Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutko, jos ulkonäköäsi kehutaan?

Vierailija
17.12.2018 |

Siis ihan vaikkapa tyyliin "tyylikäs kampaus" tai "kaunis mekko"?

Kun Hesarin viimeisimpien m*too -kommenttien mukaan tuokin on loukkaavaa, epäasiallista ahdistelua. (Tämä käy siis selkeimmin ilmi jutun kommenteista, ei itse jutusta.)

Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005934410.html

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että ihmiset jotka eivät pidä ulkonäön kommentoinnista ovat niitä, jotka ovat äärimmäisen epävarmoja omasta ulkonäöstään. Ja siksi eivät halua, että ketään muutakaan saisi kehua.

Eivätkä kohteliaisuudet liity mitenkään sukupuoleen. Naiset kehuvat myös toisiaan, kehuvat miehiä ja joskus miehet toisiaan. Näin normaalissa maailmassa.

Vierailija
42/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilman metoota tai mitään muutakaan, niin onhan toisen ulkonäön kommentointi hyvässä kuin pahassakin älyttömän junttia. Ulkonäköön liittyvät kehut ja kommentit kuuluvat pienelle piirille, puoliso, sisko, jne. 

Omituisia käsityksiä. Itse olen aina saanut kauniita kohteliaisuuksia ihan ventovierailtakin, miehiltä ja naisilta, lapsilta ja vanhuksilta. Ja aina ollut tosi ilahtunut ja otettu, sekä arvostanut toisen kohteliaisuutta ja halua ilahduttaa minua.

Millainen luuseri ottaa kehut tosissaan? Itsetunnoton hölmö? Kehut ovat vaan kohteliasta smalltalkia , eivätkä tarkoita mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilman metoota tai mitään muutakaan, niin onhan toisen ulkonäön kommentointi hyvässä kuin pahassakin älyttömän junttia. Ulkonäköön liittyvät kehut ja kommentit kuuluvat pienelle piirille, puoliso, sisko, jne. 

Omituisia käsityksiä. Itse olen aina saanut kauniita kohteliaisuuksia ihan ventovierailtakin, miehiltä ja naisilta, lapsilta ja vanhuksilta. Ja aina ollut tosi ilahtunut ja otettu, sekä arvostanut toisen kohteliaisuutta ja halua ilahduttaa minua.

Millainen luuseri ottaa kehut tosissaan? Itsetunnoton hölmö? Kehut ovat vaan kohteliasta smalltalkia , eivätkä tarkoita mitään.

Itse yleensä annan kohteliaan kehun kun joku on tälläytynyt erityisen sopimattomasti tai tyylittömästi.

Vierailija
44/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti joku loukkaantuu siitä, että joku sattuu joskus kehumaan sinua???

Miten voi saada tällaisestakin asiasta ongelman?

Vierailija
45/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä maailma mennyt oudoksi. Itse tykkään kehua ihmisten ulkonäköä/vaatteita, jos aihetta on. Aina olen ajatellut, että kehu ei maksa mitään, saa pienellä asialla toiselle hyvän mielen. Eipä ole käynyt mielessäkään, ettei enää saa sanoa juuta eikä jaata liittyen keneenkään.

Ehkä olen vanhanaikainen, mutta ilahdun kyllä jos joku minua kehuu. (Ei siis mitään "hyvä perse/tissit", vaan esimerkiksi asuvalintaa).

Ei ehkä kannata niputtaa kaikkia maailma ihmisiä tällaiseen friikkilokeroon, jonka edustajia tältä sekopalstalta useampia löytyykin.

Vierailija
46/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että ihmiset jotka eivät pidä ulkonäön kommentoinnista ovat niitä, jotka ovat äärimmäisen epävarmoja omasta ulkonäöstään. Ja siksi eivät halua, että ketään muutakaan saisi kehua.

Tuo on mustavalkoista ja äärimmäisen yksinkertaistettua. Ennemminkin menee niin että he, joille kohteliaisuuksia sataa koko ajan, ovat asiaan kyllästyneitä. Ei se ole itserakkautta sekään, vaan joskus vaan haluaa olla rauhassa. Tietenkään tämä kehuja ei voi tietää kuinka monta ihmistä on tätä ihmistä kehunut ennen kuin itse kehuu, mutta itsestä tuntuisi kiusalliselta mennä kertomaan jollekin kuinka viehättävä se on.

Yksittäiset kehut erikoisesta vaatteesta tms varmaan otetaan yleisesti paremmin vastaan.

Vierailija
47/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan. 

Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle. 

Silloin kun kyse on kohteliaisuuksista liittyen asioihin, joihin voi itse vaikuttaa, niin on se aivan hyvää käytöstä työpaikalla. Eli juuri jonkin kampauksen tai vaatteen kehuminen.

Vierailija
48/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä kohteliaisuudet liity mitenkään sukupuoleen. Naiset kehuvat myös toisiaan, kehuvat miehiä ja joskus miehet toisiaan. Näin normaalissa maailmassa.

Päinvastoin. Ovat erityisen varmoja ulkonäöstään ja roolistaan. Itsetuntoa pönkittämään ei tarvita muita pinnallisia juntteja.

Vierailija
49/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)

Vierailija
50/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekopäiden joukkoon saapui ensimmäinen kateellinen reppana. Voi gsus tätä palstaa...

Vierailija
51/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minun elämäni on sinulle ongelma?

Vierailija
52/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joitakin ärsyttää kehut, jos ne on siis ihan vilpittömiä ja neutraaleja (ei siis mitään "hyvät tissit" "hyvä perse", vaan vaikka että hieno uusi laukku?)

En usko, että ketään ärsyttää. Mutta se varmaan ärsyttää joitakin, jos toisia kehutaan. Ihan peruskateutta.

Vierailija
53/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki. Kiva kuulla kehuja. Tosin viimeiset puoli vuotta olen muistuttanut pikemminkin suohirviötä, kiitos kipulääkkeiden aiheuttaman ihottuman! Myös tämä nopea laihtuminen ei kyllä saanut mua puhkeamaan kukkaan 😁 Ehkä mä vielä joskus näytän kehuttavalta! 😃

Vierailija
54/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaannu, jos kehutaan mutta kun kyseessä on sama ihminen, joka on viimeiset 10vuotta kertonut fantasioitaan minusta jne. Jokainen kehu hänen suustaan kuulostaa ällöttävältä ja ärsyttää. Olen sanonut sata kertaa ettei kiinnosta, mutta hän vaan aina vahingossa " on vaan oma itsensä " eikä hoksaa, että " loukkaannun vitseistä". Onneksi häntä ei tarvitse usein nähdä.

Vierailija
55/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä kehun vain, kun oikeasti tarkoitan sitä. Yleensä en sano mitään, jos toisella on mielestäni vaikka rumat vaatteet. Minusta on kiva ilahduttaa toista ja kertoa, että toinen on tehnyt hyvän valinnan. Oli sitten mielipiteelläni merkitystä tai ei.

Vierailija
56/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tästä tulee mieleen kouluaikojen kateelliset kiusaajatytöt. Ne, jotka toisen uuden takin nähdessään meni kateellisena leikkelemään sitä välitunnilla ja kiusaamaan kateutensa kohdetta. Tyyliin "koska minä olen kateellinen siitä mitä toisella on, niin yritän pilata hänen ilonsa, kiusaan häntä että varmasti tuntee olonsa surkeaksi ja kiellän kaikkia muitakin ihailemasta sitä kadehtimaani uutta takkia".

Vierailija
57/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehut eivät koskaan ole vilpittömiä.

Vierailija
58/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö koulujen käytösarvosanakin tavallaan ole loukkaava, koska siinä arvioidaan henkilön habitusta?

Ainakaan näiden kriteerien mukaan sosiaalisesti arat eivät voi käytöksestä kymppiä saada:

https://peda.net/lahti/koulut/mukkula/opetus/arviointi/kak

.

Mulla oli ainakin käytös aina 10, vaikka todella hiljainen ja ujo olenkin.

Kyllä sen numeron käytännössä saa nimenomaan siitä käyttäytymisestä. Eli jos häiriköt tunnilla, myöhästelet, kiusaat ym, on se alempi.

Ei ole loukkaavaa, siihen voi vaikuttaa omilla teoillaan. Susta ei varmaan kouluaineissakaan saisi olla arvosanoja, kun joku voi pahoittaa mielensä.

Minullakin oli aina käytös kymppi, mutta se oli 70-luvulla tapana. Ilmeisesti et edes vaivautunut lukemaan linkin takaa löytyviä arvosteluohjeita, koska niissä sanotaan, että tavoitetaso on 8.

Arvosanaan 10 vaaditaan jo, että oppilas mm.

-pyrkii vaikuttamaan myönteisesti ryhmän ilmapiiriin ja innostaa tovereitaan myönteiseen käyttäytymiseen

-käytös on esimerkillistä myös koulun ulkopuolelle suuntautuvassa koulun toiminnassa

Nämä eivät onnistu, jos oppilas on arka. Arvosana ei siis ole pelkästä käytöksestä kiinni.

En ole käynyt koulua 70-luvulla, vaan 2000-luvulla. Tästä huolimatta minulla ja monella muulla hiljaisella käytös oli aina 10.

Mainitsemiasi kriteereitä tuskin monikaan käytti, mutta edelleen, ei mene noin käytännössä.

Vierailija
59/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan. 

Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle. 

Silloin kun kyse on kohteliaisuuksista liittyen asioihin, joihin voi itse vaikuttaa, niin on se aivan hyvää käytöstä työpaikalla. Eli juuri jonkin kampauksen tai vaatteen kehuminen.

Ehkäpä. Kuten sanoinkin, asia riippuu paljon siitä, kuka sanoo ja miten. Esimerkiksi kommentti "Tosi nätti paita, tuo väri sopii sulle hyvin!" on neutraalihko ja mukava kommentti.

Sen sijaan kommentti "Kiva paita, korostaa hyvin sun tissejä" on asiaton paitsi ehkä oman puolison sanomana. 

Vierailija
60/135 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Miksi ihmeessä loukkaantuisin? Ei, otan kehut ilolla vastaan.