Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysely: Aktiivimalli ei aktivoi

Vierailija
18.12.2018 |

Tämähän tulikin kaikille suurena yllätyksenä. Aktiivimalli on käytännössä vain pelkkä työttömyysturvan leikkuri. Töitä ja koulutuksia ei yksinkertaisesti vain ole tarpeeksi tai niihin pääseminen on vaikeaa. Erityisen vaikeaa aktiivisuusehtojen täyttäminen on yli 55-vuotiaille.

https://yle.fi/uutiset/3-10555491

"Kiistelty työttömyysturvan aktiivimalli ei nimensä mukaan “aktivoi”, vaan on käytännössä työttömyysturvan leikkuri, selviää Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön SAK:n kyselystä.

Alle kolmannes SAK:n työttömyyskassojen työttömänä olevista jäsenistä pystyi täyttämään aktiivimallin ehdot kuluvan vuoden aikana. Viidennes vastaajista onnistui täyttämään ehdot ainakin yhdellä seurantajaksolla.

Yli neljäsosa työttömistä ei täyttänyt ehtoja kertaakaan."

"Kyselyn vastaajat kertovat suurimmiksi syiksi ehtojen täyttämättömyyteen vaikeudet työn saannissa: joko sopivaa työtä ei ollut tarjolla tai työtön ei saanut hakemaansa työtä. Seuraavaksi mainittiin muut syyt ja työllistämispalveluiden puute.

Myös asuinpaikka ja ikä vaikuttavat siihen, että työtön ei ole täyttänyt mallin ehtoja.

Kyselyn mukaan erityisesti Pohjois-Suomessa, pienissä taajamissa ja maaseudulla aktiivisuusehtojen täyttäminen on vaikeaa.

Myös yli 55-vuotiaiden työttömien tilanne on tuskainen, kertoo SAK:n työttömyysturvan kehittämisen hankepäällikkö Saana Siekkinen."

Kuvittelivatko poliitikot oikeasti, että aktiivimalli jotenkin taikoisi työttömät töihin?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1½ vuotta orjana kirjoitti:

Aktiivimallin ehdoissa luki minimivaatimuksena 5 päivää työtä kolmen kuukauden välein.

Kuulostaa kevyeltä.

Todellisuus on kuitenkin se, että lyhyitä jaksoja ei ole tarjolla,

Pitää vähintään 3 kuukautta tehdä tosissaan töitä, jonka jälkeen on 3 kk aikaa löytää uusi 3 kuukauden työpaikka.

Eli tästä oravanpyörästä ei yli viisikymppinen pääse pois, vaan vuoden aikana tehdään  ½ vuotta ilmaista työtä.

(Se 9€ on kulukorvaus, joka menee matkoihin yms.)

Hahhaahaa... meidänkin työntekijät tekee noita sivubisneksinä, tiskarina, siivoajana, vuokrafirmoissa, extroina yms.. 

Toiset tekee kahta työtä. Latvakakkoset ei löydä edes 5 päivää _kuukausiin_

Kyllä se kertoo jotain omasta osaamattomuudesta.

Sinkkumies

Vain aktiivisille nuorille järjestyy työtä, jos järjestyy - todella monet pääsevät töihin kuitenkin suhteiden kautta.

Vierailija
62/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain osa-aika töitä. Paskakuskina nivalassa.

Ja sillä pärjäät ruhtinaallisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moneskohan aloitus tämä on aktiivimallista. Menkää töihin siitä

Moneskohan kerta teille pitää kertoa, että ei töihin noin vain saa mennä. Tunkea jonnekin työpaikalle ihan vain omalla päätöksellään, että hei tulin nyt töihin. Ei se noin mene. Se on työnantaja joka päättää, päästääkö töihin vai ei.

Kyllä sinne töihin mennään, eikä nöyristellä että huolisikohan kukaan. No ei huoli, jos oma asenne ei ole sellainen, että aloitan ensi maanantaina.

SinkkuM

Kiitos. Tämän kaupungin keskustassa on ministeri Bernerin firma eli Vallila. Lähdenkin sinne nyt töihin. Jos ihmettelevät niin sanon vain että hallitus toivoo että ihmiset menevät töihin.

Teeppä se. Osoittaa se enemmän aktivoitumista kuin kotona makoilu.

Itse marssisin sinne ja sanoisin, että tulin nyt töihin, koska kirjoitetaan työsopimus.

SinkkuM

Mikset sitten marssi? Olethan itsekin työtön, koska sulla on aikaa jauhaa skeidaa täällä.

Vierailija
64/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin 40:n työvuoden jälkeen työttömäksi, enkä todellakaan piittaa yhtään mistään leikkureista tai aktivoinneista. Enköhän ole jo oman osuuteni tämän yhteiskunnan ylläpidosta tehnyt.

En enää ikinä tule saamaan uutta työpaikkaa, vaikka mitä tekisin.

Yksi mun kaveri tekee vieläkin töitä ja sillä on yli 50 vuoden työura takana.

SinkkuM

Samoin puolisoni. t. ed. kirjoittaja

Vierailija
65/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se aktivoi koska ihmiset lähtökohtaisesti mieluummin makaavat kotona kuin itse aktiivisesti yrittäisivät parantaa tilannettaan. Voi, voi, kun ri pysty kykenemään. Muutaman kympin leikkaus ei tunnu missään. Pitäisi olla progressiivinen alentuminen mitä pitempään jatkuu se työttömyys. Toki vanhimmasta päästä oikeasti työkyvyttömät pitäisi päästä eläkkeelle.

Tattipää! Etkö tajua, että vaikka työttömät hakevat erittäin aktiivisesti töitä - niitä EI vaan riitä kaikille, ei edes nuoremmille, vanhemmista puhumattakaan!

Nyt pitäisi päästää irti tuosta ajatusmallista. Ei niitä kaikille tarvitse löytyäkkään, riittää että löytyy sinulle!

SinkkuM

Ei riitä ikäisilleni yli 55-vuotiailla, kun ei nuoremmillekaan.

Vierailija
66/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin 40:n työvuoden jälkeen työttömäksi, enkä todellakaan piittaa yhtään mistään leikkureista tai aktivoinneista. Enköhän ole jo oman osuuteni tämän yhteiskunnan ylläpidosta tehnyt.

Sama juttu -  yli 40 vuoden työnteko ja verojen maksu pitäisi jo riittää tälle valtiolle, mutta kun ei vaan riitä.

Tyhjästä on vaan niin paha nyhjästä.

Vierailija
67/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari syytä mitkä estää työnteon. Talvella ei tarkene ja kesällä on parempaa tekemistä. Lisää vällyjä ja kuuma toti.

Vierailija
68/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta löytyi heti TH-Marketista kaksi vapaata paikkaa ;)

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9789329?professions=9&announced=0&lea…

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9789327?professions=9&announced=0&lea…

SinkkuM

"Odotamme kaupallista koulutusta sekä aiempaa kokemusta alalta."

Mutta joo, vaikka olisi tuo vaadittu koulutus ja kokemus, eihän se sitä tarkoita että paikan saa. Jotkut kai luulevat niinkin, että jos paikka on tuolla haussa niin se tarkoittaa sitä että ei ole kenellekään laiskalle työttömälle kelvannut. Itse olen erinäisiä mm. tuolta työkkärin sivuilta löytämiäni paikkoja hakenut, myös niitä joiden vaatimukset täytän, mutta työttömänähän tässä silti edelleen ollaan.

Tuo oli vain ensimmäinen esimerkki, joka löytyi n. minuutissa. Eli kyllä noita paikkoja on pilvin pimein (yhdelle ihmiselle) 

Sitä en väitä, että kaikille työttömille riittäisi. Epäilen, että aivan kaikki ei edes niitä halua.

(Tai itse asiassa tiedän. Yksi entinen kaverini joka oli juoppo oli kyrpiintynyt kun se työkkärin kautta joutui pari kertaa töihin)

SinkkuM

Missä maailmassa sinä oikein elät???

Työttömiä on puoli miljoonaa ja työpaikkoja 30 000 - eli siis suurimmalle osalle ei ole mitään työtä tarjolla.

Oikea ajattelu: Sinä olet työtön 1 (yksi), vapaita paikkoja on 30 000. 

Mahdollisuutesi ovat astronomiset!

On kokkia on tiskaria, on siivoajaa, on myyjää u name it!!

SinkkuM

Olen nimenomaan hakenut todellakin, juuri noita mainitsemisiasi töitä, mutta olen kuulemma ylikoulutettu - sanoivat myös ihan suoraan muutenkin ottavansa mieluiten maa.hanmuuttajia noihin töihin, kun kysyin miksi, en saanut vastausta.

Vierailija
69/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida sinkkuM olla työelämässä

Amiksesta kortistoon.

Jos se sinua helpottaa, niin sovitaan niin.

SinkkuM

Toki voit kertoa totuuden, jos uskallat.

Yleensä tuollaiset tyypit löytyvät lattiatasolta.

Vierailija
70/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalta löytyi heti TH-Marketista kaksi vapaata paikkaa ;)

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9789329?professions=9&announced=0&lea…

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9789327?professions=9&announced=0&lea…

SinkkuM

Linkki 1 avattuna: "Henkilön tulee hallita myymälätyöskentely, hyllytys sekä osata palvella asiakkaita kassalla. Työ on myös fyysistä. Odotamme kaupallista koulutusta sekä aiempaa kokemusta alalta."

Linkki 2 avattuna: "Henkilön tulee hallita myymälätyöskentely, hyllytys sekä osata palvella asiakkaita kassalla. Työ on myös fyysistä. Odotamme kaupallista koulutusta sekä aiempaa kokemusta alalta".

Työ on 2-vuorotyötä, johon kuuluvat myös viikonloput

Tässä molemmat linkkisi avattuna - aika paljonhan noissa on vaatimuksia ja työ on osa-aikaista, jolla kukaan ei tule toimeen. Lisäksi tuo käy harvalle vanhemmalle ihmiselle, koska monilla on kremppoja tai jos ei ole niin niitä tulee. Myös kokemusta oltava ja merkonomikin vielä.

Legendaarista, vieläkö keksit lisää syitä miksi ei mennä töihin? Esim. Salkkarit voisi jäädä välistä.. 

En ole koskaan katsonut salkkareita - tai olen, yhden kerran ja se riitti.

Vierailija
71/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtaa aina kysymykseen Kuka Sinä Olet?

(niinkuin filosofia yleensäkin)

SinkkuM

Eli et uskalla vastata minulle. 

No, ehkä sinun salaisuutesi paljastuu ajan myötä.

Vierailija
72/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu -  yli 40 vuoden työnteko ja verojen maksu pitäisi jo riittää tälle valtiolle, mutta kun ei vaan riitä.

Jep, äänestä vasemmistoa niin pysytkin köyhänä. Tosin kaljaa saa ilmaiseksi.

Vierailija
73/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan vanhukset laitettiin tekemään helpompia töitä, vaikka punomaan koreja yms. 

Jopa sokeanakin. 

Miksi nuorempien sukupolvien pitäisi elättää sinut ilmaiseksi? Tarjoavat ja suojan ja ruuan.

Pitäisikö vielä saada sirkushuvitkin ilmaiseksi?

Näissä on aina mukana ajatusvinouma: olen ansainnut jotain. Et sinä mitään ole ansainnut tulevilta sukupolvilta, vaan olet elättänyt itsesi.

Jos olisi elänyt viidakossa, niin miten sinä olisit ansainnut mitään?

Sinkkumies

Tämä on jopa aika älykkäästi sanottu. Ihmisillä on käsitys, että kun äänestää vasemmistoa ja jakaa rahansa pois, niin muut ovat sitten jossain kiitollisuudenvelassa ja heillä on velvollisuus elättää sinut.

Oikeasti, kun luovut rahoistasi, niin luovut rahoistasi. Ja deekut nauraa matkalla baariin. Äänestäkää Kokoomusta, niin teille jää isompi siivu omista rahoista.

Vierailija
74/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoihin jo hupee tuokin mikä leikataan?

Vierailija
75/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömyyskorvauksella ja kärsinyt aktiivimallin leikkaukset. En ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka tarpeeseen olen hakenut ja todettu työkyvyttömäksi. En pysty sairauden takia työskentelemään, enkä edes liikkumaan ja nukkumaan normaalisti, joten en pärjäisi edes aktivointikurssilla. Kevan mielestä työkyky on vain osittain alentunut. Aktiivimalli ei kuitenkaan ota huomioon mitään tällaista, vaan vaatimukset on samat niille jotka pystyy, ja niille jotka ei.

Vierailija
76/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset (varmaan tekisivät mielellään) ja työttömät voisivat kutoa vaikka villasukkia töitä tekeville. 

Olisi jotain hyötyä niistäkin, eikä vain törsättäisi vastikkeetonta rahaa. 

Ps. Villasukassani on reikä 

SinkkuM

Parsi sukkasi.

Minä olen työtön ja neulon myös sukkia, mutten sinunlaisillesi.

Vierailija
77/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku masennus!

Toivottavasti oikein syvänä sulla joskus. Silloin haluaisit vain kuolla.  Saunan taakse joutas sun kaltaset, hävytön porsas!

Nämä on hyvinvointiyhteiskunnan sairauksia. 

Miksi näitä sairauksia ei sitten esiinny kehitysmaissa? Kun ei ole aikaa sairastella sitä, että pyörii oman päänsä sisällä 24/7.

SinkkuM

Eikö. Tässä yksi linkki pikaisesti

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/who-masennus-maailman-…

Vierailija
78/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömyyskorvauksella ja kärsinyt aktiivimallin leikkaukset. En ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka tarpeeseen olen hakenut ja todettu työkyvyttömäksi. En pysty sairauden takia työskentelemään, enkä edes liikkumaan ja nukkumaan normaalisti, joten en pärjäisi edes aktivointikurssilla. Kevan mielestä työkyky on vain osittain alentunut. Aktiivimalli ei kuitenkaan ota huomioon mitään tällaista, vaan vaatimukset on samat niille jotka pystyy, ja niille jotka ei.

Jos pystyt tänne kirjoittamaan, niin pystyt varmaan _jotain_ työtäkin tekemään.

Vierailija
79/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei olekaan tuo; suurin osa työkyvyttömistä varmaan pystyisikin jotakin pientä tekemään. Ongelma on se että kukaan ei palkkaa työkyvytöntä tekemään sitä pientä kun tarjolla on terveitä jotka voivat tehdä enemmän kuin vain sen "jotain". Itse olen työkyvytön ja voisin tehdä jotain pientä mutta käytännössä se olisi suojatyöpaikka ja kukaan työnantaja ei sellaiseen minua palkkaa. TÄMÄ ON SE ONGELMA!

Vierailija
80/86 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, pystyisin tekemään jotain etätyötä netissä. Millekään osatyökyvyttömyyseläkkeelle en kumminkaan myöskään päässyt, eikä työkkärillä ole paljon vaihtoehtoja minunlaisille, se oli se pointti.

Toinen ongelma voi olla voinnin epätasaisuus: ehkä tällä viikolla jaksan tehdä jopa 5h päivässä, mutta ensi viikolla ei onnistu. Työn pitäisi olla siis sellaista, missä deadlinet ei ole kovin päivän päälle. Hankalaa on löytää työtä, kun on useita rajoitteita ja "ehtoja", millaista työ voi olla. Olenko ehtoineni monelle sitten niin arvokas työntekijä, että minut kannattaa palkata?