttänyt ehtoja kertaakaan."

"Kyselyn vastaajat kertovat suurimmiksi syiksi ehtojen täyttämättömyyteen vaikeudet työn saannissa: joko sopivaa työtä ei ollut tarjolla tai työtön ei saanut hakemaansa työtä. Seuraavaksi mainittiin muut syyt ja työllistämispalveluiden puute.

Myös asuinpaikka ja ikä vaikuttavat siihen, että työtön ei ole täyttänyt mallin ehtoja.

Kyselyn mukaan erityisesti Pohjois-Suomessa, pienissä taajamissa ja maaseudulla aktiivisuusehtojen täyttäminen on vaikeaa.

Myös yli 55-vuotiaiden työttömien tilanne on tuskainen, kertoo SAK:n työttömyysturvan kehittämisen hankepäällikkö Saana Siekkinen."

Kuvittelivatko poliitikot oikeasti, että aktiivimalli jotenkin taikoisi työttömät töihin?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömyyskorvauksella ja kärsinyt aktiivimallin leikkaukset. En ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka tarpeeseen olen hakenut ja todettu työkyvyttömäksi. En pysty sairauden takia työskentelemään, enkä edes liikkumaan ja nukkumaan normaalisti, joten en pärjäisi edes aktivointikurssilla. Kevan mielestä työkyky on vain osittain alentunut. Aktiivimalli ei kuitenkaan ota huomioon mitään tällaista, vaan vaatimukset on samat niille jotka pystyy, ja niille jotka ei.

Jos pystyt tänne kirjoittamaan, niin pystyt varmaan _jotain_ työtäkin tekemään.

Samanlaisen logiikan kohtasin kerran ollessani syövän takia sairaslomalla ja baarissa. Kuulemma pystyin töitä tekemään, jos pystyn baariinkin menemään. Onko teille terveille tullut mieleen, että joku sairas pistää nokkansa ulos/kirjoittaa/urheilee silloin ja vain silloin, kun pystyy? Se olo ei ole staattisesti hyvä kuten terveillä, joille vaihtelu voinnissa on lähinnä sitä, että joinain päivinä on huonommat yöunet takana tai pientä nuhaa.

Vierailija
82/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten pitäisi tehdä? Poistaa yrittämisen esteitä, laskea palkkauksen kustannuksia, helpottaa irtisanomista ja lisätä paikallista sopimista.

Muuten kirjoitit ihan asiaa, mutta aika harva pystyy neuvottelemaan itselleen hyvän, tai edes kohtuullisen palkan. Minä en todellakaan kannata paikallisten sopimisten lisäämistä tässä tilanteessa. Pitkäaikaistyöttömällä ei ole mitään saumaa saada muuta kuin riistopalkkaa. Jos kerran sinäkin haluat parantaa työttömien asemaa, niin en tiedä, miksi ehdotat tuota. 

En kannata irtisanomissuojan helpottamistakaan. Ei tarvita kuin yksi hullu pomo, joka ei tykkää työntekijän naamasta, niin irtisanottu ihminen on jälleen entistä huonommassa asemassa yrittäessään saada uutta työtä. Kun eihän se sattumanvaraiset potkut antanut pomo mitään hyvää tästä ihmisestä tule sanomaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Mulla loppuu työkokeilu kohta, joten kysyin sitten TE-virkailijalta tänään, että mitä palveluja heilla on, että osoitan aktiivisuuteni seuraavalla 65 päivän jaksolla, että ansisidonnaista päivärahaani ei leikata.

No arvatkaapa mitä? Ainut "palvelu" on työnhakuvalmennus, mitään muita "palveluja" heillä ei ole.

Tää on kyllä todella surkuhupaista, että vaaditaan osallistumaan "palveluihin", joita ei käytännössä edes ole olemassa.

No ok. Olen käynyt kone-ja tuotantotekniikan täydennyskoulutuksen, jossa hitsasin putkiluokat tigillä.

Tämähän on työvoimapoliittinen 3kk kurssi. Voisin käydä hitsaamassa huvikseen jotain, tai vaikka opettamassa kurssilla olevia viikon (mulla on kansainvälinen ammattitutkinto), että välttäisin päivärahojeni leikkauksen, mutta se ei vaan taida olla mahdollista.

Toivottavasti pääsen vuodenvaihteen jälkeen urakkaan, koska muuten näkymät ovat erittäin ankeat. Tai sitten minun pitää vaan mennä tuonne työnhakuvalmennukseen istumaan ja vit"tuuntumaan viikoksi.

Mitäs sitten käy, jos käy tuolla työnhakuvalmennuksessa, niin pitääkö sinne mennä sitten taas 65 päivän jälkeen uudestaan, että välttää sen leikkurin?

On tää, on tää tällasta vi"tun ke"haripas"kaa. Siis aivan vajaaälyistä touhua.

"Työttömän on osallistuttava palveluihin, joita ei edes ole olemassa"

En koe tuotakaan työnhakuvalmennusta itselleni millään tasolla hyödylliseksi, koska ihan olen itse aina työni löytänyt. Toivottavasti niin käy nytkin, eli sormet ristiin vaan ja toivotaan parasta. :D

Vierailija
84/86 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömyyskorvauksella ja kärsinyt aktiivimallin leikkaukset. En ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka tarpeeseen olen hakenut ja todettu työkyvyttömäksi. En pysty sairauden takia työskentelemään, enkä edes liikkumaan ja nukkumaan normaalisti, joten en pärjäisi edes aktivointikurssilla. Kevan mielestä työkyky on vain osittain alentunut. Aktiivimalli ei kuitenkaan ota huomioon mitään tällaista, vaan vaatimukset on samat niille jotka pystyy, ja niille jotka ei.

Oletko hakenut pysyvää työkyvyttömyyseläkettä vai määräaikaista? Itse sain juuri päätöksen kuntoutustuesta, saa olla hieman stressittömämmin seuraavat 6kk. En pystyisi oikein mihinkään sellaiseen työhön tällä hetkellä jossa tarvitaan pientäkään fyysistä voimaa. Edes niiksi 18 tunniksi, toisekseen tuskin kukaan edes palkkaisi sairaslomalaista.

Vierailija
85/86 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen historian tyhmin hallitus puikossa ja lopputulos tämä.

Vierailija
86/86 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50-vuotiaiden työttömien työnhakijoiden syrjiminen on työhaussa todella järkyttävää. Varmasti työtä saisi myös monet yli 50-vuotiaatkin jos työantajat laskisivat valtavat vaatimukset alas joita vaaditaan jokaisessa avoimessa paikassa. Kaikilla ei ole ollut aiempi palkka korkea vaan on tehty työtä pienellä palkalla.