Pahin pelkoni kävi toteen - olen raskaana
Olen shokissa. Jo jonkin aikaa minulla on ollut outoja oireita, jotkin viittasivat raskauteen. Pidin mahdollisuutta kuitenkin lähes mahdottomana, sillä olen monta vuotta ollut vakavasti sairas, kuukautiset ovat olleet epäsäännölliset ja yhdessä vaiheessa olivat pidemmän aikaa poissa kokonaan. Useampi lääkäri on sanonut, että raskauden todennäköisyys on lähes olematon kohdallani. Ehkäisy on ollut käytössä siitäkin huolimatta.
Olen sairauden vuoksi työtön, elämäntilanteeni ei todellakaan monestakaan syystä ole sopiva raskaudelle. Pelkään mahdollisen tulevan lapsen sekä oman terveyteni puolesta.
Tämä on aivan kamalaa. En ymmärrä tätä, enkä ollut valmis tähän. Joulufiilis katosi sillä samalla hetkellä kun näin testin positiivisen tuloksen. Olen ihan palasina. En voi kertoa tästä vielä oikein kenellekään, edes läheisilleni koska en halua järkyttää heitä muutenkin sekavassa elämäntilanteessa. Olen varannut lääkärille pikaisen ajan heti huomiselle, mutta kaipaisin nyt jotakin tsemppiä edes vähäsen... Puolisoni kanssa olen asiasta puhunut, hän on ollut ihana ja ymmärtäväinen. Silti, kaipaisin kovasti jonkun tilanteesta ulkopuolisen kantaa asiaan.
Kommentit (64)
Kas kas, kun nainen tulee raskaaksi, vaikka ehkäisyä on käytetty, ei tule kukaan julistamaan, että jos harrastat seksiä, pitää olla valmis kantamaan vastuu raskaudesta? Tämä taisi olla kantava ajatus, kun keskusteltiin miehen oikeudesta sanoa mielipiteensä raskauden keskeytyksestä! Missä on nyt aikuisen naisen vastuu asioista?
Vierailija kirjoitti:
Kas kas, kun nainen tulee raskaaksi, vaikka ehkäisyä on käytetty, ei tule kukaan julistamaan, että jos harrastat seksiä, pitää olla valmis kantamaan vastuu raskaudesta? Tämä taisi olla kantava ajatus, kun keskusteltiin miehen oikeudesta sanoa mielipiteensä raskauden keskeytyksestä! Missä on nyt aikuisen naisen vastuu asioista?
No sitähän ap juuri tekee, kantaa vastuunsa miettiessään, onko raskaudella edellytyksiä jatkua. Kehollinen itsemääräämisoikeus tekee lopullisesta päätöksestä naisen, sillä raskaus tapahtuu naisen kehossa. Miehen tilaisuus on aiemmin: mies päättää, ruiskauttaako lastinsa naisen sisälle vai ei. Jos hän päättää näin tehdä, se, mitä sen jälkeen tapahtuu, on naisen päätös.
Vaikea siitä on näin äiti-ihmisenkään innoissaan olla, mutta biologia on mikä on. Niitä kasvatusaltaita odotellessa.
Jos päätät pitää lapsen, niin tukea on kyllä yleensä saatavissa. Kannattaa jo neuvolassa kertoa jos on jaksamisongelmia, niin voi saada esim. kodinhoitoon tukea. Minulla on useampi ystävä, jotka ovat syöneet mielialalääkkeitä ja synnyttäneet terveet lapset (osa pitänyt taukoa lääkkeestä loppuraskaudessa). Itsekin ovat voineet paremmin lapsen syntymän jälkeen. Tämä on tietysti yksilöllistä ja takuita elämästä ei kukaan voi antaa. Sen kuitenkin tiedän, että joskus voi olla parempi saada lapset nuorena ja opiskella ammatti vähän myöhemmin kun tietää mitä oikeasti haluaa opiskella ja on saanut vähän elämänkokemusta lisää. Työtä ehtii tehdä sitten myöhemminkin. Kaikkea hyvää sinulle, mitä sitten päätätkin tehdä.
Kouluttautua voi vaikka olisikin lapsi.