Loukkaannutko, jos ulkonäköäsi kehutaan?
Siis ihan vaikkapa tyyliin "tyylikäs kampaus" tai "kaunis mekko"?
Kun Hesarin viimeisimpien m*too -kommenttien mukaan tuokin on loukkaavaa, epäasiallista ahdistelua. (Tämä käy siis selkeimmin ilmi jutun kommenteista, ei itse jutusta.)
Mitä mieltä?
Kommentit (135)
En loukkaannu, mutta jos töissä tai esimerkiksi omissa tai lasten harrastuspiireissä joku mies kehuisi toistuvasti ja vuolaasti ulkonäköä, niin se loisi epämiellyttävän asetelman. Koska se toisi esiin, että ko. mies a) ajattelee ulkonäköäni ja b) katsoo asiakseen arvottaa minua sen perusteella ja myös tuoda sen esiin. Mä toivon että saan olla kaikille ensisijaisesti ihminen, en objekti ja toivon myös, että maailma muuttuisi vähemmän ulkonäkökeskeiseen suuntaan.
Ihan ilman metoota tai mitään muutakaan, niin onhan toisen ulkonäön kommentointi hyvässä kuin pahassakin älyttömän junttia. Ulkonäköön liittyvät kehut ja kommentit kuuluvat pienelle piirille, puoliso, sisko, jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä tekemässä töitä, en näyttämässä hyvältä. Siksi ulkonäön kehuminen tuntuu kiusalliselta. Se vie huomion ihan muuhun ja palauttaa minut siihen perinteiseen naisen lokeroon, harmittomaksi söpöliiniksi.
Minä kehun miehiäkin. Jos jollain on kiva parta tai hiukset, saatan siitä mainita. Tai kivat vaatteet.
Noh, nyt sitten sekin selvisi, että olen toiminnallani ahdistellut ja esineellistänyt näitä raukkoja. Mitenköhän selviävät.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä me too:sta itkeviä miehiä. Miten huonot sosiaaliset taidot pitää ihmisellä olla, jos ei ymmärrä ahdistelun ja normaalin kanssakäymisen rajoja. Ja mikä saa ulisijat kuvittelemaan, että jokainen nainen pitää perässä kulkevaa miestä ahdistelijana? Vähän turhan pitkälle on mennyt miesten loukkaantuminen.
Ja mitä tulee työpaikalla toisten ulkonäön kommentointiin, niin sen voi lopettaa heti. Naiset eivät ole työpaikalla missään karjanäyttelyssä. Toisten ulkonäköä tai vaatetusta voi kommentoida kysyttäessä. Ketään ei muussa tapauksessa kiinnosta ja se on lähinnä kiusallista. Huomaa, että miehet ovat tottuneet lähettämään somessa läähätysviestejä bikinitytöille, jos heidän pitää kommentoida pakkomielteisesti työpaikankin naisia joka käänteessä.
Eka kappale on täyttä asiaa. Varsinkin somessa metoo on käsitetty tai haluttu käsittää aivan väärin ja miehet ulisee, ettei naisiin päin saisi katsoakaan. Miksi tosiaan ahdistelun ja normaalin kanssakäymisen eroja on vaikea käsittää?
Joku uuden paidan tai kampauksen kehuminen on sen verran neutraalia, että minusta siinä ei ole mitään pahaa. Joku "oletpa kaunis/komea" taas on aika suoraa flirttailua vastakkaisen sukupuolen suusta.
riippuu missä. kehut sinänsä voivat piristää, mutta jos esim kävelee kadulla omassa rauhassa niin en tykkää. itselle ei tule mieleenkään skannata silmillä ihmisiä arkiliikenteessä, ja olisi tosi korkea kynnys mennä sanomaan mitään jos joku asia miellyttäisikin. tilannekohtaisesti siis mutta pääosin pitäisin kehut itselläni. en välttämättä loukkaannu mutta pidän outona joskus.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä luoja tätä nykyistä mieltensä pahottajien maailmaa. Ei saa puhua ulkonäöstä, ei edes sanoa, että oletpa tänään nättinä (koska mielensäpahottajat kääntävät sen niin, että aina muulloin sitten näyttää rumalta). Sitten valitetaan miksei miehet ikinä sano mitään kivaa tai kehu. Onko ihmekään, kun kaikesta loukkaannutaan? En vaan voi käsittää miten kukaan voi kääntää kehut negatiiviseksi asiaksi. Kutsun sellaisia ankeuttajaksi.
N31
Ne kehujathan ovat ankeuttajia, mitäs puuttuvat asioihin ,jotka ei heille kuulu ollenkaan. Pitäkööt päänsä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä me too:sta itkeviä miehiä. Miten huonot sosiaaliset taidot pitää ihmisellä olla, jos ei ymmärrä ahdistelun ja normaalin kanssakäymisen rajoja. Ja mikä saa ulisijat kuvittelemaan, että jokainen nainen pitää perässä kulkevaa miestä ahdistelijana? Vähän turhan pitkälle on mennyt miesten loukkaantuminen.
Ja mitä tulee työpaikalla toisten ulkonäön kommentointiin, niin sen voi lopettaa heti. Naiset eivät ole työpaikalla missään karjanäyttelyssä. Toisten ulkonäköä tai vaatetusta voi kommentoida kysyttäessä. Ketään ei muussa tapauksessa kiinnosta ja se on lähinnä kiusallista. Huomaa, että miehet ovat tottuneet lähettämään somessa läähätysviestejä bikinitytöille, jos heidän pitää kommentoida pakkomielteisesti työpaikankin naisia joka käänteessä.
Eka kappale on täyttä asiaa. Varsinkin somessa metoo on käsitetty tai haluttu käsittää aivan väärin ja miehet ulisee, ettei naisiin päin saisi katsoakaan. Miksi tosiaan ahdistelun ja normaalin kanssakäymisen eroja on vaikea käsittää?
Joku uuden paidan tai kampauksen kehuminen on sen verran neutraalia, että minusta siinä ei ole mitään pahaa. Joku "oletpa kaunis/komea" taas on aika suoraa flirttailua vastakkaisen sukupuolen suusta.
Miksi kukaan vahtaa toisen ulkonäköä niin tarkasti, että tulee kommentoimaan niitä. Typerintä on kun yleensä ne kehutut jutut eivät ole edes uusia. Se että juuri sinä et ole nähnyt , ei tarkoita sitä, että esim vaate on uusi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kivaa, jos on käynyt kampaajalla ja ostanut uuden mekon, että kaveri huomaa sen ja kehuu. Tylsää olisi, jos kukaan tuttu ei koskaan sanoisi mitään. Tulee sellainen olo, että miksi edes vaivautua hankkimaan mitään uutta. Toki siis omaksi piristykseksi, mutta on se vaan kivaa kun muutkin huomaa.
Miksi? Mitä väliä muiden mielipiteellä on? Onko sinulla niin heikko itsetunto ettet luota omiin valintoihisi ilman muiden kehua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö koulujen käytösarvosanakin tavallaan ole loukkaava, koska siinä arvioidaan henkilön habitusta?
Ainakaan näiden kriteerien mukaan sosiaalisesti arat eivät voi käytöksestä kymppiä saada:
https://peda.net/lahti/koulut/mukkula/opetus/arviointi/kak
.
Mulla oli ainakin käytös aina 10, vaikka todella hiljainen ja ujo olenkin.
Kyllä sen numeron käytännössä saa nimenomaan siitä käyttäytymisestä. Eli jos häiriköt tunnilla, myöhästelet, kiusaat ym, on se alempi.
Ei ole loukkaavaa, siihen voi vaikuttaa omilla teoillaan. Susta ei varmaan kouluaineissakaan saisi olla arvosanoja, kun joku voi pahoittaa mielensä.
Minullakin oli aina käytös kymppi, mutta se oli 70-luvulla tapana. Ilmeisesti et edes vaivautunut lukemaan linkin takaa löytyviä arvosteluohjeita, koska niissä sanotaan, että tavoitetaso on 8.
Arvosanaan 10 vaaditaan jo, että oppilas mm.
-pyrkii vaikuttamaan myönteisesti ryhmän ilmapiiriin ja innostaa tovereitaan myönteiseen käyttäytymiseen
-käytös on esimerkillistä myös koulun ulkopuolelle suuntautuvassa koulun toiminnassa
Nämä eivät onnistu, jos oppilas on arka. Arvosana ei siis ole pelkästä käytöksestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä tekemässä töitä, en näyttämässä hyvältä. Siksi ulkonäön kehuminen tuntuu kiusalliselta. Se vie huomion ihan muuhun ja palauttaa minut siihen perinteiseen naisen lokeroon, harmittomaksi söpöliiniksi.
Minä kehun miehiäkin. Jos jollain on kiva parta tai hiukset, saatan siitä mainita. Tai kivat vaatteet.
Noh, nyt sitten sekin selvisi, että olen toiminnallani ahdistellut ja esineellistänyt näitä raukkoja. Mitenköhän selviävät.
Samoin. Ja olen myös antanut kohteliaisuuksia naisena toisille naisille, esimerkiksi jos on joku uusi, upea vaate tai on juuri käynyt kampaajalla ja vaihtanut tyyliä suuresti. Yleensä kyllä ihmiset ovat ilahtuneet.
Itsekin todellakin ilahdun kohteliaisuuksista. Todellakin. Nehän ovat hyvää käytöstä, tarkoitettu ilahduttamaan.
Miten te ihmiset sitten pystytte käymään vaikka kampaajalla, kehuuhan kampaajakin ulkonäköä?
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa työpaikoissa kyllä on esimerkiksi pukeutumiskoodi, kuuluu työn kuvaan sekä hyvään ja ammattimaiseen käytökseen. Joten tottakai ulkonäkö on osa työtä, samoin kuin käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman metoota tai mitään muutakaan, niin onhan toisen ulkonäön kommentointi hyvässä kuin pahassakin älyttömän junttia. Ulkonäköön liittyvät kehut ja kommentit kuuluvat pienelle piirille, puoliso, sisko, jne.
Omituisia käsityksiä. Itse olen aina saanut kauniita kohteliaisuuksia ihan ventovierailtakin, miehiltä ja naisilta, lapsilta ja vanhuksilta. Ja aina ollut tosi ilahtunut ja otettu, sekä arvostanut toisen kohteliaisuutta ja halua ilahduttaa minua.
Vierailija kirjoitti:
En loukkaannu, mutta en pidä siitä erityisesti. Mielestäni toisten ihmisten ulkonäköä tai vaatetusta ei ole tarpeellista kommentoida.
Vaikka toiselle tulisi hyvä olo siitä, että häntä kehutaan?
Riippuu kuka kehuu ja miten. Jos perheenjäsen tai hyvä ystävä kehuu vaatettani tai kampaustani, asia on täysin ok ja piristää päivää. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka olen itse valinnut ja johon olen pystynyt vaikuttamaan.
Jos sen sijaan miespuolinen työkaveri tai ventovieras mies kommentoisi kasvojani, vartaloani tai pitkälti geeneistä riippuvaa ulkoista habitustani, häkeltyisin. Peräänkuuluttaisin ihmisiltä tilannetajua: olen monien kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että ulkonäön kommentointi ei kuulu työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En loukkaannu, mutta en pidä siitä erityisesti. Mielestäni toisten ihmisten ulkonäköä tai vaatetusta ei ole tarpeellista kommentoida.
Vaikka toiselle tulisi hyvä olo siitä, että häntä kehutaan?
Hyvin monelle ei tule, vaan aiheuttaa ärtymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan vahtaa toisen ulkonäköä niin tarkasti, että tulee kommentoimaan niitä. Typerintä on kun yleensä ne kehutut jutut eivät ole edes uusia. Se että juuri sinä et ole nähnyt , ei tarkoita sitä, että esim vaate on uusi.
Sori, en tiennyt käyttäytyväni huonosti, jos kysyn että "Onpa hieno paita! Onko se uusi?"
Minusta tuollainen on ihan kohteliasta small talkia. Enkä pidä sitäkään suurena mokana, jos erehdyn luulemaan paitaa uudeksi vaikka se ei olekaan.
Minä ainakin ilahdun, jos joku huomaa ja kehuu. Eikä kyse ole huonosta itsetunnosta. Kyllä ne kehut miellyttää, vaikka ei itsetunto kauhean huono olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista karmein on kehu, "oot laihtunut".
Nuorena kaljuuntuneen miespuolisen työkaverin "oot lihonut" ei ihmeemmin piristä.
Minusta on kivaa, jos on käynyt kampaajalla ja ostanut uuden mekon, että kaveri huomaa sen ja kehuu. Tylsää olisi, jos kukaan tuttu ei koskaan sanoisi mitään. Tulee sellainen olo, että miksi edes vaivautua hankkimaan mitään uutta. Toki siis omaksi piristykseksi, mutta on se vaan kivaa kun muutkin huomaa.