Onko täällä muita, jotka eivät ole maistaneet nyhtökauraa, kauramaitoa, härkistä, tofua, vegejuustoa, vegemakkaraa tai muuta vastaavaa
Nykyään tuntuu kuin olisi jotenkin alemmalla tasolla ihmisenä, jos ruokavalioon ei kuulu jotain vegaanista. Minua ei vain jotenkin näiden maistelu kiinnosta, uskon vakaasti pitäväni kalasta, juustosta ja lihasta enemmän kuin "korvikkeista".
Hyvinkin voisin syödä jos tarjolla olisi, mutta itse en näistä ruokaa haluaisi valmistaa. Pidän niin paljon liharuuista, maitotuotteista jne että ei vain "huvita" kokata ruokaa muusta kuin mistä pidän.
Varmasti tykkäisin mutta nääääh.
Kommentit (64)
Käyttäjä25661 kirjoitti:
En ole muita aloituksessa mainittuja maistanut paitsi kauramaitoa, ja se jäikin pysyvästi ruokavaliooni. Jouduin joku aika sitten kokeilemaan maidotonta dieettiä, ja silloin tuli etsittyä sopivaa korviketta kahvimaidolle. Maito osoittautui syyttömäksi vatsavaivoihini, ja olisinkin voinut siirtyä takaisin tavalliseen maitoon, mutta Oatlyn iKaffe maistuu aamucappuccinossani paljon paremmalta kuin lehmänmaito, joten siirryn käyttämään sitä.
Ilmeisesti moni muu on tehnyt saman havainnon, sillä lähi-Sittarissani tälle kauramaitoversiolle ei riitä normaali hyllytila, vaan sitä on aina kokonainen lava käytävällä. Ja silti välillä loppuu kesken!
Siis et kai OSTA sitä päättömän kallista litkua kun sen voi yhtä hyvin tehdä liottamalla kaurahiutaleita vedessä?
Naurattaa aina tällaiset ihmiset. Oma 72-vuotias maalla asuva äitini on maistanut noita kaikkia ja muutenkin tekee hyvin ennakkoluulottomasti ruokia, kokeilee eri resepteillä ja antaa mahdollisuuden. Kylläpä olenkin taas kiitollinen siitä, että kotona opetettiin todella eri maiden ja tyylien ruokia maistelemaan.
Btw, miltä joku pelkkä paistettu liha maistuu? Ei miltään. Pahalta. Tai joku einesmakkara? Kyllähän nekin vaativat jotain kaverikseen, oikein laittoa
Tavallisia kauramaitoja ei kannata laittaa kahviin, koska paakkuntuvat ja maistuvat pahalta. Se on se rakenne, ennemmin kannattaa kokeilla kahvimuotoa noista maidoista. Eivätkä ne toki silti maistu edes kaikille vegaaneillekaan, ihan niin kuin se HK:n sininenkään ei maistu kaikille lihansyöjille.
Minäkin pidän lihan mausta ja etenkin kananmunista, mutta olen silti vegaani. En vaan koe tarpeelliseksi syödä kyseisiä tuotteita niin kauan kun pysyn elossa ilman niitä, sillä kärsin järkyttävää omatunnon tuskaa lihan syönnistä, sillä niin kanat, possut kuin lehmätkin ovat kaikki omia elämänhaluisia persooniaan, joten tuntuu väärältä tappaa ne vain minun turhuuden takia.
Makuaisti tottuu onneksi. Nykyisin suurta herkkua on kylmäsavutofu joka on korvannut ruokavaliossa kananmunan ja muutaman kokeilun jälkeen kahviinkin on löytynyt sopiva valkaisuaine. Suosittelen kokeilemaan ja rohkeasti maistamaan uusia tuotteita! Esim. Tomaattinyhtökaurasta tulee todella hyvää pastakastiketta❤️
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä25661 kirjoitti:
En ole muita aloituksessa mainittuja maistanut paitsi kauramaitoa, ja se jäikin pysyvästi ruokavaliooni. Jouduin joku aika sitten kokeilemaan maidotonta dieettiä, ja silloin tuli etsittyä sopivaa korviketta kahvimaidolle. Maito osoittautui syyttömäksi vatsavaivoihini, ja olisinkin voinut siirtyä takaisin tavalliseen maitoon, mutta Oatlyn iKaffe maistuu aamucappuccinossani paljon paremmalta kuin lehmänmaito, joten siirryn käyttämään sitä.
Ilmeisesti moni muu on tehnyt saman havainnon, sillä lähi-Sittarissani tälle kauramaitoversiolle ei riitä normaali hyllytila, vaan sitä on aina kokonainen lava käytävällä. Ja silti välillä loppuu kesken!
Siis et kai OSTA sitä päättömän kallista litkua kun sen voi yhtä hyvin tehdä liottamalla kaurahiutaleita vedessä?
Ostan. En usko että kaurahiutaleita vedessä liottamalla saisin samanlaista vaahtoutuvaa ”maitoa” kuin tuo mainitsemani.
Ei minua köyhyys uhkaa, vaikka ostankin kauramaidon mieluummin kaupasta kuin rupean liottamaan kaurahiutaleita vedessä, jolloin tulos ei takuulla ole yhtä hyvä.
Mulla on kans vähän simppeli yks työkaveri, siis muutenkin käy vähän vajaalla, ja sillä on tapana useinkin paasata tofuista ja vastaavista hyi yök en syö jne. Nainen on kuitenkin jo yli 50 vee niin ihmettelen monessa muussakin hänen asiassaan mustavalkoisuutta, tämä yksi niistä. Meillä töissä saa salaattipöydästä usein tofua tai mifua tai mitä näitä kaikkia onkin, härkiksiä eikä mulle ainakaan ole mikään ongelma vaihteeksi kokeilla sellaista salaatin proteiinina siinä missä kalaa, kanaa tai lihaakin. Saatikka että kailottaisin koko ruokalalle kuinka ennakkoluuloisena en halua edes kokeilla. Yksi ateria ei nyt iso satsaus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu vaikka hampurilaisessa. Haluan sinne juuston ja pihvin. Miksi olisi pakko koittaa vegaaniburgeria kun tiedän mitä haluan...
Eläinten takia?
Se nyt on viimeinen syy. Mä syön kasviksia sen takia, että ne on hyvän makuisia ja terveellisiä.
Tätä eivät nämä prosessoidut sotkut ole.
Oikeat kokitkin suosivat puhtaita raaka-aineita, eikä mitään sotkuja.
ʒinkkumieʒ
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa aina tällaiset ihmiset. Oma 72-vuotias maalla asuva äitini on maistanut noita kaikkia ja muutenkin tekee hyvin ennakkoluulottomasti ruokia, kokeilee eri resepteillä ja antaa mahdollisuuden. Kylläpä olenkin taas kiitollinen siitä, että kotona opetettiin todella eri maiden ja tyylien ruokia maistelemaan.
Btw, miltä joku pelkkä paistettu liha maistuu? Ei miltään. Pahalta. Tai joku einesmakkara? Kyllähän nekin vaativat jotain kaverikseen, oikein laittoa
Tavallisia kauramaitoja ei kannata laittaa kahviin, koska paakkuntuvat ja maistuvat pahalta. Se on se rakenne, ennemmin kannattaa kokeilla kahvimuotoa noista maidoista. Eivätkä ne toki silti maistu edes kaikille vegaaneillekaan, ihan niin kuin se HK:n sininenkään ei maistu kaikille lihansyöjille.
Hyvälaatuinen liha ei kyllä todellakaan vaadi kuin ripauksen suolaa ja ehkä pippuria, ei todellakaan mitään dippisörsselssönejä ja älytöntä maustekomboa peittämään pahaa makua.
Toki sitten jotain intialaista tehdessä maustaminen on runsaampaa, mutta siinä yleensä liha on pienemmässä roolissa kasvisten ohessa. Nyhtökaura ei tpimi kyllä edes noissa - tai toimii jos tykkää voimakkaasti maustetusta pahvista.
Pointtina että liha toimii hyvin maustettuna suolalla ja pippurilla, nyhtökura todellakaan ei.
Mä olen erehtynyt kokeilemaan mantelimaitoa ja mifua. Saa korvikkeet mun puolesta mädätä kauppaan.
Kerran tehtiin ruokaa nyhtökaurasta, ei ollut mistään kotoisin.
Falafel taas on hyvää, sitä ostan joskus valmiina. Pitäisi tehdä itse jos jaksaisi joskus.
En ole mikään "korvikefani" itsekään, ovat usein kalliita ja aika turhia. Tofua en pidä minkään korvikkeena, sitä käytän joskus, mutta pääasiassa kasvisruoissani ei ole mitään nyhtiksiä, härkiksiä tai muita prosessoituja tuotteita vaan ihan niitä kasviksia ja lihan tilalla vaikka papuja.
Minä olen maistanut, mutta en niin hirveästi pitänyt kyseisistä tuotteista. Syön paljon kasviksia ja pähkinöitä, niistä pystyy hyvin tekemään monipuolista ruokaa.
Kai se on sitten joissain piireissä vielä vuonna 2018 jokin ylpeyden aihe, jos ei ole jotain ruokaa maistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvälaatuinen liha ei kyllä todellakaan vaadi kuin ripauksen suolaa ja ehkä pippuria, ei todellakaan mitään dippisörsselssönejä ja älytöntä maustekomboa peittämään pahaa makua.
Toki sitten jotain intialaista tehdessä maustaminen on runsaampaa, mutta siinä yleensä liha on pienemmässä roolissa kasvisten ohessa. Nyhtökaura ei tpimi kyllä edes noissa - tai toimii jos tykkää voimakkaasti maustetusta pahvista.
Pointtina että liha toimii hyvin maustettuna suolalla ja pippurilla, nyhtökura todellakaan ei.
Nyhtökura.. Ihan kuin jonkun lapsen kanssa kirjottelisi. Makuasioita, minusta liha ilman kastiketta eipä taas maistu oikein miltään. Ja vaatiihan se lihakin siis nyt jonkinlaista maustamista.
En ole maistanut enkä maista.
Pikaisesti googlasin osan noista, ja kun niissä oli mm. rypsiöljyä, muunnettua maissitärkkelystä, melassia, sokerikulööriä, kauraa, soijaa ja karrageenia ainakin, niin en todellakaan ota ruokavaliooni noista mitään. Seitanhan on pelkkää gluteenia, joten ei kiitos.
Googlasin siis härkiksen, nyhtökauran, joitain vegejuustoja ja seitanin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maistanut, mutta en niin hirveästi pitänyt kyseisistä tuotteista. Syön paljon kasviksia ja pähkinöitä, niistä pystyy hyvin tekemään monipuolista ruokaa.
Asiat pystyy ilmaisemaan monella tapaa, tässä hyvin fiksusti ilmaistu, että on maistettu, mutta ei tykätty. Ei tarvitse sen enempää asiasta innota. Propsit a. maistamisesta ja b. ilmaisusta.
Käyttäjä25661 kirjoitti:
Onko tuo siis ilman lisättyjä sokereita ynnä muuta huttua?
Olen joitain manteli- ynnä muita maitoja kokeillut kahviin, mutta eivät ole olleet kovin hyviä ne mahdollisimman luonnolliset makeuttamattomat versiot.
Kauramaito on epäterveellistä. Onneksi liha ei ole.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr0…
http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/punainen-liha-terveysriski/
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tutkimukset-lihan-terveysvaikutuk…
Ei se luonnonmukaisuus aina ole voittava argumentti. Myös maitoa täytyy prosessoida, jotta siinä ei kasvaisi bakteereja. Varmaan kaikki lisäaineetkin pelottavat, vaikka suurin osa niistäkin on ihan perusaineksia luonnosta. Kaikkea pelätään, mutta ei punaisen lihan aiheuttamaa peräsuolisyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä25661 kirjoitti:
Onko tuo siis ilman lisättyjä sokereita ynnä muuta huttua?
Olen joitain manteli- ynnä muita maitoja kokeillut kahviin, mutta eivät ole olleet kovin hyviä ne mahdollisimman luonnolliset makeuttamattomat versiot.
Sattuu olemaan Oatlyn iKaffe tässä pöydällä (olen eri kirjoittaja, mutta sama kokemus) ja voinpa laittaa heti, kun kysyit: kaura, vesi, rypsiöljy, kalsiumi, kalsiumfosfaatti, jodioitu suola, 3 eri vitamiinia. Oijoi, aikamoinen lista :(
En ole maistanut enkä aio. En muutenkaan syö eineksiä.
En halua edes maistaa esim. korvikelihaa. Jos liha on niin inhottavaa, miksi käytetään kuitenkin lihanimitystä. Huippu oli savulohenkorvike joulupöytään. Naurettavaa.
Syön paljon kalaa kasviksia, en korvikkeita.
Mitä miinustat? Onhan niitä.
Esim.
Kuha, Hauki, Made, Ahven, Lahna, Ankerias, Turska, Seiti, Lohi, Taimen
Vain muutamia mainitakseni.
Näistä oma suosikkini on Made.
Kohta on mateen kutuaika ja taas sitä herkkua saa!
ʒinkkumieʒ