Kahvi-kyläilyt ärsyttää (ov)
Ensin tullaan sisään. Isäntäväki ohjaa olkkariin rupattelemaan. Hetken emäntä jaksaa istua. Sitten menee keittiöön hääräämään kahvipöytää valmiiksi. Siellä hän on pitkän aikaa. Jos menee tarjoutumaan apuun, käsketään menemään olkkariin takaisin. Sitten kahvitellaan. Kahvien jälkeen isäntäväki pyytää siirtymään olkkariin. Emäntä jää siivoamaan pöytää. Taaskaan ei saa auttaa, vaan pitää mennä miesten kanssa olkkariin. Sitten onkin kulunut se kaksi-kolme tuntia ja kotiin lähdön aika.
Talon emännän kanssa on tuskin ehtinyt jutella, kun hän on puolet ajasta ollut keittiön puolella.
Miksei voi laittaa kahvikuppeja valmiiksi pöytään?
Miksei voi kahvien jälkeen jättää likaisia kuppeja pöytään? Ehtiihän ne hyvin siivota vierailun jälkeekin!
Kommentit (25)
sellaisia vieraita että jos yrität jättää kupit pöytään niin vieras alkaa niitä kiikuttamaan tiskialtaaseen. ärsyttää. mielestäni pitäisi kysyä tarviiko apua eikä suoraan käydä siivoomaan.
Minusta olisi kiva käydä joskus kylässä ilman, että koko ajan tuputetaan jotain. Jos ei kelpaa, saa nirson leiman otsaansa. Ei aina jaksa syödä.
a) kattaus on valmis vieraan saapuessa
tai
b) jos tulee tutumpi vieras, jonka eessä en ole korea, niin sitten annan vieraan valkkaa arkimukin suuresta valikoimasta, suoraan kaapista. tarjottavat laittelen esille sitten siinä samalla jutellen.
En tykkää eristäytyä vieraasta, ollaan oltu ihan keittiössä yhdessä höpöttämässä ja olen joskus jonkun vieraan laittanut ruskistamaan jauhelihaa tai vaihtamaan vauvalle vaippaa, jotta saan vaikka laittaa kahvit tippumaan. :p
Kamala emäntä?
Onneksi meidän uudessa talossa tulee olemaan keittiö, ruokailutila sekä olohuone sellaista tilaa ettei ole seiniä välissä vaikka kuitenkin erillisiä tiloja ovatkin...vaikea selittää...mutta että tätä ongelmaa ei meillä sitten tule olemaan, onneksi!
SofterSin:
b) jos tulee tutumpi vieras, jonka eessä en ole korea, niin sitten annan vieraan valkkaa arkimukin suuresta valikoimasta, suoraan kaapista. tarjottavat laittelen esille sitten siinä samalla jutellen.En tykkää eristäytyä vieraasta, ollaan oltu ihan keittiössä yhdessä höpöttämässä ja olen joskus jonkun vieraan laittanut ruskistamaan jauhelihaa tai vaihtamaan vauvalle vaippaa, jotta saan vaikka laittaa kahvit tippumaan. :p
Kamala emäntä?
Jos meen kaverille käymään niin en oleta et siel istutaan paikallaan ihan mun kunniaks. Osaan itteki hakee kahvikupin ja maidon. Voin mennä kattomaan mikä lapsilla on jos huuto alkaa yms.
Eri juttu on jos on kutsuttu erikseen oikein kahville, mut meilläkin homma menee niin et soitan kaverille et onko kotona ja saako häiritä? yleensä saa.
Aloin jo ihmetellä eikö KUKAAN kyseenalaista sitä, että aina nainen laittaa tarjoilut kun miehet juttelevat.
Miettikää näitä sukupuolirooleja. Minkä ihmeen takia naisen on laitettava tarjoilut ja katettava pöytä kun miehet keskustelevat ja odottavat kutsua kahvipöytään. Haluatteko opettaa lapsillennekin, että naiset katoavat keittiöön ja miehet juttelevat kivoja juttuja?
Jos menemme isälleni syömään, hän tekee ruuan, ei vaimonsa.
Eiköhän noilla lapsillani ole ihan suht vapaat käsitykset sukupuolien välisestä roolijaosta. Tosin tänään keskustelimme autoilusta tyttäreni kanssa ja sanoin, etten halua ajaa autoa. Hän siihen että pitää sitten hommata joku mies ajamaan! :p
Vierailija:
Miettikää näitä sukupuolirooleja. Minkä ihmeen takia naisen on laitettava tarjoilut ja katettava pöytä kun miehet keskustelevat ja odottavat kutsua kahvipöytään. Haluatteko opettaa lapsillennekin, että naiset katoavat keittiöön ja miehet juttelevat kivoja juttuja?
Meillä mies kuitenki siivoo, pesee pyykkiä, hoitaa tiskikoneen täyttöö/tyhjennystä yms joten jos mä sit hoidan ruokapuolen ei jako musta ole niin epäreilu tai sukupuolisidonnainen. Ja lapset saa oppia tekemään kaikkia kodin töitä, oli kumpia tahansa.
Naisella on hyvä pysyy vasara ja ruuvarikin kädessä ja miehen syytä osata käyttää pyykkikonetta ja opetella kokkaamaan edes jotenki.
keittiöss pitämässä seuraa " emännälle" jutella lapsista ja haukkua anoppeja, jotka yleensä ovat ihan mukavia ja parhaansa yrittäviä naisia siinä missä me nuoremmatkin ja ihmetellä jotain lasten vaatteiden hintoja.
Paljon mieluummin istuisin siellä olohuoneessa ja keskustelisin kaikenlaisista asioista ja ilmiöistä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että puhutaan hetki lapsista, mutta kodinhoitoon liittyvistä asioista tms. en yksikertaisesti jaksaisi keskustella. En myöskään tajua, miksi juuri perheen naisen pitäisi niitä kuppeja laittaa etukäteen pöytään ja varsinkin, jos hän ON sen tehnyt, niin eikö silloin olisi perheen toisen aikuisen tai isompien lapsien vuoro siivota keittiö kahvittelun jälkeen?!
olohuoneessa rupatella miehen kanssa, kun minun " täytyy" mennä keittiöön, valitettavasti...
Näin meillä tehdään, saa naisväki rauhassa jutella omia juttujaan, samoin miehet..
Kahvinkeittimenkin voi ladata valmiiksi odottamaan.
Katan pöydän aina valmiiksi, vain kylmää vaativat tuotteet jääkaapissa (mutta nekin jo tarjoilulautasilla jne). Kahvinkeittimen lataan valmiiksi.
Kun vieraat tulee, niin ensin olkkariin juttelemaan, sitten käyn napsauttamassa kahvinkeittimen päälle ja nostan jääkaapista tarjoilut (menee max. 5 min.) ja pyydän väen kahville, sitten pöydästyä noustessa maidot ja muut jääkaappiin ja takaisin olkkariin yhdessä.
Yksi kaveri on ihan hirveä marttyyri noiden tarjoilujen kanssa eikä päästä ketään " hänen keittiöönsä" ja alkaa aina verissä päin tiskata heti ja valittaa jälkeenpäin. En ymmärrä miksi elämästä pitää tehdä niin vaikeaa ;)
Valmispullat pöytään niin jää aika jorista. Tai vieraat voivat tuoda vaikka tulaisena jotakin syötävää.
lapsi menee repimään liinan alas ja siinä tulee minun Teema-astiasto....
Itse pakoilen juuri kyseisellä tavalla epämieluisia vieraita, jos vieraat on mieluisia nostan vaan kaiken tiskipöydälle ja siivoan myöhemmin.
Eli olohuone ja keittiö on ikään kuin yhtä samaa huonetta. Voi samalla seurustella vieraiden kanssa kun kattaa kahvipöytää.
jos sitä ei ole ennen laittanu valmiiks. Saa rauhassa haukkua anopit yms :) Kahvittelun jälkeen jos vielä siirrytään olohuoneeseen (usein jämähdetään keittiöön) niin nostan oman ja miehen kupit ja lautaset tiskipöydälle. Samoin voin auttaa muuten pöydän putsaamisessa samalla ku juttelee asioita.