Lupauduin ostamaan lahjan "vähävaraiselle" jolla ei ole mitään lahjaa lapsille. No nyt
ostelemassa 6€/kpl pikkupurkkeja jotain erikois sinappeja toisessa ryhmässä. Huomasin myös toisessa ryhmässä kun oli jonossa 30€ maksavaan lasten leluun. Kyllä tuli nyt sellainen olo, että mahtaakohan niin olla tarvettakaan. Samaisessa lahjoitus ketjussa moni oli tälle ostamassa lahjaa lapsille.
Kommentit (210)
Minä en anna enää kenellekään apua kerjäävälle mitään, olen niin monta kertaa huomannut että valtaosa on näitä ammattikerjääjiä kenelle ei riitä mikään. Ja näitä on lähipiirissäkin ollut pari, joten olen nähnyt mikä se totuus on.
Työn kautta näen jatkuvasti aidossa ahdingossa eläviä vanhuksia ketkä eivät apua huutele vaikka sitä todellakin tarvitsisivat ja ansaitsisivat, joten autan mieluummin heitä.
Mieluummin kuin näitä Facebookin kahdeksan lapsen vanhempia kenellä ei ole varaa lasten lahjoihin kun omat röökiaskit ja tekokynnet maksaa niin paljon.
Lupauduit ostamaan, mutta olet perumassa lupaustasi? Äiti on jonossa faceryhmäleluun. Samassa ryhmässä moni on ostamassa lahjaa lapselle. Siis lupailuja ja jonoja on kovasti, mutta onko konkreettisesti mitään? Hyvin voi olla, että lapsi ei saa jouluna mitään. Paitsi sinappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen toive tai useakin, on röyhkeyttä tai aiheuttaa haluttomuutta ostaa lahjaa?!
Köyhyys ei poista toiveita, kuten varakkuus näyttää poistavan tunteet, empatian ja järjen.
Lähes kaikilla lapsilla on useita toiveita, ylimitoitettujakin, joulun alla. On täysin normaalia ja opettavaistakin että aivan kaikkea ei voi saada.
Ja koska kaikkea ei voi saada niin parempi ettei saa mitään. Nih vi**u, oppiipa köyhä oleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen toive tai useakin, on röyhkeyttä tai aiheuttaa haluttomuutta ostaa lahjaa?!
Köyhyys ei poista toiveita, kuten varakkuus näyttää poistavan tunteet, empatian ja järjen.
Lähes kaikilla lapsilla on useita toiveita, ylimitoitettujakin, joulun alla. On täysin normaalia ja opettavaistakin että aivan kaikkea ei voi saada.
Ja koska kaikkea ei voi saada niin parempi ettei saa mitään. Nih vi**u, oppiipa köyhä oleen.
Miten niin mitään? Ap:n esimerkissä kerjääjällä on ainakin se 35 euroa laitettavissa lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Eräs lahjoja kerjännyt oli itse ostamassa lapsilleen kärryllisen toys r'us:ssa, eikä mitään halpoja lahjoja ollut.
Osa kerjääjistä on ihan puhtaasti huijareita.
Sain lapsille paketit joululahja keräyksen kautta. Yllättäen sukulainen antoi rahaa lasten joululahjoihin, kun kuuli että meillä on todella tiukkaa. Ostin pari lahjaa lisää, koska raha oli siihen tarkoitettu. Et voi ulkopuolisena tietää mikä tilanne tällä tuttavallasi on ollut. Toki huijareita varmasti on.
Olen huomannut että moni näistä köyhistä on sitä mieltä, että joulu ei ole joulu jollei lapsi saa useiden satojen eurojen edestä lahjoja.
Eikös äiti tee ihan viisaasti, että jonottaa sitä lelua lapselleen? Jos sinun kaltaisesi lupailuihin luottaa, niin on suuri riski lapsen jäädä kokonaan lahjatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Eräs lahjoja kerjännyt oli itse ostamassa lapsilleen kärryllisen toys r'us:ssa, eikä mitään halpoja lahjoja ollut.
Osa kerjääjistä on ihan puhtaasti huijareita.
Sain lapsille paketit joululahja keräyksen kautta. Yllättäen sukulainen antoi rahaa lasten joululahjoihin, kun kuuli että meillä on todella tiukkaa. Ostin pari lahjaa lisää, koska raha oli siihen tarkoitettu. Et voi ulkopuolisena tietää mikä tilanne tällä tuttavallasi on ollut. Toki huijareita varmasti on.
Hän kerjäsi myös tuon ostosreissun jälkeen lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea että ihmiset kyttäävän toisten ostoskoriin kun eivät tiedä asioista mitään.
Miksi tuollaiset edes auttavat? Onko se joku imagon kiillotus ja status kysymys?Kyllä minusta on aiheellista herätellä keskustelua rahankäytöstä eli jos yksikin täällä lukija ymmärtää jättää ne höpöostokset tekemättä, niin hyvä.
Monella vähävaraisella kuitenkin rahankäytöstä on tullut hallitsematonta eikä mikää riitä.
Jos rahankäyttö on hallitsematonta, niin se johtuu yleensä mielenterveysongelmista. Riippuvuudet ovat usein psyykkisen sairauden oire. Ongelmallinen käytös on mt-ongelmien seurausta. Ennen kuin hoidetaan pahoinvoinnin syitä ei käytös korjaudu. Ellen itse shoppailisi piristääkseni mieltäni, niin vetäisin viinaa kaksin käsin tai ahmimisin ja oksentelisin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös äiti tee ihan viisaasti, että jonottaa sitä lelua lapselleen? Jos sinun kaltaisesi lupailuihin luottaa, niin on suuri riski lapsen jäädä kokonaan lahjatta.
Lahjoja ei myydä missään muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea että ihmiset kyttäävän toisten ostoskoriin kun eivät tiedä asioista mitään.
Miksi tuollaiset edes auttavat? Onko se joku imagon kiillotus ja status kysymys?Kyllä minusta on aiheellista herätellä keskustelua rahankäytöstä eli jos yksikin täällä lukija ymmärtää jättää ne höpöostokset tekemättä, niin hyvä.
Monella vähävaraisella kuitenkin rahankäytöstä on tullut hallitsematonta eikä mikää riitä.Jos rahankäyttö on hallitsematonta, niin se johtuu yleensä mielenterveysongelmista. Riippuvuudet ovat usein psyykkisen sairauden oire. Ongelmallinen käytös on mt-ongelmien seurausta. Ennen kuin hoidetaan pahoinvoinnin syitä ei käytös korjaudu. Ellen itse shoppailisi piristääkseni mieltäni, niin vetäisin viinaa kaksin käsin tai ahmimisin ja oksentelisin.
No eihän tuossa lahjoituksina saadut lahjavuoret auta tilannetta yhtään millään tavalla. Helpotusta pitäisi hakea ihan muualta kuin tuntemattomien hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mitään? Ap:n esimerkissä kerjääjällä on ainakin se 35 euroa laitettavissa lahjoihin.
No just tämä. Kun monella ei oikeasti ole laittaa mitään niihin lahjoihin, saati vielä tuollaista "hienostelu" lahjaa mikä tuo 30€ juttukin oli.
Olen köyhä. Tai siis just toimeen tuleva yhden lapsen yh. Lapseltani ei puutu mitään. On vaatteita ja ruokaa. Ja pääsee harrastaa mitä haluaa. Rakkautta ja huolenpitoa yllinkyllin.
Säästänyt olen aina mistä voin jotta lapseni saa juuri sen lelun jota on jo pitempään toivonut( maksoi yli 50e) . En ole missään kerjäämässä mitään avustuksia. En kirkolta En ryhmistä En järjestöiltä. En ole itselleni ostanut mitään pitkään aikaan. Lapsi menee aina edelle.
Kaikilla ei mene niin. Mutta se ei ole lasten vika ikinä. Köyhyys ei ole lasten vika. Lapsilla on oikeus toivoa mitä haluavat ja toivottavasti joku pystyy heidän toiveita välillä toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella vähävaraisella kuitenkin rahankäytöstä on tullut hallitsematonta eikä mikää riitä.Jos rahankäyttö on hallitsematonta, niin se johtuu yleensä mielenterveysongelmista. Riippuvuudet ovat usein psyykkisen sairauden oire. Ongelmallinen käytös on mt-ongelmien seurausta. Ennen kuin hoidetaan pahoinvoinnin syitä ei käytös korjaudu. Ellen itse shoppailisi piristääkseni mieltäni, niin vetäisin viinaa kaksin käsin tai ahmimisin ja oksentelisin.
No eihän tuossa lahjoituksina saadut lahjavuoret auta tilannetta yhtään millään tavalla. Helpotusta pitäisi hakea ihan muualta kuin tuntemattomien hyväksikäytöstä.
Auttavathan ne lapsia. Heille ei tule kurja joulu, kun on sentään lapsia. Mistä sinä hakisit helpotusta, kun edes terapia ei ole purkanut tätä riippuvuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttavathan ne lapsia. Heille ei tule kurja joulu, kun on sentään lahjoja. Mistä sinä hakisit helpotusta, kun edes terapia ei ole purkanut tätä riippuvuutta?
* Lahjoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttavathan ne lapsia. Heille ei tule kurja joulu, kun on sentään lapsia. Mistä sinä hakisit helpotusta, kun edes terapia ei ole purkanut tätä riippuvuutta?
No eikö heillä ole vanhemman shoppailumanian vuoksi jo muutenkin lahjoja yllin kyllin?
Tätä röyhkeyttä on ollut aina ja tulee olemaan. Edesmennyt äitini kertoi, että sodan jälkeen tuli Amerikasta köyhille jaettavia lahjoja.
Parhaat vaatteet ym arvokas meni kunnan rikkaiden käyttöön, kun olivat itse jakamassa nitä tavaroita.
Oikeasti köyhä saattoi saada pienen palan hajusaippuaa, joka varmasti olikin köyhälle tärkeämpi kuin joku lämmin vaate.
Näitä taustoja vasten en lahjoita muille kuin tuntemilleni itseäni köyhemmille.
Usein ne todella avuntarpeessa olevat ei kehtaa pyytää apua, elleivät sitten jonkin yhdistyksen kautta. Osa näistä itsenäisesti avustuksia pyytämässä olevista on tällaisia keiden vähävaraisuus on enemmänkin seurausta elämäntavasta saada kaikki tekemättä mitään. Antaisin itse lahjoituksen joko jonkin yhdistyksen kautta tai suoraan perheelle jonka tunnen sen verran hyvin että tiedän vähävaraisuuden tarkoittavan todella sitä. Eivät nämä pyytäjät välttämättä tahallisesti valehtele vaan heillä voi olla vain väärä käsitys siitä mitä vähävaraisuus tarkoittaa ja miten silloin tulee toimia ja mitä odottaa. Vähävaraisia lapsiperheitä kyllä on, mutta luulen että suurin osa näistä todellisista tapauksista löytyy toimeentulotukiasiakkaiden ulkopuolelta muunlaisiin köyhyysloukkuihin joutuneista ja he todennäköisesti eivät ensimmäisenä ole pyytämässä avustuksia vaikka tarvetta olisi. Elän itse minimituloilla ja kyllä on varaa tuloihin suhteutettu joulu järjestää mikäli taloudenhallinta on kunnossa. Tosin onhan vanhempien huono rahankäyttö mahdollinen syy sille etteivät kykene ostamaan lapsille joululahjoja, ja en sinällään pidä pahana asiana tällaiseenkaan perheeseen ostaa lapsille yhdet lahjat jos tilanne tosiaan on niin paha että em. ongelman takia eivät tosiaan saisi lapsilleen yhtäkään lahjaa ostettua. Mutta osa on tosiaan näitä ketkä eivät ymmärrä ettei lapsi tarvitse isoa määrää lahjoja ja että sellaista ei tule odottaa kun tulot ovat pienet, eikä se tarkoita että asiat olisivat niin huonosti että tarvitsisi pyytää avustusta asiaan. Olin itse varannut lapsille yhteensä n 50e maksavat joululahjat ja olisivat riittäneet aivan hyvin, mutta saimme sukulaisilta lahjaksi rahaa ostaa kaksi kalliimpaa lahjatoivetta lapsille, mutta vaikka emme olisikaan niin en olisi pyytänyt avustusta koska vaikka eivät olisi saaneet kalliimpia toivelahjojaan niin olisi vaan jotenkin kummallista odottaa että kallis lahja olisi jonkinlainen perustarve jonka yhteiskunnan tulisi tarjota. Ei tule ja siinä että jotkut näin odottavat on ihan yhteiskunnallinenkin tekijä että hyvinvointi on köyhimmissäkin perheissä niin hyvä verrattuna mihin tahansa muuhun maahan että syntyy tällaisia epärealistisia odotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Usein ne todella avuntarpeessa olevat ei kehtaa pyytää apua, elleivät sitten jonkin yhdistyksen kautta. Osa näistä itsenäisesti avustuksia pyytämässä olevista on tällaisia keiden vähävaraisuus on enemmänkin seurausta elämäntavasta saada kaikki tekemättä mitään. Antaisin itse lahjoituksen joko jonkin yhdistyksen kautta tai suoraan perheelle jonka tunnen sen verran hyvin että tiedän vähävaraisuuden tarkoittavan todella sitä. Eivät nämä pyytäjät välttämättä tahallisesti valehtele vaan heillä voi olla vain väärä käsitys siitä mitä vähävaraisuus tarkoittaa ja miten silloin tulee toimia ja mitä odottaa. Vähävaraisia lapsiperheitä kyllä on, mutta luulen että suurin osa näistä todellisista tapauksista löytyy toimeentulotukiasiakkaiden ulkopuolelta muunlaisiin köyhyysloukkuihin joutuneista ja he todennäköisesti eivät ensimmäisenä ole pyytämässä avustuksia vaikka tarvetta olisi. Elän itse minimituloilla ja kyllä on varaa tuloihin suhteutettu joulu järjestää mikäli taloudenhallinta on kunnossa. Tosin onhan vanhempien huono rahankäyttö mahdollinen syy sille etteivät kykene ostamaan lapsille joululahjoja, ja en sinällään pidä pahana asiana tällaiseenkaan perheeseen ostaa lapsille yhdet lahjat jos tilanne tosiaan on niin paha että em. ongelman takia eivät tosiaan saisi lapsilleen yhtäkään lahjaa ostettua. Mutta osa on tosiaan näitä ketkä eivät ymmärrä ettei lapsi tarvitse isoa määrää lahjoja ja että sellaista ei tule odottaa kun tulot ovat pienet, eikä se tarkoita että asiat olisivat niin huonosti että tarvitsisi pyytää avustusta asiaan. Olin itse varannut lapsille yhteensä n 50e maksavat joululahjat ja olisivat riittäneet aivan hyvin, mutta saimme sukulaisilta lahjaksi rahaa ostaa kaksi kalliimpaa lahjatoivetta lapsille, mutta vaikka emme olisikaan niin en olisi pyytänyt avustusta koska vaikka eivät olisi saaneet kalliimpia toivelahjojaan niin olisi vaan jotenkin kummallista odottaa että kallis lahja olisi jonkinlainen perustarve jonka yhteiskunnan tulisi tarjota. Ei tule ja siinä että jotkut näin odottavat on ihan yhteiskunnallinenkin tekijä että hyvinvointi on köyhimmissäkin perheissä niin hyvä verrattuna mihin tahansa muuhun maahan että syntyy tällaisia epärealistisia odotuksia.
Monilla ongelma on ettei tajuta niiden halpojen "satunnaisostosten" olevan jokapäiväisiä.
Lukemisen ymmärtäminen taas hukassa useammalla joka sinappi asiaan juuttui.