Loukkaannutko, jos ulkonäköäsi kehutaan?
Siis ihan vaikkapa tyyliin "tyylikäs kampaus" tai "kaunis mekko"?
Kun Hesarin viimeisimpien m*too -kommenttien mukaan tuokin on loukkaavaa, epäasiallista ahdistelua. (Tämä käy siis selkeimmin ilmi jutun kommenteista, ei itse jutusta.)
Mitä mieltä?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan.
Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle.
Silloin kun kyse on kohteliaisuuksista liittyen asioihin, joihin voi itse vaikuttaa, niin on se aivan hyvää käytöstä työpaikalla. Eli juuri jonkin kampauksen tai vaatteen kehuminen.
Ehkäpä. Kuten sanoinkin, asia riippuu paljon siitä, kuka sanoo ja miten. Esimerkiksi kommentti "Tosi nätti paita, tuo väri sopii sulle hyvin!" on neutraalihko ja mukava kommentti.
Sen sijaan kommentti "Kiva paita, korostaa hyvin sun tissejä" on asiaton paitsi ehkä oman puolison sanomana.
Siis mitähän vttua nyt, mistä päättelit, että tässä ketjussa puhutaan tuosta jälkimmäisestä? Täällä nimenomaan puhutaan NORMAALEISTA kehuista, juuri tuosta ensin mainitsemastasi esimerkistä. Miks pitää aina vetää överiks ja vääristää kaikki? Kuka muka ikinä mitään tuollaista jälkimmäistä sanois, niitä löytyy ehkä 1/100 niin piti sitten sellanen vetää tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista karmein on kehu, "oot laihtunut".
Nuorena kaljuuntuneen miespuolisen työkaverin "oot lihonut" ei ihmeemmin piristä.
Pankkiiriastronauttimiljonäärimallimiehen sanomana sekin olisi ihan kohteliaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)
Kehut eivät koskaan ole vilpittömiä.
Sinulle näin.
Syy: et osaa iloita toisen ihmisen onnesta
(= uudesta hienosta laukusta.)
Paha, paha juttu.
- eri kenelle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan.
Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle.
Silloin kun kyse on kohteliaisuuksista liittyen asioihin, joihin voi itse vaikuttaa, niin on se aivan hyvää käytöstä työpaikalla. Eli juuri jonkin kampauksen tai vaatteen kehuminen.
Kampaus ja vaate ei liity mitenkään työhön ja miten sen tekee, joten niiden kehuminen töissä on erittäin asiatonta. Keskity ihan vaan omiin töihisi.
En loukkaannu mutta pidän kommentoijaa junttina ja tilannetta kiusallisena. Ei ole asiallista kommentoida työkavereiden ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista karmein on kehu, "oot laihtunut".
Eihän se välttämättä ole kehu... No joo, vähän samaa sarjaa, kuin "näytät hyvältä tänään." Että ennenkö olin hirveä läski tai yleensäkö en näytä hyvältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)
Kehut eivät koskaan ole vilpittömiä.
Sinulle näin.
Syy: et osaa iloita toisen ihmisen onnesta
(= uudesta hienosta laukusta.)
Paha, paha juttu.- eri kenelle vastasit
Jollekkin on onnea uusi laukku? Aika köyhää ja pinnallista tuollainen elämä on. Minulle on herttaisen yhdentekevää vaikka muut kuljettaisi roinansa muovipusissa tai ihan missä veskassa vaan. Ei kiinnosta. Joten ei kannata muidenkaanmun kassrja vahdata.
Vierailija kirjoitti:
En loukkaannu mutta pidän kommentoijaa junttina ja tilannetta kiusallisena. Ei ole asiallista kommentoida työkavereiden ulkonäköä.
Olet nyt vastannut ainakin puoli tusinaa kertaa. Uskomme jo, että olet tuota mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaus ja vaate ei liity mitenkään työhön ja miten sen tekee, joten niiden kehuminen töissä on erittäin asiatonta. Keskity ihan vaan omiin töihisi.
Missä omituisessa paikassa sinä olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä. Kuten sanoinkin, asia riippuu paljon siitä, kuka sanoo ja miten. Esimerkiksi kommentti "Tosi nätti paita, tuo väri sopii sulle hyvin!" on neutraalihko ja mukava kommentti.
Sen sijaan kommentti "Kiva paita, korostaa hyvin sun tissejä" on asiaton paitsi ehkä oman puolison sanomana.
Siis mitähän vttua nyt, mistä päättelit, että tässä ketjussa puhutaan tuosta jälkimmäisestä? Täällä nimenomaan puhutaan NORMAALEISTA kehuista, juuri tuosta ensin mainitsemastasi esimerkistä. Miks pitää aina vetää överiks ja vääristää kaikki? Kuka muka ikinä mitään tuollaista jälkimmäistä sanois, niitä löytyy ehkä 1/100 niin piti sitten sellanen vetää tähän.
Oletpa aggre. Vedä syvään henkeä ja rauhoitu.
"Ruma mutta sinulle se kyllä sopii"
Tokaisi mummo nähtyään villapaitani.. Mummon "kehut" tosin ovat aina tuota tasoa 😃 Sisko lihoi peräti 6kg kun odotti esikoistaan mutta mummo muisti kyllä kehua siskon uusia muotoja! "Hyvä että takapuolesi on aina niin ollut iso, ehkä ihmiset eivät huomaa niin helposti että se on levinnyt entisestään"
Minulle tokaisi teininä kun rupesin seukkamaan ja kerroin siitä mummolle, oli hänen rakastava kehunsa "hyvä että sinulla on niin kauniit silmät, vievät huomion tuolta rumalta nenältä jonka sait äitisi suvusta."
Kiitos mummo! 😂
On eri asia kommentoida ihmisen ulkonäköä vapaa-ajalla kuin työtehtäviä tehdessä. Ei sairaanhoitajan tai opettajan ulkonäkö pitäisi olla millään tavalla tärkeä asia eikä sitä ole tarpeen kommentoida.
Kotona puolison kehut tuntuvat sen sijaan tosi kivalta, tai vaikkapa treffeillä tai muussa epämuodollisessa tilanteessa vaikkapa ystävien kesken.
Tuntuu loukkaavalta, jos on asiantuntijaroolissa työssään ja sitten vaikkapa asiakas tai yhteistyökumppani alkaa kehua kauniiksi tms. Silloin ikään kuin ohitetaan se ammattitaito ja osaaminen ja alennetaan nainen pelkäksi ulkonäöksi.
Tässä on kyllä järjettömyys huipussaan. Joku loukkaantuisi kehuista!? Mitä?!
Ei hlvetti millaista junttikansaa suomimuijat ovat.
Ihan tulee mieleen näistä kommenteista että kellokoskeltako ne kirjoittelee.
Vahvistaa kyllä käsitystäni siitä ettei kannatta olla missään tekemisissä. Se kun on sellainen labyrintti mistä kukaan ei saa mitään selvää. Puolet akoista sanoo että tykkää kehuista toinen puoli taas pahastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vahvistaa kyllä käsitystäni siitä ettei kannatta olla missään tekemisissä. Se kun on sellainen labyrintti mistä kukaan ei saa mitään selvää. Puolet akoista sanoo että tykkää kehuista toinen puoli taas pahastuu.
Ei kukaan täysijärkinen pahastu. Ehkä 99,9% ei pahastu ja 0,01% pahastuu.
Ehkä ne, jotka pahastuvat, voi vaikka tunnistaa siitä, että käyttävät käsilaukkuna muovipussia, kuten joku kommentoija sanoi tekevänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan täysijärkinen pahastu. Ehkä 99,9% ei pahastu ja 0,01% pahastuu.
Ehkä ne, jotka pahastuvat, voi vaikka tunnistaa siitä, että käyttävät käsilaukkuna muovipussia, kuten joku kommentoija sanoi tekevänsä.
Siis 99,99% ei pahastu.
En tietenkään! Piristää aina päivää :) Eri asia jostain persuusta huutelu tai rintojen kommentointi - mutta vaikka varattu olenkin, niin on mukava kun kuulee että on kaunis tai että on kaunis hymy. Nykyään olen itseasiassa useammaltakin mieheltä kuullut että:"saako sanoa että olet kaunis?" - tottakai saa! Tuohan on oikein kilttiä. Miksi pitää metoo sekoittaa tähän? On mua ahdisteltu seksuaalisestikin ja se on HIEMAN eri asia kun se, että joku sanoo kauniiksi, nätiksi, söpöksi yms.... JOKU RAJA! Mua loukkaa henkilökohtaisesti että SEKSUAALISTA AHDISTELUA verrataan siihen että joku kehaisee kauniiksi! Koska olen kokenut lievää ja äärimmäistä ahdistelua, ja se on satuttanut syvästi. Oikeasti huh huh mitä ihmettä nykyään? Ketä ei miellyttäisi jos kehutaan nätiksi? Eeen ymmärrä en..
N26
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään! Piristää aina päivää :) Eri asia jostain persuusta huutelu tai rintojen kommentointi - mutta vaikka varattu olenkin, niin on mukava kun kuulee että on kaunis tai että on kaunis hymy. Nykyään olen itseasiassa useammaltakin mieheltä kuullut että:"saako sanoa että olet kaunis?" - tottakai saa! Tuohan on oikein kilttiä. Miksi pitää metoo sekoittaa tähän? On mua ahdisteltu seksuaalisestikin ja se on HIEMAN eri asia kun se, että joku sanoo kauniiksi, nätiksi, söpöksi yms.... JOKU RAJA! Mua loukkaa henkilökohtaisesti että SEKSUAALISTA AHDISTELUA verrataan siihen että joku kehaisee kauniiksi! Koska olen kokenut lievää ja äärimmäistä ahdistelua, ja se on satuttanut syvästi. Oikeasti huh huh mitä ihmettä nykyään? Ketä ei miellyttäisi jos kehutaan nätiksi? Eeen ymmärrä en..
N26
Just näin.
Sanojan vilpittömällä lisäyksellä:
- naamasta huomasin... : D
(olen kuuskymppinen jo, niin vähän siinä mietiskelin omaa nassuani vaan : )
Eli tiedän itsekin, kuinka "kivalta" tämä roikkuva helttapussi-ilmiö nyt laihtumisen jälkeen näyttää.
Real life, todella IRL :.~)