Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: vanhempien köyhyys ei yksin selitä huono-osaisuuden periytymistä

Vierailija
16.12.2018 |

Vanhempien heikko tulotaso tai toimeentulotuella eläminen ei yksin selitä huono-osaisuuden siirtymistä heidän lapsilleen, vaan huono-osaisilla vanhemmilla on niukat kulttuuriset resurssit. Vanhempien tottumiset, arvot ja asenteet siirtyvät, ja tämä johtaa esimerkiksi lasten kouluttamattomuuteen.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-suurten-suomalaiskaupunki…

Tuo tulos on Suomessa tabu, koska täällä on tunnetusti opittu ajattelemaan, että huono-osaisuutta voidaan poistaa siirtämällä ihmisille rahaa. Modernissa hyvinvointivaltiossa köyhyys ei ole rahakysymys, vaan pitäisi miettiä, miten huono-osaisiin perheisiin voidaan siirtää kulttuuripääomaa tehokkaasti eli kuinka hyväosaiset elävät.

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon usein miettiny miks äitini väkisin halus ostaa mulle aina uudet vaatteet ennen ku koulut alko. No syyhän tais olla se et pelkäs et mua kiusattas. No kiusattiin muutenki, varmaa siks koska tytöt tykkäs jost taas pojat ei tykänny.

Jaa meillä pojat kenestä tytöt tykkäsin oli ravintoketjun huipulla. Ja on muuten vieläkin

Vierailija
102/102 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei selitä, miksi säätykierto on joskus suurempaa, joskus vähäisempää. Vai vaihteleeko kulttuuriresurssien määrä eri aikoina niin, että esim 50-luvun vanhemmilla oli enemmän resursseja, koska heidän lapsensa kohosivat sosiaalisesti enemmän kuin nykyään?

Kyllä 50-luvun vanhemmilla oli resurssit pääsääntöisesti aika vähissä. Mutta 50- ja 60-luvulla koulutus takasi sosiaalisen ja taloudellisen varmuuden. Nykyään koulutus ei välttämättä niitä asioita takaa.

Miksei enää takaa?

Koska ennen vanhaan, "hyvinä aikoina" riitti että kävelet reippaan näkösenä johonkin paikkaan ja kysyt "oisko töitä?" Ja siinä sitte eläkkeeseen asti kivasti meni aika. Samat ihmiset ovat myös niitä jotka haukkuu meitä nuoria että ollaan laiskoja yms. kun ei töitä löydy sillä, että kävelee jonku pomon luokse ja ilmoittaa tulevansa duuniin. 

Toinen syy, että on niin hulluna eri aloja ja koulutuksia joista osa ovat pahasti päällekkäisiä ja toisesta valmistuu työhön valmis tyyppi ja toisesta ei ihan jne. Myös se, että eletään lähes kaikilla aloilla täysin työnantajan markkinoilla, eli vastavalmistunut saataa törmätä siihen ihanaan valikoimiseen tyyliin: ekassa paikassa: "Ei me oteta kun ei ole kokemusta" Toisessa: "Miten sulla ei ole vielä kokemusta kertynyt alalta?" Ja kierre on valmis.  

Mun isä on kirjaimellisesti haettu koulunpenkiltä suoraan töihin :D Aina ollut samassa työpaikassa, kohta jää eläkkeelle. Silloin kun olin teini ja kesätöiden hakeminen oli ajankohtaista, sain neuvoksi että pitää käydä ihan henkilökohtaisesti pomon puheilla (siis tästä ei ole hirveän kauaa, oikeasti piti laittaa sähköpostilla kesätyöhakemus) ja vastikään kysyi multa että onko veljeni hakenut työpaikkaa opiskelujen ohelle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan