Apua taas! Kerroin neuvolassa käyttäneeni alkuraskauden tuota
MultiTabs Specialia jota olin jo ennen raskautta käyttänyt ja mitään ajattelematta vain jatkoin kummempia miettimättä. En siis tuota MultiTabs Special 2+ joka tarkoitettu raskaanaoleville. Nuo specialithan sisältävät A-vitamiinia jonka vasta kauhukseni myöhemmin huomasin, ja nyt vasta uskalsin asiasta kysyä neuvolasta. Täti vaan sanoi, että ei haittaa jos sen yhen tabletin olet ottanut siinä on vaan 400mg A-vitamiinia. Joo, mutta kun olen ottanut KAKSI! Arvaa kehtasinko/uskalsinko sanoa. Nyt huono omatunto :( Miten voi olla tällänen tumpelo.
Kommentit (5)
Minä olen raskaana syönyt maksaakin ja kolme tervettä lasta silti omistan. Söin maksaa siksi, kun hemoglobiini oli erittäin alhainen.
ei siihen maailma kaadu, eikä lapsen terveys! täällä suomessa ollaan aivan YLITARKKOJA kaikesta... ei saa muka syödä tuorejuustoakaan jne jne.. ihan naurettavaa. Ja pari tabua jotain multivitaa ei haittaa yhtään lastasi..
Vastoin yleistä luuloa A-vitamiini on hyvin tarpeellinen aine raskauden aikana. Odottava äiti tarvitsee sitä noin 20% enemmän, vähintään 5 000 ky (kansainvälistä yksikköä), jotta vitamiiniä riittäisi myös sikiön tarpeisiin. Liian suuret määrät A-vitamiinia (15 000 ky tai enemmän) saattavat eräillä äideillä rasittaa maksaa ja lisätä sikiövaurion riskiä. Samalla kun varoitetaan runsaasta A-vitamiinin käytöstä raskauden aikana, tulisi myös muistaa, että A-vitamiini on sikiön kehityksen kannalta erittäin tärkeä aine, jonka tarve lisääntyy ja tulee turvata raskauden aikana.
Myös D-vitamiinin yliannoksis
jotka ei välitä mistään rajoituksista ja suosituksista, koska " on sitä ennen vanhaankin pärjätty ja ihan terveitä lapsia syntyi" .
Sitten kun lapsella onkin jokin kehitysvamma niin se on kaikkien muiden vika, ja kovaan ääneen pyydetään sääliä....
Minua oksetti se juttu vähän aikaa sitten vauva-lehdessä, jossa oli se Helmi-tyttö. Helmin vamma olisi voitu välttää sillä että äiti olisi ottanut b-vitamiinia raskaana, mutta ei tainnut rouvaa kiinnostaa.....
09-471 76500
sieltä osaavat kyllä sanoa riskit ja esim näkyykö ultrassa jos jotain on.