Sähkölämmityksestä neuvoja?
Paljon teillä on rivitalo kolmioissa tai neliöissä sähkölasku/kk, kun talossa on sähkölämmitys joka pitää kustantaa itse? Olen muuttamassa uuteen kotiin ja olen kuullut pelotteluja siitä, miten kallista lystiä sähkölämmityksen kustantaminen on. 🤔
Kommentit (8)
Vois olla jotain 200 - 300 euroa / kk. Siis keskimääräinen kulutus.
Neuvoja?
Paras lämmitysmuoto taloyhtiössä, jokainen maksaa omat kulunsa.
Sähkö maksetaan reaalikulutuksen mukaan kuukausittain. Eli joinain kuukausina sähkö + siirto voi olla mulla Vantaalla 100 neliön asunnossa esim 60euroa ja joku kylmä talvikuukausi vaikka 260 euroa. Vuositasolla mun keskiarvo olisi 120e kuussa, mutta tosiaan joka kuu tulee eri kokoinen lasku.
200€ /kk. Asunnon koko 140 m2 Etelä-Suomessa
Riippuu myös rakennusmateriaaleista ja valmistumisvuodesta. Eristysmääräykset ovat tiukentuneet vuosien saatossa.
Halvempi se on kuin vastikkeen/vuokran sisältämä lämmityslasku jos koko talon vesikiertoinen öljylämmitys vanhoilla pannuilla ja mummoilla +28 lämmintä sisällä.
Itse asun omakotitalossa, jossa on sähkölämmitys, hiukan reilu 60m2. Talo on vanha ja vähän joka paikasta vetää, eristyksetkin varmasti nähneet jo parhaat päivänsä.
Juuri jokin aika sitten sain marraskuun laskun, kulutus oli n.160e, mutta sähkön siirto oli siihen sitten lisäksi muistaakseni n.230e.
Kesällä kulutus pyöri muistaakseni siinä 60e-90e tienoilla.
Hanki lämpöpumppuja?