Mikä ala sopisi heikkolahjaiselle nuorelle?
Olen jättämässä lukiota kesken ja haluaisin vaihtaa amikseen. Millaisilla aloilla voi pärjätä myös älyllisesti heikkolahjainen ihminen, jonka keskittymiskyky on myös täysin olematon?
Kommentit (193)
Niinpä, heikkolahjainen ei läpäise peruskoulua ilman tukitoimia tai aimakin numerot ovat 5-6 tasoa.
Jos olet kuitenkin peruskoulun kunnialla, vaikket huippuarvosanoilla selvittänyt, ja lukioonkin päässyt, et nyt ihan hirveän heikkolahjaienn ole, vaikket ilmeisesti myöskään sieltä älyllisesti lahjakkaimmasta päästä. Eli teoriassa siis varmasti rahkeesi riittävät alalla kuin alalla pärjäämiseen. Nyt sinun pitää vain esim. opopn kanssa juttelemalla selvittää, mistä olisi kiinnostunut ja mihin omat lahjakkuudenalasi sopisivat. Oletko kätevä käsistäsi? (suuhygienisti/hammashoitaja/käsityöala/puuseppä/mekaanikko)Tykkäästkö eläimistä ja osaat hyvin käsitellä niitä? (eläinhoitaja/pieneläinhoitaja) Viihdytkö ihmisten parissa ja olet sosiaalinen? (kaupallinen ala/myynti) Olet tarkka ja huolellinen suorittaja? (laborantti/bioanalyytikko). Opo osaa varmasti neuvoa, mitä kannattaa jatkossa tehdä.
Valmakoulutuksessa pääset kokeilemaan eri aloja, ja voisit sieltä löytää sen, mikä tuntuisi omalta.
Kuten olen jo sanonut, ei ole keskittymiskykyä ja hahmotushäiriö on visuaalinen, joten en osaa edes ruokaa laittaa ilman h*lvetinmoista sotkua ja säätämistä enkä ole ikinä oppinut solmimaan kengännauhojani. Eläimille taas olen allerginen ja äly ei riitä kaupanalalle.
On käynyt tuokin vaihtoehto mielessä, mutta sen verran ajattelen vanhempiani että tuskin haluavat minua menettää. Itse olisin koska tahansa valmis luopumaan hengestäni. Minulla on kaikki numerot olleet nimenomaan sitä 5-6 tasoa ja erityisesti lukiossa, kaikki arvosanat laskevat koko ajan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kosmetologi
No ei kai sille tuo käy, jos syvyysnäkö on huono. Johan ap vetää asikkaalta pupillit kaakkoon sillä rajauskynällä.
Älyni ei missään nimessä riitä mihinkään oikeikseen tai yhteiskuntatieteelliseen. Masennuslääkkeitä tai mitään muutakaan en halua syödä ja masennusta tuskin edes on. Olen ihan iloinen ja tyytyväinen elämni muuten.
Ap
Ymmärrät kuitenkin yhteiskuntaoppia, se ei ole helppoa. Eli ymmärrät asiayhteyksiä, vaikka sanotkin, että ihmisten kanssa et ole hyvä. Myös äidinkielessä pärjäät, eli pystyt kirjalliseen ilmaisuun, ja se on tärkeätä hyvin monella alalla.
Isännöitsijöistä on pulaa. Siinä hoidetaan asioita, ei ihmisiä. Tuo Valma on myös hyvä idea, siellä, pääset katsomaan monenlaista. On monta alaa teollisuudessa, jossa varmasti pärjäisit, ja Valmassa pääsisit tsekkaamaan, mikä niistä sinua kiinnostaa eniten.
Omalla veljelläni on sama, joskin hänellä on diagnosoitu nimenomaan hahmotuksennpuolella ongelmaa .
Hän työskentelee kaupassa avustavissa tehtävissä. Mm. kuormien purkamisessa, pullojen palautuksessa, hyllyttämisessä jne.
Harva nyt kaikilla mahdollisilla aloilla on heikkolahjainen! Ehkä vahvuutesi on juurikin käytännön tekemisessä eikä teoriaopinnoissa ja luulet vain huonojen kokemustesi perusteella olevasi tyhmä ja keskittymiskyvytön?
Itselleni lukio oli kuin leikkiä vain, mutta ammattikouluopinnoissa tarvitsin lopulta ihan mukautettua opetusta hallitakseni käytännön tekemistä sen verran, että sain harjoittelut juuri ja juuri tyydyttävällä tasolla läpi. Työelämässä olen sitten kokemuksen myötä oppinut ihan käteväksi, mutta jonkinlainen hahmotushäiriö minulla on. En sitä kuitenkaan itse ymmärtänyt ennen kuin ammattikoulussa aloitin ja olinkin työssäoppimisessa yllättäen aivan avuton.
Kehitysvammaa ei ole ikinä todettu, vaikka kyllä minä paljon hitaammin tunnun kypsyvän kuin kaikki muut. Murrosikä on vieläkin päällä, vaikka tässä iässä pitäisi jo olla ohi. Tuo maailman vanhin ammattikaan ei sovi arvoilleni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaatepuoli; ompelija, entisöijä...
Kuka hänet sitten työllistäisi?
Lähihoitjaksi vaan. Työllistyminen on ainakin taattu.
Sosiaali ja terveys. Sinne ne muutkin heikkolahjaiset menee.
Vierailija kirjoitti:
Harva nyt kaikilla mahdollisilla aloilla on heikkolahjainen! Ehkä vahvuutesi on juurikin käytännön tekemisessä eikä teoriaopinnoissa ja luulet vain huonojen kokemustesi perusteella olevasi tyhmä ja keskittymiskyvytön?
Itselleni lukio oli kuin leikkiä vain, mutta ammattikouluopinnoissa tarvitsin lopulta ihan mukautettua opetusta hallitakseni käytännön tekemistä sen verran, että sain harjoittelut juuri ja juuri tyydyttävällä tasolla läpi. Työelämässä olen sitten kokemuksen myötä oppinut ihan käteväksi, mutta jonkinlainen hahmotushäiriö minulla on. En sitä kuitenkaan itse ymmärtänyt ennen kuin ammattikoulussa aloitin ja olinkin työssäoppimisessa yllättäen aivan avuton.
Hyvä esimerkki.
Minulle taas lukio oli takkuamista, vaikka mitä oisin tehnyt ja kuinka paljon lukenut, niin suurella vaivalla sain korkeintaan kaseja.
Työelämässä taas minut tunnetaan tehokkaana, kehittäjänä, nopeana.... olen edennyt ja ylennyt helposti. Ja se, että en hallitse yksityiskohtia, ei haittaa enää.
Ap, pohdi omia vahvuuksiasi ja kehitä niitä.
En pidä siitä ollenkaan. En ole ikinä välittänyt edes seurustelusta ja sen ainoan kerran kun seurustelin, oli ne painihommat todella ikävystyttävää pakkopullaa. Parasta on aina se, kun koko **ska on ohi. Vartalo taas on perustanttamainen ja naama kuin petolinnun p**se. Kehitysvamma taas ei ole mikään este poliittiselle uralle, mutta en kyllä haluaisi itse sellaisia paineita joutua sietämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatepuoli; ompelija, entisöijä...
Kuka hänet sitten työllistäisi?
Lähihoitjaksi vaan. Työllistyminen on ainakin taattu.
Mihin sinä olet työllistynyt?
Masennustestien mukaan en ole ainakaan masentunut. Kilpirauhasarvot heittelee jatkuvasti ja lääkitystä harkitaan varmaan jossain vaiheessa.
Ap
Vaatii useimmiten yliopistokoulutuksen.