Pienirintaisille galluppi
Miten ovat rinnat muuttuneet raskauden aikana?
Miten sujui imetys?
Millaiset ovat rinnat nyt kun imetys loppunut?
Varsinkin kiinnostunut kokemuksista ensimmäisen lapsen kanssa, myöskin entä niillä joilla monta lasta?
Kommentit (11)
Olen käyttänyt ennen raskautta kokoa 75-80A. Joskus ostin B-kokoa, kun tuntui, että mitkään A-kupit eivät mulle sopineet - aina oli kainaloissa tai liian lähekkäin ne kupit. Raskauden loppupuolella tietty ympärysmitta kasvoi tuonne 85 saakka ja kuppikooksi otin C:n. Rinnat oli ainoa paikka mihin tuli kunnollisia raskausarpia. Toivon, että ne tuosta häipyvät ajallaan. Olen nyt imettänyt 3 kk ja ostin liivit kokoa 80 B. Olivat todella hyvät. Imetys on sujunut ihan hyvin, koska nännit ovat isot. Imetyksen loppumisesta ei ole vielä kokemusta, mutta toivon, että kuppikoko jää tuohon B-kokoon :x
Kiitos vastauksista.
Oletteko monet liivit joutuneet ostamaan koko ruljanssin aikana? Jaavat sittenko ihan kaappiin polyttymaan?On se jannaa..
Täytyy tulla vastaamaan ihan siksi, kun jotkut virheellisesti luulevat että pienet rinnat olisivat jonkinlainen haitta imetykselle...
Mulla oli kuppikoko ennen raskautta A ja vasta aivan raskauden loppupuolella rinnat kasvoivat sen verran että siirryin kokoon B. Myös kaikki imetysliivini olivat B-kuppia, tosin silloin ihan ensimmäisenä parina viikkona kun rinnat olivat jotenkin ylitäysinä maidosta, käytin imetystoppia joka ei ollut niin tarkasti kuppikokoon sidottu.
Imetys sujui erinomaisesti, tyttö ei tarvinnut missään vaiheessa lisämaitoa vaan pärjäsi ensimmäiset 6kk pelkästään rintamaidollani. Suositusten mukaisesti aloitimme kiinteät 6kk iässä ja siinä ohessa jatkoin imetystä. Imetyksen päätin tytön ollessa 10,5 kk pääasiassa sen vuoksi että uusi raskaus oli jo hyvässä vauhdissa. (Ajattelin että on esikoiselle helpompaa olla jonkin aikaa kunnolla vieroitettu ennen kuin tulee uusi imetettävä.) Hämmästyksekseni (ja ilokseni!) rinnat ovat tosi samanlaiset kuin ennen imetystä - kuppikoko on se vanha A eikä rinnat ole mitenkään roikkuvat tms. rupsahtaneet, vaikka etukäteen tällaisesta aina pelotellaan.
Ainiin, imetysliivejä mulla taisi olla kolmet + yksi toppi. Varsinkin alkuun niitä sai olla jatkuvasti pesemässä kun maitoa tuli aivan hirveästi, mutta jatkossa sitten liivinsuojukset alkoivat pelittää paremmin kun maidontulo hieman tasaantui.
Ennen raskautta kuppikoko 75 A tai - 80 B. Nyt varmaan 85 C (voisin mielelläni pitää nämä rinnat ;))
Ennen imetystä ei maailmaa kaatanut jos joskus jätti rintaliivit kotiin, nyt ilman niitä ei voi edes nukkua. ;-)
Imetysliivejä on käyttössä 3, ja 2 imetystoppia. Ostin myös imetysliivejä H&M mutta ne lensivät roskiin heti. Itse pidin enemmän pehmeistä ja parempi laatuisista. Omani ovat Carriewell ja Bravadoa. ja suosittelen siis ostamaan kunnon liivejä. Ja parhaan avun olen saanut alan liikkeistä niin ei ole tullut vika ostoksia. On aina näppärät jos joutuu esim julkisilla paikoilla imettämään!
Itse tarvitsen vähintään nuo kolme koska ne ovat aina tasaisin väliajoin maidossa ;-)
Aivilo
Ennen raskautta rintani olivat A75, raskauden aikana kasvua oli ehkä puolen kuppikoon verran, jolloin siirryin vanhoihin venyneisiin liiveihin. Imetystä aloitellessa rinnat olivat melonin kokoiset ja maitoa tuli ihan älyttömästi. Imetysliivit olivat mulla koko vuoden mittaisen imetysrupeaman ajan kokoa C80. Kolmet niitä taisi olla yhteensä, mutta tiheästi kävivät pesussa kyllä. Liivinsuojia taisi olla kuutisen paria lisäksi. Puoli vuotta lapsi oli täysimetyksellä hereillä ollessaan noin tunnin välein, joten maidontuotanto sai ihan kivasti stimulaatiota... Imetyksen loputtua rintani ovat palautuneet ihan täysin raskautta edeltävään tilaan ja kokoon, ei mitään merkkejä jäänyt imetyksestä eikä raskaudesta.
Onnea imetykseen, se on ihanaa aikaa!
Raskauksien aikana ei rinnoissa juurikaan tapahtunut mitään muutosta. Kuppikoko pysyi siinä 75A:ssa. Synnytysten jälkeen maidon noustessa on koko suurentunut jonkin verran. Myös rintakehä on levinnyt, joten 80B on ollut ihan passeli.
Kolme lasta ja kolme imetystä. Täysimetystä jokaisen kohdalla se 6kk, sen jälkeen muun ruuan ohella lähemmäs 4 vuotta (no, tämän kuopuksen kohdalla on vielä vaikea sanoa, kauan jatketaan. Tyyppi on nyt 1v9kk). Kaksi tandemia, n. vuoden kerrallaan.
Jokaisen imetyksen kohdalla, kun hommaa on kestänyt reilut 1,5v, kuppikoko on pienentynyt tuohon kokoon ennen ekaa raskautta. Rinnanympärys kyllä on kasvanut, ja aika usein koon 80 liivit istuvat paremmin kuin tuota pienemmät.
oli ennen raskautta 75A, raskauden loppuvaiheessa 80C ja nyt imetyksen aikana 80D. Rinnat mullakin ainoa paikka missä raskausarpia.
Imetys on sujunut hyvin, vauva nyt 1kk ja maitoa riittää liiaksikin.
mulla a- kuppi, rinnat ei juuri kasvanut maidon tultua "täytty vaan". arpia tuli vähän . imetin 6kk ositteiseti ei riittänyt maito vaikka mitä tein. imetyksen loputtua aavistuksen roikkuu enenmmän.. kakkosta sain imetettyä hiukan runsaammin..ei lisä eroa rintoihin..
Ennen raskautta kuppikoko oli A. Loppuraskaudesta ostin isommalla ympärysmitalla, n. 80A.
Nyt imetysliivit kokoa 85B.
Syötön jälkeen niin "tyhjät" rinnat, että hirvittää mitä ne ovat imetyksen loputtua..
Maidon noustessa tuli hirveesti arpia. :(
Olin ennen esikoista kokoa 80B, niillä liiveillä pärjäsin maidonnousuun saakka. Sitten jouduin käyttämään 85D-kokoisia imetysliivejä. Kaaritukia ei tullut edes mieleen käyttää, muuten olisi ollut rintatulehdus taattu.
Imetin 11kk, siitä rinnat pieneni A-kuppiin, mutta vuoden kuluessa rintojen rasvakudos palautui ja otin taas B-kupin liivit käyttöön.
Nyt imetän 1v5kk ikäistä tyttöäni ja rinnat on taas B-kuppia. Tosin olen varautunut taas A-vaiheeseen, kunhan imetys loppuu.
Minulla oli ennen esikoista 75B joista päädyin DD-kuppiin raskauden loppuvaiheeseen mennessä. Imetys takkuili tai siis neuvolassa sanottiin että rintamaito ei riitä vauvan kasvuun joten annoin hänelle myös pulloa. Imetin 3,5kk.
Esikoistytön jälkeen kuppikoko pieneni A:han. Pojan odotusaikana taas noustiin tuonne D:hen ja koska edelleen luulin että maitoni ei riitä annoin suosiolla pulloa alusta saakka ja imetin vain 3kk.
Toisen tytön syntymän jälkeen olin taas varautunut antamaan pulloa mutta hänpä ei siihen suostunut joten kauhulla odotin kun maito ei riitä ja paino ei nouse mutta tyttöpä piti huolen että maitoa riitti ja siitä syystä imetin peräti 6kk josta olen ollut tosi ylpeä!! Esikoisen aikaan tottelin kun th sanoi ettei maito ole tarpeeksi vauvalle niin uskoin häntä.
Imetyksen lopetettuani kuppi pieneni taas tuonne A:han ja joistain liiveistä tarvitsin jopa AA:n mutta vaikka rinnat ovat pienet eivätkä niin kauniit kuin ennen lapsia olen kuitenkin 3 lasta imettänyt ja siitä ylpeä. Painoa ei mistään raskauksista ole jäänyt ja olen muutenkin alipainoinen joka myös vaikuttaa ettei rinnat tuon suuremmat ole.
Nyt odotan neljättä ja toivon että imetys sujuisi yhtä hyvin kuin kuopuksellakin mutta jos ei niin sitten tyydyn siihen. Palaan taas tuohon A-kuppiin ensi vuonna. Siihen saakka nautin naisellisista muodoistani
:)