Loukkaannutko, jos ulkonäköäsi kehutaan?
Siis ihan vaikkapa tyyliin "tyylikäs kampaus" tai "kaunis mekko"?
Kun Hesarin viimeisimpien m*too -kommenttien mukaan tuokin on loukkaavaa, epäasiallista ahdistelua. (Tämä käy siis selkeimmin ilmi jutun kommenteista, ei itse jutusta.)
Mitä mieltä?
Kommentit (135)
Mistä tällainen ääliömäisyys edes tulee, että myönteisistäkin asioista joku väittää loukkaantuvansa!
Selailin kommentteja Hesarin Facebook-sivuilla. Hysteerisen hauskaa! Siellä pari naista kommentoi, että olisi kauheaa jos joku kehuisi ulkonäköä. Profiilikuvista päätellen heillä ei ainakaan ole siitä mitään pelkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman metoota tai mitään muutakaan, niin onhan toisen ulkonäön kommentointi hyvässä kuin pahassakin älyttömän junttia. Ulkonäköön liittyvät kehut ja kommentit kuuluvat pienelle piirille, puoliso, sisko, jne.
Omituisia käsityksiä. Itse olen aina saanut kauniita kohteliaisuuksia ihan ventovierailtakin, miehiltä ja naisilta, lapsilta ja vanhuksilta. Ja aina ollut tosi ilahtunut ja otettu, sekä arvostanut toisen kohteliaisuutta ja halua ilahduttaa minua.
Millainen luuseri ottaa kehut tosissaan? Itsetunnoton hölmö? Kehut ovat vaan kohteliasta smalltalkia , eivätkä tarkoita mitään.
Onneksi olkoon, olet vuoden ankeuttaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)
Kehut eivät koskaan ole vilpittömiä.
Olet väärässä.
Luulen, että ne jotka täällä kiven kovaa väittävät että kaikenlainen kehuminen on paheksuttavaa ja asiatonta, ovat niitä omasta ulkonäöstään tai muuten itsestään epävarmoja tyyppejä. Vaikea kuvitella, että kukaan normaali ihminen loukkaantuisi mukavasta kehusta.
Eihän tässä ole edes kyse asiattomuuksista. Vai onko näillä ihmisillä kenties itsellään niin hukassa se asiallisen ja asiattoman kommentin raja, että he tahtovat väkisin kieltää kaikki kehut?
Riippuu kontekstista. Vaikka työpaikalla en halua kuulla pomon suusta minkäänlaisia ulkonäkökommentteja, kahvilassa tuttujen kanssa kiitän kehuista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä luoja tätä nykyistä mieltensä pahottajien maailmaa. Ei saa puhua ulkonäöstä, ei edes sanoa, että oletpa tänään nättinä (koska mielensäpahottajat kääntävät sen niin, että aina muulloin sitten näyttää rumalta). Sitten valitetaan miksei miehet ikinä sano mitään kivaa tai kehu. Onko ihmekään, kun kaikesta loukkaannutaan? En vaan voi käsittää miten kukaan voi kääntää kehut negatiiviseksi asiaksi. Kutsun sellaisia ankeuttajaksi.
N31
Jaa, no minä tykkään huonoa jos minua kehutaan sillä itse kun katson peiliin näen ruman ihmisen jossa ei ole yhtään mitään kaunista ei edes nättiä. Kehuminen tällaiselle ihmiselle on kettuilua, jokainen sen tietää. Varsin usein sitä kehua saattelee pieni hihitys eli kettuiluksi oli alunperinkin tarkoitettu. Tällaista me rumat joudut kestämään teiltä "muka"kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)
Olet väärässä.
Jep siis kuinka huono itsetunto pittää olla, ettei usko että kellään olisi mitään nättiä sanottavaa? Jos mulle tulee joku jäbä tai ukko kaupungilla/kaupassa/metroasemalla sanoo et "Saako sanoa et oot kaunis?" tai ylipäätään kaunis hymy, oot nätti, halusin vaan sanoa et oot söpö - ja ei tungettele sen enempää - niin mikä muu siinä olisi kyseessä kun vilpitön toisen päivän piristäminen? :)
Mäkin muuten kehun usein tyttökavereiden lookkia/hiuksia tms.. ja aina vilpittömästi.
N26
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko joku on täällä sitä mieltä, että edes toinen nainen ei saa kehua vaikka uutta kampausta?
Aivan. Jokainen huolehtikoon omasta päästään niinkuin parhaaksi katsoo ja antaa olla kommentoimatta toisten hiuksia yhtään mitenkään. Ne ei kuulu sinulle, olivatpa miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hlvetti millaista junttikansaa suomimuijat ovat.
Ihan tulee mieleen näistä kommenteista että kellokoskeltako ne kirjoittelee.
Vahvistaa kyllä käsitystäni siitä ettei kannatta olla missään tekemisissä. Se kun on sellainen labyrintti mistä kukaan ei saa mitään selvää. Puolet akoista sanoo että tykkää kehuista toinen puoli taas pahastuu.
Ei kukaan täysijärkinen pahastu. Ehkä 99,9% ei pahastu ja 0,01% pahastuu.
Ehkä ne, jotka pahastuvat, voi vaikka tunnistaa siitä, että käyttävät käsilaukkuna muovipussia, kuten joku kommentoija sanoi tekevänsä.
Sinua ei voi ainakaan älystä taikka lukutaidosta kehua. Lueppa uudelleen se muovipussikommentti.
Ainoat jotka loukkaantuvat ovat sellaisia joita ei kehuta. Ja kun heitä ei kehuta, niin ei saisi muitakaan. Huoh.
Ihminen joka loukkaantuu vilpittömästä kehusta, on luultavasti äärettömän ujo, joten hän ei pysty käsittelemään sitä, että joku on jotenkin noteerannut hänet. Siksi se kai vaivaannuttaa? Muuta en keksi. Meitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä luoja tätä nykyistä mieltensä pahottajien maailmaa. Ei saa puhua ulkonäöstä, ei edes sanoa, että oletpa tänään nättinä (koska mielensäpahottajat kääntävät sen niin, että aina muulloin sitten näyttää rumalta). Sitten valitetaan miksei miehet ikinä sano mitään kivaa tai kehu. Onko ihmekään, kun kaikesta loukkaannutaan? En vaan voi käsittää miten kukaan voi kääntää kehut negatiiviseksi asiaksi. Kutsun sellaisia ankeuttajaksi.
N31
Jaa, no minä tykkään huonoa jos minua kehutaan sillä itse kun katson peiliin näen ruman ihmisen jossa ei ole yhtään mitään kaunista ei edes nättiä. Kehuminen tällaiselle ihmiselle on kettuilua, jokainen sen tietää. Varsin usein sitä kehua saattelee pieni hihitys eli kettuiluksi oli alunperinkin tarkoitettu. Tällaista me rumat joudut kestämään teiltä "muka"kauniilta.
Hei, tosi kurjaa jos oot kuullut ilkeyksiä :( - mutta se ei tarkoita etteikö sua voisi vilpittömästi joku kehua! Jos sulla on vaikka nätti tukka/hymy/vaatteet? Ja se on aika subjektiivista kun katsoo peiliin, mäkin nään itseni usein tosi suohirviönä (dissosiatiivinen häiriö) mutta silti saan kehuja ja otan ne vastaan ja olo paranee. Voi olla että jopa kuvittelet ne hihitykset.. Saatat olla tosi kaunis mutta epävarma. Ja sen jonkun mielestä kaikkein kaunein olento maan päällä - ja tää ei todellakaan ole kettuilua.
N26
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan.
Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle.
Silloin kun kyse on kohteliaisuuksista liittyen asioihin, joihin voi itse vaikuttaa, niin on se aivan hyvää käytöstä työpaikalla. Eli juuri jonkin kampauksen tai vaatteen kehuminen.
Ehkäpä. Kuten sanoinkin, asia riippuu paljon siitä, kuka sanoo ja miten. Esimerkiksi kommentti "Tosi nätti paita, tuo väri sopii sulle hyvin!" on neutraalihko ja mukava kommentti.
Sen sijaan kommentti "Kiva paita, korostaa hyvin sun tissejä" on asiaton paitsi ehkä oman puolison sanomana.
Siis mitähän vttua nyt, mistä päättelit, että tässä ketjussa puhutaan tuosta jälkimmäisestä? Täällä nimenomaan puhutaan NORMAALEISTA kehuista, juuri tuosta ensin mainitsemastasi esimerkistä. Miks pitää aina vetää överiks ja vääristää kaikki? Kuka muka ikinä mitään tuollaista jälkimmäistä sanois, niitä löytyy ehkä 1/100 niin piti sitten sellanen vetää tähän.
Missä sanotaan, että puhutaan " normaaleista" kehuista. Otsikko kysyy loukkaannutko jos ulkonäköäsi kehutaan? Kyllä loukkaannun. Ihan sama mitä tulet sönkkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan.
Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle.
Silloin kun kyse on kohteliaisuuksista liittyen asioihin, joihin voi itse vaikuttaa, niin on se aivan hyvää käytöstä työpaikalla. Eli juuri jonkin kampauksen tai vaatteen kehuminen.
Kampaus ja vaate ei liity mitenkään työhön ja miten sen tekee, joten niiden kehuminen töissä on erittäin asiatonta. Keskity ihan vaan omiin töihisi.
Missä omituisessa paikassa sinä olet töissä?
Sellaisessa, jossa työn tekemiseen ei vaatetus, hiukset tai käsilaukku vaikuta yhtään mitään. Missäs sinä? Marketin kassalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä. Kuten sanoinkin, asia riippuu paljon siitä, kuka sanoo ja miten. Esimerkiksi kommentti "Tosi nätti paita, tuo väri sopii sulle hyvin!" on neutraalihko ja mukava kommentti.
Sen sijaan kommentti "Kiva paita, korostaa hyvin sun tissejä" on asiaton paitsi ehkä oman puolison sanomana.
Siis mitähän vttua nyt, mistä päättelit, että tässä ketjussa puhutaan tuosta jälkimmäisestä? Täällä nimenomaan puhutaan NORMAALEISTA kehuista, juuri tuosta ensin mainitsemastasi esimerkistä. Miks pitää aina vetää överiks ja vääristää kaikki? Kuka muka ikinä mitään tuollaista jälkimmäistä sanois, niitä löytyy ehkä 1/100 niin piti sitten sellanen vetää tähän.
Missä sanotaan, että puhutaan " normaaleista" kehuista. Otsikko kysyy loukkaannutko jos ulkonäköäsi kehutaan? Kyllä loukkaannun. Ihan sama mitä tulet sönkkäämään.
Normaali kehu on ei-seksuaalissävytteistä kehua. Miksi loukkaannut jos sua sanotaan vaikka söpöksi/kauniiksi kaupungilla - ilman mitään lähentelyä?
Vierailija kirjoitti:
On eri asia kommentoida ihmisen ulkonäköä vapaa-ajalla kuin työtehtäviä tehdessä. Ei sairaanhoitajan tai opettajan ulkonäkö pitäisi olla millään tavalla tärkeä asia eikä sitä ole tarpeen kommentoida.
Kotona puolison kehut tuntuvat sen sijaan tosi kivalta, tai vaikkapa treffeillä tai muussa epämuodollisessa tilanteessa vaikkapa ystävien kesken.
Tuntuu loukkaavalta, jos on asiantuntijaroolissa työssään ja sitten vaikkapa asiakas tai yhteistyökumppani alkaa kehua kauniiksi tms. Silloin ikään kuin ohitetaan se ammattitaito ja osaaminen ja alennetaan nainen pelkäksi ulkonäöksi.
Tämä. Tietyissä tehtävissä on vaan eduksi kun ei herätä sukupuolellaan huomiota. Osaaminen ratkaisee. Ei vaatetus tai hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Siis ei voi olla totta. Kyllä ihmiset ihan aidosti voivat kehua, vaikka itse olisit eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Jep siis kuinka huono itsetunto pittää olla, ettei usko että kellään olisi mitään nättiä sanottavaa? Jos mulle tulee joku jäbä tai ukko kaupungilla/kaupassa/metroasemalla sanoo et "Saako sanoa et oot kaunis?" tai ylipäätään kaunis hymy, oot nätti, halusin vaan sanoa et oot söpö - ja ei tungettele sen enempää - niin mikä muu siinä olisi kyseessä kun vilpitön toisen päivän piristäminen? :)
Mäkin muuten kehun usein tyttökavereiden lookkia/hiuksia tms.. ja aina vilpittömästi.
N26
Missä sun itsetuntosi on? Haluat että joku randomi pultsari pitää sinua nättinä /söpönä? Taidat kyllä aika yksinkertainen?
Siis oikeastiko joku on täällä sitä mieltä, että edes toinen nainen ei saa kehua vaikka uutta kampausta?