Sinä, jonka lapsi on virikehoidossa lähimmässä päiväkodissa?!
Iso "kiitos"!
Minulla jatkuu vuoden vaihteen jälkeen työt. Päiväkotipaikkaa haettiin monta kuukautta sitten, ja tänään tuli päätös: päiväkoti, jonne lapsemme on hyväksytty, on seitsämän kilometrin päässä meiltä kotoa. Bussilla sinne on mentävä kahdella eri linjalla, ja sieltä päiväkodilta on sitten mentävä vielä bussilla töihin. Päiväkoti on auki 7.00-17.00. Miehellä on vaihteleva reissutyö, minulla 8.00 - 16.00, mutta usein ennenkin on päivät venyneet työmäärän takia.
Että iso KIITOS teille, jotka pidätte lastanne hoidossa vaikka olette vauvan kanssa kotona, ja teille, jotka ette ole töissä mutta silti on pakko raahata se alle neljävuotias sinne päikkyyn joka päivä. Teillä olisi aikaa seilata ties minne, etsiä niitä kavereita lapsillenne muultakin. Teillä olisi aikaa viedä kerhoihin ja harrastuksiin keskellä päivää. Mutta ei. Kiitos teidän, meidän arjesta tuli to-del-la hankalaa.
Ja aina voi joo sanoa, että viekää yksityiseen päiväkotiin. No, uutisia: niitäkään ei ole tässä kaupungissa joka kaupunginosassa, ja nekin vähät mitä kaupungista löytyy, on täynnä. Ja perhepäivähoitajapaikkojakaan ei ole, kysyin kaikki läpi kun päätöstä odoteltiin. Ja joo, aina voi valittaa kaupungin päättäjille. Mutta oikeasti, tässä ei ole mitään järkeä! Me maksetaan vielä isointa mahdollista maksua, ja sitten kuskaamme ties minne lasta hoitoon, vaikka lähin päiväkoti olisi alle kilometrin päässä tästä.
Suututtaa niin älyttömästi, että en tiedä mitä teen, kun näen senkin puoli tutun äidin viemässä kolmevuotiastaan päiväkotiin (jossa aloitti elokuussa), ja itse menee vauvan kanssa tyytyväisenä takaisin kotiin. Töihin ei ole kuulemma palaamassa vielä pitkään aikaan. Siltäkin lapselta voisi ottaa päivähoito-oikeuden pois, ja antaa se jollekin joka oikeasti sitä tarvitsee. Virikelapsille omat kerhot vaikka.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, eikö maailma pyörikään sinun napasi ympärillä? Pitäisikö bussien aikataulutkin laittaa uusiksi, sinulle paremmin sopiviksi. Ja pysäkit kanssa?
Rupea kotiäidiksi, jos arki on noin mahdottoman vaikeaa, ei tarvitse kateellisena muita katsella.
Niin, me muut käydään töissä. Meidän ympärillä sen maailman ja sen palvelujen pitäisikin pyöriä, toisin kuin kotiäitien.
Olen kotona vauvan kans ja lapsi on päivähoidossa, mutta katsos ammattini ei silti ole kotiäiti. Minulla on työ johon palaan kun vauva on päiväkotiin valmis. Isompaa en todellakaan ota pois päiväkodista koska silloin me menetettäisiin tuo tuttu päiväkotipaikka ja voitaisi joutua toiseen päiväkotiin kun palaan töihin. Tätä kutsutaan omien asioidensa suunnitteluksi, et oo ap kuullut?
Olen kuullut. Ja itse hain neljään eri paikkaan, joihin on suurin piirtein inhimillistä viedä lapsi aamuisin ja hakea iltapäivisin. Niin, meillä on sitten raskas arki ja toiset pääsee helpolla, vaikka mielestäni MINÄ ansaitsen myös saada vähän ymmärrystä. Käyn kuitenkin töissä, en ole mikään saakelin lusmu jota ei kiinnosta yhtään mikään muu paitsi lastenteko. Ap
No nyt sitten ilmoitat, että päiväkodin sijainnin takia hoitopäivän mitta kasvaa, joten tarve on 7 - 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit kai hakemukseen, että sinä viet ja haet pääasiassa lapsen ja sinulla ei ole autoa käytettävissä päiväkotimatkoihin. Niin minä olen joka kerta kirjoittanut, ja ollaan aina saatu hoitopaikka kävelymatkan päästä. Meilläkin on yksi auto, mutta puoliso tarvitsee sitä työmatkoihin, ja lasten hoitopäivät taas saa paljon lyhyemmiksi jos minä vien ja haen. Jos olet ruksinut vain kohdan "on auto käytössä" niin tottakai hoitopaikka saattaa olla kauempana.
Kyllä kirjoitin! Kirjoitin siihen lisää kommentti - ruutuun vielä sen, että vähintään kaksi viikkoa kuusta minulla ei ole autoa käytössä ollenkaan.
Ja ihanko totta te kirkkain silmin väitätte, että KAIKKI päiväkotiin lapsensa vievät äidit on jotain bloggaajia, uupuneita tai masentuneita? Ei varmasti ole. Tai jos on, niin ei hyvin mene tällä maalla. Ap
Mitäs sä kirjoitit aloitukseen? "Kiitit" kaikkia sun päiväkotipaikan epäoikeudellisesta viemisestä koska et nähnyt napaasi pidemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit kai hakemukseen, että sinä viet ja haet pääasiassa lapsen ja sinulla ei ole autoa käytettävissä päiväkotimatkoihin. Niin minä olen joka kerta kirjoittanut, ja ollaan aina saatu hoitopaikka kävelymatkan päästä. Meilläkin on yksi auto, mutta puoliso tarvitsee sitä työmatkoihin, ja lasten hoitopäivät taas saa paljon lyhyemmiksi jos minä vien ja haen. Jos olet ruksinut vain kohdan "on auto käytössä" niin tottakai hoitopaikka saattaa olla kauempana.
Kyllä kirjoitin! Kirjoitin siihen lisää kommentti - ruutuun vielä sen, että vähintään kaksi viikkoa kuusta minulla ei ole autoa käytössä ollenkaan.
Ja ihanko totta te kirkkain silmin väitätte, että KAIKKI päiväkotiin lapsensa vievät äidit on jotain bloggaajia, uupuneita tai masentuneita? Ei varmasti ole. Tai jos on, niin ei hyvin mene tällä maalla. Ap
Nykyän on varhaiskasvatus. Ei päivähoitoa. Ja kotihoitoa paheksutaan yli kaksivuotiailla erityisesti. Paine laittaa lapsi päivähoitoon on kova.
Myös työelämä on muuttunut eli se kotiin palaava äiti voi tehsä vaikka mitä töitä siellä vaikka onkin myös vauva. Minä esim käänsin kaikki kotiäitivuoteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, eikö maailma pyörikään sinun napasi ympärillä? Pitäisikö bussien aikataulutkin laittaa uusiksi, sinulle paremmin sopiviksi. Ja pysäkit kanssa?
Rupea kotiäidiksi, jos arki on noin mahdottoman vaikeaa, ei tarvitse kateellisena muita katsella.
Niin, me muut käydään töissä. Meidän ympärillä sen maailman ja sen palvelujen pitäisikin pyöriä, toisin kuin kotiäitien.
Olen kotona vauvan kans ja lapsi on päivähoidossa, mutta katsos ammattini ei silti ole kotiäiti. Minulla on työ johon palaan kun vauva on päiväkotiin valmis. Isompaa en todellakaan ota pois päiväkodista koska silloin me menetettäisiin tuo tuttu päiväkotipaikka ja voitaisi joutua toiseen päiväkotiin kun palaan töihin. Tätä kutsutaan omien asioidensa suunnitteluksi, et oo ap kuullut?
Olen kuullut. Ja itse hain neljään eri paikkaan, joihin on suurin piirtein inhimillistä viedä lapsi aamuisin ja hakea iltapäivisin. Niin, meillä on sitten raskas arki ja toiset pääsee helpolla, vaikka mielestäni MINÄ ansaitsen myös saada vähän ymmärrystä. Käyn kuitenkin töissä, en ole mikään saakelin lusmu jota ei kiinnosta yhtään mikään muu paitsi lastenteko. Ap
Vauu hait oikein 4 paikkaan (3 minimi?), kylläpä oot ahkera ja hienosti hoitanut päiväkotihaun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauu hait oikein 4 paikkaan (3 minimi?), kylläpä oot ahkera ja hienosti hoitanut päiväkotihaun!
Haista vi ttu.
7 kilometriä aiheuttaa tällaisen draaman? Yksi lapsi ja 7 kilsaa?
Minäpä olen joutunut kuskaamaan lapsiani kahteen eri päiväkotiin, koska eivät sopineet samaan päiväkotiin. Päivääkään ei ollut kumpikaan ollut virikehoidossa ennen päivähoidon aloitusta. Elokuussa alkoi hoito, ja paikkoja haimme jo keväällä. Johtajat levittelivät käsiään ja sanoivat, että vapaat paikat menevät ensisijaisesti hoidossa olevien sisaruksille, olisi kannattanut pistää isosisarus aiemmin hoitoon.
Se töihin paluun talvi meni aika lailla sumussa, kun aamuin illoin kuskattiin lapsia kahteen päiväkotiin ja hoidettiin kummankin päiväkodin hoitoaikasopimuksia, joulujuhlia, flunssaepidemioita ja askarteluvaatimuksia.
Nykyään esikoinen on jo koulussa, minä olen vauvan kanssa kotona ja keskimmäinen 5 v käy pari kertaa viikossa pitämässä paikkaa, jotta saadaan kuopus samaan päiväkotiin.
Suosittelen samaa kaikille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitatko oikeesti että teillä on raskas arki _koska päiväkoti sijaitsee 7 km päässä_
Lähes ilmainen, tai ainakin verovaroilla kovasti tuettu, jossa sun lasta hoidetaan sun puolesta.
Suurimmalla osalla on ruokakauppakin kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista vi ttu.
Turhaan täällä riehut kun itse oot hakenut paikkaa liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työpäivään. Ja lapsiperheessä kannattaa aina olla auto.
Meillä ON auto. Mutta että pitäisi hankkia vielä toinen, ihan siksi, että saa vietyä lapsensa hoitoon? Jos ei muutos kevään aikana onnistu, niin pakkohan se on. Mutta tässä olikin pointtina, että tämä on ihan hel kutin väärin!
Ja joo, olisinhan minä tietysti voinut olla vielä hoitovapaalla elokuuhun asti. Mutta vain sen takia, että päiväkodeissa on lapsia, joiden ei tarvitsisi siellä olla? Sekin ihan hel kutin väärin.
Ap
Sille lapsellesi se elokuussa aloittaminen on etu. Koska silloin hän ei joudu menemään ainoana uutena jo vakiintuneeseen ryhmään.
Mikä ongelma se kuskaaminen on jos teillä kerran on auto?
Monelta varhaiskasvatuksen ammattilaiselta olen kuullut, että se elokuu on aika helvettiä. Itkua, parkua, tappelua.
Itse olen jokaisen lapseni kohdalla hakenut paikkaa elokuulle ja sitten ollaan lomailtu lokakuuhun saakka.
Olen ollut samassa tilanteessa kuin AP. Hakemuksessa oli, että ei autoa käytössä. Saatiin paikka johon ei edes julkisia lähelle kulkenut. Matkaa 5 km, esin kotoa kävellen juna- asemalle siitä junalla yksi pysäkin väli ja kävellen hoitopaikkaan n. 20 min.
Oli pakko ottaa vastaan ko paikka, kun töitten aloitusta ei voinut siirtää, mutta laitoin vastaanottoilmoitikseen että haluan paikan lähempää. Sitten soittelin kerran viikossa päivähoitovastaavalle kunnes n. 3:n kuukauden kuluttua saatiin paikka lähempää. Ilmeisesti kyllästyvät soittoihini.
Vierailija kirjoitti:
Sähän et tiedä mitä ne äidit vauvojen kanssa kotona tekee. Nykyään on ties mitä töitä bloggaamisesta omiin yrityksiin.
Olisit itse voinut hakea päiväkotipaikkaa heti kun vauva syntyi. Jätit itse sen viime tinkaan jos hait vasta sen minimi 4 kk ennen.
Sitä blogia voi myös päivittää kun lapsi ottaa päikkäreitä. Ja niitä kuvia voi myös ottaa silloin kun puoliso on paikalla hoitamassa sitä lasta. Vai onko se niin vaikeaa kirjoittaa sinne blogiin viikonloppuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän et tiedä mitä ne äidit vauvojen kanssa kotona tekee. Nykyään on ties mitä töitä bloggaamisesta omiin yrityksiin.
Olisit itse voinut hakea päiväkotipaikkaa heti kun vauva syntyi. Jätit itse sen viime tinkaan jos hait vasta sen minimi 4 kk ennen.
Sitä blogia voi myös päivittää kun lapsi ottaa päikkäreitä. Ja niitä kuvia voi myös ottaa silloin kun puoliso on paikalla hoitamassa sitä lasta. Vai onko se niin vaikeaa kirjoittaa sinne blogiin viikonloppuisin?
Kuka lapsi? Jos on kotona vauvan ja isomman lapsen kanssa, voi mennä pitkäänkin että ne lapset nukkuu eri aikoohin.
Ja puoliso käy töissä. Pitkää päivää.
Ja viikonloppuisin halutaan olla vapaalla. On yllättävän raskasta tehdä työtä koko ajan niin, ettei perheelle jää yhtään aikaa.
T. Entinen kääntäjä
Tässä se syy miksi meidänkin lapsi on virikehoidossa.