Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat

Vierailija
18.12.2018 |

Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?

Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.

Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?

Mielipiteitä?

Kommentit (217)

41/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne. 

Mistä sä tiedät niiden pakkomielteistä tai kisoista? Lällätteleekö ne julkisesti, että olenpa käynyt nyt Koreassa ennen naapurin lissua, vai miten? Mäkin matkustan vähintään 5 kertaa vuodessa, ja ihan varmasti laitan matkoilta kuvia myös someen, mutta en mä sitä tee kilpailun takia vaan siksi koska haluan ja voin. Eikö sun mielestä saisi laittaa kuvia, vai eikö saisi matkustaa ollenkaan?

Kävisivätkö 7 kertaa vuodessa mitä eksoottisimmissa paikoissa, jos niistä ei voisi laittaa kuvia someen? 

Olen kohta 60-vuotias, ja olen käynyt eksoottisissa paikoissa jo paljon ennen internetiä, ja jatkan edelleen käymistä, ja laitan kuvia someen. Sinusta huokuu kyllä sellainen negatiivisuus että harvoin näkee. Miksei ihmiset saisi nauttia elämästään matkustamalla ja kertomalla siitä? Eikö kaikki kerro somessa niistä asioista mistä nauttii, niin sinäkin varmaan teet?

Mun mielestä aapeesta huokuu kateus. Ei ehkä ole itsellä mahdollisuutta matkustaa. Kuka edes matkustaa tuollaisella motiivilla, että somekuvat ovat matkan tarkoitus?

Vierailija
42/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa että nämä ympäristöntuhoajat kuvittelee olevansa kovinkin eettisiä, kun syövät jotain vegeä pari kertaa kuussa. Sosiaaliset mediat on olemassa vain näiden ihmisten egonpönkitustä varten. Elämme sairaassa maailmassa.

Aivan. Koko some muuttunut koko ajan vain siihen oman egon pönkitykseen. Narsistiset pönkittäjät ja selfie-heruttelijat tekee melkein aina mieli vain poistaa ja blokata. Matkakuvat täydellisyyksineen menee mielestäni samaan lokeroon sen kanssa, että näytetään asioista vain hienot puolet ja menestymiset, muttei uskalleta olla omia inhimillisiä itsejämme puutteineen ja huonompineki päivineen. Ainoat syyt, miksi somesta ei ole viitsinyt lähteä vaikka monesti haluaisi, on esimerkiksi Facebookissa olevat harrastusverkostot ja niiden kautta kulkeva tieto/suunnitelmat. Ja sitten kaukaisempien sukulaisten/vanhojen tuttavien kuulumisten näkeminen konkreettisemmin. Mutta koko ajan sitä on vain pohtinut enemmän, ettei ole edes sen arvoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini ei oikeastaan ollut kuvien hienous, vaan taustalla oleva pakkomielle matkustaa joka välissä vain siksi, että voi näyttää somessa muille olevansa matkalla. Tai ei välttämättä kuvien takia matkailu, vaan siksi, että käy jotain loputonta kisaa siinä, kuinka monessa maassa on käynyt jne. 

Mistä sä tiedät niiden pakkomielteistä tai kisoista? Lällätteleekö ne julkisesti, että olenpa käynyt nyt Koreassa ennen naapurin lissua, vai miten? Mäkin matkustan vähintään 5 kertaa vuodessa, ja ihan varmasti laitan matkoilta kuvia myös someen, mutta en mä sitä tee kilpailun takia vaan siksi koska haluan ja voin. Eikö sun mielestä saisi laittaa kuvia, vai eikö saisi matkustaa ollenkaan?

Kävisivätkö 7 kertaa vuodessa mitä eksoottisimmissa paikoissa, jos niistä ei voisi laittaa kuvia someen? 

Olen kohta 60-vuotias, ja olen käynyt eksoottisissa paikoissa jo paljon ennen internetiä, ja jatkan edelleen käymistä, ja laitan kuvia someen. Sinusta huokuu kyllä sellainen negatiivisuus että harvoin näkee. Miksei ihmiset saisi nauttia elämästään matkustamalla ja kertomalla siitä? Eikö kaikki kerro somessa niistä asioista mistä nauttii, niin sinäkin varmaan teet?

Mun mielestä aapeesta huokuu kateus. Ei ehkä ole itsellä mahdollisuutta matkustaa. Kuka edes matkustaa tuollaisella motiivilla, että somekuvat ovat matkan tarkoitus?

Aika monikin. 

Vierailija
44/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kuin mennä vähän parempaan drinkkimestaan kaksin tällaisen somepousaajan kanssa, niin johan alkaa raporttia pukata. Itse kiusallisena odotan seuralaiseni palaavan tähän hetkeen mun kanssa, jonka kanssa tähän paikkaan alun perin tultiin. Vai tultiinko sittenkin vain ottamaan kuvia?

Vierailija
45/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuu siltä, että moni matkustaa eri paikkoihin, jotta voi vaan ruksia listalta sen kohteen tai maan.

Olen saanut ihmettelyä siitä, miksi nyt Berliiniin menet, olethan käynyt Saksassa monta kertaa. Ai Roomaan, miksei Venetsia tai muu, mehän oltiin Roomassa.

Huoh.

Vierailija
46/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu, kaikki ei voi tietenkään tykätä muutoksesta mutta yrittäkää edes ymmärtää niitä jotka elävät tässä päivässä. Some vaan on sitä nykypäivää. Kannattaa muuttaa johonkin maalle ja perustaa yhteisö joka ei someta -> ei tarvitse olla tekemisissä nykyajan ihmisten kanssa. Mutta varoitus: maallakin saattaa olla somettavia turisteja liikkeellä jotka saattaa haluta samaan kuvaan ei-somettajien klaanilaisten kanssa :D

Vierailija
47/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntuu siltä, että moni matkustaa eri paikkoihin, jotta voi vaan ruksia listalta sen kohteen tai maan.

Olen saanut ihmettelyä siitä, miksi nyt Berliiniin menet, olethan käynyt Saksassa monta kertaa. Ai Roomaan, miksei Venetsia tai muu, mehän oltiin Roomassa.

Huoh.

Mutta eihän ne kultapienet ole nähneet maailmaa ollenkaan ellei ole käyty 30+ maassa! Eikä kukaan halua olla köyhä juntti!

Vierailija
48/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu, kaikki ei voi tietenkään tykätä muutoksesta mutta yrittäkää edes ymmärtää niitä jotka elävät tässä päivässä. Some vaan on sitä nykypäivää. Kannattaa muuttaa johonkin maalle ja perustaa yhteisö joka ei someta -> ei tarvitse olla tekemisissä nykyajan ihmisten kanssa. Mutta varoitus: maallakin saattaa olla somettavia turisteja liikkeellä jotka saattaa haluta samaan kuvaan ei-somettajien klaanilaisten kanssa :D

Onneks tuo ”normaali” ei päde kaikkiin, vaan just niihin somepousaajiin joihin moni ”matkustan 5-6 kertaa vuodessa enkä leveile sillä, mutta silti mun on ihan pakko laittaa se someen että kaikki tietää” -tyypit.

Sitten on niitä joita pousauskulttuuri ei kiinnosta, vaikka muuten on hyvinkin paljon ajassaan mukana. Somepousaus on vaan yksi sektori, ei ”kaikki”, kuten näköjään luulet.

Vierailija
49/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Mutta eihän ne kultapienet ole nähneet maailmaa ollenkaan ellei ole käyty 30+ maassa! Eikä kukaan halua olla köyhä juntti!

:DD No voi perkele. Minulla on vasta 22 maata. Pitänee alkaa varailla matkoja. Sittenkö vasta hyväksytään maailmaa nähneeksi? Ei oikeastaan kiinnosta mikään maa tällä hetkellä, mutta 30 maata pitää saada täyteen. 

Vierailija
50/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle insta toimii aikajanana elämästäni, oikeasti joskus selailen sitä taaksepäin ja fiilistelen kivoja hetkiä. Siellä on kaikenlaisia kuvia, hassuja kuvia lemmikeistä, kuvia elämän merkkipaaluista (esim uusi asunto), kuvia luonnosta ja sääilmiöistä (esim erityisen lumisena talvena) ja myös matkoista. Tykkäyksiä saattaa tulla vaikka viisi, en elä elämääni niiden vuoksi😁

Vierailija
51/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaisia ihmisiä lähipiirissä.Tai jos onkin, en  tiedä kun en ole somessa tai seuraa ketään.

Omista matkoistani  en laita tietoa nettiin enkä   näytä kuvia tutuille.

Vierailija
52/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt 20 maassa ja vauvalla joku kyseenomainen kisailija murutteli minua kultapientä kun en ole nähnyt maailmaa. Hän itse oli käynyt 50+ eri maassa. Että näin :D

Tuo nyt on klassista av:tä, jos joku sanoo olevansa maisteri, joku lepertää, että voi kultapieni minä olen tuplatohtori. Jos sanoo, että neljän pienen lapsen kanssa on rankkaa, jollain on heti kahdeksan ja maatila ja mies reissutöissä. Anonyymillä palstalla on helppo nokitella.

Vierailija
53/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt 20 maassa ja vauvalla joku kyseenomainen kisailija murutteli minua kultapientä kun en ole nähnyt maailmaa. Hän itse oli käynyt 50+ eri maassa. Että näin :D

Tuo nyt on klassista av:tä, jos joku sanoo olevansa maisteri, joku lepertää, että voi kultapieni minä olen tuplatohtori. Jos sanoo, että neljän pienen lapsen kanssa on rankkaa, jollain on heti kahdeksan ja maatila ja mies reissutöissä. Anonyymillä palstalla on helppo nokitella.

Ja juuri tämä pätemisen tarve on monilla, muttei sitä haluta huonon käytöksen vuoksi tuoda ilmi paitsi anonyyminä. Ihmiset ovat paljon pikkusieluisempia mitä antavat ymmärtää.

Vierailija
54/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

:DD No voi perkele. Minulla on vasta 22 maata. Pitänee alkaa varailla matkoja. Sittenkö vasta hyväksytään maailmaa nähneeksi? Ei oikeastaan kiinnosta mikään maa tällä hetkellä, mutta 30 maata pitää saada täyteen. 

Olisko joku road trip ja käyttäisit 1pv per maa. Kuvittele, pääsisit sanomaan että olet käynyt 8 maassa yhdellä reissulla!! Siinäpä vastaisku maailmaa nähneille ja muutenkin paremmille ihmisille.

Jos ne on epäseksikkäitä maita niin saat lisäpisteitä, koska ethän tee sitä vain näkyvyyden vuoksi... Mutta älä silti unohda tehdä matkasta kuvakollaaseja.

Vierailija
55/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ehkä ole kisaa sisimmässä, mutta siltä se näyttäytyy ulospäin. Ainakin asia on todella tärkeää saada ilmoittaa somessa. Pakkomielteinen kilpailu-mielikuva tulee myös, jos niitä kohteita on pakko saada paljon kerättyä paljon vuosittain, niitä valitaan sellaisin kriteerein, että jotkut toiset on käynyt siellä, mutta itse ei ole. Pitää saada se sulka hattuun, että on itsekin käynyt siellä. Tai jotain. Rahaa ei välttämättä ole juurikaan, mutta silti on päästävä matkalle, jotta voi laittaa someen. Voi olla, ettei kaikilla ole samalla lailla, mutta sukulaiseni käytös näyttää ulospäin todella pakkomielteiseltä. Jos joku käy Zimbabwessa työmatkalla, hän varaa sinne oitis matkan vuoden sisään. Koska ei voi olla niin, että hän ei olisi käynyt jossain, missä joku toinen suvusta on käynyt. :D

On niitä muitakin instagram-tyyppejä,  jotka toinen kuukausi ties mistä päin maailmaa aina eri maanosasta (opiskelijabudjetilla) somekuviaan laittelevat herättää ihailun sijaan lähinnä sääliä. Ikään kuin heillä ei olisi mielenrauhaa tai tyytyväisyyttä pysyä hetken aloillaan. Kävisivätkö 7 kertaa vuodessa mitä eksoottisimmissa paikoissa, jos niistä ei voisi laittaa kuvia someen? 

Se, että se näyttäytyy sinun silmiisi joltain ei kerro vielä mitään. Voinhan minäkin selittää kuinka naapurin koiran ulkoiluttaminen näyttäytyy minulle naapurin pakkomielteisenä käyttäytymisenä, kun hän vie koiraansa ulos 5 kertaa päivässä ja asettaa koiranhihnan ovenpieleen mennessään sisään. Ja tätä on siis jatkunut vuosia ja hän lähtee ulos lähes aina sen jälkeen kuin naapurin Pera on lähtenyt töihin kello 7.45. Pakkomielteistä hommaa? Ei, koska sinä löydät tähän kymmeniä selityksiä, joita et hyväksyisi sukulaisellesi matkailun kohdalla. Mutta mistä sinä tietäisit onko tällä ihmisellä alkujaan jo koira siksi, että hänellä on pakkomielle ulkoiluttamiselle?

Miksei matkailu ja siitä somettaminen voi olla harrastus siinä kuin koiran ulkoiluttaminen ja koirakuvien postaaminen nettiin? Mitä sitten jos hän innostuu jostain missä juuri joku toinenkin hänen tutuistaan on käynyt? Siinä ei ole mitään sairasta inspiroitua asioista ja jos on rahaa, niin jopa toteuttaa ne.

Minusta näyttäytyy kuinka sinulle on kehittynyt pakkomielle tästä ihmisestä, hänen seuraamisesta ja tekemisten analysoimisesta. Sen verran tarkkaan tiedät sekä määrät, että olet yhdistänyt muidenkin matkat hänen matkoihinsa.

Vierailija
56/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle insta toimii aikajanana elämästäni, oikeasti joskus selailen sitä taaksepäin ja fiilistelen kivoja hetkiä. Siellä on kaikenlaisia kuvia, hassuja kuvia lemmikeistä, kuvia elämän merkkipaaluista (esim uusi asunto), kuvia luonnosta ja sääilmiöistä (esim erityisen lumisena talvena) ja myös matkoista. Tykkäyksiä saattaa tulla vaikka viisi, en elä elämääni niiden vuoksi😁

Mikset laita tiliä yksityiseksi?

Vierailija
57/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Olisko joku road trip ja käyttäisit 1pv per maa. Kuvittele, pääsisit sanomaan että olet käynyt 8 maassa yhdellä reissulla!! Siinäpä vastaisku maailmaa nähneille ja muutenkin paremmille ihmisille.

Jos ne on epäseksikkäitä maita niin saat lisäpisteitä, koska ethän tee sitä vain näkyvyyden vuoksi... Mutta älä silti unohda tehdä matkasta kuvakollaaseja.

Hahahaha :D. Hyvä, että löytyy vielä huumorintajuisia ja täysjärkisiä tyyppejä jopa vauvapalstalta! 

Vierailija
58/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vou jumal autaaa! Miksi kaikkea pitää niin negatiivisesti nähdä. En ihmettele yhtään niitä suomalaisten mt ongelmia kun niin pienestä asiasta jo pitä vetää johtopääpöksiä. Mä itse tykkään paljon matkustamisesta ja olen saanut niin paljon hyödyä siitä, nähnyt erilaisia kulttuureja, nähnyt siis oikeesti köyhyyttä, sitä todellista mitä täällä Suomessa nyt ei ole. Paljon eri ihmisten kanssa ollut tekemisissä ja kehittänyt paljon sosiaalisia taitoja. Saanut ihan älyttömän hyvän fiiliksen eri maiden luonnosta. Ja lisäksi mä en usko ilmastonmuutokseen eli en säätä sen mukaan mun lentoja. Ja vielä, mä tosiaan nautin enemmän jonkun ihmisen reissukuvista somessa kun niistä tyhmistä selfeistä ja itse-esittely kuvista. 

Vierailija
59/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset laita tiliä yksityiseksi?

Kuka sinua pakottaa katselemaan muiden some-tilejä? En ihan oikeasti ymmärrä ongelmaasi. Itse tykkään nähdä kavereideni matkakuvia ja instassa seuraan lähes pelkästään matkailuun liittyviä tilejä ja tuttavia. Olen tosi iloinen siitä, että he eivät laita tilejään yksityisiksi.

Sellaisia tilejä en seuraa, missä on pelkkä selfie-kuvia. Haluan nähdä kuvia maisemista.

Vierailija
60/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hieman tuonkaltaisen tyypin, jolla tuntuu olevan pakko reissata useita kertoja vuodessa. Kun joku muu kertoo matkastaan, menee naama piilotetusta kateudesta vinoon. Pätee ilmeisesti niillä tms. mutta jokainen taaplaa tyylillään. On toki hänellä varaakin, dinkkuna, matkustaa toisin kuin esim.minulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän