Loukkaannutko, jos ulkonäköäsi kehutaan?
Siis ihan vaikkapa tyyliin "tyylikäs kampaus" tai "kaunis mekko"?
Kun Hesarin viimeisimpien m*too -kommenttien mukaan tuokin on loukkaavaa, epäasiallista ahdistelua. (Tämä käy siis selkeimmin ilmi jutun kommenteista, ei itse jutusta.)
Mitä mieltä?
Kommentit (135)
Voi kumpa suomessa olisi enemmän N26 kaltaisia kivoja naisia. Ei tarvitsisi mennä ulkomaille flirttailemaan naisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan.
Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle.
Silloin kun kyse on kohteliaisuuksista liittyen asioihin, joihin voi itse vaikuttaa, niin on se aivan hyvää käytöstä työpaikalla. Eli juuri jonkin kampauksen tai vaatteen kehuminen.
Ehkäpä. Kuten sanoinkin, asia riippuu paljon siitä, kuka sanoo ja miten. Esimerkiksi kommentti "Tosi nätti paita, tuo väri sopii sulle hyvin!" on neutraalihko ja mukava kommentti.
Sen sijaan kommentti "Kiva paita, korostaa hyvin sun tissejä" on asiaton paitsi ehkä oman puolison sanomana.
Siis mitähän vttua nyt, mistä päättelit, että tässä ketjussa puhutaan tuosta jälkimmäisestä? Täällä nimenomaan puhutaan NORMAALEISTA kehuista, juuri tuosta ensin mainitsemastasi esimerkistä. Miks pitää aina vetää överiks ja vääristää kaikki? Kuka muka ikinä mitään tuollaista jälkimmäistä sanois, niitä löytyy ehkä 1/100 niin piti sitten sellanen vetää tähän.
Missä sanotaan, että puhutaan " normaaleista" kehuista. Otsikko kysyy loukkaannutko jos ulkonäköäsi kehutaan? Kyllä loukkaannun. Ihan sama mitä tulet sönkkäämään.
Normaali kehu on ei-seksuaalissävytteistä kehua. Miksi loukkaannut jos sua sanotaan vaikka söpöksi/kauniiksi kaupungilla - ilman mitään lähentelyä?
Koska tuo on alentavaa. Se miltä näytän ei kuulu muille. Miten huono itsetunto on ihmisellä joka tuollaisen käytöksen hyväksyy?
Mielestäni asiat menevät sulla ritiin. Kohteliaan, vilpittömän ja ei-seksuaalissävytteisen vilpittömän kehun vastaanottaminen iloisin mielin mieheltä/naiselta on mielestäni hyvää itsetuntoa. Huonoa itsetuntoa on, jos uskoo ettei itsessä ole mitään kaunista, mitään kehuttavaa - ja loukkaantuu toisen yrityksestä olla ystävällinen. Mutta toivon, etten ole ketään loukannut kun olen heidän lookkiaan/hiuksiaan/vaatteitaan tms. kehunut - koska aina on ollut tarkoitus vain piristää toista ja olen sanonut vilpittömästi asiasta josta ajattelenkin niin, eli jos sanon että:"Ompa sulla kaunis uusi kampaus, pukee sinua todella hyvin!" - tarkoitan sitä, enkä mieti mielessäni kuin juuri noin kuin sanoinkin. :)
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)
Kehut eivät koskaan ole vilpittömiä.
Olet väärässä.
Jep siis kuinka huono itsetunto pittää olla, ettei usko että kellään olisi mitään nättiä sanottavaa? Jos mulle tulee joku jäbä tai ukko kaupungilla/kaupassa/metroasemalla sanoo et "Saako sanoa et oot kaunis?" tai ylipäätään kaunis hymy, oot nätti, halusin vaan sanoa et oot söpö - ja ei tungettele sen enempää - niin mikä muu siinä olisi kyseessä kun vilpitön toisen päivän piristäminen? :)
Mäkin muuten kehun usein tyttökavereiden lookkia/hiuksia tms.. ja aina vilpittömästi.
N26
Missä sun itsetuntosi on? Haluat että joku randomi pultsari pitää sinua nättinä /söpönä? Taidat kyllä aika yksinkertainen?
Ihan kauhea viesti. Miten töykeä oikein voit olla? Sinun pitää olla tosiaan valtavan kateellinen, että haluat viedä iloisuuden toisen elämästä. Onpa ilkeää käytöstä.
Ja N26: Tosi kiva, että osaat ja uskallat iloita kivoista sanoista etkä halveksi huonompiosaisempia. Vaikutat kivalta ihmiseltä.
6 v voi haluta olla söpö/nätti. Säälittävää jos se aikuisella? ei ole muuta aihetta tyytyväisyyteen.
Oletpa ilkiä. Mulla on tosi paljon aihetta tyytyväisyyteen! Tässä ketjussa oli aiheena miten ottaa kauniit ja vilpittömät kehut vastaan ja kerroin että se piristää päivääni (ei-seksuaaliset). Mistä tää korrelaatio 6-vuotiaaseen ja säälittävyyteen nyt tuli, voisitko tarkentaa?
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)
Kehut eivät koskaan ole vilpittömiä.
Olet väärässä.
Jep siis kuinka huono itsetunto pittää olla, ettei usko että kellään olisi mitään nättiä sanottavaa? Jos mulle tulee joku jäbä tai ukko kaupungilla/kaupassa/metroasemalla sanoo et "Saako sanoa et oot kaunis?" tai ylipäätään kaunis hymy, oot nätti, halusin vaan sanoa et oot söpö - ja ei tungettele sen enempää - niin mikä muu siinä olisi kyseessä kun vilpitön toisen päivän piristäminen? :)
Mäkin muuten kehun usein tyttökavereiden lookkia/hiuksia tms.. ja aina vilpittömästi.
N26
Missä sun itsetuntosi on? Haluat että joku randomi pultsari pitää sinua nättinä /söpönä? Taidat kyllä aika yksinkertainen?
Ihan kauhea viesti. Miten töykeä oikein voit olla? Sinun pitää olla tosiaan valtavan kateellinen, että haluat viedä iloisuuden toisen elämästä. Onpa ilkeää käytöstä.
Ja N26: Tosi kiva, että osaat ja uskallat iloita kivoista sanoista etkä halveksi huonompiosaisempia. Vaikutat kivalta ihmiseltä.
6 v voi haluta olla söpö/nätti. Säälittävää jos se aikuisella? ei ole muuta aihetta tyytyväisyyteen.
Oletpa ilkiä. Mulla on tosi paljon aihetta tyytyväisyyteen! Tässä ketjussa oli aiheena miten ottaa kauniit ja vilpittömät kehut vastaan ja kerroin että se piristää päivääni (ei-seksuaaliset). Mistä tää korrelaatio 6-vuotiaaseen ja säälittävyyteen nyt tuli, voisitko tarkentaa?
N26
Ja lisään vielä, että mun tyytyväisyys elämään ei todellakaan/tietenkään tule siitä mitä muut on mieltä mun ulkonäöstäni? Vaan mun ihanasta miehestä ja koirasta, meidän kodista, koulusta, töistä ja luonnosta. :) Vaikka nyt jotakin saattaa alkaa ärsyttää tää mun jankkaaminen näiden ilkeilijöiden kanssa. Tuntuu vaan, että täytyy vastata, kun noin ööveriä settiä ja epämääräisiä korrelaatioita tulee ilman syytä...
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka loukkaantuu vilpittömästä kehusta, on luultavasti äärettömän ujo, joten hän ei pysty käsittelemään sitä, että joku on jotenkin noteerannut hänet. Siksi se kai vaivaannuttaa? Muuta en keksi. Meitä on moneen junaan.
Tai ihminen, jolle ulkonäkö tai muut ulkoiset seikat eivät ole tärkeitä.
Jos ne eivät ole tärkeitä, miksi loukkaantuu? Miksei ota neutraalisti vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei hlvetti millaista junttikansaa suomimuijat ovat.
Ihan tulee mieleen näistä kommenteista että kellokoskeltako ne kirjoittelee.
Vahvistaa kyllä käsitystäni siitä ettei kannatta olla missään tekemisissä. Se kun on sellainen labyrintti mistä kukaan ei saa mitään selvää. Puolet akoista sanoo että tykkää kehuista toinen puoli taas pahastuu.
Kyse on siitä, missä asiayhteydessä kehu esitetään eli töissä vaiko vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen ääliömäisyys edes tulee, että myönteisistäkin asioista joku väittää loukkaantuvansa!
Jos toinen kokee sen kettuiluna.
Riippuu siitä, kuka kehuu.
Jos se on joku nainen niin eipä siinä mitään. Joku keski-ikäinen nainen kehui (ihan tavallista) asuani joskus bussipysäkillä ja se oli vain lähinnä hämmentävää.
Mutta jos kehuja on mies niin sitten siitä on leikki kaukana.
Esim. aiemmin tänä vuonna kun olin ilta-aikaan yksin kaupungilla ja tuntematon mies yhtäkkiä tuli sanomaan kauniiksi, säikähdin toden teolla. Onneksi tyyppi ei ollut mikään ahdistelija vaan jatkoi matkaa.
T. N22
En loukkaannu. Viimeksi perjantaina olin syömässä hotelli Kämpin ravintolassa ja sain kohteliaisuuksia ulkonäöstäni ja asustani.
Käyn Israelissa pari kertaa vuodessa ja siellä saan kehuja mm sinisistä silmistäni, hoikkuudesta. Olen 68v.
Naapurini herra 36 kehuu tyylikkyyttäni. Kaikille vastaan: kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, kuka kehuu.
Jos se on joku nainen niin eipä siinä mitään. Joku keski-ikäinen nainen kehui (ihan tavallista) asuani joskus bussipysäkillä ja se oli vain lähinnä hämmentävää.
Mutta jos kehuja on mies niin sitten siitä on leikki kaukana.
Esim. aiemmin tänä vuonna kun olin ilta-aikaan yksin kaupungilla ja tuntematon mies yhtäkkiä tuli sanomaan kauniiksi, säikähdin toden teolla. Onneksi tyyppi ei ollut mikään ahdistelija vaan jatkoi matkaa.
T. N22
Kyllä keski-ikäisillä on vielä sen verran silmää kivoille yksityiskohdille, että voivat kertoa kohteliaisuuden ilman taka-ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, en saa kehuja mutta itse kehun. Huomaan että kumppani tykkää, mutta ei anna takaisin mitään (kehuja). En tiedä montako vuotta tätä vielä teen, ja ongelma ei ole minun tekemä huomio, vaan se etten saa itse mitään. No katsellaan. Ei tätä loputtomiin jaksa.
Oletko sanonut miehellesi - ei riitaisalla sävyllä - että "mitä mieltä olet minusta kun et koskaan sano mitään? Pidätkö minua kauniina? Minä kaipaan sinun huomiotasi, sinun, en kenenkään muun. " Koitappa jos tuo toimisi, voi olla että usein ajattelee kuinka kaunis oletkaan, minun oma kaunottareni - mutta ei jöröjukkana osaa sanoa siitä ellei häntä hieman muistuta. :)
Vierailija kirjoitti:
En loukkaannu. Viimeksi perjantaina olin syömässä hotelli Kämpin ravintolassa ja sain kohteliaisuuksia ulkonäöstäni ja asustani.
Käyn Israelissa pari kertaa vuodessa ja siellä saan kehuja mm sinisistä silmistäni, hoikkuudesta. Olen 68v.
Naapurini herra 36 kehuu tyylikkyyttäni. Kaikille vastaan: kiitos.
Oikea asenne! Juuri noin, olet varmasti erittäin tyylikäs ja hurmaava. :)
Ilahdun. Kehut ulkonäöstä alkavat olla niin harvinaista herkkua, että ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.