Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysely: Aktiivimalli ei aktivoi

Vierailija
18.12.2018 |

Tämähän tulikin kaikille suurena yllätyksenä. Aktiivimalli on käytännössä vain pelkkä työttömyysturvan leikkuri. Töitä ja koulutuksia ei yksinkertaisesti vain ole tarpeeksi tai niihin pääseminen on vaikeaa. Erityisen vaikeaa aktiivisuusehtojen täyttäminen on yli 55-vuotiaille.

https://yle.fi/uutiset/3-10555491

"Kiistelty työttömyysturvan aktiivimalli ei nimensä mukaan “aktivoi”, vaan on käytännössä työttömyysturvan leikkuri, selviää Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön SAK:n kyselystä.

Alle kolmannes SAK:n työttömyyskassojen työttömänä olevista jäsenistä pystyi täyttämään aktiivimallin ehdot kuluvan vuoden aikana. Viidennes vastaajista onnistui täyttämään ehdot ainakin yhdellä seurantajaksolla.

Yli neljäsosa työttömistä ei täyttänyt ehtoja kertaakaan."

"Kyselyn vastaajat kertovat suurimmiksi syiksi ehtojen täyttämättömyyteen vaikeudet työn saannissa: joko sopivaa työtä ei ollut tarjolla tai työtön ei saanut hakemaansa työtä. Seuraavaksi mainittiin muut syyt ja työllistämispalveluiden puute.

Myös asuinpaikka ja ikä vaikuttavat siihen, että työtön ei ole täyttänyt mallin ehtoja.

Kyselyn mukaan erityisesti Pohjois-Suomessa, pienissä taajamissa ja maaseudulla aktiivisuusehtojen täyttäminen on vaikeaa.

Myös yli 55-vuotiaiden työttömien tilanne on tuskainen, kertoo SAK:n työttömyysturvan kehittämisen hankepäällikkö Saana Siekkinen."

Kuvittelivatko poliitikot oikeasti, että aktiivimalli jotenkin taikoisi työttömät töihin?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se aktivoi koska ihmiset lähtökohtaisesti mieluummin makaavat kotona kuin itse aktiivisesti yrittäisivät parantaa tilannettaan. Voi, voi, kun ri pysty kykenemään. Muutaman kympin leikkaus ei tunnu missään. Pitäisi olla progressiivinen alentuminen mitä pitempään jatkuu se työttömyys. Toki vanhimmasta päästä oikeasti työkyvyttömät pitäisi päästä eläkkeelle.

Vierailija
2/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku masennus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti valtaosa työttömistä haluaa palkkatöitä. Ne, jotka kuvittelevat kaikkien olevan laiskoja kotona makaavia, haluaisivat tehdä sitä itse, eli ovat tosiasiassa luonteeltaan itse laiskoja.

Terveisin yksi niistä tuhansista, jotka ovat olleet työttömänä, mutta on saanut työtä ja osaa arvostaa sitä. Mikään kurssi ei aktivoinut, vaan oma työn haku ja oikea kouluttautuminen kunnon ammattiin entisen alan töiden hiivuttua.  Eikä ole hotoala. 

Vierailija
4/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallin tarkoitus oli ensisijaisesti leikata korvauksia.

Toinen tarkoitus oli rakentaa ja vahvistaa ajattelutapaa, jonka mukaan työttömät ovat löysiä, holhokkitasolla olevia, avuttomia reppanoita, joita pitää vähän avittaa ja potkia, niin kyllä ne siitä reipastuvat.

Tavoitteet ovat onnistuneet hyvin. Siitä on hyvä esimerkki myös se Lahden kokeilu, josta Yle muutama päivä sitten kirjoitti. Työtön voi suorittaa työkykytodistuksen, jossa kurssin jälkeen kerrotaan, että työtön osaa syödä, nukkua ja ulkoillakin reippaasti.

En oli vieläkään ihan toipunut tuon uutisen lukemisesta. Jos tämä työttömyyden perusteella leimaaminen ja nöyryytys ei lopu, edessä on kaikille vielä todella synkeät ajat.

Vierailija
5/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä epäonnistunut kokeilu rohkaisee perustulon järjestämiseen.

Vierailija
6/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä epäonnistunut kokeilu rohkaisee perustulon järjestämiseen.

Näin varmasti käykin. Pitää vain saada ihmiset äänestämään vaaleissa riittävän älykkäitä ehdokkaita, joiden kapasiteetti riittää ymmärtämään, mitä perustulolla tarkoitetaan.

Jospa ei kukaan enää äänestettäisi esimerkiksi ihmisiä, jotka kannattavat "vastikkeellista ja ehdollista puoliperustuloa" kuten nykynen pääministeri.

Vierailija
7/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallin tarkoitus oli syytää verorahoja sipilän kavereiden pellekurssifirmoille.

Vierailija
8/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti valtaosa työttömistä haluaa palkkatöitä. Ne, jotka kuvittelevat kaikkien olevan laiskoja kotona makaavia, haluaisivat tehdä sitä itse, eli ovat tosiasiassa luonteeltaan itse laiskoja.

Terveisin yksi niistä tuhansista, jotka ovat olleet työttömänä, mutta on saanut työtä ja osaa arvostaa sitä. Mikään kurssi ei aktivoinut, vaan oma työn haku ja oikea kouluttautuminen kunnon ammattiin entisen alan töiden hiivuttua.  Eikä ole hotoala. 

Korjaan tähän sen verran, että lähtökohtaisesti valtaosa työttömistä haluaa palkkatyötä, joista he saavat kunnollisen korvauksen.

Mikä on sitten tämä kunnollinen korvaus? Tuntuu, että yleisesti pari sataa euroa tukia suurempi palkka ei vielä kannusta lähtemään töihin. Tästä syystä isompikin leikkuri olisu ollut hyvä. Työnteosta on aina tehtävä se kannattavampi vaihtoehto.

Vierailija
9/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan siihen pitää kannustaa, että ihmiset itse haluavat sinne töihin ja tekevät asioita itsensä eteen kuten sinä eli kouluttautuvat, muuttavat jne mikä nyt kenelläkin on se suurin ongelma.

Vierailija
10/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneskohan aloitus tämä on aktiivimallista. Menkää töihin siitä

Vierailija
11/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan tähän sen verran, että lähtökohtaisesti valtaosa työttömistä haluaa palkkatyötä, joista he saavat kunnollisen korvauksen.

Mikä on sitten tämä kunnollinen korvaus? Tuntuu, että yleisesti pari sataa euroa tukia suurempi palkka ei vielä kannusta lähtemään töihin. Tästä syystä isompikin leikkuri olisu ollut hyvä. Työnteosta on aina tehtävä se kannattavampi vaihtoehto.

3000-4000 €/kk

Vierailija
12/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patalaiska ei aktivoidu mitenkään, koskaan.

Vierailija
13/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneskohan aloitus tämä on aktiivimallista. Menkää töihin siitä

Eheinyt mitenkään, kotona sohvalla on kivempi makoilla litkiä kaljaa ja tuijottaa kiekonpeluuta.

Vierailija
14/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työtöntä rangaistaan siitä kun töitä ei ole tarjolla? Ja onko joku oikeasti sitä mieltä että joku hyötyy työllistymiskursseista, jos niissä pitää käydä samat sisällöt läpi 4 kertaa vuodessa?

Vierailija
15/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se toimi siten että aktivoi kapinoimaan. En ole yrittänyt hakea töitä kertaakaan koko vuoden aikana.

Vierailija
16/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne korvaukset on nyt jo niin pienet ettei niistä saisi leikata centtiäkään. Niitä pienimpiä palkkoja pitäisi nostaa. Se on ihan hanurista käydä töissä ja joutua silti hakemaan tukia kun palkka ei riitä. Suomi on kallis maa elää. Joka viides suomalainen on köyhyysrajalla tai sen alle.

Vierailija
17/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan aloittaa keskustelua aktiivimallista jatkossakin, ettei hallituksen idiotismi unohdu. Eikä se, mitkä kaikki puolueet haluavat vastaavia malleja jatkossakin.

Eli, jos haluat aktiivimalleja jatkossakin, äänestä Kokoomusta, Keskustaa, Persuja, Sinipersuja, demareita, rkp:tä, kristillisiä.

Jos haluat, että työn tekeminen kannattaa aina, eikä verorahoja tuhlata ihmisten nöyryyttämiseen, äänestä Vihreitä tai Vasemmistoliittoa.

Vierailija
18/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se toimi siten että aktivoi kapinoimaan. En ole yrittänyt hakea töitä kertaakaan koko vuoden aikana.

Minäkin olen vasta hiljalleen alkamassa hakea töitä tosissani. Tavoitteena on työllistyä vasta, kun aktiivimalli perutaan.

Vierailija
19/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli ei toimi koska leikkuri on liian pieni. Jos vaikka puolitettaisiin laiskojen tuki, niin johan alkaisi lyyti kirjoittaa. Terveillä työikäisillä korvaus pitäisi olla vastikkeellista, vaikkapa päivä viikossa valtion määräämissä töissä. Vastavuoroisesti kaikki sairaat ja työkyvyttömät olisi heti välittömästi päästettävä eläkkeelle.

Vierailija
20/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli ei toimi koska leikkuri on liian pieni. Jos vaikka puolitettaisiin laiskojen tuki, niin johan alkaisi lyyti kirjoittaa. Terveillä työikäisillä korvaus pitäisi olla vastikkeellista, vaikkapa päivä viikossa valtion määräämissä töissä. Vastavuoroisesti kaikki sairaat ja työkyvyttömät olisi heti välittömästi päästettävä eläkkeelle.

Jospa kokeiltaisiin porkkanaa kepin sijaan?